کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چند سئوال مشخص از کاندیداها

28 بهمن 1398 ساعت 8:29


گروه سیاسی
روزهای تبلیغات انتخاباتی است و نامزدهای عبور کرده از فیلتر‌های شورای نگهبان در حال تبلیغ خود برای جلب رای مردم هستند. از تبلیغات‌هایی از جنس «خرید رای» تا بیان وعده‌هایی عجیب و غریب که نه تنها از توان مجلس خارج است بلکه اساسا ذیل وظایف قانونی قوه مقننه تعریف نمی‌شود!
سوی دیگر میدان انتخابات هم شاهد تلاش جریان‌های سیاسی برای یافتن راهی جهت بستن لیست‌های انتخاباتی هستیم؛ تلاش‌هایی که البته تا اینجای کار نتیجه عکس داده است و شاهد تفرقه جدی در میان تصمیم‌گیران دو جریان‌ عمده سیاسی کشور هستیم؛ اصولگرایان که مدعی وحدت بودند تا این لحظه با سه لیست به میدان آمده‌اند و اصلاح‌طلبانی هم که بر عدم ارائه لیست انتخاباتی تاکید داشتند با احزابی مواجه شده‌اند که خلاف این تصمیم اجماعی در حال حرکت هستند.
اما شاید آنچه از این هیاهوهای تبلیغاتی و سیاسی دوران انتخابات مهم‌تر باشد آن است که نامزدهای پیروز انتخابات مجلس قرار است در میدان عمل چه اقداماتی را انجام دهند؟ بیان سخن زیبا و فریاد زدن شعار مردم‌پسند که این روزها در شهرهای کوچک و بزرگ از سوی نامزدهای انتخابات می‌بینیم چندان کار سختی نیست؛ کار سخت زمانی است که کاندیداهایی که چنین شعارهایی را می‌دهند به پرسش‌های مشخص پاسخ دهند؛ چند نمونه از این سوالات را در ادامه مرور می‌کنیم:
1ـ جایگاه مجلس در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی به شدت تنزل یافته است و شاهد هستیم که تصمیمات اساسی در شوراهای عالی اتخاذ می‌شود؛ برنامه کاندیداهای انتخابات مجلس برای بازگرداندن مجلس به «راس امور» چیست؟!
2ـ با نگاهی به شاخص‌های اقتصادی شاهد هستیم که کشور بر خلاف آنچه مقام‌های دولتی مدعی هستند در بحرانی به تمام معنا قرار دارد و نرخ رشد اقتصادی منفی در کنار تورم بالای 40 درصد شرایط رکود تورمی را ایجاد کرده است؛ نامزدهای انتخابات مجلس که داعیه‌دار حل مشکلات اقتصادی هستند چه برنامه مشخصی برای عبور از این بحران عمیق اقتصادی دارند؟!
3ـ موضوع سیاست خارجی در سال‌های اخیر و با توجه به اثر تحریم‌ها به شدت بر اقتصاد ملی و معیشت روزمره مردم اثرگذار بوده است، از سویی دیگر مجلس به دلایل گوناگونی چندان نتوانسته نقشی اثرگذار بر موضوعات مرتبط با دیپلماسی داشته باشد. کاندیداها چه برنامه مشخصی برای تغییر در این شرایط دارند؟!
4ـ موضوعی همچون لوایح FATF که اثر مستقیم بر اقتصاد کشور دارد در سال‌های اخیر با وجود اصرار مجلس بر اجرایی شدن آن به گفته رییس‌جمهور «میان زمین و آسمان باقی مانده است»؛ نامزدهای انتخابات مجلس چه برنامه‌ای برای چینن بزنگاه‌هایی دارند تا شاهد متوقف شدن تصمیمات نهاد قانونگذاری از سوی دیگر مراکز قدرت نباشیم؟!
5ـ مسئله انتخابات و موضوع نظارت استصوابی در روزهای اخیر به شدت مورد توجه سیاسیون قرار گرفته است؛ آیا نامزدهای انتخابات مجلس برنامه‌ای برای تغییر این شرایط دارند و یا بر این باور هستند که چنین موضوعاتی در توان مجلس نیست؟!
و...


کد مطلب: 200935

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/200935/چند-سئوال-مشخص-کاندیداها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir