کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دونالد ترامپ تکذیب کرد یا به عهده گرفت؟

9 شهريور 1398 ساعت 14:18


گروه سیاسی: احمد زیدآبادی در كانال تلگرامی خود نوشت: پس از گزارش رسانه‌های غربی در مورد شکست عملیات پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران در استان سمنان، دونالد ترامپ در حساب توئیتر خود نوشت: "ایالات متحده آمریکا در حادثه فاجعه‌باری که در جریان مرحله نهایی آماده شدن سکوی پرتاب سفیر در پایگاه سمنان ۱ در ایران روی داد، دخالتی نداشته است.بهترین آرزوها را برای ایران دارم و در خصوص مشخص کردن آنچه که در این سایت اتفاق افتاده، برای آن کشور آرزوی موفقیت می‌کنم."
این نوع تکذیب، در حالی که مقام‌های ایرانی تا کنون نه فقط آمریکا را به دخالت در آن رویداد متهم نکرده‌اند بلکه حتی در مورد اصل شکست پرتاب موشک نیز چیزی نگفته‌اند، به چه معناست؟ به نظر من توئیت به ظاهر همدلانۀ ترامپ با صنعت موشکی ایران که پیش از این بارها آن را تهدیدی علیه منافع آمریکا بر شمرده است، کاملاً کنایه‌دار و طعنه‌آمیز است و جز اینکه آمریکا عامل شکست پرتاب موشک بوده است؛ معنایی در بر ندارد! ترامپ با این توئیت، گویی دخالت آمریکا در ماجرای پرتاب موشک را به عهده گرفته است! اما اینکه کشورش واقعاً در این حادثه دخالت داشته و یا ترامپ قصد وانمود کردن چنین دخالتی را داشته است، نیاز به درز اطلاعات بیشتر از سوی ایران یا آمریکا دارد.

نوبر است!
محمد جواد ظریف گفته است: "دونالد ترامپ به دلایل شخصی از توافق هسته‌ای خارج شده است. ترامپ از میراث اوباما خوشش نمی‌آید. او تنها به دلایل شخصی و نه دال بر دلایلی استوار از توافق هسته‌ای خارج شد." این در حالی است که یک روز قبل از اظهارات ظریف، عباس عراقچی معاون سیاسی او گفته بود: "اگر هر کس دیگری هم به جای ترامپ در آمریکا رئیس‌جمهور بود از برجام خارج می شد. آنها با امضای برجام وارد بازی‌ای شدند که نتیجه مطلوبی برای آنها نداشت و جمهوری اسلامی در منطقه به اقتدار کمی و کیفی رسیده و گروه‌های مقاومت نه تنها ضعیف نشدند بلکه به قدرت بیشتری دست یافتند." نتیجه: اینکه بین یک وزیر و معاونش سطحی از اختلاف تحلیل وجود داشته باشد، در جهان سیاست امر نادری نیست، اما اینکه آنها در بارۀ مهمترین مسئلۀ رویاروی وزارتخانۀ متبوع خود، دو تحلیل و نظر صد در صد متفاوت و مغایر را تنها به فاصلۀ یک روز از هم، به رسانه‌ها منتقل کنند به قول برخی باجی‌های کهنسال "والله که نوبر است!"

 


کد مطلب: 186545

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/186545/دونالد-ترامپ-تکذیب-یا-عهده-گرفت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir