به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۱۸۱۷۹۰
صادق زیباکلام:

آقای‌روحانی، چرا برای اروپا خط و نشان می‌کشید؟

آقای‌روحانی، چرا برای اروپا خط و نشان می‌کشید؟
گروه سیاسی: صادق زیباکلام در نامة‌ای خطاب به حسن روحانی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره عبور از تعهدات ایران در برجام انتقاد کرده است. متن این نامه را می‌خوانید:

جناب آقای دکتر حسن روحانی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام وتحیات،
درخصوص مواضع اخیرتان پیرامون "عبور از تعهدات ایران در برجام" بجز ابراز تاسف‌ واژگان دیگری نمی توانم بکاربرم. شمادارید بلایی را که تندروها بر سر برجام آوردند درخصوص اینستکس تکرار می‌کنید. آنها دیروز شانسی برای تحقق برجام نگذاردند و جنابعالی هم امروز همان رفتار را دارید در قبال اینستکس تکرارمی‌کنید. آنها هنوزجوهر برجام خشک نشده بود با آزمایش دو موشک که بر روی آنها به عبری نوشته شده بود «اسرائیل باید نابود شود» واکنش‌شان را درقبال برجام بنمایش گذاردند و جنابعالی هم برای دلبری از تندروها هنوز جوهر اینستکس خشک نشده اعلام "عبور ایران از تعهداتش دربرجام"نموده و برای اروپایی‌ها خط ونشان می‌کشید.

بحث بر سر آن نیست که این مواضع چقدرمطلوب ترامپ وهمه مخالفین نظام است. بحث برسر آنست که هسته ای بجای آنکه درخدمت منافع ملی و پیشرفت کشور باشد، بیشتر بدل به ابزاری شده درجهت پیشبرد آمریکاستیزی. نمیدانم اگر روزی ازمسئولین پرسیده شود که علیرغم بودجه‌های عظیمی که صرف هسته‌ای شده بعلاوه هزینه‌های بمراتب بیشتری که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور وارد کرده‌اند، در مقابل هسته‌ای چه دستاوردی برای پیشرفت و ترقی کشور داشته، چه پاسخی خواهند داد؟ اگر هزینه‌هایی‌ که در چاه ویل هسته‌ای ریخته شده در توسعه صنایع، معادن، کشاورزی، حمل ونقل، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، تامین آب و محیط زیست کشور بکار گرفته می‌شد، آیا وضعیت مردم ایران امروز بمراتب بهتر از وضعیت فلاکت‌بار کنونی نمی‌بود؟ آیا چاه ویل هسته ایی بجز هزینه بر منافع ملی کشورثمر دیگری داشته است؟

فرض بگیریم که اساساً غربیها در قبال سیاست های جدید هسته ایی ایران هیچ واکنشی نشان ندهند. سوال اینجاست که افزایش حجم اورانیوم غنی شده یا بالارفتن ازسه درصد (همانندسایراقدامات هسته ایی مان)چه نفعی برای کشوردارد؟ نه درداخل مصرفی دارد نه یک گرم آنرا می‌توانیم صادر کنیم. حتی اگر تحریم ها هم نبودند، با توجه به اینکه قیمت تمام شده اورانیوم در ایران بمراتب بیشترازقیمت جهانی آن می‌باشد، چگونه میخواهیم آنرا صادرکنیم؟ بعلاوه با توجه به محدودیت ذخائراورانیوم در ایران، ازکجا میخواهیم برای دهها هزار سانتریفیوژ اورانیوم خام وارد کنیم؟ بماند قیمت تمام شده وکیفیت رادیو داروهای تولید داخل، قیمت برق تولید شده در  نیروگاه بوشهر و بسیاری ملاحظات اقتصادی دیگر.
ایام بکام‌ باد. سیزده تیر ماه نود و هشت

۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۶:۵۱
خب در مقابل نقض عهد باید چه کاری انجام داد. (364282)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۸:۰۷
اقای صادق زیبا کلام باید بگویم ایران اهرم های زیادی رو برای جنگ با امریکا داره اولیش قدرت هسته ای که اگر چه استفاده نمیشه اما قدرت بازدارندگی داره تا دشمن پاشو از گلیمش درازتر نکنه دوم بعد از رسیدن به قدرت هسته ای نوبت تنگه هرمز است که به وقتش و بعد از تبدیل شدن به قدرت هسته ای بازدارنده نوبت اونجا میرسه و تکلیف صادرات نفت مشخص میشه و گام های بعدی رو نظاره گر خواهید بود انشاا..... و برای شما درس خوانده جای بسی تاسف است که هنوز امریکایی ها رو نشناختین که این ها فقط زبان قدرت رو میفهمند . (364285)
farhad m
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۴/۱۵ ۱۳:۰۳
یک لحظه فکر کنید چرا ما باید اینهمه دشمن داشته باشیم که بخاطر اون تمام نیروی کشور رو تحلیل ببریم!؟چرا ازبین اینهمه کشور؛کره شمالی شده الگوی مبارزه!؟ (364309)
همت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۲۰:۲۶
به شما ربطی ندارد آقای زیباکلام!

رییس جمهور منتخب 26 میلیون نفر است و هر کاری بکند مشدارد.
او نباید به سئوال هر ننه قمری پاسخ بدهد

لطفا ساکت باش و بگذار کارش را بکند (364288)
يك شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۴/۱۵ ۰۸:۲۲
آقا همت يواش بابا ، ننه قمر يعني چي ؟ مگر ايشان ننفرمودند :چنان رونق اقتصادي ايجاد بكنيم كه كسي به يارانه نياز نداشته باشد!!!!
پس چه شد؟ حالا ننه قمر كيه!!!! (364305)
۱۳۹۸/۰۴/۱۵ ۱۸:۳۸
شما به عنوان یه استاد دانشگاه که باید اصول بازدارندگی رو حتی درس بدین !و جای بسی تاسف است واقعا، هر کشوری برای داشتن پرستیژ خیلی چیزها هزینه میکنه تا دنیا قدرت داشته باشه،مگه امریکا این همه بمب اتم داره برای اینه که استفادشون کنه برای قدرت نماییه (364317)
۱۳۹۸/۰۴/۱۵ ۲۰:۰۱
به نظر من باتوجه به اینکه ملت شریف ایران در شرایط بسیار سختی قرار داره و هنوز هم داره صبر پیشه میکنه
دوره اقای روحانی واقعا دوره متفاوت تر از دوره های قبله وایشان وملت عزیز مابا معظلی بنام ترامپ دلره دسته پنجه نرم میکنه
وشاید دلیلی که نتوانست به اون وعده ها برسه یک دلیلش همین باشه
وگرنه تازمانی که ریس جمهور آمریکا اوباما بود چنین شرایطی هم نبود
شاد باشید (364318)