به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۷۲۴۰
دیپلماسی در زمین حریف

تلفن دقیقه 90

گروه سياسي: ریس‌جمهور قبل از عزیمت به نیویورک به دیدار رهبری رفتند تا راهنمایی‌ها و ارشادات ايشان را در این سفر همراه خود داشته باشند. حضور فعال تیم دیپلماسی ایران در سازمان ملل از همان دقیقه آغازین روز نخست تا دقیقه 90 و پایانی خود همراه با حاشیه‌ها و نکاتی بود که تیتر اول خبرهای دنیا را به خود اختصاص داد. در پایان این سفر دنیا شاهد تلفن دقیقه نودی بود که شاید در حکم گل طلایی ایران در زمین حریف ارزیابی شود که در راستای صعود و ارتقای سیاست کل دنیا نقش ایفا کرد.
تلفن دقیقه 90
آیت قیصربیگی

عملکرد مناسب سیاست جديد خارجی ايران، امروز فضایی مناسب در عرصه‌هاي بین المللی بوجود آورده است که باید از این فرصت در راستای حل مسائل استفاده مناسب کرد. فضایی که حاصل تدبیر و خرد خودمان است نه چیزی که از طرف دیگران به ما ارزانی شده باشد. واقعیت این است که امروز ما خود سرنوشت سیاست خارجی و حل مساله هسته‌اي را به دست گرفته ایم تا مدیریت آن نیز به دست خودمان باشد.

کار تیمی سیاست خارجی ایران به اذعان تمامی مفسران داخلی و خارجی مثبت و عالی ارزیابی شده است. سیاست دیپلماسی ما در این دوره رویه‌اي برد - برد را در پیش گرفت تا بازنده‌اي در میان نباشد و کسی هم تحقیر نشود. بعد از پایان کار مجمع عمومی سازمان ملل آنچه در فضای رسانه‌اي و مجازی قابل مشاهده مي‌باشد عزت و افتخار برای ایران اسلامی است اما نکته‌اي ظریف در این میان بود، در حالیکه تیم دیپلماسی در زمین حریف به درستی نقش خود را بازی مي‌کرد هر حرکت آنها از سوی دو گروه در داخل کشور با دقت رصد مي‌شد.

گویی بازی دیگری در نوع نگاه این تماشاگران در فضای مجازی است. اصلاح‌طلبان که در آغاز کار تیم سیاست خارجی خصوصا آن زمانی که درخواست ملاقات ریس جمهوری آمریکا از طرف همتای ایرانی رد شد آن را فرصت سوزی دانستند و از طرفی دیگر گروه اصولگرا در فضای مجازی موضوع رد درخواست ملاقات را حرکتی در راستای سیاست کلی خود مي‌دانستند و این موضوع دیدگاه آنان را به تیم دیپلماسی نزدیکتر مي‌کرد اما هرچه به پایان این بازی نزدیکتر مي‌شدیم به همان اندازه که رضایت گروه اصلاح طلب از تیم دیپلماسی بیشتر مي‌شد به همان میزان بر مذاق گروه مقابل ناخوش مي‌آمد.

بخصوص ملاقات وزیر امور خارجه ایران با همتایان غربی و تلفن دقیقه 90 ریس جمهور آمریکا به دکتر حسن روحانی دیدگاه دو گروه را بطور کامل جابجا کرد تا گروه اصلاح طلب و اصولگرا در فضای رسانه‌اي و مجازی دو روایت متفاوت از پایان کار تیم دیپلماسی داشته باشند! اما‌اي کاش بشود منصفانه قضاوت کرد و در این بازی دیپلماسی تنها هوادار منافع ملی خود باشیم تا منافع کلی نظام و ملت را به منافع شخصی و حزبی خود ترجیح دهیم!

اگر ما هم افراط و تفریط‌ها را کنار بزنیم راه درست برای همه قابل رویت است.آنچه سد راه نگاه زلال ما شده است حب و بغض‌هاي شخصی و جناحی است. بیایید بجای آنچه که تفسیر و برداشت ذهنی ماست، بی واسطه و شفاف به حقیقت نگاه کنیم. به یقین ریس جمهور محترم که به فردی خردمند و با تدبیر مشهور است هماهنگی‌هاي لازم برای گفتگوهایش انجام داده است. از طرفی یادمان باشد که ایشان سیاستمداری قهار و باتجربه است که به کارخود بسیار آشناست. از این رو مواظب باشیم با افکار افراطی چوب لای چرخ دولت معتدل نظام نگذاریم!

امروز دنیا به احترام ایران ایستاده است تا در مقابل منش اعتدالی و نرمش قهرمانانه سیاست خارجی ما سرتعظیم فرود آورده باشد. آنچه که امروز بعنوان قدرت در دنیا محسوب مي‌شود نه بمب اتم، نه لشکرهای ذوبین به دست، نه سلاح آنچنانی بلکه این توان کلمات هستند که امروز بر جهان حکومت مي‌کنند. از این رو زبان صلح طلبانه امروز ایران آب پاکی را بر دستهای جنگ افروزانه و کینه توزانه ریخته است تا در سرزمین خود خلع سلاح شده باشند. امروز سیاست خارجی ایران با نرمش قهرمانانه نبض سیاست دنیا را بدست گرفته است. در این سیاست اعتدالی نه تنها عقب نشینی نکرده ایم بلکه قلب کشورهای صلح طلب دنیا را با زبان ادب تسخیر کرده ایم.

دم زدن از جنگ و خونریزی زبانی خارج از عرف انسانیت است بلکه کلام درست همانی ست که در فطرت و سرشت آدمیان به ودیعه نهاده شده است که آن زبان صلح و دوستی و برادری نسبت به هم نوع خود است. در حالیکه در جنگ افروزی، خشونت و افراطی گری بی ظرفیتی‌ها موج مي‌زند، در اعتدال و صلح فضایی آکنده از ظرفیت در دسترس است. از این رو راه اعتدال و میانه روی همان چراغ تابناک آموزه‌هاي دینی ماست که فضای تاریک افراط و تفریط‌ها را محو درخشندگی خود ساخته است. گذشت آن دوران تاریک دنیا که حرف کشورهای زورگو و جاهل در تاریک خانه جاهلیت کشورهای ضعیف پذیرش شود!

در سرشت هر انسانی روح خدایی نهفته است و آنچه آدم‌ها را متفاوت جلوه مي‌دهد در چسبندگی به افکار و عقاید بد یا خوب آنان در گفتار و کردارشان است. و این افکار و عقاید چیزی نیستند که بطور مطلق فردی را بد یا خوب کنند چون فطرت پاک انسانها چیزی جدا از افکار و احساسات شخصی است. بنابراين، انتظار تغییر افکار و عقاید افراد از یک حالت بد به حالتی خوب، شدنی ست و این همان چیزی ست که مي‌شود از آن در گفتمان و منش سیاسی یاد کرد. در این راستا ما نباید نگران نرمش کشورهای زورگو و جنگ افروز دنیا باشیم بلکه تغییر منش آنها از جنگ طلبی به صلح طلبی خود دلیلی بر برد و پیروزی گفتمان امروز ما است.

عملکردی که با تکنیک‌هاي اعتدالی در قالب تاکتیک نرمش قهرمانانه دستاوردهای مهمی در برداشت که به اختصار به برخی از آنها اشاره مي‌گردد:
- پیشنهاد ایران برای ارتقای سطح مذاکرات از مدیرکلان به وزرا در عمل مورد پذیرش قرار گرفت و کارساز شد که خود نقطه عطفی در خیز بلند ایران برای حل مساله هسته بشمار مي‌رود.
- دیپلماسی ایران به جهت شفاف سازی و اعتماد سازی، خود دست بکار شد و برای حل مساله هسته‌اي زمانی محدود تعیین کرد تا اتهام خرید زمان و تلف کردن وقت علیه ما نقش بر آب شود.
- وقتی که غرب در مقابل ایران در مواضع خود تجدید نظر مي‌کند تا بجای زبان تهدید و تحریم با احترام سخن بگوید.
- استناد غرب به فتوای مرجعیت ما در راستای حرام دانستن بمب اتم و سلاح‌هاي هسته‌اي خود اعترافی بر اشتباهات گذشته در باره تز اسلام هراسی آنان است.
- درخواست ملاقات از طرف ریس جمهور آمریکا با همتای ایرانی نشان از عظمت و شکوه امروز ایران در معادلات جهانی دارد.
- وقتی که مقامات سیاسی دنیا برای دیدار با تیم دیپلماسی ایران در صف انتظار مي‌ایستند، وقتی بر صندلی‌هاي خود مشتاقانه شنوای سیاست ایران مي‌شوند شاید خود سندی بر بی اثر بودن راهبرد غرب در کشیدن حصار تحریم و انزوای ایران باشد.
- بازگرداندن آثار ملی و میراث فرهنگی خود گشایشی در بازگشت میراث به تارج رفته آثار این مرز و بوم است.
- وقتی آمریکا به هر دری مي‌زند تا با ایران ارتباط برقرار کند ولو اینکه در دقیقه 90 باشد خود نشان از ستاره بودن ایران در عرصه‌هاي امروز جهان است.
- وقتی که سیاست صلح طلبانه ایران مانع جنگ افروزی در سوریه و دیگر نقاط جهان مي‌شود. و...
اینجاست که باید گفت ما با سیاست اعتدالی و صلح طلبانه خود پیامی مهم به دنیای خارج دادیم که؛ با مشت‌هاي گره شده نمی توان با کسی دست داد! از طرفی دیگر عملکرد اعتدالی دولت مردان ایرانی یک صحبتی هم با جریانات و گروهای افراطی داخل دارد و آن این است که؛ وقتی دنیا در مقابل منش اعتدالی ایران تواضع مي‌کند شما هم پا در عرصه اعتدال گذارید و با این سیاست عزتمند که تاکیدی بر نرمش قهرمانانه مد نظر مقام معظم رهبری است گام بردارید و احترام بگذارید. وقتی دنیا بر عزت و اقتدار امروز ایران اذعان دارد و احترام مي‌گذارد چرا ما شان و منزلت خود را تکریم نکنیم!

بنابراین، وقتی ما به دنیا پیشنها ائتلاف براي صلح مي‌دهیم باید در درون خود پر از صلح و دوستی باشیم. در نتیجه این پیام قبل از هر چیزی متوجه داخل است تاگروهای تندرو در هر دوجناح گام بر جاده‌اي معتدل گذارند چون اراده ملت بزرگ ایران و حتی جهان بر اعتدال میزان است. اگر امروز همه گروه‌ها و جریانات داخلی نیز برای وحدت ملی با منشی اعتدالی در زیر چتر نظام برای هم نه برعلیه هم باشند نمود آن را نیز مي‌توان در سیاست خارجی دید.

مردان عرصه سیاسی ما با کوچک کردن حب و بغض‌هاي خود بزرگی کردند. بزرگی و شکوهی که در کلام و رفتار صادقانه آنان جاری بود یک دنیا را به احترام واداشت تا ایران تیتر یک خبر دنیا شود. ما امروز توانستیم با رفتار و منش قهرمانانه خود نگاه دنیا را به سوی خود جلب کنیم. جلب نگاهی که با دوره‌هاي پیشین یک فرق اساسی داشت زیرا این نوع نگاه نه از پشت عینک بدبینی، تحریم و جنگ افروزی بلکه نگاهی از سر احترام با سیگنال‌هاي مثبت نسبت به فرهنگ غنی ملتی ست که جلودار در عرصه‌هاي جهانی است.

برادر مرتضي
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۲:۵۷
رئيس جمهور محترم در نهايت صحت و سلامت اعلام كردن كه بنده اختيار تام در مسائل سياسي دارم،ازاون طرف هم رهبري هيچگونه انتقاد يا اشاره ايي كه مبني بر نارضايتي از تماس با آقاي اوباما انجام شد نداشته اند،پس اين وسطا برادران با حفظ سمت رسمي ايراد ميگرند اصلاً قابل فهم نيست. (139251)
آزرمیدخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۹:۰۱
آفرین به روحانی ،کم کم دارم به تدبیرت امیدوار میشم که داری درمسیر منافع ملت ایران حرکت میکنی باز هم متشکریم (139460)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۹:۰۲
تلفن دقیقه 90 گل طلایی در زمین حریف بود. بازی سیاست دنیا را ما بردیم... (139461)