به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۳۰
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۱۷۳۹۳
من یک‌معلمم، بچه‌هایی را دیده‌ام که...

جشن عاطفه‌ها و این روزهای «بی‌روزی»!

جشن عاطفه‌ها و این روزهای «بی‌روزی»!
اسماعیل حسین‌پور*

گروه جامعه: تبارت به عزت مي‌رسد، به آزادگی، تبارت به هگمتانه مي‌رسد و به تخت جمشید، تو از تبار بالابلندان روزگاری که در کلاسِ همواره مشق شیرین رستگاری مي‌نویسی، تو هرسال با همان کیف و کفش و پیراهن راهی مدرسه مي‌شوی، هرسال با همان کت و کلاه پای در مدرسه مي‌گذاری، پدرت مرد کار است، مرد بیل بر دوش خیره در رهگذران ِ شهر. هرسال برای تو و همسالانت، برای آنان که« ندارند» جشن‌ها برپا مي‌شود. جشن عاطفه‌ها.

می گویند مي‌خواهیم فرهنگ سازی کنیم که فرزندانمان با احسان و نیکوکاری آشنا شوند، مي‌خواهیم فرهنگ نیک یاریگری در باور بچه‌ها زنده شود. راست مي‌گویند. دین و آیین مان هم همین را مي‌گویند. ایرانیان هم از دیرباز با این نیک کرداری‌ها خو گرفته‌اند. من اما حرف دیگری دارم و آن این است که: « چرا فرزندان سرزمین خفته بر نفت و معدن باید این قدر فقیر و حقیر شوند که دست گدایی به سمت ملت دراز شود تا کودک ندار دبستانی ببیند که همکلاسی اش با کادویی که دفتری یا مدادرنگی و... بیش نیست راهی مدرسه مي‌شود ولی فقر پدر او را با دست تهی راهی مدرسه کرده است و او شرمسار همکلاسی‌هایش مي‌شود که چرا پدرم نداشت تا من هم چیزی برای کسی محرومتر از خویش بیاورم؟»

من در این تکرار بی دلیل هرساله به جای جشن عاطفه ها،
خوب مي‌دانم که بچه‌ها ندارند، پدران ندارند و به خاطر این است که مي‌بینم بعضی‌ها تند تند نگاهشان به ساعت است که از کلاس بروند تا با دست‌هاي نحیف و گونه‌هاي رنگ باخته شان در سر چهار راهها، گل‌هاي «مریم» و «میخک» را، « آدامس» را،«روزنامه» را بفروشند
غمی سنگین بر نگاه و روح فرزندان دیارم مي‌بینم. در این جشن بی جنبش «عزا»ی فرزندان آبرومند این ملک و میهن را مي‌بینم، بر باد رفتن غرور فرزند ایران زمین را، دست به چشم دیگران داشتن را، نیازمندی را حق خود دانستن و دیگران را فراتر و برتر از خویش دیدن مي‌بینم و در چنین فضایی این جشن نیست گداپروری است، این جشن سند ناتوانی ماست که ملت را حقیر و فقیر کرده‌ایم.

خوب مي‌دانم که بچه‌ها ندارند، پدران ندارند و به خاطر این است که مي‌بینم بعضی‌ها تند تند نگاهشان به ساعت است که از کلاس بروند تا با دست‌هاي نحیف و گونه‌هاي رنگ باخته شان در سر چهار راهها، گل‌هاي «مریم» و «میخک» را، « آدامس» را،«روزنامه» را بفروشند، یا دیگری بساط واکسی اش را بگستراند و دیگری ترازویی در دست بگیرد و چشم به مردم و مأمور شهرداری داشته باشد که کی که خواهد آمد؟

من یک معلمم، بچه هایی را دیده‌ام که شب قالی بافی کرده‌اند و صبح در سر کلاس درس خفته‌اند، با درد در کنارشان ایستاده‌ام تا کسی خوابشان را بر نیاشوبد، من یک معلمم بچه‌هایی را دیده‌ام که دفترهایشان را از خواهران و برادران شان به یادگار دارند، مي‌دانم بچه‌ها «ندارند» ولی چرا نمي‌پذیریم که ما با سوء مدیریت مان این روزهای بی روزی را برای فرزندان ایران رقم زده‌ایم؟

نمی دانم به چه حقی سرمایه ایران و فرزندانش را به برخی کشورها اهداء مي‌کنیم و خود بساط گدایی در هر کوی و برزن گسترانده ایم و نامش را جشن نهاده‌ایم؟ نمي‌دانم تا چه زمانی باید این فقر و نداری ادامه یابد ولی از دولت انتظار مي‌رود با مدیریت منابع مالی، راهکارهایی عزتمندانه و آبرومندانه جایگزین این شیوه‌هاي غلط کند. شیوه هایی که آبروی خانواده‌ها را بیشتر بر باد مي‌دهد و ایمان سوز است. همتی باید تا فرزندان فردایمان راه را گم نکنند.

*عضو انجمن اسلامی معلمان خراسان شمالی

قادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۰۹:۴۳
درودبر معلم درد کشیده که درد دانش آموزانش را با تمام وجود احساس میکند و فریادهایش هیچ مسئولی را از خواب شیرینش بیدار نمیکند (140414)
هموطن شما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۲۱:۵۱
با خواندن این مطلب کلی گریستم با این مطلب . به هر چیزی باید رسیدگی شود چون هر چیزی هزینه خاص خودش رو داره ولی اول مردم بعد مابقی امور. (140779)
درد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۰۹:۴۶
عزیزم آخر وقتی دانش اموزصبح سر کلاس خوابیده مسولین هم خواب بوده اند و هیچ صدایی به گوششان نمیرسد (140423)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۰۹:۴۸
هردو خواب بوده اند این(دانش آموز) از خستگی قالی بافی آن(مسئولین) از خوشگذرانی آخر شب در کنار دوستان (140424)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۰۹:۵۷
من خودم یک مهندس هستم.خداراشکر همیشه هم ماهیانه بودجه ای را برای کمک به دیگران درنظر میگیرم.وظیفه ام هم هست و منتی بر کسی ندارم.معتقدم توانگران طبق روشهایی نیکویی مثل خمس ؛ زکات و غیره باید دست دیگران را بگیرند.اما وظیفه دولت چیست؟وظیفه بنیاد عریض و طویل مستضعفان با میلیاردها سرمایه ای که در اختیار دارد چیست؟ خدایا مرگمان را برسان ولی گدایی هموطنان را نگذار ببینیم.خدایا آنهایی که از این مملکت و خاک آن دزدیده اند را .... (140426)
پرواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۰:۰۱
گوییا ضرب المثل خیری که به خانه رواست به مسجد حرام است مفهومش عوض شده است یا حاکمان فراموشش کرده اند (140429)
محمدرضابهزادى اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۰:۱۶
انرزى هسته اى حق مسلم ماست (140436)
مهندس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۴:۲۷
اونایی که منفی میدن نکته این کامنت رو نگرفتند! (140578)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۲۲:۰۱
نتیجه گیری : آی کیو خیلی پایینه.... (140780)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۰:۳۴
90% مردم نیاز به کمک مالی دارن از جمله خودم که یه کارمندم (140447)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۳:۴۹
درود بی پایان خداوند بر شما باد که تحلیل و تفسیر واقع بینانه ای در باره جشن عاطفه ها نگاشتی . خداوند عمر با عزت به شما عنایت فرماید و به مانیز درک و فهمی که با علت این قبیل معضلات بر خورد کنیم نه با معلول . (140556)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۸:۱۳
حرف دل همه ی مردمی که کمرشان زیر بار این اوضاع اقتصادی شکسته شده (140689)
بنفشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۲۳:۱۹
منهم یک معلم باز نشسته ام و از همه نیازمند تر اما این راهش نیست کشور ما یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است مثل عربستان و کویت ... چرا باید بچه های ما گدای کنند؟ اگه این کار گدای نیست پس چیست؟ فکر کنید کودکانی که از این هدایا استفاده می کنند چه حسی دارند عقده ای نمی شوند؟عقده ای که با نفرت از ثروتمندان همراه است و به کودکانی که با غرور به آنها صدقه داده اند چطور نگاه می کنند؟ (140800)
ابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۰۰:۵۹
عده ای این بساط را ومحرومیت را برای تسلط بر رای محرومین واعمال نفوذ وقدرت چانه زنی دوست هم دارند (140832)