به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۱۷۸۵۴۱

کدام ذلت‌آفرین است؟

کدام ذلت‌آفرین است؟
محمد توکلی
در سال‌های اخیر و هم‌زمان با پیگیری سیاست تنش‌زدایی در روابط با جامعه جهانی شاهد آن بودیم که افراد و جریاناتی مذاکره، تعامل و توافق با دیگر کشورها را سازش معنا کرده و با سوءاستفاده از مفاهیم دینی در تلاش هستند تا هر نوع رابطه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... با اغلب کشورهای توسعه‌یافته را نشانگر ذلت و تسلیم بدانند و آن را در مقابل عزت و اقتدار ملی بنشانند.

آنان که در این سال‌ها مانند همیشه بیشتر تریبون‌های رسمی را در اختیار خود داشته‌اند در عمل نیز با اقداماتی سبب سنگ‌اندازی‌های بی‌شمار در مسیر عادی‌سازی جایگاه ایران در جامعه جهانی شدند. مصداق عیان این نوع سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌ها را می‌توان در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ به خاطر آورد که به جای فراهم‌سازی شرایط جهت استفاده حداکثری از مزیت‌های اقتصادی برجام گزینه‌های گوناگونی را برای به بن‌بست رساندن توافق امتحان کردند.

پیش از ادامه این نوشتار بیاییم به جایگاه اقتصاد ایران در جهان بنگریم و میانگین وضعیت اقتصادی در چند دهه اخیر را با میانگین عملکرد کشورهای مشابه بسنجیم. نتیجه این مقایسه و بررسی عیان‌تر از آن است که نیازی به شرح و تفسیر چندانی داشته باشد. برای مثال در دو شاخص تورم و رشد اقتصادی که با آن می‌توان تصویر کلی نسبتاً دقیقی از اقتصاد یک کشور را مشاهده کرد در چند دهه تورم دو رقمی که در اقتصاد جهان بی سابقه است را تجربه کرده‌ایم و میانگین نرخ رشد اقتصادی ایران نیز در نیم‌قرن اخیر کمتر از دو درصد بوده است.

کشورهایی همچون کره جنوبی، ترکیه، اندونزی، سنگاپور، مالزی و... که وضعیتی مشابه ایران داشتند و هم‌زمان با ایران یا حتی پس از این کشور حرکت در مسیر توسعه را آغاز کردند امروز در چه نقطه‌ای قرار دارند؟ ادامه این وضعیت سبب آن خواهد شد که نه تنها در افق ۱۴۰۴ قدرت برتر منطقه نباشیم بلکه در حوزه اقتصادی از کشورهای پر مشکلی همچون افغانستان و عراق نیز عقب‌تر بمانیم.

حالا با مقایسه این دو نکته ظاهراً بی ارتباط با یکدیگر به این پرسش بیندیشیم که تعامل با جامعه جهانی ذلت‌آفرین بوده و یا چنین عملکرد آشفته اقتصادی که اقشار مختلف مردم را سال‌هاست تحت فشار قرار داده است؟!  به نظر می‌آید جریاناتی که مدعی انقلابی‌گری هستند و خود را مخالف حرکاتی که سبب ذلیل شدن ملت ایران می‌شود معرفی می‌کنند می‌باید بیشتر از دیگران به این پرسش فکر کنند. شاید اشتباه محاسباتی در سازش و تسلیم نامیدن تعامل سازنده با جهان سبب این ذلت واقعی در اقتصاد شده باشد.
برچسب ها: اقتصاد ايران

ناشناس
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۰۹:۱۱
این روزها و از دید عده ای، انقلابی گری یعنی اینکه بتوانی پول کشور را در کشورهای مختلفی که هیچگاه نمیتوان چشم داشتی از آنها داشت خرج کنی ، مردم را زیر بار بیشترین فشارها قرار دهی و بعد آنها را با تهدید و توهین های پیدا و پنهان به خیابان بکشانی تا مرگ بر آمریکا بگویند.
کاش این روزها که آمریکا به رجز خوانی افتاده و ناو به خلیج فارس میفرستد و . . . هم موشکی هر چند کوچک آزمایش میکردیم یا رزمایشی مختصر در خلیج فارس به راه می انداختیم. (363694)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۰۹:۳۵
وطن فروشی و عزت فروشی افسلد طلبان مایه ننگ بوده.... البته دور اول تقصیر دولت قبل بود...دور دوم تقصیر دولت ترامپ!!!!
غرب گرایان بدبخت (363695)
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۱۲:۲۸
عده ای با پشت گرمی به نهادهای قدرتمند اقتصادی ، حرف از اقتصاد را دنیاپرستی جلوه می دهند ... (363699)
1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۱۸:۱۶
شرایط ایران با کره و... فرق دارد
وضعیت جنگ تحمیلی ، تحریم ها و... که در مورد ایران بی سابقه و غیر قابل تصور بوده است . این مشکلاتی که در کشور ما بوجود آمد برای کره جنوبی و... حتی برای یکسال هم قابل تحمل نیست . کره ای ها هر تکنولوژی که می خواستند سه سوت از آمریکا وارد می کردند و بسرعت فاینانس و توسعه می دادند و محصول آن را به راحتی در خود آمریکا و کشورهای هم پیمان می فروختند. حال مقایسه کنیم با خودمان که سیم خاردار هم به ما نمی دادند چه برسد به تکنولوژی!
ایرانی مظلوم است اما مقتدر با آینده روشن (363701)