کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درباره آمار‌های وزارت بهداشت در موضوع کرونا

11 فروردين 1399 ساعت 13:30


 دکتر هوشنگ عطاپور
دقت: این یادداشت قصد زیر سوال بردن زحمات همکارانم در وزارت بهداشت و درمان نیست، بلکه برای هشدار به هموطنان عزیز برای رعایت دقیق موازین بهداشتی و مقررات اعلام شده است. خیلی از شهروندان این سوال را می‌پرسند که آیا آمارهای وزارت بهداشت و درمان درست هستند؟.چون پای اعتماد عمومی در میان است و حفظ سرمایه اجتماعی برای مبارزه با بیماری کورونا بسیار مهم است، در پاسخ باید گفت که: این آمار صحیح اما دقیق نیستند!
چرا دقیق نیستند؟
توضیح ساده‌ای را عرض می‌کنم:
بسیاری از بیماران با علائم غیر اختصاصی به مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی و سرپایی مراجعه می‌کنند که بر اساس پروتکل ملی مدیریت تشخیص و درمان بیماران کورونایی، این دسته از بیماران با توصیه‌های پزشکی مرخص می‌شوند تا اگر علائم بالینی آنها وخیم تر شد، مجددا مراجعه بکنند. بدیهی است گروهی از این بیماران احتمالا به کورونا مبتلا بوده ولی خودشان بهبود پیدا کرده‌اند. گروهی از این بیماران با تشدید علائم بالینی (‌تب، سرفه‌های شدید، و تنگی نفس) مجددا به پزشک مراجعه می‌کنند که باز از این تعداد، بیمارانی که علائم تیپیک بیماری covid 19 را دارند ولی افت شدید اشباع خون سرخرگی ( SPO2) ندارند، معمولا آزمایش آنالیز خون و عکس ساده یا سی تی اسکن ریه می‌شوند، و باز با تشخیص کورونا مرخص، درمان دارویی ضد ویروس شروع و توصیه به قرنطینه خانگی داده می‌شوند که طبق پروتکل کشوری و اقدام درستی است. چون اگر همه این بیماران را در بیمارستان بستری بکنند، در عرض یک روز اکثر تخت‌های بیمارستان‌ها اشغال، و تخت برای بیماران واقعا نیازمند نمی‌ماند.
حال تعدادی ازاین بیماران یا با تشدید علائم مجددا مراجعه می‌کنند و یا این که در همان مراجعه اولیه، تنگی نفس شدید و درگیری ریوی وسیع دارند که الزاما این دسته این بیماران بیمارستان پذیرش می‌شوند.
بر اساس پروتکل کشوری از این دسته از افراد که بیمارستان بستری می‌شوند آزمایش تشخیص وجود ویروس در بدن میزبان صورت می‌گیرد(PCR) . پس تقریبا کمتر از ده درصد بیماران که بستری می‌شوند؛ آزمایش PCR انجام می‌شود. این آزمایش بر اساس نوع انجام آزمایش (تکنیک) و بومی بودن ژنوم ویروس و مهارت‌های نمونه برداری و انجام آزمایش ۳۰ تا ۴۰ درصد منفی کاذب دارد. پس از ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد مبتلا که در بیمارستان بستری هستند، براساس شواهد بالینی فرد به کورونا مبتلا، ولی آزمایش وی منفی است. آمار وزارت بهداشت و درمان بر اساس تست‌های مثبت است، اما منفی کاذب‌ها را شامل نمی‌شود و ما این جا فقط آمار افرادی را داریم که صرفا در بیمارستان بستری و تست آنها مثبت شده است. با توجه به مطالب پیشگفت، بدیهی است آمار وزارت بهداشت و درمان، دقیق نیست، چون بخش اعظمی از بیماران را پوشش نمی‌دهد. در خوشبینانه‌ترین حالت داده‌های وزارت بهداشت و درمان را باید با ضرب در عددی اصلاح کرد. عموما این عدد را متخصصین اپیدمیولوژی باید اعلام بکنند و در تخصص من نیست. ولی من سناریوی واقعی را که در حال حاضر مورد عمل است تبیین کردم. ولی با قاطعیت می‌توان گفت که تعداد مبتلایان بسیار بیشتر از اعداد ارقامی وزارت بهداشت است.
پس در خانه بمانید تا ویروس کورونا را شکست دهیم.
* بنده خود به از مبتلایان این ویروس بودم.


کد مطلب: 207537

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/207537/درباره-آمار-های-وزارت-بهداشت-موضوع-کرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir