به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۱۷۵۳۹۵

تهاجم بی هویج!

تهاجم بی هویج!
محمد توکلی
با نگاهی به اظهارات مقامات سیاسی کشور در سال جدید شاهد آن هستیم که اندک اندک رویکرد تازه‌ای نسبت به اتحادیه اروپا در حال رونمایی است. تفاوت میان انتظار نظام سیاسی از اتحادیه اروپا در موضوع برجام با آنچه سه کشور اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه انجام دادند یکی از مهم‌ترین مواردی است که سبب افزایش حملات لفظی از سوی ایران به اروپا شده است.

تصمیم‌گیران کشور در این تصور بودند که امکان احیای برجام از طریق سازوکار ویژه مالی اروپا سریع‌تر و بهتر از آنچه در اینستکس شاهدش خواهیم بود وجود دارد اما آنچه در عمل رخ داد با تصورات تصمیم‌گیران ایرانی تفاوتی معنادار پیدا کرده است. از سویی دیگر اختلافات و تنش‌های جمهوری اسلامی و دولت‌های اروپایی در موضوعات مرتبط با بحران‌های منطقه و هم‌چنین آزمایش‌های موشکی ایران رو به فزونی گرفته است و موضوع بلاتکلیف ماندن FATF نیز بر آتش تنش‌ها بیشتر از قبل افزوده است.

در چنین وضعیتی سیاست ارکان تصمیم‌گیری در ایران به این سمت و سو در حال حرکت است که با ادبیاتی تندتر و سیاستی سخت‌گیرانه‌تر به مواجهه با اروپایی‌ها برود. برخی تحلیلگران بر این باور هستند که این تغییر رویکرد به دلیل آن است که مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهند با روشی دیگر که کمتر نشانی از رویکرد «تعامل سازنده» در آن یافت می‌شود با زبانی تهدیدآمیز خواسته‌های خود را پیگیری کنند. این الگوی رفتاری در سیاست خارجی را هنگامی می‌توان پذیرفتنی و هم‌راستا با منافع ملی ارزیابی کرد که وجه دیگر آن نیز مورد توجه قرار بگیرد.

به بیان دیگر در دست گرفتن «چماق» بدون داشتن «هویج» در دست بیشتر از آن که سبب مقابله با فشار طرف مقابل و یافتن راه‌حلی برای عبور از تحریم‌ها شود به خودزنی خواهد انجامید!مشکل اساسی آن است که ساختار تصمیم‌گیری در ایران پیش از این تغییر گفتاری که در هفته‌های اخیر از سوی وزیر امور خارجه و دیگر مسئولان شاهدش بوده‌ایم نیز در عمل نشانه‌ای جدی از تمایل برای همکاری با طرف مقابل را در عمل از خود نشان نداده بود و تقریباً هیچ توجه قابل ملاحظه‌ای به موارد اختلافی میان دو طرف در پسا برجام دیده نمی‌شد.

کوتاه سخن آن که چماق‌کشی به سوی اروپایی‌ها بدون داشتن هویجی در دست نه تنها نمی‌تواند کمکی به مقابله با تحریم‌ها کند بلکه همین اندک شکاف میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده را هم از میان خواهد برد و به اجماع جهانی علیه ایران و اثرگذاری بیشتر از قبل تحریم‌ها کمک خواهد کرد.
 
برچسب ها: مقامات سیاسی

مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۱/۱۹ ۰۷:۴۵
با سلام
بله عاقبت بی تدبیری این دولت کار به جای باریک منتهی میکنه ، وقتی همه چیز کشور حتی آب خوردن رو به برجام ربط بدی و نظرات دلسوزانه رو نپذیری همینه ، حالا شیخ روحانی پاسخگو باشه (363061)