به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۹ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۱۸۶۵۴۴

ما و انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده

ما و انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده
گروه سیاسی: اگر بخواهیم دیدگاه‌های مختلف مطرح شده در خصوص موضوع مذاکره ایران و آمریکا را دسته‌بندی کنیم، می‌توان آن را به چهار گروه تقسیم کرد.

اگر آنان که مذاکره با آمریکا را تحت هر شرایطی و در هر زمانی اقدامی نادرست می‌دانند و دیگرانی که مذاکره با این کشور را نیز مانند مذاکره با سایر کشورها امری طبیعی در دیپلماسی می‌دانند را دو سر این طیف تصور کنیم دو گروه دیگر نیز در این میان قرار می‌گیرند. گروهی که پیش‌شرط مذاکره با ایالات متحده را بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای می‌دانند که ظاهراً مسئولان دولت در این گروه قرار دارند و گروهی دیگر که معتقدند مذاکره با دولت ایالات متحده در شرایط حاضر اقدامی به سود ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است.

این گروه چهارم که در مراکز تصمیم‌گیری کشور اعم از دولت و سایر ارکان قدرت نیز حضور دارند و در تصمیم‌سازی‌های حوزه سیاست خارجی هم تاثیرگذار هستند بر این باورند که موافقت مقامات جمهوری اسلامی با پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا سبب یاری رساندن به دونالد ترامپ در جلب رای آمریکایی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که سال آینده برگزار می‌شود خواهد بود.

شاید اگر آنان که چنین دیدگاهی دارند در تصمیم‌گیری‌های کشور موثر نمی‌بودند نیازی به نقد این دیدگاه تا حدودی عجیب نمی‌بود و می‌شد از کنار آن به سادگی گذر کرد، مشکل اما از آن جایی آغاز می‌شود که با اندکی دقت در تصمیمات اتخاذ شده در این باره و گذر از لایه اولیه این تصمیمات شاهد آن هستیم که ریشه اغلب تصمیمات مرتبط با مذاکره با کشورهای غربی و به خصوص آمریکا در همین دیدگاه نهفته است؛ دیدگاهی که سبب اشتباهی راهبردی در نظامات تصمیم‌گیری کشور شده است.

به نظر می‌آید عدم شناخت کافی از سازوکارهای انتخاباتی در ایالات متحده، تصور نادرست از نوع رای دادن مردم آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری و بی اطلاعی کامل از جایگاه ترامپ در عرصه سیاسی این کشور سبب بروز چنین خطای محاسباتی شده است. واقعیت آن است که بسیاری از مردم آمریکا در هنگام انتخاب نامزد مطلوب‌شان در انتخابات اساساً به دیدگاه‌های وی در حوزه سیاست خارجی توجهی ندارند، چه برسد به اینکه موضوعی همچون مذاکره یا عدم مذاکره با ایران برای آنان اهمیتی پیدا کند.

 از این نکته مهم‌تر آن است که کارنامه دونالد ترامپ در بخش اقتصادی (کاهش نرخ بیکاری در آمریکا، افزایش قدرت خرید، کاهش نرخ مالیات برای مردم و بسیاری دیگر از فاکتورهای مثبت اقتصادی)   که مهم‌ترین فاکتور در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به شمار می‌آید به شدت پر بار بوده و در نتیجه چنین موضوعی در حوزه دیپلماسی نمی‌تواند آن قدرها هم به کمپین انتخاباتی ترامپ کمک کند یا عدم وجود آن آسیبی وارد سازد.
 
برچسب ها: انتخابات ۲۰۲۰