به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ساعت ۲۱:۵۸
کد مطلب : ۱۸۶۸۸۹
سر چه کسی باید فریاد زد؟ خودمان یا مخالفان؟

دختربچه ده ساله را شما شوهر دادید ...!

گروه جامعه: داوود حشمتی در سایت امتداد نوشت: انتشار تصاویر و ویدئوهای مربوط به ازدواج دختر ده ساله و پسر 22 ساله بسیاری را به ولوله انداخت اما بر سر چه کسی فریاد می زنید؟ چه چیزی را تقبیح می کند؟ آنچه باید برسرش فریاد بکشید بی توجهی و عدم حساسیت افکار عمومی است. در عدم حساسیت شما فشارهای جریان اقتدارگرا باعث شد تا طرح و لایحه ممانعت از کودک همسری در مجلس رد شود. اگر همان زمان مانند امروز همه نسبت به چنین اتفاقاتی حساسیت داشتند، آیا امکان داشت طرح نمایندگان و لایحه دولت رد شود؟

بعد از اعلام طرح ممنوعیت کودک همسری در مجلس کیهان توپخانه را روشن کرد. از همان زمان موضوع را دنبال کردم. به هر کس می توانستم گفتم و هرکجا می توانستم نوشتم اما زور رسانه هایشان زیاد بود و بی توجهی و عدم حساسیت به موضوع بسیار. هفت آذر در روزنامه اعتماد نوشتم: روزنامه کیهان با اشاره به قانون «ممنوعیت قانونی ازدواج در سنین پایین» این قانون مطرح شده در مجلس را «دستورالعمل آمریکایی» برای کنترل جمعیت ایران معرفی کرد.

ده آذر در اعتماد گزارش مخالفت ها از رحیم پور ازغندی تا پژمانفر نماینده مشهد را نوشتم. آنها معتقد بودند که حتی پژوهش ها در زمینه سن ازدواج هم طرح های نفوذ است. در این زمینه یک پژوهشگر هم بازداشت شده بود. فارس خبر نفوذ از طریق پژوهش های جمعیتی را منتشر کرد. همان روز در اعتماد نوشتم: کیهان با انتصاب طرحی که در مجلس در دست بررسی است آن را «طرح هنری کیسینجر» خواند که «سونامی سالخوردگان» را در کشور به همراه دارد. اما در پایان همان گزارش مشخص می‌کند موضوع به اصلاح ماده 1041 قانون مدنی، مربوط می‌شود که به مساله ازدواج افراد زیر سن قانونی باز می‌گردد.

در این گزارش نوشتیم اگر پایین بردن سن ازدواج خوب است چرا از خودتان شروع نمی کنید: حالا باید از مدیرمسئول کیهان پرسید باوجود اینکه می‌دانید 13 سال سن برای ازدواج دختران سن کودکی به حساب می‌آید، چرا بر روی آن اصرار دارید؟ آیا برای افزایش جمعیت باید سن ازدواج را پایین‌تر برد یا آنکه امکانات ازدواج و مهمتر از آن فرزندآوری را بیشتر کرد؟ اگر پایین بردن سن ازدواج سیاست‌های جمعیتی ایران را تامین می‌کنند، چرا کیهان از نمایندگان اصولگرای مجلس نمی‌خواهد بی‌رودروایستی طرح ازدواج دختران 9 ساله را هم به مجلس ارائه کنند؟ آیا جرات و جسارت این را دارند که صراحتا حرف دلشان را بزنند؟

نوشتیم اگر نگران ازدواج دختران و فرزندان خودتان هستید که می خواهید در ده سالگی شوهرشان دهید قانون راه را باز گذاشته: «کیهانیون مدت‌هاست تلاش می‌کنند تا با مرعوب کردن نمایندگان و اتهام‌های رنگارنگ آنها را وادار کنند از اصلاح این ماده قانونی دست بردارند. براساس آمار استان خراسان رضوی رتبه اول کودک همسری را دارد. آذربایجان شرقی نیز در رتبه دوم قراردارد. معصومه آقاپور علیشاهی در 6 خرداد 97 رقم قاجعه‌بار کودک همسرانی که بیوه هستند را برملا کرد و گفت که تنها «۲۴ هزار کودک‌‌بیوه زیر ۱۸ سال در آذربایجان شرقی وجود دارد.» دقت کنیم که این رقم مربوط به ازدواج آنها نیست. بلکه این 24 هزار نفر کودکانی هستند که زیر سن قانونی ازدواج کردند و طلاق گرفته و امروز بیوه محسوب می‌شوند.

آیا بار دیگر می‌توان اجازه داد کیهانیون و کسانی چون رحیم پور ازغندی مانع از تصویب آن در مجلس شوند؟ برای این منظور نباید کمپین‌های حمایت از یک لایحه دولتی و قانونی را در فضای مجازی و حقیقی تشکیل داد و مانع از ازدواج کودکان شد؟ راه حل ساده است. اگر مخالفان قصد دارند دختران خود و نزدیکانشان را زیر سن 16 سال مجبور به ازدواج کرده و یا با آنها ازدواج کنند، می‌توانند از دادگاه حکم دریافت کنند. قانون راه آنها را برای ازدواج نبسته است. سر چه کسی باید فریاد زد؟ خودمان یا مخالفان؟ آنها نگرانی‌های خودشان را دارند. بخش سنی و مناطق محلی آداب و رسوم خودشان را. بی خبری و بی توجهی ماست که راه را بر روی این اتفاقات باز می کند و اگر همین نظارت های همگانی از طریق فضاهای مجازی و فشار افکار عمومی هم نباشد باز هم دخترکانی کوچک به خانه بخت می روند و جامعه «زنان بیوه زیر 18 سال» را بیشتر می‌کنند.
 
برچسب ها: کودک‌همسری