به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب : ۱۸۵۹۵۶

اسنادش هم موجود است؟!

اسنادش هم موجود است؟!
محمد توکلی
رییس‌جمهور چند روز قبل در مراسم رونمایی از سامانه موشکی باور۳۷۳ گفته است: «آمریکایی‌ها علامت‌هایی در سال های ۹۶ و ۹۷ از داخل کشور دریافت کردند که شاید مشوق آنها در توطئه بوده است»

این چندمین باری است که رییس‌جمهور میان وقایع رخ داده در زمستان۹۶ با «توطئه» و اعمال تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای ارتباط برقرار می‌کند. بنا بر روایت روحانی از اعتراضات دی‌ماه۹۶، حوادث رخ داده در آن مقطع زمانی باعث شد تا دولت ترامپ نسبت به موفقیت‌آمیز بودن طرح خروج از برجام و اعمال فشار حداکثری اطمینان حاصل کند. به بیان دیگر آنچه سبب تصمیم آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌ها شد آن اعتراضات بوده است.

فارغ از آن که چه نگاهی به آن حوادث داشته باشیم پرسش اساسی آن است که آیا اسناد و‌ شواهدی برای اثبات چنین ادعایی که به دفعات از سوی رییس‌جمهور مطرح شده است وجود دارد؟! آیا تحقیقات نهادهای امنیتی از بازداشت‌شده‌های اعتراضات ۹۶ و ۹۷ رییس شورایعالی امنیت ملی را به این نتیجه رسانده است که علامت‌هایی از داخل کشور مشوق آمریکایی‌ها برای توطئه و اعمال مجدد تحریم‌ها بوده است؟! آیا دستگاه قضایی افرادی را به چنین اتهام بزرگی محاکمه کرده است؟! و...

ممکن است برخی در پاسخ به این ابهامات و پرسش‌ها معتقد باشند آنچه روحانی می‌گوید «تحلیل» است، نه «خبر» و در تحلیل لزوما خبری از اسناد محکمه‌پسند و اصطلاحاً «فکت» می‌تواند وجود نداشته باشد و تحلیلگران با کنار هم قرار دادن نشانه‌هایی به یک نتیجه می‌رسیم که ممکن است الزاماً اسناد متقنی برای اثبات آن در یک محکمه قضایی هم وجود نداشته باشد. در پاسخ باید گفت اگر آقای روحانی در نقش یک روزنامه‌نگار یا تحلیلگر در رسانه‌ها بود این توجیه را می‌توانستیم تا حدودی قابل قبول بدانیم اما متاسفانه یا خوشبختانه او در جایگاه بالاترین مقام اجرایی کشور قرار دارد و ریاست عالی‌ترین نهاد امنیتی را هم عهده‌دار است.

فردی در چنین نقش حقوقی نه می‌تواند و‌ نه باید بر اساس دیدگاه‌هایی فاقد سند و‌مدرک اظهارنظر کرده و تصمیم بگیرد. اگر اسناد  اثبات ارتباط وقایع زمستان۹۶ و «توطئه آمریکا» وجود دارد آن را منتشر کرده و مسئولان توضیح دهند که پرونده افرادی که به چنین اتهامی متهم شدند چه سرنوشتی پیدا کرده و اگر خبری از سندی محکمه‌پسند نیست اظهارنظرهای مبتنی بر تئوری توطئه چه کمکی به حل‌مشکلات موجود خواهد کرد؟!