به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۳ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۱۸۰۸۲۷

درباره اختلافات روحانی و اسحاق جهانگیری

درباره اختلافات روحانی و اسحاق جهانگیری
گروه سیاسی: داود حشمتی در كانال امتداد نوشت: روز یکشنبه 2 تیرماه سایت انتخاب در خبری مدعی شد که میان رئیس‌جمهور و اسحاق جهانگیری به عنوان معاول اول درگیری لفظی شدیدی در گرفته است. این خبر علاوه بر تکذیب، با انتشار تصاویر هیات دولت که جهانگیری با لبخند در کنار روحانی نشسته است عملا این جریان خبری را به بن‌بست کشید اما نکته مهم این بود که این اولین خبر از این دست نبود و تحلیل وقایع پیرامون دولت در هفته گذشته از درجه اهمیت زیادی برخوردار است.

این سایت مدعی شد که «اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پس از اظهارات تند و تیز روحانی خطاب به او در جلسه ای در روز شنبه، از دولت قهر کرده و از ديرور در محل كار خود حاضر نشده است. اما نکته اصلی این خبر آنجایی بود که ادعایی را از زبان حسن روحانی نیز منتشر کرده می‌نویسد:‌ «در پی بروز مباحثه ای در جلسه ای در روز شنبه، روحانی خطاب به جهانگیری می گوید که شما و اصلاح طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید.» این خبر از سوی سخنگوی دولت تکذیب شد. با این حال توئیت حسام‌الدین آشنا رگه‌های مهمی از تایید بخشی از اختلاف نظر را درون خود داشت.

آشنا اما با هدف تایید ماجرا برخلاف ربیعی در توئیتی نوشت: جلسات عالی کشور نه جای بله‌قربان‌گویی است، نه جای خطاب وعتاب و نه جای قهر و ناسازگاری. بزرگان کشور در این جلسات، دیدگاه‌های سازمانی مختلف و گاه متعارض را با صراحت تمام مطرح و تبادل نظر را تا رسیدن به بهترین تصمیم برای بهبود زندگی مردم دنبال می‌کنند. او این مطلب را با هشتک اختلاف‌ نظر‌بد نیست منتشر کرد.

حضور جهانگیری و صحبت‌های میان او و روحانی هم نشان میداد ماجرا می‌تواند اختلاف نظر مدیریتی تحلیل و ارزیابی شود اما چرا از آن را به مساله اظهارات تند روحانی علیه اصلاحات تغییر جهت دادند؟ خبر سایت انتخاب را نباید فارغ از دو اتفاقی که هفته گذشته افتاد تحلیل و بررسی کرد. اول: هفته گذشته جریان رسانه‌ای مخالف دولت خبر جروبحث زنگنه با حسن روحانی را منتشر کردند. خبری که باز هم تکذیب شده بود. دوم: بعد از فراخوان محمدباقر قالیباف برای بستن لیست انتخابات مجلس، حسام‌الدین آشنا درتوئیتی به سیدمحمد خاتمی حمله کرده و او را «سیاستمدار بازنشسته‌ای» خواند که «تَکرار می‌کند». این توئیت با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد که در نهایت او ناچار شد آن را حذف کند.

حتی این رفتار موجب آن شد که کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی در یادداشتی در روزنامه شرق برایش بنویسد: «چرا باید حرفی بزنیم که بعد از چند ساعت، یا آن را حذف کنیم یا انکار! اینکه کسانی القا می‌کنند که حزب خاصی باعث پیروزی اندیشه اعتدال شد، در توهم سیاسی به سر می‌برند. دولت واعظی توانمند ندارد و برخی افراد ناآشنا به سیاست، حرف‌های ناپخته می‌زنند. اگر مردم نبودند و به صحنه نمی‌آمدند، برخی امروز به‌جای مسئولیت در دولت باید شغل پدری خود را در بازار ادامه می‌دادند؛ گذشته خود را فراموش نکنیم.»

خط ایجاد شکاف در دولت از دو سو در حال اجرایی شدن است. اول‌: مخالفان روحانی و اصلاحات، در بیرون از دولت. دوم: مخالفان اصلاحات در درون دولت انتشار این خبرها می‌تواند از یک سو در راستای انتقام‌گیری از اتفاقی که بر سر توئیت حسام‌الدین آشنا افتاد تحلیل و ارزیابی شود. از سوی دیگر زمینه‌سازی چند تغییر در درون دولت را ایجاد کند. باید دید چه کسانی در درون دولت به جایگاه زنگنه و جهانگیری چشم‌دوخته‌اند؟ چرا خبر اختلاف نظر به خبر اختلاف اساسی با اصلاحات تغییر جهت پیدا می‌کند؟

اما هرچه هست، این فضاسازی‌ها علاوه بر اینکه انتخابات پیش رو را هدف‌گذاری کرده است، به دنبال ایجاد تغییراتی در بدنه دولت نیز هست. این میان دستور کار برای مخالفان دولت حسن روحانی از بیرون کاملا روشن است. آنها با امیدواری بسیاری به انتخابات پیش‌رو نگاه میکنند و خواستار تغییرات در دو وزارتخانه هستند تا روحانی ناچار باشد بار دیگر برای کل کابینه رای اعتماد دریافت کند. این اتفاق با توجه به نزدیکی بیشتر پایداری و جناح لاریجانی در مجلس می‌تواند هم برای دولت خطر آفرین باشد و هم برای اصلاحات