به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۸ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۱۷۰۰۲۰

سایه روشن اظهارات «مرد خاکستری»

سایه روشن اظهارات «مرد خاکستری»
محمد توکلی
اظهارات اخیر آیت‌الله موسوی خوئینی درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بازتاب‌های زیادی را در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور به همراه داشته است؛ برخی به ستایش خوئینی‌ها پرداخته‌اند که با صراحت و عبور از فضایی که هاشمی را تقدیس می‌کند دیدگاه خود درباره این شخصیت سیاسی و کارنامه‌اش را مطرح کرده است و گروهی دیگر انصاف و اعتبار را در سخنان او مخدوش دانسته و چنین اظهاراتی را مغرضانه اعلام کرده‌اند. گروه سومی هم بدون ورود به اصل اظهارات معتقدند اساساً در فضای امروز کشور چنین مطالبی الویت ندارد و دلیلی برای ورود به این مباحث نیست. درباره‌ آنچه آقای موسوی خوئینی گفته است چند نکته قابل ذکر است:

۱. موسوی خوئینی از دریچه نگاه امروز به دیروز می‌نگرد و با عقل و تجربه امروز خود هاشمیِ سه دهه پیش را قضاوت می‌کند. چنین داوری‌هایی اگر برای عبرت از گذشته باشد و هم‌چون چراغی برای آینده قطعاً قابل قبول و حائز اهمیت است. با چنین رویکردی که مبتنی بر عبرت از گذشته است می‌بایست تمامی سیاسیون خود، دیگران و وقایع سیاسی را بازخوانی کنند.

۲. برخی واکنش‌ها به اظهارات صریح موسوی خوئینی‌ها بیشتر از آنکه پاسخی مستدل به این فعال سیاسی باشد با نوعی عصبانیت و نگرانی از مخدوش شدن هاله قدسی است که به دور هاشمی رفسنجانی کشیده شده است. این شکل از پاسخگویی گفت‌وگو را به بن‌بست خواهد کشاند و بیشتر از آن که کمکی به عبرت‌گیری از گذشته کند باعث گذر از فضایی مبتنی بر گفت‌وگوی متقابل خواهد شد.

۳. اما در نقطه مقابل هم سخنان موسوی خوئینی به گونه‌ای است که بخش مهمی از زندگی و سیاست‌ورزی هاشمی رفسنجانی را حذف می‌کند. حقیقت آن است که "آیت‌الله" هر چه به پایان عمر خود نزدیک می‌شد بیشتر از قبل سمت و سویی تازه را به فعالیت‌هایی خود می‌داد و به خصوص از بحران۸۸ تا زمستان۹۵ که بدرود حیات گفت نقشی اساسی را برای پیش‌برد اهداف جناح میانه‌رو ایفا کرد.

۴. و نکته پایانی آنکه ضرورت دارد آیت‌الله موسوی خوئینی با همین نگاه صریح اندکی هم به عملکرد خود در چهار دهه اخیر نگاهی داشته باشد. برای شروع می‌توان پیشنهاد داد که ایشان کمی از نقش پررنگ خود در اشغال سفارت آمریکا و ماجرای گروگان‌گیری بگویند و به این پرسش پاسخ دهند که چطور با وجود گذشت چهار دهه هنوز و هم‌چنان از آن اقدام دفاع می‌کنند؟ آیا چهل سال تجربه‌اندوزی در جهان سیاست برای پذیرش آن خطا کافی نبوده است؟!

 

جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۸ ۱۶:۴۵
بله این نکته درسته که درباره آقای هاشمی بعد از 88 حرفی نزده ولی موضوع مصاحبه آقای خوئینی کارنامه خودش و نظرش درباره اشغال سفارت نبوده. اینکه بخواد خودش رو نقد کنه یا نه ربطی به شما نداره، اصلاَ مطرح کردن این قضیه در واکنش به این مصاحبه مسخره است. (362446)
۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ۱۰:۱۲
اقای جواد تردید نداشته باشید زندگی ورفتار سیاسیون کشور به همه مردم مربوط است. هرتصمیم درست یا اشتباهی مانند اشغال سفارتخانه باشد. (362459)
جواد
United States
۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ۲۲:۴۹
با سلام. بنده نگفتم به ما مربوط نیست، نویسنده این متن و همه ما حق داریم خوئینی رو نقد کنیم ولی اینکه در واکنش به نقد خوئینی از هاشمی بگیم شما برو خودت رو نقد کن و ... درست نیست، چون اولاَ هدف آقای خوئینی و موضوع مصاحبه او نقد سیاست‌های آقای هاشمی بود، ثانیاَ وظیفه خوئینی نیست که خودش را نقد کند ولی این حق نقد خوئینی را از دیگران سلب نمی‌کند. (362481)
۱۳۹۷/۱۰/۲۸ ۲۲:۵۲
خویینیها یک جنایتکار بالفعل است که انشاالله روزی در دادگاه عدل اسلامی محاکمه و مجازات خواهد شد . (362449)
حافظه تاریخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۸ ۲۲:۵۸
سلام
1-اولا که منظور از میانه روی منفعت طلبی است؟2-سالهای دولت کارگزاران و تورم واختلاسها فراموش شده است؟3-دولتی که بدست اصلاحات رسید (خزانه خالی-بدهی خارجی-طرحهای نیمه ساز..)ازکی گرفته شد.4-مگر نه اینکه تسخیر سفارت از طرف اکثریت تایید وتحسین شد؟و...در پایان این حاله قدسی در کدام ذهن بیمار یا سودجو شکل گرفته؟! (362450)
۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ۱۰:۲۷
فتنه 88 نه بحران 88 (362460)
صابر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ۱۳:۲۴
اصلا چرا باید این سخنان رو باور کرد
مگر دیگر راستگویی مانده که اعتماد کنیم. (362466)