به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۱۷۸۰۷۰

بازی ولادیمیر پوتین با کارت ایران

بازی ولادیمیر پوتین با کارت ایران
گروه سیاسی: اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسیه یک بار دیگر نشان داد که خیال‌پردازی‌های برخی در داخل که روسیه را همراه و متحد راهبردی ایران تصور می‌کنند تا چه حد بی‌پایه و اساس است.
پوتین از مقصر اعلام شدن ایران در صورت اجرایی شدن تصمیم خروج کامل از توافق هسته‌ای از سوی همه کشورهای جهان سخن گفته و با اشاره به اختلافات جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا درباره چگونگی حفظ برجام از این گفته که قرار نیست روس‌ها همچون آتش‌نشانان هر جا اختلاف و تنشی بود وارد عمل شوند و آتش را خاموش کنند، ولادیمیر پوتین در همین سخنرانی دولت‌های اروپایی را ناتوان در حفظ برجام دانسته است.
واقعیت آن است که این هر سه جمله پوتین به تنهایی اظهارات درستی است اما قرار گرفتن آنان در کنار یکدیگر معنایی دیگر می‌دهد. به نظر می‌آید روس‌ها از یک طرف در حال تحریک مقامات ایرانی برای خروج از برجام هستند و ازطرف دیگر وانمود می‌کنند که در نقش محفاظان توافق هسته‌ای مشغول ایفای نقش هستند. ساکن کاخ کرملین درست می‌گوید که در صورت خروج ایران از توافق هسته‌ای جامعه جهانی با فراموشی نقش ایالات متحده در متزلزل شدن برجام این کشور را مقصر خواهد دانست اما پرسش این است که چرا این متحد استراتژیک هیچ گامی برای حفظ توافق برنداشته است و قطعا برنخواهد داشت و از آن مهم‌تر با طراحی‌های پیدا و پنهان درصدد ضربه وارد آوردن به برجام بوده است؟!
این طراحی‌های ضدبرجامی که از آن می‌گوییم از پیش از دست یافتن به توافق و در دوران مذاکرات هسته‌ای آغاز شد تا در دوره پسابرجام و نوع نقش‌آفرینی روس‌ها در بحران سوریه تا هنگام خروج آمریکا از برجام. آیا می‌توان به سادگی از کنار همراهی‌ها و توافقات علنی و غیرعلنی روسیه و اسرائیل در موضوعات مرتبط با جنگ سوریه عبور کرد؟
به نظر می‌آید با نگاهی به مجموعه کنشگری روس‌ها در مسائل مرتبط با ایران بتوان به این نتیجه رسید که آنان به ایران نه به چشم متحد استراتژیک خود بلکه یک کارت بازی می‌نگرند که با استفاده از آن بتوانند منافع خود را حداکثری کنند. اگر دیدگاه افراد خوشبین به روسیه اندکی رنگ واقعیت داشت آنگاه روس‌ها نباید در پیش از برجام به تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران رای مثبت می‌دادند، نباید پا به پای طرف‌های دیگر مذاکرات هسته‌ای و گاه سخت‌گیرانه‌تر از آنان در مسیر دست‌یابی به توافق سنگ‌اندازی می‌کردند، نباید در بحران سوریه هم‌زمان با همراهی ظاهری با سیاست‌های جمهوری اسلامی، در بزنگاه‌های حساس توافق و همراهی با اسرائیل را‌ترجیح می‌دادند، نباید در دوران بازگشت تحریم‌های نفتی و بانکی در عمل، بر خلاف شعارهایی که می‌دهند خود بخشی از این تحریم‌های ایالات متحده می‌شدند و... مثال‌های نقض برای اثبات عدم اتحاد راهبردی میان روسیه و ایران بسیار است و بیان آن مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد، اما چه سود که برخی هنوز و هم‌چنان با خوشبینی تمام به ولادیمیر پوتین و مقامات روسی تصور می‌کنند مسیر نجات ایران از تکیه کردن به شرق می‌گذرد!

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۰۹:۲۶
هرکس بر اساس منافع خودش تصمیم میگیرد ما هم باید به فکر خودمان باشیم قدرت نظامی اقتصادی و غیره را تا حد اعلا بالا ببریم (363620)
منیر
Bulgaria
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۰:۴۳
بر همه واقع بینان پر واضح و مبرهن است که اساسا روسها بسیار منافق گونه عمل میکنند و اصطلاحا گربه صفت هستند و تا جایی که بتوانند از منابع ما استفاده میکنند و تاریخ ثابت کرده که در مواقع حساس و مواقعی که باید پشتیبانی کنند دقیقا برعکس عمل کرده و فقط در جهت حفظ منافع خودشان موضع میگیرند و این که خیال کنیم سر سوزنی روس ها بنا به روابطی که داشتیم موضع هم سوی ما را بگیرد زهی خیال باطل است مسیولین که میخواهند این مهم را بفهمند و عمل کنند؟ (363623)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۲:۴۶
روسیه که ادعای دوستی دارد،
بیاید بجای سایر کشور های اروپایی، برقراری ارتباط مالی با جهان را انجام بدهد (اینستکس یا مشابه آن)!
از دور وایستاده ، میگه تو میتونی پوزه آمریکا را به خاک بمالی!
ولی خودش هیچ کمکی نمیکنه، و حتی کوچکترین تحریم از آکریکا رو هم نمیتونه قبول کنه! (363627)
همایون
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۲:۵۴
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی (363629)
حیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۳:۵۸
پس چی شد آن شعار: نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی؟ (363631)
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۴:۳۱
فکر کردید دیگران به فکر منافع ایران هستند. خیر جام کلام این است نه شرقی و نه غربی و استفاده از ابزارهای انها در وقت لزوم هم شرقی و هم غربی و این سیاست زمانی جواب می دهد که اب خوردن را به برجام پیوست نکنیم و بچه ها مسیولین ما در لندن و امریکا بیشتر از ایران نباشند و جامعه یک درصدی حاکم نباشند و ثروتمندان و اسراف گران مورد تکرینم واقع نشوند ودر ختم کلام عمل با شعار اگر یکی باشد کسی طمع نمی کند (363632)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۹:۲۱
روس ها نیز مانند هر ملتی دیگر ، منافع ملیشان بر هر چیز دیگری ، از جمله منافع ایران ، ارجحیت دارد ، اما ایران و روسیه هرگز متحد استراتژیک نبوده اند که از آنها انتظار اتحاد داشته باشیم!!؟
مسئله اصلی اینستکه آیا جمهوری اسلامی ایران در رویارویی با دشمنان آشکار و فعال خود(آمریکا و اسرائیل) نیاز به متحد استراتژیک دارد؟؟؟
اگر پاسخ مثبت است ، دولتهای ما کدام اقدام عملی را تاکنون جهت ایجاد اتحاد با روس ها بعمل آورده است ؟؟؟
اتحاد فقط زمانی معنا دارد که بطور رسمی شکل گرفته باشد و بعنوان یک پیمان رسمیت داش (363640)
sami
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ۱۶:۲۶
ازقدیم گفتن تکیه بردوستیه دهرنکن.رفاقت ازنوع کوچه بازاری بگیرتاسیاسیش اخرش ختم به خیانت ونامردی میشه وهمیشه همه طرف قوی رو میگیرن.این زمانه هم قوی یعنی پولدار.پس بهتره بجای گرفتن رفیق و یاره ضعیف خودمون رو باپول قوی ترکنیم.ملت فقیرهمیشه به پول میبازه .هیشکی روی طرف ضعیف غمارنمیکنه.هیچ‌کشوری ملتش ردوبخاطره ما بخطرنمیندازه.تازمانی راه دارن ازماسودمیبرن وقتی هواپس شدتورشون رو جای دیگه میبرن پهن میکنن ویامنبع رو عوض میکنن (363658)