به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب : ۱۷۹۳۶۴

مردم را رودرروی هم قرار ندهید، عاقبت ندارد

مردم را رودرروی هم قرار ندهید، عاقبت ندارد
گروه جامعه: محمد فاضلی، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی نوست: 
خبر این است: «سرپرست این دادسرا از شهروندان اخلاق مدار تهرانی خواسته است که به محض مشاهده هرگونه «کشف حجاب در خودرو»، «کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ تالار و...»، «اطلاع از برگزاری پارتی‌های شبانه یا خانه‌های فساد و فحشا»، «انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و ...» موضوع را پس از جمع‌آوری مستندات لازم با ذکر کامل مشخصات محل و زمان وقوع جرم به شماره ۰۹۰۵۴۳۰۹۴۸۴ در پیام‌رسان‌های سروش، ایتا و... ارسال نمایند.» (خبرگزاری میزان، کد خبر: 523518، 18/3/1398)

▫️اول، پلیس هم برای «جمع‌آوری مستندات لازم» نیازمند مجوزهای حقوقی است. مردم با چه مجوزی علیه یکدیگر مستندات جمع کنند؟

▫️دوم، اگر به هنگام جمع‌آوری مستندات، برخوردی میان مردم صورت گرفت و اتفاقی افتاد، مسئولیت قانونی عواقب این برخورد با چه کسی است؟ 

▫️سوم، اکثریت قاطع مردم با مداخله در زندگی خصوصی خود و دیگران مخالف هستند و بنابراین به دعوت سرپرست این دادسرا پاسخ مثبت نخواهند گفت. اقلیتی ممکن است علیه دیگران مستندات جمع کنند. اقلیت بسیار کوچکی هم ممکن است غرض‌ورزانه و حتی برای آزار و اذیت دست به چنین کارهایی بزنند. چگونه سرپرست این دادسرا میان غرض‌ورزان و بقیه تمایز قائل می‌شود؟ 

▫️چهارم، اگر کسی مستنداتی جمع کرد و مدعایی علیه کسی طرح کرد، و منجر به اقدام قضایی شد، و دست آخر مستندات ناکافی و نامعتبر از کار درآمد، چه کسی مسئولیت می‌پذیرد و پاسخ‌گوست؟

▫️پنجم، چندین نهاد و سازمان وجود دارد که کارشان مقابله با بی‌حجابی، نظارت بر اماکن، مبارزه با فحشا، و نظارت دائم بر فضای مجازی است. آیا این درخواست جز اعتراف به ناکارآمد شدن همه این دستگاه‌هاست؟ اگر چنین نیست، فراخوان برای مشارکت مردمی چیست؟ و اگر چنین است، سازمان‌ها که نتوانسته‌اند کاری کنند، از مردم چه کاری ساخته است؟ 

📍نتیجه‌گیری
🔹این گونه درخواست‌ها، نشانه ناکامی سیاست‌گذاری اجتماعی و استیصال سیاست‌گذار است. عاقبت این فراخوان‌ها هم جز دعوت مردم به رو در روی یکدیگر قرار گرفتن نیست. سوءاستفاده از این شکل فراخوان‌ها هم بسیار محتمل است. 
🔹مردم بیش از حد به سیاست‌گذار، قدرت و میل آن به مداخله در زندگی خصوصی‌شان بدبین هستند، لطفاً با این گونه فراخوان‌ها بر بدبینی، نفرت و بی‌اعتمادی عمومی نیفزایید.
برچسب ها: محمد فاضلی

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۰۸:۳۳
بسیار به جا و به موقع جواب داده اند (363870)
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۱:۵۴
افرین به شما آدم فهیم (363883)
رضایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۶:۵۲
آفرین به این دققتت(با این گونه فراخوان ها بر بدبینی- نفرتوبی اعتمادی عمومی نیفزایید (363900)
خاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۰۹:۲۵
با سلام
این آقااز دشمنان مردم هست،اگر با همین بی وطنی دردهه ۶۰ دراین کسوت بود،تروریست های داخلی را مردم معرفی می کرد، وبه امام ره خرُده می گرفت که چرا بسیج و اطلاعات مردمی را تشکیل دادیدتاتروریستها را به مسئولین امنیتی، معرفی کنند.
زیرا این فرد می داند که منظور دادسرا و فهم مردم از این اطلاعیه، معرفی آدامهای کوچه بازاری که اندکی دستش پیداست یا گوشه روسریش کنار رفته و یا حتی زنانی که با پیراهن تردد میکنند نیست.منظورکشف حجاب ازسر،دست و پاچه است.یعنی ترویستهای فرهنگی مراد است (363878)
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۲:۲۴
خفه شوتروریست شماییدکه اینهمه بدبختی راول کردیدچسبیدید به فضولی توزندگی خصوصی مردم. (363887)
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۲:۴۷
سلام باز هم متولی مبارزه با این افراد سازمان های مربوطه میباشد نه مردم (363890)
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۵:۴۷
نظر بسیار خوبی بود (363896)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۰۸:۲۵
به نظر افراد دارای عقده های شخصی ومشکلاتی ازاین قبیل ازاین گونه تصمیمات خرسند باشند. (363909)
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۴:۲۰
استعینو علی البر وتقوی (363895)
مهربان
France
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۶:۱۶
موافقم
اما سرمایه دارها رانت خورها و اختلاسگران و...دلشون برا عامه مردم نمیشوزه
انتخابات باید ۴گروه کاندیدا داسته باشه
اصولگرا اصلاح گرا اعتدال گرا و مستقل گرا (363899)
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۱:۳۶
نظرات نویسنده من را یاد نحوه بررسی و یا بهتر بگوئیم پرونده سازی علیه کشور در آژانس بین المللی انرژی اتمی انداخت!
در آنجا هم بر اساس مستندات جمع آوری شده توسط منابع متخاصم علیه کشورمان سال هاست که درگیر مسائل فنی حقوقی لاینحل هسته ای شده ایم و حالا ظاهراً خودمان به همین شیوه در داخل روی آورده ایم! (363915)
خشایار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۲:۱۹
امربه معروف ونھی ازمنکر چه مىشود دادسرا نگفته برو توخانھ مردم گزارش کن گفتھ اماکن عمومى بھار ھم عمدا خودشوزدھ بھ شوتى اگرمدادسرا نمىگفت وطیفھ ھرمسلمان با غىرتى ھمین بود اىنھمھ شھىد دادىم کھاىن افراد عمدتا ازخدابى خبر خیابونا راتبدىل بھ لجنخانھ کنند اگھ مىتونىچاپ کن (363917)