به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۴ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۱۹۱۲۰۲

پایان ابوبکر البغدادی و‌ چند نکته

پایان ابوبکر البغدادی و‌ چند نکته
گروه بین‌الملل: شاید بتوان گفت مهم‌ترین خبر روزهای اخیر که چند روزی است مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته در صدر اخبار قرار دارد عملیات نیروهای آمریکایی علیه رهبر گروه‌تروریستی داعش و کشته شدن ابراهيم عواد (معروف به ابوبکر البغدادی) در این عملیات بوده است.

هم‌زمان با روزهایی که عراق درگیر اعتراضات مردمی است و سوریه نیز با تهاجم‌ترکیه به شمال خاک خود درگیر است این عملیات مهم که بنا بر اطلاعات رسمی و غیررسمی منتشر شده پیچیده و چند وجهی بوده است خبرها را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

داعش که چند سالی است به خطری درجه اول برای جامعه جهانی تبدیل شده بود و تشکیل خلافتی گسترده را در سر می‌پروراند حالا وارد مرحله‌ای تازه از حیات خود شده است. مرحله‌ای که دیگر در آن نه خبری از ابوبکر بغدادی است و نه سخنگو و دست راست رهبر این گروه‌تروریستی توان نقش‌آفرینی در دوران پسا بغدادی را دارد. در خصوص عملیات نیروهای آمریکایی علیه سرکرده داعش و سرنوشت این گروه‌تروریستی پس از البغدادی چند نکته قابل بیان است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 

۱. با نگاهی به جزییات منتشر شده از عملیات نیروهای آمریکایی شاهد آن هستیم که این عملیات با همکاری طرف‌های مختلف در عراق، سوریه،‌ترکیه و روسیه انجام گرفته است. از دستگاه امنیتی عراق تا کُردهای سوریه، از ارتش‌ترکیه تا حتی روس‌ها در مراحل مختلف شناسایی و اجرای عملیات علیه ابوبکر البغدادی کم و بیش نقش داشته‌‌اند و با وجود برخی تکذیب‌های روزهای اخیر این واقعیت چنان عیان بوده است که رییس‌جمهور ایالات متحده نیز در نخستین اظهارنظر خود پس از این عملیات موفقیت‌آمیز از طرف‌های مختلفی که آمریکا را همراهی کردند قدردانی کرد. به نظر می‌آید که راه غلبه بر بحران‌های جهانی و منطقه‌ای نیز جز این نیست و ضرورت دارد تا تمامی طرف‌های درگیر در یک بحران بر سر منفعت حداقلی دست به همکاری‌های مشترک بزنند. بدیهی است کشورهایی که ناتوان از قرار گرفتن در چنین معادلات همکاری باشند، دچار خسارت‌هایی خواهند شد. 

۲. برخی واکنش‌ها در ایران به این رخداد حاکی از غلبه ایدئولوژی بر تحلیل واقعیات است. آمریکاستیزی گاهی کار را به جایی می‌رساند که حتی اهمیت هدف قرار دادن رهبر گروه‌تروریستی داعش، با آن جنایت‌های آشکار نیز به درستی دریافت نشود و حتی شاهد باشیم که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در اظهارنظری عجیب اعلام کند کشتن ابوبکر البغدادی کار بزرگی نبود! واقعیت این است که اگر همین اقدام از طرف «دوستان» روسی انجام می‌شد قطعا‌ً بزرگترین اقدام علیه‌تروریسم در طول تاریخ می‌بود. 

۳. و نکته پایانی تاکید بر این‌مسئله است که نه آن زمان که مقامات ایرانی از پایان داعش سخن گفتند و نه امروز که دونالد‌ ترامپ خبر از حذف رهبر داعش می‌دهد هیچ‌کدام به معنای پایان‌تروریسم و حتی به اتمام رسیدن حیات همین گروه‌تروریستی خاص نیست. تا زمانی که انواع فقر از اقتصادی تا فکری و فرهنگی در جوامع این منطقه حکمفرما باشد ریشه خشونت و افراطی‌گری سوزانده نخواهد شد و مسیری طولانی تا پایان‌تروریسم پیش رو است. 

..................................
بازداشت خواهر البغدادی
دولت ترکیه می‌گویی خواهر رهبر کشته‌شده گروه موسوم به داعش «دوله‌ الاسلامی» را در روز ۱۳ آبان بازداشت کرده‌ است. رویترز و اسوشیتدپرس این گزارش را به‌نقل از یک مقام ارشد دولت ترکیه که نامش فاش نشده منتشر کرده‌اند. به گفته مقام ترک رسمیه عواد، ۶۵ ساله، روز دوشنبه داخل کانتینری اطراف شهر اعزاز بازداشت شده است. اعزاز در کنترل ترکیه است و در شمال غرب سوریه قرار دارد. این مقام ترک، بازداشت رسمیه عواد را به‌مانند دستیابی به «معدن طلا» توصیف کرده‌است. او ابراز امیدواری کرده که آنکارا بتواند به اسرار بیشتری از نحوه عملکرد حلقه داخلی «داعش» دست یابد. اطلاعات چندانی از خواهر ۶۵ ساله بغدادی در دست نیست. او همراه شوهر و عروسش بازداشت شده‌است. بنا بر گزارش‌ها پنج کودک نیز همراه آن‌ها بودند. ابوبکر بغدادی روز ۴ آبان ماه در جریان عملیات نیروهای ویژه آمریکا در شمال‌غرب سوریه کشته شد.
گروه داعش روز پنج‌شنبه ۹ آبان با انتشار یک فایل صوتی اعلام کرد فردی به‌نام «ابوابراهیم الهاشمی القرشی» به رهبری این گروه رسیده است. مشخص نیست دقیقا این فرد کیست، چراکه در داعش استفاده از نام مستعار برای افراد رواج دارد و خود بغدادی نیز نام اصلی‌اش ابراهيم عواد ابراهيم علی محمد البدری السامرائی بود. بغدادی پنج سال داعش را رهبری می‌کرد. او زمانی عضو گروه القاعده بود و با جدایی از این گروه، اقدام به تشکیل «حکومت اسلامی در عراق و شام» کرد. هم القاعده و هم داعش از سوی بسیاری از کشورهای جهان، گروه‌های تروریستی به‌شمار می‌روند.