به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۱۷۳۵۶۹

مدیریت فضای مجازی؛ مسئله این است

گروه سیاسی: جمعه گذشته، خطیبان نماز جمعه یکصدا و هماهنگ به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معترض شده و نسبت به عملکرد او گلایه‌مند هستند. آنان می‌گویند این وزارتخانه به وظایف خود در قبال «مدیریت فضای مجازی» عمل نکرده است.
 
 واقعیت آن است که چه مخاطبان سخنرانی‌های نماز جمعه و چه سخنرانان به خوبی می‌دانند که مقصود از مدیریت فضای مجازی همان فیلترینگ است و گلایه این افراد نیز در واقعیت بیشتر از آن که خطاب به محمدجواد آذری جهرمی در جایگاه وزیر ارتباطات باشد به مردم است که بی توجه به فیلتر شدن تلگرام هم‌چنان از این پیامرسان استفاده می‌کنند و با یک کلیک بیشتر و استفاده از فیلترشکن‌ها به سادگی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.

به موازات اعتراضات صداوسیما، نمازهای جمعه و سایر تریبون‌های رسمی به وزیر ارتباطات، دستگاه قضایی نیز بنا بر آنچه شکایت دو هزار شهروند اهوازی عنوان شده است در حال پیگیری پرونده‌ای قضایی علیه آذری جهرمی است که به گفته معاون دادستان کل کشور ممکن است به انفصال از خدمت او نیز بینجامد. به بیان دیگر هم‌زمان با افزایش فشارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای، فشارهای قضایی و نظارتی نیز افزایش پیدا کرده است؛ هر دو گروه از اهمال وزارت ارتباطات در مدیریت فضای مجازی (همان فیلترینگ!) شکایت دارند. اما آیا مسئله آنان فیلترینگ و عدم اجرای آن در تلگرام و اینستاگرام است؟!

به نظر می‌آید مسئله کمی پیچیده‌تر باشد و آنچه عنوان می‌شود لایه رویی و ظاهری تفکری است که میانه خوبی با شفافیت ندارد. این تفکر که به عنوان مثالی روشن بر معاونت اخبار و بخش‌های سیاسی رسانه انحصاری صداوسیما حاکم است را می‌توان در بخش‌های مختلف خبری و برنامه‌های یک‌طرفه سیاسی رادیو و تلویزیون ایران به روشنی مشاهده کرد. هر گامی در جهت شفافیت، گشایش فضای رسانه‌ای و سیاسی و چند صدایی بر مبنای چنین تفکری شایسته ملامت، اعتراض و محکومیت است.

در نتیجه همین رویکرد است که تلگرام، اینستاگرام و دیگر فضاهای این چنینی که سد انحصار و عدم شفافیت را می‌شکنند مور غضب این گروه قرار می‌گیرند. واقعیت اما آن است که در دوران تازه دیگر جایی برای چنین نگاهی نیست و سیل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هر مانعی را در برابر شفافیت با خود خواهد برد.
برچسب ها: فضای مجازی