کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اینستکس در دام افراط و تفریط

16 بهمن 1397 ساعت 8:00


گروه سیاسی: در چند روز اخیر و پس از اعلام ثبت و نزدیک شدن به زمان اجرای سازوکار ویژه مالی موسوم به اینستکس شاهد واکنش‌های متفاوتی به این خبر بودیم. واکنش‌هایی که طیفی گسترده را تشکیل می‌داد؛ از مغایر با استقلال کشور دانستن اینستکس و لزوم مخالفت با آن، تا مهم‌تر از برجام خواندن اینستکس و پایان سلطه دلار با آن!
 
باز هم شاهد هستیم که در این موضوع بدون شناخت دقیق از آنچه رخ داده است افراط و تفریط در واکنش به آن حرف نخست را می‌زند. واقعیت آن است که سازوکار ویژه مالی نه "تقریبا هیچ" است و نه نقش عصایی معجزه‌گر برای ایران را ایفا خواهد کرد. اینستکس گام اولیه‌ای است که شاید بتواند بخشی از منافع اقتصادی کشور و نه همه آن را از توافق هسته‌ای تامین کند. هنگامی که از این زاویه به موضوع بنگریم آن‌گاه می‌توان با نگاهی واقع‌بینانه‌تر به بررسی و مخالفت یا موافقت با موضوع پرداخت.

تجربه‌ای مشابه همین افراط و تفریط‌ها در واکنش به INSTEX را درباره موضوع برجام هم شاهد بودیم. اگر به تابستان۹۴ بازگردیم و روزهای اعلام دست یافتن به توافق هسته‌ای را به خاطر بیاوریم همین فضا را شاهد بودیم. فضایی که در آن یک سوی میدان برجام را فتح‌الفتوح تاریخی و شاه کلید حل تمامی مشکلات مردم تفسیر می‌کرد و سوی دیگر نیز این توافق را یکسره سبب ذلت ملت ایران و بدتر از ترکمانچای می‌خواند.

حالا همان وضعیت در حال بازتولید است و گروهی از رسانه‌ها و سیاسیون که مخالف سیاست تعامل با جهان هستند اینستکس را یکسره رد می‌کنند و با ارائه اطلاعات مجعول و وارونه‌نمایی در تلاش برای بی اهمیت جلوه دادن این سازوکار ویژه مالی هستند و طرف دیگر نیز در بیان ویژگی‌های مثبت و آثار اینستکس بر حفظ برجام و کاهش اثرات سوء تحریم‌ها آنقدر اغراق می‌کنند که هیچ نسبتی با واقعیات برقرار نمی‌کند. اما ریشه چنین نگاه‌هایی چیست و چرا همواره نگاهی صفر و صدی و حق و باطل سازی فضای سیاسی جایگزین نگاهی علمی و مبتنی بر واقعیات می‌شود. به نظر می‌آید علت اساسی این وضعیت آن است که در چنین مسائلی در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست خارجی نگاه و رویکرد کارشناسی مبتنی بر منافع ملی کنار گذاشته می‌شود و از آن بدتر رویکردهای سیاست‌زده که جز رقابت‌های جناحی را نمی‌شناسد جایگزین آن می‌شود.

به نظر می‌رسد تنها راه غلبه بر بحران‌ها واقع‌گرایی است و برای تحقق این مهم ضرورت دارد تا رسانه‌ها و چهره‌هایی مستقل واقعیات کشور از سیاست تا اقتصاد و... را فارغ از سوگیری‌های سیاسی مورد بررسی و تحلیل قرار داده و نقش روشنگری به معنای واقعی آن را در جامعه ایفا کنند تا شاهد افراط و تفریط در مواجهه با پدیده‌های مختلف نباشیم.


کد مطلب: 171522

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/171522/اینستکس-دام-افراط-تفریط

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir