کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واقعیت یا سخن ناروا؟

25 تير 1398 ساعت 11:15


گروه سیاسی: رئيس دولت در سفر استانی خود به خراسان شمالی گفته است که «سخن از ناکارآمدی دولت در خدمت به مردم سخنی ناروا است» درباره این بخش از اظهارات آقای رئيس‌جمهور چند نکته قابل ذکر است که در ادامه به اختصار از آن خواهیم گفت:
۱. شاید اگر ناکارآمدی دولت صرفاً سخن یک جناح خاص و یا مخالفان و رقبای انتخاباتی دولت روحانی بود، می‌شد پذیرفت که احتمال نادرست بودن این ادعا وجود داشته باشد. همانطور که کسر قابل توجهی از حملات و انتقادات مطرح شده درباره عملکرد دولت یازدهم از سوی جریان سیاسی رقیب و تریبون‌ها و رسانه‌های وابسته به این جریان بود و در نهایت مردم نیز در با رای دوباره خود به روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ مخالفت خود با چنان ارزیابی‌هایی از عملکرد دولتمردان اعلام داشتند اما این بار وضعیت شکلی دیگر پیدا کرده و ناکارآمدی دولت نه سخن یک جناح خاص و رقبای سیاسی دولت مستقر بلکه فصل مشترک همگان شده است. تنها کافی است با چشم و گوش باز به میان مردم در متن جامعه برویم تا ببینیم و بشنویم که مردم با رساترین صدای ممکن اعتراض به عملکرد فاجعه‌بار دولت دوازدهم را فریاد می‌زنند و خواهان تغییر هر چه سریع‌تر وضعیت موجود هستند.  
۲. شاید آنچه از این اظهارات روحانی مهم‌تر به نظر می‌آید الگوی رفتاری او در مواجهه با انتقادات است. به نظر می‌رسد آقای رئيس‌جمهور برخلاف ژست‌های آزادی‌خواهانه‌ای که گه‌گاه به خود می‌گیرد در عمل چندان که باید و شاید انتقاد و منتقد را به رسمیت نمی‌شناسد. شرایط خاص کشور به دلیل تحریم‌ها هم بهانه کافی را در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار داده است تا به جای گشایش فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور برای بیان انتقادات و اعتراضات به دولت ناکارآمد شاهد بسته شدن بیشتر از قبل فضای انتقاد به دولت و دیگر مراکز تصمیم‌گیری در کشور باشیم.
۳. نکته سوم تصور نادرستی است که از حکمرانی مطلوب در میان تصمیم‌گیران از جمله دولتمردان وجود دارد. این تصور غالب بر این مبنا استوار است که حذف منتقد و کتمان اشکالات سبب حل‌وفصل شدن آن خواهد شد. به همین دلیل هم شاهد بیان چنین اظهارات بی پایه و اساسی از سوی رئيس دولت و دیگر مسئولان هستیم. در نگاه اغلب مسئولان کتمان بحران‌های قابل توجه موجود در حوزه‌های مختلف، از سیاست و اقتصاد تا فرهنگ و محیط زیست راه حلی برای رفع این بحران‌ها تلقی می‌شود!
۴. و نکته چهارم آنکه سخن از ناکارآمدی دولت به تنهایی سخن ناروایی است و این وضعیت آشفته که مردم در آن گرفتار آمده‌اند تنها حاصل عملکرد دولت به معنای قوه مجریه نیست و ریشه‌های آن را می‌بایست در ناکارآمدی در تمامی سطوح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری جست‌وجو کرد.


کد مطلب: 182748

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/182748/واقعیت-یا-سخن-ناروا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir