کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با مخالفان نزدیکی ایران و آمریکا آشنا شويم

خشم دلالان‌اقتصادِ‌تحریم از نزدیکی‌ایران‌وآمریکا

6 مهر 1392 ساعت 10:21

گروه سياسي: هر روز که از عمر دولت "تدبیر و امید" سپری مي‌شود این نامگذاری با مسمّا تر می‌نماید. در عرصه سیاست داخلی مي‌توان به انتخاب وزرا و معاونین و نحوه تعامل مدبرانه با دیگر ارکان حکومت از جمله مقام معظم رهبری، قوای تقنینی و قضائی و نیروهای نظامی اشاره کرد.


اشکان بنکدارجهرمی


اقداماتی که همه در راستای خواست ملت در بیست و چهارم خرداد و نشانگر اصلاح در رویکردهای قبلی و تفوّق گفتمان اعتدال بر ادبیات لجاجت و افراط بوده است. بکارگیری ادبیاتِ تکریم و احترام توأم با منطق و خیرخواهی در فضای اصلاح و اعتدال، کلید بسیاری از قفلهای بسته‌اي شده است که آثار اصلاحیِ آن در کاهش تنش‌هاي بی حاصلِ داخلی خود را به عیان نشان داده است. اتفاقات مبارک در عرصه فرهنگ، آزادی زندانیان سیاسی و روند رو به بهبود وضع اقتصاد...تنها در همین چند هفته ابتدایِ کار دولت یازدهم کاملاً مشهود است.

اکنون هیچ نیازی نیست تا برای احساس نسیم امیدی که در جامعه وزیدن گرفته، خود را به زحمتِ ارائه آمارهای غلط و من در آوردی و یا تغییر معیارها بیاندازیم چرا که بدون رسانه و تبلیغ بر هر ایرانی منصفی آشکار و واضح است. پرو پاگاندای دولت یازدهم عملکرد مثبت و سریع آن در اصلاح امور و شکستن تابوهای سالیان دراز گذشته است. وقتی به فضای فعلی سیاسی جامعه ایران و نوع عملکرد دولتمردان اعتدال مي‌نگریم، گویی در مقایسه با هشت سال گذشته سالهایی طولانی در اصلاح امور گذرانده ایم.

شاید هیچ فرد مطمئن و اصلاح طلبی در خوشبینانه ترین حالت خود نیز گمان نمي‌کرد که در همین فرصت کوتاه و با وجود هزاران مشکل، شاهد طیف گسترده‌اي از اصلاحات در زمینه داخلی و خارجی باشیم. اصلاحاتی که طرفداران وستایشگران خویش را نه تنها در داخل کشور بلکه در فضای بین الملل نیز یافته است. مطمئناً شکستن تابوی رابطه با آمریکا مي‌تواند بزرگترین دستاورد چند ساله اخیر جمهوری اسلامی باشد. اتفاقی که شاید بتوان آنرا فقط با نرمش شجاعانه امام خمینی (ره) در پذیرش قطعنامه 598 همسنگ دانست.

ایجاد روابطی متوازن و منصفانه با جهان غرب به ویژه آمریکا که نشان دهنده ایرانی معتدل و متعهد به مبانی دیپلماسی و در عین حال مقتدر و مستقل باشد فرصت را از دشمنان و مخالفان ایران خواهد گرفت و در عرصه بین الملل جایگاه بالاتری را در ختیار کشور ما قرار خواهد داد. بدیهی است چنین عملکردی از سوی دولت، مورد انتقاد شدید آنانی قرار خواهد گرفت که کام خویش را از وجود آن تلخ مي‌بینند. به همین سبب است که نخست وزیر اسرائیل که از ابتدا وحشت خود از وجود جریان اعتدال در رأس قدرت ایران را بی پرده بیان کرده بود برای بی اثر ساختن اقدامات رئیس‌جمهور در نیویورک طرحی با نام "مقابله با لبخند روحانی " اجرا خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو به دنبال دیدار با مقامات آمریکا و دیگر سران کشورهای جهان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل است تا بتواند اثر دیدارهای حسن روحانی را در آمریکا از بین ببرد. لابیستهای طرفدار اسرائیل نیز تمام سعی خود را معطوف سرد نمودن ارتباط ایران با جهان غرب نموده اند گرچه گرایش سران کشورهای اروپایی برای ملاقات با روحانی در کنار سفر وی به نیویورک میتواند گواهی بر بی اثر بودن این تلاشها باشد.

کشورهایی نیز که در این هشت ساله به جهت انزوای ایران راه سوء استفاده و باج خواهی از کشور ما را پیش گرفته بودند در کنار رقبای منطقه ای، همگی از تلخکامان خلق فصلی جدید در تاریخ جمهوری اسلامی هستند. کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز که به سبب تکیه بر نیروهای ایالات متحده در خلیج فارس و از آن سو به حاشیه رانده شدن ایران، در توهمات خویش، تصویری مجازی و بزرگتر از خود داشتند نیز قطعاً رؤیایی از دست رفته را باید تجربه کنند.

در داخل کشور نیز برخی گروه‌ها همصدا با دشمنان ایران مداوماً به اظهار ایده‌هاي شکست خورده که وضعیت نابسامان فعلی را باعث شده مي‌پردازند. نظر این عده نفی هر گونه رابطه با غرب است حتی اگر نتیجه چنین ارتباطی تأمین منافع ملی باشد. این عده گرچه به اسم دفاع از استقلال کشور، ایجاد هر ارتباطی را خلاف اصول انقلاب اسلامی مي‌دانند ولی به نظر مي‌رسد ترس واقعی این گروه به سبب از دست دادن قدرتی باشد که تنها در سایه وجودِ همیشگیِ یک دشمن بزرگ قابل دسترسی است. نگرانی این عده و شاید تنها دغدغه آنها پیروزی اصلاح طلبان در عرصه روابط بین الملل و به ویژه ایجاد رابطه با آمریکا باشد. همین نگرانی است که آنها را واداشته از تمام حربه‌ها جهت زمین گیر کردن دولت در این عرصه استفاده نمایند.

در این میان نقش دلالان صحنه اقتصادِ تحریم را نیز نباید نادیده انگاشت. انزوا و تحریم اقتصادی کشور در کنار سوء مدیریت دولت گذشته گر چه ضربات سهمناکی را بر پیکر اقتصاد رنجور ایران وارد آورده ولی ثروت هنگفتی را راهی جیب نو کیسه‌هاي وابسته به قدرت حاکم نموده بود. واضح است که سیستم اقتصادی سالم که از بطن روابط متعهدانه خارجی حاصل خواهد شد راه را بر رانت خواری این گروه پر سر و صدا خواهد بست. پس بدیهی به نظر مي‌رسد که این عده نیز به جهت از دست رفتن منافع خویش، آه و ناله خود را در رسانه‌هاي افراطی با رنگ و لعاب دفاع از ارزشها مطرح نمایند.

کلام آخر این که دولت یازدهم و در مقابل، مقامات آمریکا مصمم به رفع تنش‌های فیمابین در زمینه هسته‌اي و فرا تر از آن ایجاد ارتباطی توأم با لحاظ نگرانی‌ها و حفظ منافع طرفین مي‌باشند. موضوع کم نظیری که در عین شادکامی هر دو ملت باعث خواهد شد که جریانهای افراطی سراسر دنیا که در عین تضاد مقوّم بنیانهای خویش هستند، زمینگیر و به تدریج محو شوند و اقتصاد کشور در فضای سالم، تنفسی دوباره به دور از باج خواهی‌ها و رانت خواری را تجربه کند.


کد مطلب: 17054

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/17054/خشم-دلالان-اقتصاد-تحریم-نزدیکی-ایران-وآمریکا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir