به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۱۹۱۷۴۸

مسئله، کارنامه است

مسئله، کارنامه است
محمد توکلی
با نگاهی به اظهارنظرهای چهره‌های سیاسی در خصوص انتخابات پیش رو شاهد هستیم که اغلب افرادی که دیدگاه‌های خود در این باره را مطرح کرده‌اند نسبت به کاهش معنادار مشارکت مردم در انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند.

این چنین اظهار نگرانی‌هایی را حتی می‌توان در اظهارات مقامات رسمی دولت نیز مشاهده کرد. در خصوص چرایی بی رغبتی جامعه نسبت به انتخابات دلایل مختلفی مطرح می‌شود. از محدودیت‌های ساختاری موجود برای حضور شایستگان در عرصه رقابت تا نحوه تهیه فهرست‌های انتخاباتی در دوره‌های پیشین.

واقعیت آن است که کاهش مشارکت انتخاباتی بیشتر از هر جریانی به اصلاح‌طلبان ضربه خواهد زد زیرا سبد رای جریان اصولگرا نسبتاً ثابت بوده و با مشارکتی کنترل‌شده و محدود پیروزی آنان در هر انتخاباتی حتمی است. از همین رو اصلاح‌طلبان بیشتر از دیگران نسبت به کاهش مشارکت انتخاباتی دغدغه داشته و در پی یافتن راه‌هایی هستند تا به اصطلاح تنور انتخابات گرم شود.

از رایزنی‌های مستقیم و غیرمستقیم با اعضای شورای نگهبان برای کاهش محدودیت‌ها در رقابت‌های انتخاباتی تا تاکید طیفی دیگر از این جریان سیاسی بر کنار گذاشته شدن نظارت استصوابی به‌عنوان پیش‌شرط حضور در انتخابات و تا همین طرح اخیر سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان موسوم به «سرا»؛ همه و همه تلاش‌هایی است در جهت تغییر شرایط سرد انتخاباتی موجود.

مشکل اما کجاست و چرا این کوشش‌ها به سرانجام مطلوبی نخواهد رسید؟! اگر با چشم و گوشی باز به میان مردم برویم به این نتیجه می‌رسیم که آنچه سبب بی رغبتی جامعه نسبت به صندوق آرا شده است تنها مربوط به اشکالات ساختاری انتخابات و یا نحوه تهیه لیست‌های انتخاباتی نیست و مسئله مهم‌تر به کارنامه به جای مانده از دولت و مجلسی بازمی‌گردد که برچسب اصلاح‌طلبی بر آن خورده و حمایت جریان اصلاحات را با خود داشته است.

بنابراین حتی اگر در یک حالت فرضی رایزنی‌ها با شورای نگهبان سبب کنار رفتن اهرم نظارت استصوابی شود و لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز به دموکراتیک‌ترین شیوه ممکن  تهیه شود باز هم بسیار بعید به نظر می‌آید که با چنین کارنامه‌ای بتوان امیدی به مشارکت گسترده حامیان این جریان سیاسی در انتخابات داشت.

به نظر می‌رسد ضرورت دارد، اصلاح‌طلبان پیش و بیش از آنکه تلاش‌های خود را برای رایزنی‌های انتخاباتی با نهادهای قدرت متمرکز کنند و یا به تغییر شکل تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی خود بپردازند باید پاسخگوی پرسش‌ها و ابهامات مردم نسبت به عملکرد مجلس و دولتی باشند که با حمایت آنان قوای مقننه و مجریه را در اختیار خود گرفته‌اند.
 

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۰۹:۰۵
چرا نمی بذیرید که اصلاح طلب و اصولگرا تفاوتی ندارند. منابع این کشور توسط مافیای فساد و جهل مکیده می شود و دشمن اصلی مردم این مافیای ماردوش است که برای تغذیه ابلیس خویش همه منابع کشور را به باد می دهد. (364785)