به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۱۷۳۹۱
روحانی ستاره سازمان ملل بود، نتانیاهو منزوی‌ترین

مصائب اين روزهاي نتانیاهو

گروه سياسي: شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در حالی به پایان رسید که به زعم بسیاری از تحلیلگران سیاسی، حسن روحانی به عنوان ستاره این نشست و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در زمره منزوی ترین چهره‌ها قرار گرفته بود.
مصائب اين روزهاي نتانیاهو
اشکان بنکدارجهرمی

نتانیاهو که نطق خود را در آخرین روز این اجلاس با حملات بسیار تندی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و روحانی ایراد نمود نتوانست استقبال دیگر کشورهای عموماً حامی خود را در همراهی با سیاستهای خویش جلب کند. ژنرال سابق ارتش اسرائیل که حتی به گفته مخالفان داخلیش ارجحیت همیشگی را به جنگ در مقابل دیپلماسی داده است نوعاً در واکنش به عملکردهای معتدل، ضعیف مي‌نماید. شاید به همین خاطر بود که گفته مي‌شود سخنان احمدی‌نژاد، توانسته بود راه پیشبرد اهداف خصومت‌جویانه او علیه ایران را هموارتر نماید و نظر جامعه جهانی در این مورد را جلب کند.

اکنون اما با وجود شخصی معتدل در جایگاه ریاست‌جمهوری ایران که با پشتوانه مردمی بالا و حمایت دیگر مراکز قدرت توانسته است با لحنی ملایم و آشتی جویانه و کاربرد ادبیاتی متناسب با فضای دیپلماتیک در برقراری ارتباط با جهان غرب، چهره ای میانه رو و متعهد از ایران آینده را در عرصه بین‌الملل به نمایش گذارد، کاری سخت پیش روی دولت راستگرای اسرائیل قرار دارد.

مصائب نتانیاهو اما به همین مورد خلاصه نمي‌شود. وی گرچه همانند چند دوره گذشته نتوانست به سبب فضای آشتی‌جویانه فعلی به صراحت از جنگ سخن بگوید اما در سخنانی به شدت متوقعانه گفت که ایران باید دست از غنی سازی اورانیوم بردارد، ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به خارج بفرستد، تأسیسات زیرزمینی خود را از میان ببرد و پروژه آب سنگین اراک را متوقف کند. مسلم است که چنین انتظارات افسانه ای مورد نظر هیچ یک از کشورهای بزرگ غربی قرار نخواهد گرفت و شاید تنها توجیه وی در بیان آنها نگرانی از این باشد که اروپا و آمریکا در آینده‌ای نزدیک بخش مهمی از تحریم‌ها علیه ایران را ملغی کنند.

نتانیاهو گرچه پیش از نطقش در مجمع، سفری به واشنگتن جهت دیدار با اوباما داشت و رئیس جمهور ایالات متحده نیز در این ملاقات بر وجود گزینه نظامی علیه ایران اشاره کرد ولی به نظر مي‌رسد این سخنان بیش از این که نمایانگر سیاستهای کنونی آمریکا باشد تنها به جهت دلخوش کردن مهمان اسرائیلی ابراز شده است. در این رابطه حتی روزنامه راست‌گرای معاریو هشدار داده که دولتمردان اسرائیل نباید به لبخندهای اوباما دلخوش باشند چرا که سیاست‌های
قطار دیپلماسی ایران و غرب هر چند با احتیاط و آرام به راه افتاده است و هیچکدام از طرفین حاضر نیستند چنین فرصتی را از دست داده و منافع خویش را فدای زیاده خواهی‌هاي افراطیون کنند
این دو همراه قدیمی در مواجهه با ایران دارای اختلاف است.

اوباما که حمایت نتانیاهو از میت رامنی رقیب جمهوریخواه خود را به یاد دارد و با دستی بازتر در دور دوم ریاست‌جمهوری خود قرار دارد، لزومی نمي‌بیند که دربست تابع سیاستهای نخست وزیر افراط گرا باشد. به همین لحاظ است که دولت اوباما مذاکره را در مقابله با برنامه اتمی ایران در دستور کار خود قرار داده و نتانیاهو چون همیشه بر طبل جنگ مي‌کوبد.

همچنین مجلس سنای آمریکا بررسی طرح مصوب کنگره برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران را به بعد از مذاکرات با کشورهای ۱+۵ در ژنو موکول کرده است. این اقدام سنای آمریکا که یک روز پس از سخنان نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل صورت مي‌پذیرد در کنار دیگر تصمیمات چندی پیش اتحادیه اروپا در همین راستا نشان مي‌دهد که ایالات متحده و همپیمانان اروپاییش راهی جدا از اسرائیل را در برابر ایران برگزیده اند. راهی که نشان‌دهنده محاسبات متفاوت آنها مي‌باشد.

و نشان مي‌دهد اکنون در سیاست غرب دست بالاتر با طرفداران برخورد نظامی نمي‌باشد. تحلیلگران سیاسی هرگونه تلاش برای مختل کردن تعاملات آمریکا و ایران از طرف اسرائیل، آن هم در حالی که طرفین حدود دو هفته دیگر در ژنو پای میز مذاکره خواهند نشست بی‌فایده مي‌دانند. به نظر مي‌رسد که حملات لفظی تند نتانیاهو به ایران و حسن روحانی بر روند تعاملات این دو کشور بی‌تاثیر باشد.

مشکل نخست وزیر اسرائیل تنها در همراه کردن دولت آمریکا و اروپا نیست که خود را نشان مي‌دهد. بلکه به نظر مي‌رسد این روزها توجه نمایندگان کنگره بر بحران بودجه و تعطیلی ادارات دولت فدرال بیشتر معطوف است تا برنامه اتمی ایران. عاملی که مي‌تواند نتانیاهو را در جلب نظر دوستانش در مجلس نمایندگان جهت لابی علیه برنامه اتمی ایران و تنگ تر کردن تحرم‌ها علیه این کشور را ناکام گذارد.

از دیگر مشکلاتی که ذهن رئیس دولت افراطی اسرائیل را به خود مشغول کرده روندی است که چندی پیش به ابتکار روسیه موفق گشت آتش جنگ بین آمریکا و متحدانش از یک طرف و سوریه از طرف دیگر را در نطفه خفه کند. اکنون ژنرال پیر فکر مي‌کند که در چنین فضایی که متقاضیان برخورد نظامی این چنین جای خود را دیپلماسی‌گرایان مي‌دهند، درخواست جنگ علیه ایران کاری بس بیهوده به نظر مي‌رسد.

در مجموع باید گفت قطار دیپلماسی ایران و غرب هر چند با احتیاط و آرام به راه افتاده است و هیچکدام از طرفین حاضر نیستند چنین فرصتی را از دست داده و منافع خویش را فدای زیاده خواهی‌هاي افراطیون کنند. دولت اسرائیل نیز در این بین چاره ای جز پذیرفتن ایرانی اتمی در چارچوب NPT پیش روی خود نخواهد داشت.

۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۱:۰۹
نتنیاهو اگر انقدر افراطی و جنگ طلب نبود الان این همه مشکل نبود.... (140457)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۲۱:۰۲
مرگ بر اسرائیل از بهر تا نهرش (140766)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۱:۱۰
البته اضافه کنم که پیشنهاد خلع سلاح شیمیایی سوریه پیشنهاد ایران بوده مثل اینکه نه روسیه (140459)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۵:۴۰
شما یعنی دروغهای روسها رو باور می کنید.
این حرفها کاملاً غلط است و خلع سلاح شیمیایی حکومت سوریه نه پیشنهاد روسیه بوده است و نه پیشنهاد ایران!
بدون تردید پیشنهاد خلع سلاح شیمیایی سوریه از اول ابتکاری تماماً آمریکایی بوده است تا با این کار امنیت اسرائیل(چه با خلع سلاح شیمیایی سوریه و چه با حمله نظامی نکردن به سوریه)تأمین گردد.
دیگر بعد از دو سال و نیم قتل و کشتار و ویرانی و آوارگی مشخص و مبرهن شده است که قدرتهای باختری بخصوص آمریکا نمی خواهند جنگ در این کشور پایان یابد.
فقط در این میان مردم بیچاره سوریه هستند که جان خود را حتی توسط تسلیحات شیمیایی از دست می دهند. (140625)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۱:۲۸
قابل توجه آقاي اشكان بنكدار جهرمي!
شما با يك كلمه "زعم"نسبت داده شده به آقايان روحاني و ناتانياهو را برعكس جلوه دادي.
"زعم" يعني تصور نادرست ،وقتي شما ميگوئيد به زعم در اصل يعني به تصور نادرست روحاني ستاره اين نشست و ناتانياهو در زمره منزوي ترين چهره ها قرار گرفته بود.معني "زعم"به صراحت در قرآن شريف ذكر شده. (140467)
اشکان بنکدار جهرمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۶:۵۶
از تذکر شما کمال تشکر دارم
برخی نظر شما را دارن ولی برخی برعکس به متن زیر دقت کنید
چون شما از قرآن گفتید، بنده نیز از قرآن مثالی آوردم از یک مرجع صاحب نظر
قرآن می‏فرمايد : " « زعم الذين كفروا ان لن يبعثوا »"
" « زعم »" را معمولا به " گمان كرد " ترجمه می‏كنند . در زبان عربی‏ چند لفظ ديگر هم داريم كه معانی آنها به معنای " زعم " نزديك است ، مثل " حسب " و " ظن " . " زعم " با " ظن " و با " حسب " فرق‏ می‏كند . " زعم " را معمولا در جايی می‏گويند كه اظهار يك ادعا باشد ، غير از اين است كه مثلا انسان در مورد چيزی فقط در ذهن خودش گمان می‏كند و خيالی در ذهنش می‏چربد . معنی " زعم " اين نيست كه اينها در دل‏ خودشان خيال می‏كنند و اين خيال در ذهنشان می‏چربد ، اگر مقصود اين می‏بود كلمه " ظن " به ‏كار برده می‏شد ، درواقع " زعم " در اينجا يعنی ادعا می‏كنند
منظور این است که بسیاری تحلیلگران ادعا می کنند ولی برخی دیگر نیز پذیرفته ان که این اصطلاح به عنوان یک غلط رایج در فارسی جا افتاده در هر حال معترفم در جنبه مثبت کلمه "به اعتقاد" بهتر است بازهم تشکر می کنم (140664)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۲:۰۴
مقاله آقای اشکان بنکدارجهرمی بسیار خوب بود و البته نمایانگر حقایقی بود که امسال در مجمع عمومی سازمان ملل گذشت.
امروز نتانیاهو در جامعه بین الملل منزوی و تنها شده است و سیاستهایش که با فرافکنی و بزرگنمایی مسئله اتمی ایران،می توانست قضایای داخلی اسرائیل و همچنین موضوع صلح با فلسطینیان را به حاشیه براند،در حال شکست خوردن هست.
اما باید به این نکته توجه کرد که لغو تحریمها چه می شود؟خواست مردم ایران انزوای نتانیاهو نیست بلکه لغو همه تحریمها در اسرع وقت است. . . . (140477)
اشکان بنکدار جهرمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۷:۰۴
سلام بر شما
در مورد تحریمها نیز به تفصیل در مقالات دیگر مطالبی را آورده ام
در هر صورت مذاکرات دستاوردهای متفاوتی دارد و ذکر یکی دلیل نادیده انگاری دیگری نیست به قول معرف اثبات شیء نفی ما عدی نمی کند (140669)
خورشيداعتدال
United States
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۴:۳۷
نتانياهومنتظرانکارهولوکاست بود.که ناکام ماند (140585)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۷:۰۹
چی شده چند وقته ضداسراییل شدین تو فتنه 88 که که روز قدس شعار مرگ بر اسراییل رو نگفتین بجاش یه شعار بی ربط که متعلق به اون روز نبود گفتین واقعا نون به نرخ روز میخورین ای منفعت طلبان (140670)