کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در اهمیت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب

11 آذر 1398 ساعت 13:05


گروه سیاسی: اعلام تصمیم شورایعالی هماهنگی سران سه قوه برای افزایش ناگهانی و شدید قیمت بنزین همانطور که قابل حدس و پیش‌بینی بود با اعتراض شدید مردم مواجه شد.

اعتراضاتی که در بسیاری از شهرها شکل خیابانی به خود گرفت و بنا بر آن چه از تصاویر منتشر شده از این اعتراضات پیداست با خشونت‌هایی شدیدتر و گسترده‌تر از گذشته از هر دو طرف همراه بوده است. قطع سراسری اینترنت در روزهای اعتراضات باعث آن شده که حالا و پس از گذشت دو هفته از آن ناآرامی‌ها و کاهش التهابات، اندک اندک وقایع تلخ رخ داده بیشتر از قبل مشخص شود.

یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در هر اعتراضی در هر نقطه از جهان تعداد افرادی است که جان خود را در چنین وقایعی از دست می‌دهند. کشته‌شده‌هایی از میان معترضان، ماموران و همینطور شهروندانی که لزوما نقشی هم در میانه میدان نداشته‌اند اما مورد هدف قرار گرفته‌اند. تا این لحظه آمار رسمی در این خصوص اعلام نشده است و در نتیجه همین تعلل نیز شاهد هستیم که منابع خارجی گوی سبقت را از مراکز ذی‌ربط ربوده‌اند و هر روز آمارهای نگران‌کننده‌ای از تعداد افرادی که در این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند ارائه می‌کنند.

ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها و همینطور قطعی بی سابقه و عجیب اینترنت سبب ترویج شایعه از یک سو و همینطور بالا رفتن نگرانی‌ها در جامعه شده است و می‌توان همین امر را یکی دیگر از دلایل نادرست بودن تصمیمات این چنینی دانست. تصمیماتی که بهانه «حفظ امنیت کشور» اتخاذ می‌شود اما در عمل نه تنها کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند بلکه سبب انتقال مرجعیت رسانه‌ای از داخل به خارج و همینطور کاهش روزافزون اعتماد جامعه به ارکان قدرت و رسانه‌های عمومی شده است. به نظر می‌آید که اکنون و پس از آن که التهاب اولیه اعتراضات کاهش پیدا کرده است زمان مناسبی است تا شاهد تصمیم اساسی و جدی باشیم تا حداقل پرونده کشته شده‌های اعتراضات به سرانجام مطلوبی برسد.

این مهم از آن جهت حائز اهمیت است که هنوز و هم‌چنان ابهام‌های قابل توجهی درباره این وجه از اعتراضات سال‌های گذشته در اذهان عمومی باقی مانده است و در صورت بی توجهی به این مسئله با توجه به ابعاد آن می‌تواند باعث ابهام‌ها و پرسش‌هایی جدی‌تر از قبل برای مردم شود.با نگاهی به تجارب سایر کشورها شاهد هستیم که تشکیل کمیته حقیقت‌یاب موضوعی است که در چنین حوادثی در الویت تصمیمات قرار می‌گیرد. کمیته‌ای که می‌باید فراجناحی، فراقوه‌ای و مستقل باشد تا نتایج حاصل از تحقیقات آن‌ها با حرف و حدیث‌های معمول مواجه نشود.

با توجه به شرایط انفعالی و ناکارآمدی مشهود در دولت و مجلس نمی‌توان دیگر انتظاری از این دو قوه داشت و شاید تنها امید موجود برای تشکیل چنین کمیته‌ای شخص رئيس قوه قضاییه است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان ارشد کشور به این مهم توجه نشان خواهند داد یا از کنار آن با سکوت و یا فرافکنی عبور می‌کنند؟!


کد مطلب: 193049

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/193049/اهمیت-تشکیل-کمیته-حقیقت-یاب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir