کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اهمیت امنیت

13 مهر 1398 ساعت 18:40


گروه سیاسی: هم‌زمان با تظاهرات‌های اعتراضی در بغداد و چند شهر دیگر کشور عراق شاهد آن هستیم که جمع قابل توجهی از مردم ایران به مناسبت مراسم اربعین رهسپار این کشور هستند.

بنا بر خبرهای رسمی و غیر رسمی منتشر شده از این کشور همسایه معترضان عراقی جدی‌تر از دفعات گذشته به خیابان‌ها آمده‌اند تا صدای اعتراض خود از فساد، فقر و بیکاری را به گوش مسئولان این کشور برسانند. تا این‌جا با وجود برخوردهای خشونت‌بار میان پلیس و شهروندان معترض شاهد هستیم که حداقل در سطح گفتار سران عراقی و احزاب سیاسی موافق و مخالف دولت مستقر با معترضان همراهی کرده و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز در یک پیام تلویزیونی تاکید داشته است که صدای معترضان را شنیده است.

در خصوص آنچه در عراق می‌گذرد می‌توان از زوایای مختلف سخن گفت و حتی درس‌هایی نیز از آن درباره نوع مواجهه دولت با مردم و نقش مرجعیت دینی در همراهی تمام و کمال با مردم در برابر قدرت سیاسی آموخت اما به نظر می‌آید در شرایط حاضر آنچه اهمیتی فراوان برای مردم ایران دارد تعیین تکلیف سفر زائران اربعین به عراق در این روزها باشد. با توجه به اینکه بنا بر آمارهای رسمی سامانه سماح جمع کثیری از شهروندان ایرانی برای این سفر زیارتی ثبت‌نام کرده‌اند به نظر می‌آید توجه به امنیت آنان برای حضور در عراقی که این روزها، روزهای ملتهبی را تجربه می‌کند اهمیتی دو چندان داشته باشد.

ا نگاهی به آنچه مقامات مسئول می‌گویند ظاهراً نوعی ناهماهنگی به وجود آمده است؛ به طوری که از یک سو وزارت امور خارجه ایران از مردم می‌خواهد تا به دلیل شرایط ویژه به وجود آمده در عراق سفر خود به این کشور را به تاخیر بیندازد و یا مقامات سازمان حج و زیارت در توصیه‌ای مهم تاکید دارند که زائران به شهرهای شمال عراق از جمله سامرا و کاظمین سفری نداشته باشند اما در مقابل بخش‌های خبری صداوسیما و قرارگاه اربعین، که نهادی فرا دولتی است سعی می‌کند تا شرایط را عادی جلوه داده و بر عدم وجود نگرانی نسبت به امنیت زائران ایرانی در عراق تاکید دارند.

این تقابل نظر آنقدر جدی شده است که حتی شاهد هستیم بخش‌های خبری سیما، احتمالاً بنا بر دستورالعملی صادر شده از خارج از سازمان صداوسیما اطلاعیه رسمی وزارت امور خارجه ایران را که بر اساس آن، دستگاه دیپلماسی کشور خواستار به تعویق انداختن سفر زائران اربعین به کشور عراق شده بود به کلی سانسور کرده‌اند! در حال حاضر اینکه مقامات سیاسی ایران و عراق چه نگاهی به مراسم پیاده‌روی اربعین که چند سالی است به شکل جدی مورد توجه حاکمیتی قرار گرفته دارند مسئله‌ای ثانویه است و به نظر می‌آید که مهم‌ترین موضوع تنها و تنها می‌باید امنیت مردم ایران باشد. اگر اولویت را به موضوع امنیت بدهیم آنگاه دیگر نباید شاهد باشیم که به دلایل سیاسی یا مانندش، آن‌طور که باید و شاید به این مسئله توجه نشان داده نشود.


کد مطلب: 189203

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/189203/اهمیت-امنیت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir