به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۱۷۸۸۸۱

از ممنوع‌التصویر تا محبوب‌التصویر!

از ممنوع‌التصویر تا محبوب‌التصویر!
گروه سیاسی: در چند روز اخیر موضوع قتل میترا استاد، همسر محمدعلی نجفی به پر بازدیدترین خبر رسانه‌های داخلی تبدیل شده است.  اعتراف شهردار اسبق تهران که ظاهراً ساعاتی پس از وقوع قتل خود را به پلیس معرفی کرده این پرونده جنایی را از همان ساعات اولیه به موضوعی مورد توجه برای مردم و رسانه‌ها تبدیل کرد. در پی  اعتراف به ارتکاب این جنایت توسط نجفی، حجم عظیمی از خبرها و دیدگاه‌ها و یادداشت‌ها و تحلیل‌ها منتشر شد. از متن این حادثه و پرسش‌ها و ابهامات بی‌شمار پیرامون آن که گذر کنیم یکی از مسائل حاشیه‌ای در این پرونده نوع مواجهه‌ای است که صداوسیما با آن داشت.

 مسئولان صداوسیما به این بهانه که نباید این میدان در اختیار رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی بیفتد این بار بر خلاف همیشه که اهل تفریط در اطلاع‌رسانی بودند، افراط پیش گرفتند و از آن سوی بام افتاده‌اند؛ صداوسیما با گزارش لحظه به لحظه و با جزییات فراوان از حادثه، آن را تبدیل به خبر نخست بخش‌های خبری خود کرد. نمایش صحنۀ گفت و گوی نجفی با رییس آگاهی و نوشیدن چای یا اقدام خبرنگار سیما مقابل دوربین -دردست گرفتن سلاح و شمردن فشنگ‌ها - و موارد دیگر را کمتر دیده بودیم یا شاید هیچ گاه رخ نداده بود.
 از این رفتار غیرمنتظره که عبور کنیم، نوع مواجهه خبرنگار این رسانه رسمی نظام سیاسی با مسئله نیز در نوع خود پرسش‌ها و ابهاماتی فراوان را سبب شده است.
پاسخ صداوسیما به این انتقادات و پرسش‌ها آن است که دیگر رسانه‌ها به سرعت عمل ما در این موضوع حسادت می‌کنند و به همین دلیل این هجمه رسانه‌ای را علیه صداوسیما تدارک دیده‌اند، واقعیت اما این است که مسئله، فراتر از رقابت رسانه‌ای با صداوسیما است و درصد بالایی از استانداردهای رفتار حرفه‌ای در مواجهه اخیر صداوسیما با پرونده محمدعلی نجفی به هیچ عنوان رعایت نشده است و شاید حتی بتوان گفت این نوع پوشش رسانه‌ای صداوسیما به نسبت استانداردهای حاکم بر این رسانه نیز چند قدم عقب‌تر است.
به این موضوع از زاویه‌ای دیگر نیز باید نگریسته شود و آن تبدیل شدن یک چهره ممنوع‌التصویر به محبوب‌التصویر برای تصمیم‌گیران پشت پرده صداوسیما است. اندکی که به عقب‌تر بازگردیم و دوران کوتاه حضور نجفی را در شهرداری تهران به یاد بیاوریم با این نکته مواجه می‌شویم که یکی از مضحک‌ترین الگوهای رفتاری صداوسیما با مسئولان را شاهد بودیم. به شکلی که مطلقاً هیچ نوع خبر و تصویری از نجفیِ شهردار در بخش‌های خبری صداوسیما دیده نمی‌شد اما امروز نجفیِ متهم به قتل به چهره‌ای محبوب برای تیم سیاسی اداره‌کننده صداوسیما تبدیل شده است!
این تغییر رویکرد معنایی جز غلبه نگاه سیاست‌زده و آلوده به رقابت‌های جناحی بر رفتار حرفه‌ای رسانه ندارد. ریشه سلب اعتماد عمومی از صداوسیما و مورد اعتراض قرار گرفتن این رسانه از سوی مردم، نمایندگان مردم در قوای مختلف، جریان‌های مختلف سیاسی و حتی مقامات ارشد نظام را می‌باید در همین غیبت نگاه حرفه‌ای و جایگزین شدن آن با رفتارهای سیاست‌زده حاصل از رقابت‌های بی حاصل سیاسی دانست. موضوعی که آن را در نوع مواجهه صداوسیما با پرونده قتل میترا استاد به روشن‌ترین شکل شاهد بودیم.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ۱۱:۵۲
اگر آن موقع تصویر نجفی را نشان نمیدادند حتما برای این بود که تشخیص داده بودند روزی او دچار قتل میشود!!!
ولی بیاد ندارم صدا و سیما حتی یک خط خبر از نزاع ،درگیری و قتل توسط جلال الدین فارسی اصولگرای اصالتا افغانی سیاستمدار ،نویسنده ،نماینده مجلس خبرگان ، دو دوره نماینده مجلس و کاندیدای ریاست جمهوری را که بعدا -در نبود اولیاء دم که ترتیب سفرشان به مکه داده شده بود- توسط دادگاه قتل غیر عمد اعلام شد ،منتشر کرده باشد. (363768)
مری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ۱۲:۳۲
خب حالا یه مدت با خبرهای نجفی و ... سرگرم باشید تا موضوع کارتخوان‌های دفتر زنگنه و گندکای‌های وزارت صنعت و بحث حوادث زاهدان و ... یادتون بره!!! (363769)
۱۳۹۸/۰۳/۱۲ ۱۵:۳۶
احسنت به شما (363793)
مهدی قربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ۲۳:۰۱
صداوسيما بایدبه طورریشه ای به مساله نگاه کند وابعاد جرم شناسانه قضیه رابازکند وعلت راجستجوکندکه چراشخصی چون محمدعلی نجفی بااین همه سابقه کارش به اینجامیکشد . بایدبرنامه هاساخته شودبرای این اتفاق تلخ . نجفی کم کسی نیست . سوال بزرگی است درذهن همه که آخرچرانجفی دست به این کارزد . بایدبه این مساله بی سابقه درکشورپرداخت (363785)
جانباز گمنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۱۲ ۰۸:۴۵
بالاخره صداو سیمای میلی همینه (363787)
۱۳۹۸/۰۳/۱۲ ۱۳:۴۶
🔴 طلبه ای پلاکارد "استخر فرح در انتظارت" را دست گرفت. در تریبون های رسمی ، رسما گفتند ما را تهدید به قتل کرده اند و هر شانتاژی که خواستند و توانستند را وارد آوردند.

️لیبرالی همسرش را کشت. یا به اسم اخلاقمداری و شرفمندی ، به رو نیاوردند یا با هزار ترفند و نیرنگ ، قاتل را تبرئه کردند.... (363789)
۱۳۹۸/۰۳/۱۲ ۱۶:۲۵
- فرض کنیم میترا_استاد پرستو بوده، پروفسور ریاضی خوانده MIT با فرستاده دستگاه امنیتی ازدواج می کند؟!

۲- فرض کنیم میترا_استاد پرستو بوده، آیا اصلاح طلبان این حق را برای خود قائلند که یک زن را فرضا مرتبط با دستگاه امنیتی باشد با گلوله بزنند؟! آن وقت خودشان را که اکثرا یک عمر امنیتی بوده اند با چه باید زد؟ دوشکا یا آر پی جی؟!

۳- چرا آن روز که میترا_استاد شریک بزم و مهیا کننده عیش آقای نجفی بود نگفتند پرستو است و حالا که از قضا با دو گلوله در خون غلطیده، به یکباره معلوم شده ایشان عامل امنیتی (363796)
۱۳۹۸/۰۳/۱۲ ۱۶:۲۶
۴- اگر قصد نجفی صرفا ترساندن بوده چرا اسلحه را مسلح کرده، چرا بالش به دست داشته و چرا پس از شلیک اشتباهی گلوله اول، ۴ گلوله دیگر هم شلیک کرده؟!

۵- میترا_استاد قرار بوده چه اطلاعاتی از نجفی منتشر کند که نجفی بی آبرویی ناشی از قتل را از آن بهتر دانسته؟!

۶- میترا_استاد پرستوی کدام دستگاه امنیتی بی عرضه ای بوده که نتوانسته مامور خود را از چنگ پیرمرد ۷۰ ساله نجات بدهد یا لااقل هشداری به موقع برای او ارسال کند؟! (363797)
۱۳۹۸/۰۳/۱۲ ۱۶:۲۶
۷- میترا_استاد چه نقطه ضعفی از نجفی داشته که با وجود علم ادعایی به ارتباط او با دستگاه امنیتی، آقای نجفی توان ترک او را نداشته؟ شاید هم لذتش را برده اند و پس از تیرباران ترجیح داده اند اسمش را پرستو بگذارند؟

۸- کدام دستگاه امنیتی ناخوش احوالی بر می دارد نامه بنویسد به این طرف و آن طرف و پرستو ی خودش را لو بدهد؟ و هشدار بدهد که نجفی گرفتار است و نباید پست رده بالا بگیرد

۹.... (363798)