کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زندگی با جیب فالوئرها!

23 دی 1397 ساعت 17:05


رضا صادقیان

استفاده افراد خاص و جویای نام و نان با سبک زندگی پُر خرج در شبکه‌های اجتماعی «تصویر محور» ، مانند اینستاگرام بیش از هر موضوعی به انباشت پول و کسب درآمد از هر راهی منجر می‌شود. حضور بیشتر، انجام تحرکات خاص و غیرقابل پیش‌بینی و کسب درآمد افزون‌تر و در خدمت گرفتن ادبیاتی متفاوت با سایر کاربران زمینه افزایش تعداد دنبال کنندگان آنها را فراهم می‌کند.  اینگونه افراد در ظاهر امر با یکدیگر دشمنی می‌کنند، در کمین دیگری قرار می‌گیرند تا به اصطلاح دشمن خود را با چاقو بزنند و خونش را نقش زمین کنند (به عنوان مثال درگیری وحید خزایی و بهادر وحشی) ، با رقاصه‌ای عکس و فیلم‌های متوالی می‌گیرند، دختری را تشویق به برهنه شدن مقابل چشم هزاران نفر می‌کنند، از گشت و گذارهای شبانه خود می‌گویند، کمتر از ۲ دقیقه‌ای به ده‌ها نفر ناسزا  می‌گویند و آنان را به درگیری فیزیکی دعوت می‌کنند و این همه را برای جذب درآمد بیشتر می‌کنند. اما طی کردن چنین مسیری دقیقا چگونه رخ می‌دهد؟

کسب درآمد در شبکه اینستاگرام از شمارگان بالای فالوئرها (دنبال‌ کننده‌ها) به دست می‌آید. قیمت تبلیغات در صفحه‌ای که تعداد ۱۰ هزار دنبال کننده دارد با صفحه که ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر فالور دارد تفاوت می‌کند (چنین موضوعی را می‌توانید از افرادی که به فروش کالا در شبکه‌های اجتماعی مشغول هستند جویا شوید) . همین مسئله را به افرادی تعمیم دهید که با انجام حرکات خاص و بعضا پیشه کردن رفتار ناهنجار موفق می‌شوند در کمتر از ۴۸ ساعت ده‌ها هزار نفر دنبال کننده را جذب کنند (پخش فیلم جشن‌های خصوصی و دورهمی‌های مختلط قسمتی از همین موضوع است) ، چنانکه چنین فردی اقدام به ارائه یک آدرس سایت شرط‌بندی، پیش‌بینی نتیجه مسابقات فوتبال، شرط‌بندی روی جنگ حیوانات و. . . را با همین تعداد فالوئر کند، به سادگی موفق به جذب هزاران دلار خواهد شد. در واقع بخشی از جنگ و دعوای پیوسته چنین افرادی برای جذب بیشتر افراد به صفحه شخصی خودشان و در نهایت کسب درآمد است. حتی کسب درآمد از نوزادن سه‌قلو، بچه‌های ۱۰ الی ۱۲ ساله و. . .

بخشی از جنگ و جدل افراد جویای «نان چرب» که زندگی با جیب فالوئرها و فریب آنان را دنبال می‌کنند، مستقیم به کسب درآمد آنان مربوط است. وقتی بعد از بازی تیم‌های اروپایی سخن از کلاهبرداری ۳ الی ۱۰ میلیارد تومانی در سایت‌های شرط‌بندی می‌شود و هر کدام از این چهره‌ها علیه دیگری فحاشی می‌کند، همزمان شاهد طمع افرادی محدود برای کسب درآمد بیشتر هستیم و از سویی دیگر ناظر افزایش یافتن تعداد دنبال کننده‌های آنان به واسطه شکل گرفتن درگیری جدید و پُر سر و صدا!  در واقع چنین افرادی همانند سایت‌های شرط‌بندی برای یک دوره بازی را می‌بازند ولی خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا با جذب افراد بیشتر و تشویق آنان به سایت‌های شرط‌بندی هزینه‌ی زندگی‌شان را تامین کنند. اگر تصاویر و گفته‌های سراسر حاشیه‌ساز آنان را نادیده بگیرم و تنها به افزایش دنبال کنندگان آنها دقت کنیم، شاهد آن خواهیم بود که بعد از هر درگیری و فحاشی دنباله‌دار شمارگان فالوئرهای آنان شدیدا افرایش پیدا می‌کند.

اصطلاحا جنگ زرگری و هیاهوی زیاد راه می‌اندازند، ولی در میان همین شلوغ‌بازی با صدها‌ترفند جیب فالوورهای خودشان را با تبلیغ پیوسته سایت‌های شرط‌بندی خالی می‌کنند. وقتی بعد از پایان شرط‌بندی مسابقه فوتبال فیلم کسب درآمد میلیاردی به فالوورهای نمایش داده می‌شود و آنان را به زندگی پر از جشن، سفر و لوکس دعوت می‌کنند تنها نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که چنین افرادی تنها به فریب دنبال کنندگان خودشان اندیشه می‌کنند و نه چیزی دیگر. به عبارتی دقیق‌تر؛ هر کدام از فالوئرها حکم اسکناسی را دارند که در نهایت خرج خواهند شد؛ حتی اگر خود دنبال کنندگان به دلیل کنجکاوی و یا سرگرم شدن به صفحه چنین افرادی پیوند بخورند، آنان نیز به صورت ناخواسته در دسته افرادی قرار می‌گیرند که هزینه زندگی افراد ناهنجار را تامین می‌کنند!

در هم ریختن حوزه عمومی و خصوصی، انتقال پیام‌های خاص و هنجار شکن، توهین به صدها و بلکه هزاران انسان در شهر و شهرستان‌ها برای کسب موافقت بخش دیگری از جامعه، نشان دادن بدن برهنه همسر و دوست‌شان و. . . همه و همه از سوی چنین افرادی برای کسب درآمد و انباشت اسکناس انجام می‌شود. هر چند عده‌ای از قِبَل چنین افرادی صاحب خرده نانی می‌شوند (کسانی که در کار بازنشر تصاویر ناهنجار و دعواهای ساختگی هستند!) ، ولی اصل چرخش مالی و پر کردن کیسه‌های پول از دل همین جدل‌ها و حاشیه‌های کنترل شده بوده و هست.


کد مطلب: 169641

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/169641/زندگی-جیب-فالوئرها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir