به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب : ۱۷۶۵۴۸
چهار نامزد اصلی دموکرات چه نظری درباره برجام دارند؟

آیا دموکرات‌ها بدون شرط به برجام برمی‌گردند؟

جو بایدن
جو بایدن
گروه سیاسی: اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران در كانال خود نوشت: وجه مشترک چهار نامزد دموکرات که دارای بیشترین شانس برای پیروزی در رقابتهای مقدماتی این حزب هستند، اعلام پایبندی آنها نسبت به توافق هسته ای با ایران است. هر اندازه به رقابتهای انتخابات درون حزبی دموکراتها در ایالات "آیووا" و" نیوهمشایر" نزدیک تر می شویم، نامزدهای بیشتری برای حضور در این آوردگاه سیاسی ابراز آمادگی می کنند. در حالی که حدود 19 ماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ( در 13 آبان 1399) زمان باقی مانده است، 18 نامزد دموکرات در صدد جمع آوری کمکهای مردمی و راه اندازی کمپینهای تبلیغاتی برای حضور در این رقابت هستند. اگرچه در نهایت، تنها یک نامزد از حزب دموکرات به رقابت نهایی با ترامپ راه پیدا می کند اما همین مسئله، منجر به حساس تر شدن رقابتهای درون حزبی دموکراتها می شود. در این میان، نام افرادی مانند جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، برنی سندرز سناتور کهنه کار ایالت ورمونت،الیزابت وارن و کامالا هریس دو سناتور مشهور آمریکایی دیگر به چشم می خورد. 

برنی سندرز: بازگشت بدون پیش شرط به برجام
بدون شک در میان 4 نامزد مطرح شده، برنی سندرز بیشترین حمایت را از توافق هسته ای با ایران کرده است. در دوران ریاست جمهوری اوباما و در زمان رای گیری بر سر تمدید قانون آیسا ، سندرز تنها سناتوری بود که به این قانون رای منفی داد. سندرز معتقد بود که تمدید این قانون،موقعیت برجام را به عنوان توافقی جمعی میان ایران و اعضای 1+5 به خطر می اندازد. فراتر از آن، سندرز تاکید کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی، بدون پیش شرط به برجام باز می گردد. لازم به ذکر است که در آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا، سندرز موقعیت بهتری نسبت به دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات داشته است. او در نظرسنجی "موسسه امرسون" توانسته است 29 درصد آرای رای دهندگان دموکرات را به خود اختصاص دهد. پس از سندرز، بایدن با کسب 24 درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفته است. این در حالیست که تا قبل از این، سندرز همواره پس از بایدن در جایگاه دوم قرار داشت.

 جو بایدن: سکوت معنادار در خصوص برجام 
اگرچه جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و از حامیان توافق هسته ای با ایران محسوب می‌شود، اما علاقه چندانی نسبت به ورود به این فضا (فضای انتقاد برجامی از ترامپ) ندارد. بایدن تنها در ژانویه سال 2018 میلادی و زمانی که تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای با ایران جدی شده بود، به کاخ سفید در خصوص عواقب و تبعات خروج از این توافق جمعی هشدار داده بود. او هشدار داد که خروج از برجام آمریکا را در عرصه بین الملل منزوی خواهد کرد. از آن زمان تاکنون، بایدن سخن صریح و مستقیمی در خصوص نحوه بازگشت به برجام نکرده است. در هر حال، بایدن خود را فردی صاحب سبک در عرصه سیاست خارجی آمریکا دانسته و ممکن است در مواجهه با پدیده "احیای برجام"، به قول خود بی گدار به آب نزند! با همه این اوصاف، به نظر می رسد در جریان رقابتهای درون حزبی دموکراتها بایدن مواضع صریح تری در این خصوص اتخاذ کند. 

 الیزابت وارن و هریس: بازگشت مشروط به برجام
 الیزابت وارن و کاملا هریس دو سناتور مشهور دموکرات آمریکایی نیز هر دو از توافق هسته ای با ایران دفاع کرده و اتفاقا، هر دو نیز اعلام کرده اند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، به این توافق بازخواهند گشت. اما بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکایی معتقدند که آنها در ازای بازگشت به برجام، مطالباتی را از ایران مطرح خواهند کرد. این قاعده می تواند در خصوص بایدن نیز صدق کند. چندی پیش "ایلان گلدنبرگ" مشاور جان کری در مقاله ای مهم در فارین پالیسی تاکید کرده بود که دموکراتها باید به توافق هسته ای با ایران بازگردند، اما در ازای این بازگشت، باید امتیازاتی را از ایران مطالبه کنند! با توجه به جایگاهی که جان کری و مشاورانش در حوزه سیاست خارجی حزب دموکرات دارند، احتمال دارد افرادی مانند الیزابت وارن و کامالا هریس و حتی بایدن، تصمیم گیری در حوزه برجام و نحوه بازگشت مشروط به توافق هسته ای را به آنها واگذار کنند.

بنابراین، برنی سندرز تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود که احتمالا "بازگشت بدون شرط" به برجام را در دستور کار قرار خواهد داد. از این رو باید وی را جدی ترین نامزد حامی برجام در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا دانست.
برچسب ها: برجام

علی
India
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ۲۱:۵۵
دولت هنوز برای افزایش ناچیز ۴۰۰هزارتومانی هنوز دست وپاش میلرزه چطوری مردم را دور بزنم که بعدا بتونم حذفش کنم باعث خجالت است به جای در افتادن بادنیا واین همه خسارت به داد مردم ومملکت برسید که داره همه چیز نابود میشود چرا کسی ککش نمیگزد (363220)
ناامید
United Kingdom
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ۲۲:۰۰
احتمالا رقابت ترامپ و بایدن و سندرز حامی ایران شانس کمی دارد (363221)
۱۳۹۸/۰۲/۰۶ ۰۲:۰۶
به نام خدا
موضوع: درخواست خروج از برجام
سلام علیکم
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. مگر یادمان رفته که امام راحل (ره) فرمود: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر.»
امام خامنه ای قبل از روی کار آمدن دولت ترامپ فرمودند: «برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد این را همه ب (363222)
۱۳۹۸/۰۲/۰۶ ۱۳:۱۵
کشورهای غربی وامریکا هیچ خوشایندی برای ما ازاستقلال کشورمان ندارند وهمواره پی خروج موادنفتی وسایر مواداولیه هستند وفکر میکنم که انها مارا کارگر خود نوکر خود محسوب میکنند وازاین رو همیشه دوست دارم کشوری قوی ومستقل دردنیا باشیم که قطعا این بار سنگین وفشار برای مدتی بردوشمان هست ودراین اوضاع مسئولین باید بیشتر دلسوزی وتلاش نموده وریشه خیانت به کشورعزیزمان را بسوزانند. (363223)
طاهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۳:۱۲
شاید آمدن میشل اوباما بتواند آرای دموکراتها را بیشتر کند اما کار سختی با لابی های یهودی دارند چرا که بیش از پیش منافعشان با ترامپ گره خورده! (363234)