به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۱ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۱۸۹۰۵۸

آزمون شفافیت

آزمون شفافیت
گروه سیاسی: شفافیت آرا نمایندگان مجلس؛ طرحی بود که بر اساس آن آرا نمایندگان خانه ملت در موافقت یا مخالفت با طرح‌ها و لوایح مورد بررسی قرار گرفته در مجلس شورای اسلامی از حالت محرمانگی خارج شده و به شکل شفاف در اختیار عموم مردم قرار می‌گرفت.

این ایده که به‌عنوان مثال در کشورهای پیشرفته امری معمول است در ایران با اما و اگرهایی جدی روبرو شد که در نهایت همین موضوع سبب شد تا نمایندگان مجلس به فوریت این طرح رای مثبت ندهند. چند هفته‌ای از این رای‌گیری گذشته بود که خطیبی مشهور در مراسم‌های شب‌های محرم خطاب به نمایندگان مجلس با ادبیاتی توهین‌آمیز به کنار گذاشتن موضوع شفافیت آرا معترض شد. پس از این اظهارنظر جنجالی این بار جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دست به کار شده و با ارائه طرحی جامع خواهان شفافیت آرا تمامی نهادهای کشور اعم از انتصابی و انتخابی شدند.  

تفاوت طرح نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس با رقبای سیاسی آن‌ها در این بود که بخش ناپیدای ساختار تصمیم‌گیری کشور را مورد توجه قرار داده بود؛ از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تا شوراهای عالی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی که با وجود آن که قانونی بودن وجود این شوراها محل سوال جدی است در بسیاری از تصمیم‌سازی‌ها و حتی تصمیم‌گیری‌های اجرایی و تقنینی اثرگذار هستند. یک فوریت این طرح با رای بالای نمایندگان مجلس به تصویب رسید اما این تازه آغاز ماجرا بود!

نمایندگان طیف تندرو ۲۴ساعت پس از رای مثبت بهارستان‌نشینان به این طرح که اجرایی شدن آن سبب شفافیت آرا خواهد شد صراحتاً اعلام کردند که در هنگام بررسی جزییات طرح مورد اشاره تمامی نهادهای انتصابی را از طرح شفافیت آرا خارج کرده و تنها به شفافیت آرا نهادهای انتخابی رای خواهند داد. از همین مسئله به سادگی می‌توان دریافت که ادعای شفافیت محافظه‌کاران و آن خطیب مشهور یک نمایش تبلیغاتی و پوچ است و هدف از ارائه طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس لزوماً توجه به اصل شفافیت نبوده است و ریشه چنین اقدامی را باید در جایی دیگر جستجو کرد.

واقعیت آن است که طرح جامع شفافیت آرا که نهادهای انتخابی و انتصابی را شامل می‌شود هم مسیری دشوار برای تصویب و اجرایی شدن دارد و حتی اگر از گردنه صعب‌العبور پارلمان نیز گذر کند بعید به نظر می‌آید که اعضای شورای نگهبان آن را خلاف شرع و قانون اساسی ندانند! حال باید منتظر ماند و دید که آیا در آن زمان هم دلواپسانِ شفافیت با همان ادبیات واعظ مشهور به مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با این طرح اعتراض خواهند کرد؟!