به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۱۷۷۶۴۹

کدام راهپیمایی؟

کدام راهپیمایی؟
محمد توکلی
چند روز پیش و پس از نماز جمعه در تهران و برخی دیگر از شهرها جمعی از نمازگزاران در یک راهپیمایی شرکت کردند که هدف آن «حمایت از بیانیه شورایعالی امنیت ملی» در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران اعلام شده بود.

با نگاهی به تصاویر منتشر شده از این راهپیمایی و خبرهای مرتبط با آن شاهد آن بودیم که همان چهره‌های همیشه حاضر در «تجمعات خودجوش» که روزی دلواپس به سرانجام رسیدن برجام بودند، حالا جهت تایید و تشویق تصمیم نظام در خصوص توقف اجرای بخش‌هایی از توافق به میدان آمده‌اند.

شعارشان «مرگ بر آمریکا» بود و در قطعنامه پایانی نیز بر خروج از برجام و نپذیرفتن دستورالعمل‌های مرتبط با FATF تاکید داشتند. خلاصه آن‌که همان چهره‌های تکراری، شعارهای تکراری علیه آمریکا و این بار اروپا را به بهانه حمایت از تصمیم برجامی اخیر فریاد زدند. این یک شیوه برگزاری راهپیمایی است که برای مردم ایران بسیار آشناست؛ راهپیمایی با دعوت از سوی نهادهای رسمی قدرت، با شعارهایی مشخص و قطعنامه‌ای در محکومیت هر آنچه ممکن است رنگ و نشانی از غرب داشته باشد.

حال بیاییم در عالم خیال تصور کنیم راهپیمایی از جنسی دیگر را شاهد باشیم؛بیاییم فرض کنیم جمعی از روشنفکران، شخصیت‌های معتبر فرهنگ، هنر و اندیشه، روزنامه‌نگاران چهره‌های سیاسی با گرایش‌های مختلف در داخل و خارج کشور و... یک راهپیمایی را سامان دهند که به جای قدرت رسمی رنگ غالب آن رنگی از جنس جامعه مدنی باشد، افراد حاضر در آن نیز علاوه بر آن چهره‌های همیشه آشنا، دیگرانی باشند که فارغ از دوری یا نزدیکی به نظام سیاسی مستقر، امنیت و منافع ایران برایشان مسئله‌ای جدی و واقعی است. موضوع برپایی این راهپیمایی فرضی نیز راهپیمایی ضد جنگ اعلام شود.

حالا به واقعیت بازگردیم و به این پرسش بیندیشیم که کدام یک از این دو الگوی برگزاری راهپیمایی در شرایط حساس و پیچیده‌ای که امروز در آن گرفتار آمده‌ایم می‌تواند هم‌راستا با منافع ملی باشد؟ آیا در روزهایی که طراحی ایالات متحده امنیتی‌سازی دوباره موضوع ایران در جامعه جهانی است و تهدیدات جدی نظامی و آرایش جنگی را چاشنی اظهار تمایل گاه و بیگاه برای مذاکره با ایران کرده است برگزاری راهپیمایی آن هم با آن شعار حساسیت‌برانگیز همیاری ناخواسته با جنگ‌طلبان نخواهد بود؟!

به آن راهپیمایی ضد جنگ فرضی جامعه مدنی بیندیشیم و به تاثیر عمیق آن بر وحدت ملی در داخل و از آن مهم اثر مثبتی که بر دیپلماسی عمومی خواهد داشت. مطلب آخر آن که سال‌های طولانی مخدوش‌سازی عناصر جامعه مدنی و بی اعتمادی فراگیر نسبت به حلقه‌های واسط میان قدرت رسمی و متن جامعه وضعیتی را رقم زده است که اکنون و در روز مبادا از این ظرفیت عظیم برای اثرگذاری داخلی و بین‌المللی محروم شده‌ایم.
 
برچسب ها: راهپیمایی

لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۱۱:۲۷
همه فعالان جامعه مدنی این قدر مثل شما ترسو هستند؟ (363496)
توحیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۱۱:۵۵
میگی پاشیم بریم مذاکره بخدا منم با جنگ مخالفم ولی دیگه با اینقدر بی غیرتی هم مخالفم با کمال پرویی برجام رو کدخدا پاره کرده باز دوباره بگیم عیب نداره پاره کردی یکی دیگه مینویسیم؟ (363497)
مهدیان فر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۱۲:۲۶
این شکل راهپیمایی که شما می گید همونی نیست که فرانسه داره هر هفته اون را سرکوب میکنه و 13 هزار نفر را بازداشت کرده تا حالا؟!!! (363499)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۱۲:۵۵
به نظر ميرسد فقط سلبرتيها و روشنفكرهاو اشخاص فرهنگي وعلمي حق اظهار نظر دارند و باقي مردم عوام هستندونبايد اظهار نظركنند !!!! (363500)
۱۳۹۸/۰۲/۲۵ ۱۰:۰۰
منظور نویستده این بوده که روزنامه نگاران و اساتید و فرهیختگان و سلیبریتی ها و شخصیت های فرهنگی و روشنفکران نماز نمی خوانند ؛ و الا روز جمعه در نماز جمعه و راهپیمایی پس از نماز جمعه بودند !!!! (363542)
مهدی
United States
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۰۷:۴۲
سالهاست که این حرف دل همه است
کو گوش شنوا؟ (363508)
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۰:۴۴
انصافا
یارو اومده در خونت داره همه هستی و نیستی تو و خانواده و فرزندان تو را تهدید می کنه اونوقت تو توی فکر تظاهرات ضد جنگی
غیرت پیشکش
شما منطق معامله و تشر زدن رو هم اگر بلد بودی نباید این حرف رو میزدی (363512)
صمیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۴:۲۸
آقای سایر منابع خودت هم فهمیدی تو این مقاله چی میخواستی بگی؟؟؟!! به جای نواختن شیپور اتحاد در مقابل دشمن زیاده خواه داری شیپور رو از سمت گشادش میزنی.؟؟؟ اینشالله که بی غرضی!! (363521)
۱۳۹۸/۰۲/۲۵ ۰۹:۵۸
راهپیمایی ضدجنگ جامعه مدنی یک ایده بسیار عالی است. امیدوارم روزی محقق شود. (363541)