کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اندوه سال پایانی

14 شهريور 1399 ساعت 17:11


رضا صادقیان
سخنان معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور درباره طرح گران شدن بنزین با حاشیه‌هایی همراه بوده است. گویا دانستن و ندانستن گران شدن بنزین که در سخنان رییس دولت نیز به آن پرداخته شده بود، هنوز یکی از مباحث مهم سیاسی است.
قبل‌تر، جمال عرف معاون سیاسی و امنیتی سابق وزیر کشور درباره سخنان رییس دولت توضیحاتی ارایه کرده بود. او به رسانه‌ها گفته بود: روز سه شنبه ساعت ۱۰ صبح شورای امنیت کشور برگزار شد و در همان جلسه زمان سهمیه بندی مطرح شد. بعد از جلسه صورتجلسه آن در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت. البته پس از دو روز آقای عرف رسانه‌ها را به برداشت نادرست از سخنان خویش متهم کرد و در جوابیه‌ای که روی سایت وزارت کشور منتشر شد سخنان خود را پس گرفت. حال معاون جدید وزیر کشور برای مرتبه‌ای دیگر سخنان معاون سابق را تکرار می‌کند. البته با برگه‌ای در دست که حکایت از استناد به اسناد می‌کند. اما این موضوع چرا در زمان حال رخ می‌دهد؟
سال پایانی دولت‌ها با روزمره‌گی و امروز را به فردا رساندن سپری می‌شود. دولت دوازدهم به دلیل شیوع ویروس کرونا، کاهش چشم‌گیر صادرات نفت، کاهش درآمدهای دولت، نامساعد بودن وضعیت بازار ارز، مسکن و سرمایه و دشواره‌های جدید دوران پسا کرونایی در حوزه آموزش و پرورش و صنعت و... برگزار کردن انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 و... آنقدر دغدغه ریز و درشت دارد که به یکباره یکی از دولت‌مردان دورن دولت در مصاحبه با رسانه‌ها و با ادبیاتی نسبتا تهدید آمیز از میزان آگاهی کامل مدیران ارشد درباره طرح گران شدن بنزین بگوید؛ در این میان کلیت دولت و رییس دولت نه تنها نسبت به آن موضع‌گیری نکنند، بلکه همگان تلاش کنند نقش نظاره‌گر را عهده‌دار شوند، البته در همین سال است که برخی مدیران دولتی برای ماندگار کردن قدرت خویش در آینده نه چندان دور با رقیبان سابق پیمان دوستی می‌بندند، چرخ‌های سیاسی برخی مدیران را می‌توان در همین سال مشاهده کرد!
سال پایانی دولت‌ها با دفاع دولتی‌ها از کارنامه خود به پایان می‌رسد. در این سال دولت‌مردان نمی‌توانند به نقد دولت‌های گذشته بپردازند، چرا که زمانه انتقاد از کارنامه مدیران سابق و سیاست‌های کلان دستگاه اجرایی سپری شده، مردم و ناظران سیاسی کارنامه مدیران فعلی را مد نظر قرار می‌دهند، از همین‌رو دولتی‌ها دایم در حال دفاع از خود هستند. در سال پایانی موضع دفاعی دولت در قبال انتقادها سکوت است، سکوتی که از رضایت نیست ولی توانایی و فرصتی نیز برای به چالش کشیدن منتقدان و سوق دادن آنان به سکوت و یا برکناری از مقام نیز در ساختار دولت وجود ندارد.


کد مطلب: 230051

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/230051/اندوه-سال-پایانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir