به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۲۲۱۷۷۷

دفاع ملتمسانه ظریف مقابل تندروها

دفاع ملتمسانه ظریف مقابل تندروها
گروه سیاسی: صادق زیباکلام  «استاد سیاسی دانشگاه» در یادداشتی نوشت: غم انگیز‌تر از تلاش تندروها در لِه کردن ظریف در مجلس، دفاع وی بود. همه‌ی تلاش او در برابر توهین‌ها و اتهامات تندرو‌ها آن بود که "چگونه دلتان می‌آید این حرف‌ها را بمن  بزنید؟ من با شهید سلیمانی سری سوا داشتم و مثل یک روح در دو کالبد بودیم. اگرباور نمی‌کنید از سیدحسن نصرالله بپرسید؛ اگر باز هم باور نمی‌کنید ازحشد الشعبی، حزب الله و از سایر انقلابیون بپرسید. من تمام برنامه‌هایم در هماهنگیِ با انقلابیون منطقه است. چطور دلتان می‌آید من را متهم به غرب‌گرایی و سازش با آمریکا بنمایید؟!"
همه تلاش ظریف آن بود که به  تندروها بگوید "ظاهر من ممکنه یکمقدار مرتب و شیک باشه با ریش پورفسوری؛ ولی اشتباه نکنید من مورد تایید انقلابیون هستم".
ای‌کاش به جای آن رویکرد ملتمسانه، ایشان برای یکبار هم که شده درطول قریب به چهل سال عمر دیپلماتیک‌شان، حاضر میشدند بجای آنکه قربان صدقه تندروها بروند که او را تایید کنند، به آنها می‌گفتند که چه کسی امروز می‌بایستی پاسخگو باشد، من یا شما؟
من باید پاسخگو باشم یا شما که با دیپلماسیِ انقلابی‌تان کشور را به این روز انداخته‌اید؟ من بایستی پاسخگو باشم یا شما که چهل سال است با اصرار بر ایدئولوژی آمریکاستیزی، غرب‌ستیزی، استکبارستیزی، تیشه بر ریشه منافع ملّی ایران زده‌اید؟ 
ای‌کاش با صدای بلند در خانه ملت از تندروها می‌پرسید: چقدر مملکت بایستی تاوان اصرار شما برصدورانقلاب، نابودی اسرائیل و مرگ بر آمریکا را بپردازد؟ دلار به چند ده‌هزار و سکه به چند میلیون‌تومان باید برسد تا شما به خود آیید که چهل سال است اصرارتان بر آمریکاستیزی چه بلایی بر سر کشور آورده؟
ای ‌کاش به جای اصرار بر اینکه اگر من را قبول ندارید از قاسم سلیمانی می‌پرسیدید، به تندروها می‌گفتند که چرا یکبار از مردم نمی‌پرسید که در خصوص حضور در یمن، نابودی اسرائیل، حمایت از دیکتاتوری بشاراسد وحزب الله، چه نظری دارند؟
ای‌کاش به تندروها می‌گفتند، چرا وقتی سیاست‌های انقلابی شما، اقتصاد کشور را فلج می‌سازد، انگشتِ اتهام را به سمت دولت میگیرید؟ چرا "صورتحساب مرگ برآمریکا" را برای دولت می‌فرستید؟دولتی که آه ندارد تا با ناله سودا کند و "هشتش گرو نهش" است. چرا وقتی اصرار بر نابودی اسرائیل، اقتصاد کشور را به زانو در می‌اورد، میروید به سروقت سلاطین سکه، قیر، ارز، ستون پنجم و...
.ای‌کاش جناب ظریف برای یکبار هم که شده بود در طول چهل سال خدمتش در وزارت خارجه میتوانست در هیبت وزیرخارجه دکترمصدق، شهید راه وطن-دکتر سیدحسین فاطمی ظاهر می‌شد.
 

علی محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۰۹:۵۳
ای کاش (368777)
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۱۰:۰۴
من حرفی برای گفتن ندارم، چون ما مردم فقط عادت پیدا کرده ایم بعضی وقت ها آنهم تا حدودی بسیار اندک، حرف دلمان را نیز بشنویم.
فقط همین. (368778)
خودم
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۱۰:۱۶
باعث و بانی گرانی و تورم و همه بدبختی های مردم و باعث انحراف جوانان برای رای به روحانی و جهانگیری حالا مدعی شده است؟؟ متاسفم برای مردمی که به خاطر حرف این مرد بادی به هرجهت یعنی زیباکلام، به روحانی رای دادند (368779)
a
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۱۴:۱۷
واقعا زیبا کلام رد داده طفلک. خود آمریکایی ها دارن پرچم خودشونو آتیش میزنند . این طفلک عین یه معلول ذهنی میخواد کشور رو بفروشه به اونا. واقعا دکترا از کجا و به چه استنادی گرفته؟ فوج فوج حماقت ها و کم کاریها و خیانت های خودش و همفکرانش در دولت و غیر دولت یادش رفته که باعث تباهی مملکت شده. خدا یه شفای عاجل به همتون بده وگرنه راه نجاتی براتون نمیبینم! (368784)
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۱۵:۱۴
همه حرفهای این آقا درست است جز این که این جماعت را انقلابی خوانده است. این ها ضدانقلاب مجسم هستند. (368785)
تات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۱۵:۱۵
فوق‌العاده بود (368786)
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۱۵:۳۴
واقعا ببین چطور اصلاح طلبها 20 سال مردم را سرکار گذاشتند و فریب دادند و کار را نهایتا به اینجا کشاندند
معلوم شد بدترین انتخاب را مردم انجام دادن و نه خبری از دمکراسی و اهداف اصلاحات شد اون اقتصاد نیم بند را هم از دست دادن
بی ارزش ترین پول جهان و بی ارزش ترین گذرنامه جهان و بالاترین تورم های جهان هم نصیبشون شد
این هم از عاقبت انتخاب بین بد و بدذتر و اصلاحات و عارف و..
فاجعه است (368787)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۱۸:۵۶
بسیار ممنون از سایت بهار نیوز که این متن از استاد فرهیخته وعزیز دکتر صادق زیبا کلام منتشر کردن.که حرف دل میلیونها ایرانی را می زنن .وبسیار عالی منطق ومنش این حکومت بیان کردن که با این سیاست داخلی وخارجی ایران عزیز به این وضع انداخته اندو آقای ظریف هم دست کمی از این نمایندگان ونظام ودولت آمریکا ستیز روحانی نداره..تنها راه رفراندوم ومراجعه به ای مردم است (368789)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۱۹:۳۶
اتفاقا جناب ظریف با این سخنان نشان دادند برای توجیه عملکردشان به هرچیزی چنگ می‌زنند و خود را پشت هرچیزی پنهان می‌کنند!
البته این دست از کارها جای تعجبی ندارد. سال‌هاست این کارها رویه‌ی اصلاحات شده است...! (368790)
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۲۰:۲۵
خدا پدر دکتر زیبا کلام رو بیامرزه واقعاًحرف درستی فرمودن که یک بار فقط یک بارمسئولین محترم حرف دل مردم رو بشنون واینقدر ظلم وجفا نکنن فردا در محضر خدا باید جوابگو باشن (368792)
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۲۱:۴۲
درود استاد زیبا کلام (368793)
دکتر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۲۳:۲۸
اقای زیبا کلام عن قریب شما را باشکایت مدعی العموم یا اطلاعات سپاه ووزارت اطلاعات برای تبلیغ علیه نظام وتشویش افکار عمومی وارتباط با معاندین به زندان می اندازند (368794)
۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ۰۱:۵۷
امثال زیبا کلام اگه توی جنگ هشت ساله بهشون بها میدادن الان قسمت غرب و جنوب کشور جز خاک عراق بود (368795)
۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ۰۸:۳۰
کسی که شهر به شهر و دانشگاه به دانشگاه برای پیروزی حسن روحانی در انتخابات یقه چاک داده
و الان کودک دبستانی هم میداند بی عرضه ترین دولت ایران باعث این اوضاع نابسامان شده
حالا باز هم نظریه می پردازد...
عجب چیزی است روی زیادی!!! (368797)
۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ۱۱:۴۱
ظاهرا زیبا کلام تنها کاری که خوب بلده پاچه خواری غربی هاست (368802)
اندیشه
Europe
۱۳۹۹/۰۴/۱۹ ۲۳:۵۱
دکتر جان شماهم درست از اینور بام افتاده اید اگر انها افراطی هستند متن شما هم نشانه ی تفریط است (368805)
مسیح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۰۹:۱۲
آقای ظریف یادت باشد در ابتدا که سکان وزرات امور خارجه را در دست گرفتی و با دیپلماسی هوشمندانه خود برجام را به ارمغان آوردی من و امثال من در تو یک قهرمان می دیدیم .اما افسوس که چه زود تغییر نقش دادید و اینچنین برای چند صباح ادامه ریاست بر وزارت خارجه بزدلانه در مقابل زورگویان زانو زدید. (368806)