کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از ممنوع‌التصویر تا محبوب‌التصویر!

11 خرداد 1398 ساعت 9:18


گروه سیاسی: در چند روز اخیر موضوع قتل میترا استاد، همسر محمدعلی نجفی به پر بازدیدترین خبر رسانه‌های داخلی تبدیل شده است.  اعتراف شهردار اسبق تهران که ظاهراً ساعاتی پس از وقوع قتل خود را به پلیس معرفی کرده این پرونده جنایی را از همان ساعات اولیه به موضوعی مورد توجه برای مردم و رسانه‌ها تبدیل کرد. در پی  اعتراف به ارتکاب این جنایت توسط نجفی، حجم عظیمی از خبرها و دیدگاه‌ها و یادداشت‌ها و تحلیل‌ها منتشر شد. از متن این حادثه و پرسش‌ها و ابهامات بی‌شمار پیرامون آن که گذر کنیم یکی از مسائل حاشیه‌ای در این پرونده نوع مواجهه‌ای است که صداوسیما با آن داشت.

 مسئولان صداوسیما به این بهانه که نباید این میدان در اختیار رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی بیفتد این بار بر خلاف همیشه که اهل تفریط در اطلاع‌رسانی بودند، افراط پیش گرفتند و از آن سوی بام افتاده‌اند؛ صداوسیما با گزارش لحظه به لحظه و با جزییات فراوان از حادثه، آن را تبدیل به خبر نخست بخش‌های خبری خود کرد. نمایش صحنۀ گفت و گوی نجفی با رییس آگاهی و نوشیدن چای یا اقدام خبرنگار سیما مقابل دوربین -دردست گرفتن سلاح و شمردن فشنگ‌ها - و موارد دیگر را کمتر دیده بودیم یا شاید هیچ گاه رخ نداده بود.
 از این رفتار غیرمنتظره که عبور کنیم، نوع مواجهه خبرنگار این رسانه رسمی نظام سیاسی با مسئله نیز در نوع خود پرسش‌ها و ابهاماتی فراوان را سبب شده است.
پاسخ صداوسیما به این انتقادات و پرسش‌ها آن است که دیگر رسانه‌ها به سرعت عمل ما در این موضوع حسادت می‌کنند و به همین دلیل این هجمه رسانه‌ای را علیه صداوسیما تدارک دیده‌اند، واقعیت اما این است که مسئله، فراتر از رقابت رسانه‌ای با صداوسیما است و درصد بالایی از استانداردهای رفتار حرفه‌ای در مواجهه اخیر صداوسیما با پرونده محمدعلی نجفی به هیچ عنوان رعایت نشده است و شاید حتی بتوان گفت این نوع پوشش رسانه‌ای صداوسیما به نسبت استانداردهای حاکم بر این رسانه نیز چند قدم عقب‌تر است.
به این موضوع از زاویه‌ای دیگر نیز باید نگریسته شود و آن تبدیل شدن یک چهره ممنوع‌التصویر به محبوب‌التصویر برای تصمیم‌گیران پشت پرده صداوسیما است. اندکی که به عقب‌تر بازگردیم و دوران کوتاه حضور نجفی را در شهرداری تهران به یاد بیاوریم با این نکته مواجه می‌شویم که یکی از مضحک‌ترین الگوهای رفتاری صداوسیما با مسئولان را شاهد بودیم. به شکلی که مطلقاً هیچ نوع خبر و تصویری از نجفیِ شهردار در بخش‌های خبری صداوسیما دیده نمی‌شد اما امروز نجفیِ متهم به قتل به چهره‌ای محبوب برای تیم سیاسی اداره‌کننده صداوسیما تبدیل شده است!
این تغییر رویکرد معنایی جز غلبه نگاه سیاست‌زده و آلوده به رقابت‌های جناحی بر رفتار حرفه‌ای رسانه ندارد. ریشه سلب اعتماد عمومی از صداوسیما و مورد اعتراض قرار گرفتن این رسانه از سوی مردم، نمایندگان مردم در قوای مختلف، جریان‌های مختلف سیاسی و حتی مقامات ارشد نظام را می‌باید در همین غیبت نگاه حرفه‌ای و جایگزین شدن آن با رفتارهای سیاست‌زده حاصل از رقابت‌های بی حاصل سیاسی دانست. موضوعی که آن را در نوع مواجهه صداوسیما با پرونده قتل میترا استاد به روشن‌ترین شکل شاهد بودیم.


کد مطلب: 178881

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/178881/ممنوع-التصویر-محبوب-التصویر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir