به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۱۹۲۱۹۲

در اهمیت «صداقت»

در اهمیت «صداقت»
محمد توکلی
در مخالفت و موافقت با تصمیم نظام درباره افزایش قیمت بنزین اظهارنظرهای مختلفی مطرح شده و می‌شود. برخی بر لزوم تدریجی بودن این اقدام تاکید دارند، گروهی نسبت به تاثیر مستقیم این تصمیم بر افزایش قیمت‌ها نگران هستند، بعضی نسبت به چگونگی هزینه منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین پرسش و ابهام‌هایی جدی را مطرح کرده‌اند و گروهی نیز با رویکردی حقوقی به بررسی این تصمیم اقتصادی پرداخته‌اند. در خصوص جایگاه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در قانون اساسی و قوانین موضوعه پرسش‌هایی را مطرح کرده‌اند.

اما شاید بتوان در کنار این موارد از زاویه‌ای دیگر نیز به آنچه گذشت نگریست. بنا بر آنچه دولتمردان مطرح کرده‌اند علت «اصلاح قیمت سوخت» به دست آوردن منابع لازم برای پرداخت کمک هزینه معیشتی به هیجده میلیون خانوار (حدود شصت میلیون نفر) بوده است و مطابق آنچه رییس‌جمهور می‌گوید ریالی از این منابع به خزانه دولت نخواهد رفت. پرسش اساسی این است که آیا جامعه چنین توجیهی را می‌پذیرد؟ 

به راستی چند درصد مردم باور می‌کنند که تمامی منابع مالی حاصل از افزایش قیمت بنزین به خانوارهای مورد نظر در اقشار ضعیف و متوسط جامعه اختصاص داده خواهد شد؟ آنچه از سوی برخی دیگر شنیده می‌شود اما با روایت رسمی متفاوت است. آنان می‌گویند که دولت به دلیل تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌ها منابع مالی کافی برای اداره کشور را ندارد.

از سویی دیگر دولتمردان نسبت به مقابله با مفاسد و رانت‌هایی که سبب حیف و میل منابع مالی کشور می‌شود نیز ناتوان مانده‌اند، در نتیجه دولت ساده‌ترین راه که همان دست کردن در جیب مردم است را از طریق افزایش قیمت بنزین انتخاب کرده است. این‌که کدام یک از این دو گزاره و یا ترکیبی از این دو واقعیت دارد در این‌جا محل بحث نیست، بلکه پرسشی که باید به آن اندیشید آن است که علت قابل پذیرش‌تر بودن روایت دوم نسبت به روایت رسمی در ميان مردم چیست؟!

شاید برای پاسخ به این پرسش لازم است که تصمیم‌گیران کشور کمی بی‌تعارف‌تر با خود روبرو شوند و خودشان قضاوت کنند که در همه این سال‌ها چه کرده‌اند که آنچه در هر موضوعی روایت مي‌‌کنند کمتر از روایت‌های غیر رسمی و درِ گوشی در جامعه خریدار دارد؟! اهمیت «صداقت» در حکمرانی در چنین بزنگاه‌هایی خود را نشان مي‌‌دهد.

مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۱۵:۵۷
هر قانونی که به مرحله اجرا می رسد باید مردم زیر خط فقر بی تفاوت نباشد. درست است که بنزین به خطر ارزانی قاچاق میشود . و باید از آن جلوگیری بشود . ودلایل دیگر !
لطفا بهتر بود سهمیه ای میشد .با قیمت مثلآ ماشین شخصی ۵۰ لیتر
با قیمت ۱۰۰۰تومان و برای ۵۰لیتر دوم ۱۵۰۰ و برای ۵۰ لیتر سوم ۲۵۰۰ تومان وبرای مراحل بعد ۳۰۰۰ تومان...وبرای کلیه وسایل نقلیه
بنا به شرایط نیاز منطقی شبیه مورد فوق اجرا میشد ودر این شرایط
هم مسائل قاچاق سوخت حل میشه و مردم اعتراض نمی کردند .و این همه ناراحتی برای دول (364801)
amin202
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۱۶:۵۰
بهترین نقدی بود که از یک مسئول در این چند روز خونده بودم...عالی بود آقای توکلی.
دقیقاً...مشکل ملت و دولت عدم اعتماد و صداقت است. (364802)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۱۸:۰۶
بهتربود مردم درتصمیم گیری که به زندگی روزمره ومعاش جامعه بستگی دارد مطلع واظهارنظرکنند ودرفشاراقتصادی کمرمردمراخم کرده بیشتر دیگرنمیتوانند تحمل کنندویکسری یک دهک جامعه که وابسته به حکومتند دربهترین شرایط هستند وانقدردروغ حاکمان به مردم گفتند دگرچون چوپان دروغگو شده اند ....... (364804)
سی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۸/۲۹ ۰۰:۴۶
انچه مسلم است اینکه مردم نبست به مسولین اعتماد ندارند چون تمام وعده های انان دروغ بوده است وعده پول تنها برای فریب مردم است (364807)
۱۳۹۸/۰۸/۲۹ ۲۳:۴۴
واقعیت اینست نسبت صداقت حاکمان تردید دارند (364808)