به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۱ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۱۹۱۹۱۲

خبر خوش بالقوه!

خبر خوش بالقوه!
گروه اقتصادی: در میان اظهارات جنجالی حسن روحانی، رییس‌جمهوری در جمع مردم یزد درباره فسادهای میلیارد دلاری خبری هم در خصوص کشف میدان جدید نفتی اعلام شد.
رییس دولت این موضوع را به‌عنوان یک «خبر خوش» در دوران تحریم مطرح کرد اما آیا به واقع کشف این میدان نفتی خبری خوش است؟!
با توجه به مختصاتی که از این میدان نفتی تازه کشف شده منتشر شده است و بنا بر آنچه کارشناسان حوزه نفت و انرژی می‌گویند این میدان نفتی ظرفیت قابل توجهی داشته و از میادین بزرگ نفتی منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود اما این همه واقعیت نیست!
کشف میادین نفتی تنها گام نخست و اولیه‌ای است که به خودی خود نمی‌توان آن را خبری خوش تلقی کرد زیرا نقد شدن این ظرفیت بالقوه به همین سادگی‌ها هم نیست. یکی از مهم‌ترین دلایلی که مسئولان وزارت نفت در دوران پسا برجام و رفع تحریم نفتی به عنوان علت همکاری با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مطرح می‌کردند استفاده از امکانات آن شرکت‌ها در حوزه استخراج نفت بود.
برای فهم دقیق اهمیت این موضوع می‌توان به میادین مشترک نفتی ایران با کشورهای همسایه توجه کرد. همسایگانی که استفاده از فرصت همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در مسیر استخراج میادین نفتی فرسنگ‌ها از ایران تحت تحریم پیشی گرفته‌اند.
در نتیجه کشف این میدان نفتی در شرایط تحریم و وجود موانع جدی بر سر راه همکاری با شرکت‌های بزرگ نفتی که حضور آنان در ایران را ناممکن کرده است نمی‌تواند سبب بهره‌مندی واقعی از آن شود.
مسئله دوم تحریم خرید نفت از ایران است که سبب سقوط درآمدهای نفتی شده است. در چنین شرایطی حتی اگر امکانات داخلی توان استخراج از این میدان نفتی تازه کشف شده را می‌داشت هم این تحریم اجازه فروش این نفت را به ایران نمی‌داد. و مانع بعدی نیز تحریم بانکی است که امکان نقل و انتقال پول حاصل از فروش نفت را در شرایط فعلی از ایران سلب می‌کند.
نتیجه آن که خبر خوش آقای رییس‌جمهور در خصوص کشف میدان جدید نفتی در استان خوزستان در چنین شرایط تحریمی خبر خوشی بالقوه است که امکان چندانی برای بالفعل شدن آن و بهره‌مند شدن مردم از آن وجود ندارد؛ سخن از این نکته که با فرض نبود تحریم نیز چه میزان از مواهب صادرات نفت نصیب مردم رنجدیده خوزستان می‌شود نیز قصه پر غصه دیگری‌ست که مثنوی هفتاد من کاغذ است!