کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حرمت جان

19 فروردين 1398 ساعت 19:35


گروه جامعه: بنا بر اعلام رسمی سازمان پزشکی قانونی تا روز گذشته بیش از هفتاد انسان بر اثر سیل جان خود را از دست داده‌اند. سیلی که از ابتدای سال ۱۳۹۸ در شمال کشور آغاز شد و پس از وارد آوردن خسارت‌هایی سنگین به اغلب استان‌های کشور حالا در خوزستان در حال قلع و قمع خانه و زندگی مردم است.
 

درباره این حادثه مهیب می‌توان از زوایای گوناگونی سخن گفت و تا ماه‌های بعد نیز هم‌چنان در رسانه‌ها از آن خواهیم شنید. یکی از مسائل مهم مرتبط با سیل اخیر پرسش‌ها و ابهام‌ها درباره خسارات فراوان انسانی بر اثر آن است. این مسئله که حادثه‌ای همچون سیل سبب از دست رفتن اموال مردم، منازل مسکونی و حتی راه‌های ارتباطی شود شاید قابل فهم و تا حدودی توجیه‌پذیر باشد اما این تعداد جانباختگان سیل به چه معنا است؟

به عنوان مثال در حادثه‌ای همچون سیل شیراز که به جان باختن قریب به بیست نفر منجر شد چه کسانی و در چه زمانی قرار است پاسخگو باشند؟  بنا بر گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو خیابانی که آن سیلاب مهیب در آن روان شد را در مسیر حرکت آب ساخته بوده‌اند و بنا بر برخی شنیده‌ها فشار و قدرت سیاسی برخی متنفذین سبب عدم اصلاح این اشکال آشکار در تمام این سال‌ها شده است. حالا همان خطا سبب جان باختن بیست انسان شده است و شاید بتوان مقصران وقوع سیل شیراز را متهمان قتل دسته‌جمعی شهروندان نام نهاد.

آیا شاهد محاکمه آنان خواهیم بود؟! یا در نمونه دیگر و در سیل گلستان و مازندران شاهد آن بودیم که یکی از علل وقوع سیل که سبب خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیری به مردم این دیار شد نابودی جنگل‌ها به نام و بهانه توسعه صنعتی و مانند آن بوده است. امروز و با افشاگری‌های انجام شده دیگر کمتر کسی را می‌توان یافت که با چهره‌های پشت پرده این غارتگری در طبیعت که منجر به خشم طبیعت و سیل شد آشنا نباشد. آیا عزمی برای محاکمه این افراد که برای سودجویی‌های بی ارزش و حقیر خود جان با ارزش مردم را ستانده‌اند وجود دارد؟از زاویه‌ای دیگر می‌توان قصور و تقصیرهای مدیران دولتی و سایر افراد در هنگام مواجهه با سیل را نیز از نظر دور نداشت.

اقداماتی غیرحرفه‌ای، نمایشی و بی ثمر که نه تنها سبب علاج واقعه قبل از وقول آن نشد بلکه سبب افزایش خسارت‌ها نیز شده است. آنچه بر لرستان و به خصوص پلدختر و معمولان رفت و می‌رود و آن چه در سیل خوزستان شاهدش هستیم نمونه‌هایی عیان از بحران مدیریت است که ادعای گزافی نیست اگر بگوییم به اندازه سیل آسیب‌زا و خسارت‌آفرین بوده است.

با هر نگاهی که به حکمرانی بنگریم جان شهروندان می‌باید در الویت نخست حکمرانان و تصمیم‌گیران باشد. از همین رو به نظر می‌آید مهم‌ترین اقدام پس از عبور از بحران سیل برخورد قاطع و واقعی و نه نمایشی و تبلیغاتی با تمامی افرادی است که به هر نحو سبب افزایش خسارت‌های وارد آمده به مردم و سلب حیات از شهروندان شدند؛ چه متنفّذان قدرتمندی که اصول شهرسازی را با قدرت سیاسی و یا ثروت نامشروع دور زدند، چه جنگل‌خوارانی که با تخریب محیط‌زیست مسیر سیلاب را هموار ساخته‌اند و چه مسئولانی در هر سطح که با ضعف آشکار خود نه تنها کمکی به مدیریت بحران نکردند بلکه بحران‌هایی را نیز بر آن افزوده و رنج مردم را مضاعف کردند.


کد مطلب: 175480

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/175480/حرمت-جان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir