به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۴ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۱۹۰۸۰۶
تعداد مهاجران ایرانی به ۷ میلیون نفر رسید

مهاجرت ایرانیان ۱۴۰برابر شده است!

مهاجرت ایرانیان ۱۴۰برابر شده است!
گروه جامعه: عبدالرضا داوری فعال رسانه‌ای نزدیك به طیف احمدی‌نژاد در رشته توییت‌هایی با هشتگ فاجعه_انسانی نوشت: تا اواخر دهه پنجاه شمسی، جمعیت ایرانیان داخل کشور، حدود ۴۰ میلیون و جمعیت ایرانیان خارج از کشور، حدود ۵۰ هزار نفر بود.
جمعیت ایران طی این بازه زمانی، دو برابر شده، اما در همین دوره زمانی، تعداد مهاجران ایرانی به عدد نزدیک به ۷ میلیون نفر رسید، یعنی ۱۴۰ برابر شده است!
‏مرداد ۱۳۴۴ نتایج بررسی مهاجرت که توسط سازمان ملل انجام شد، ایران را از لحاظ مهاجرت اتباع، در ردیف پنج کشور پایین جدول نشان می‌داد (نزدیک به صفر).
‏این بررسی در سال ۱۳۵۴ نیز تغییری در رتبه ایران نشان نمی داد و همچنان نرخ مهاجرت ایرانیان تا آن زمان نزدیک به صفر بود.‏⁧
‏اما سالهاست که این ارقام به شکل عجیبی تغییر کرده‌اند. ایران⁩ چند دهه است که از انتهای جدول ⁧ مهاجرت⁩ فرستی خارج شده و به صدر این جدول رسیده است. سالهاست ایرانیان سومین مردمان در جهان هستند که به دنبال مهاجرت هستند.
‏در این روند، حجم خروج نخبگان از کشور نیز قابل تامل است. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ⁧ ایران⁩ از نظر ⁧فرار مغز‌ها⁩ در بین ۹۱ کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده ‌است. سالانه تا ۱۸۰ هزار نفر با تحصیلات عالیه از ایران مهاجرت می‌کنند.
‏بنیاد ⁧نخبگان⁩ اعلام کرد، ۳۰۸ نفر از دارندگان مدال المپیاد و ۳۵۰ نفر از برترین‌های آزمون سراسری از سال ۸۲ تا ۸۶ ⁧مهاجرت⁩ کرده‌اند.
‏سازمان مدیریت نیز اعلام کرد، ۹۰ نفر از ۱۲۵ دانش آموز صاحب رتبه ایرانی در المپیادهای جهانی، اکنون در دانشگاههای ⁧آمریکا⁩ تحصیل می‌کنند.
‏در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۷۵ هزار دانشجوی ایرانی تقاضای خروج از ⁧ایران⁩ را کرده‌اند که بیشترشان دانشجوی دوره دکترا بودند. همچنین ۶۴ درصد دانش‌آموزان ایرانی مدال‌آور المپیاد، طی ۱۴ سال گذشته از ایران ⁧ مهاجرت⁩ کرده‌اند.
‏طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول هم اکنون بیش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ایرانی در ⁧آمریکا⁩ هستند. طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال ۹۷، روزانه ۴۵ کار‌شناس ارشد، ۱۲ دکترا و در کل سال، ۱۵۷۲۹ نفر لیسانس از ⁧ایران⁩ مهاجرت کردند.
 
برچسب ها: مهاجران ایرانی