کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تناقض اصلاح‌طلبان

18 آذر 1398 ساعت 14:47


گروه سیاسی
بر اساس آنچه اصلاح‌طلبان به عنوان سیاست انتخاباتی خود اعلام کرده‌اند بسیاری انتظار داشتند تا تمامی چهره‌های سرشناسی که در همه این سال‌ها ذیل عنوان «اصلاح‌طلبی» مشغول فعالیت بوده‌اند در ثبت‌نام برای نامزدی انتخابات مجلس مشارکت جدی نشان دهند.
بر اساس این سیاست‌ حتی پیشنهادهایی نظیر نام‌نویسی فعالان سیاسی که در اعتراضات پس از انتخابات۸۸ به حبس‌های چندین ساله محکوم شده بودند و بزرگان جریان اصلاحات همچون محمد خاتمی، عبدالله نوری و... نیز مطرح شد.
اما آنچه در عمل مشاهده شده با این رویکرد تفاوتی آشکار داشته است و با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس شاهد هستیم که در سیاست اعمالی اصلاح‌طلبان با سیاست اعلامی آنان تناقضی جدی مشاهده می‌شود.
از سویی دیگر با نگاهی به اظهارات چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب می‌توان به این نتیجه رسید که آنان بر این عقیده هستند که آنچه سبب بحران‌های موجود شده نه در اشکالات جدی ساختاری و حکمرانی نامطلوب بلکه در رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها و اعمال نظارت استصوابی از سوی این شورا است.
بر مبنای همین تحلیل هم بود که ثبت‌نام حداکثری داوطلبان اصلاح‌طلب ورود به مجلس به‌عنوان اهرمی برای بالا بردن هزینه رد صلاحیت کاندیداها اعلام شد. موضوعی که حتی مورد تایید و تاکید دبیر کل محصور حزب اعتماد ملی قرار گرفته است.
حالا اما و در هنگام عمل همان‌ها که چنین تحلیلی را ارائه داده بودند از یک ثبت‌نام ساده نیز دریغ کرده‌اند تا شاهد باشیم که نه تنها هزینه رد صلاحیت افزایش نمی‌یابد بلکه شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که حتی اگر در یک فرض محال تمامی کاندیداهای ثبت‌نام کرده هم در شرایطی ناشدنی تایید صلاحیت شوند باز هم مردم در صورتی که در انتخابات شرکت داشته باشند هم تمایلی به انتخاب آنان نداشته باشند و در صورت انتخاب نیز خروجی عملکرد آنان در مجلس تفاوت چندانی با کارنامه ناامیدکننده فراکسیون «امید» نداشته باشد.
 


کد مطلب: 193544

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/193544/تناقض-اصلاح-طلبان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir