به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۲۳۰۵۸۸

چند نکته درباره بازگشایی مدارس

چند نکته درباره بازگشایی مدارس
رضا صادقیان
گویا «رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی» کلید واژه‌ای شده در دست مسئولان تا قفل هر مکان بسته‌ایی را بگشایند. حال نوبت مدارس رسیده است،‌ اینکه پروتکل‌های بهداشتی از سوی مدارس تا چه میزان رعایت می‌شود جای تامل دارد، اما می‌توان این دوگانه بازگشایی و برگزاری کلاس‌های غیر حضوری را از چند منظر نگاه کرد.
اول: دوگانه طرفداران بازگشایی و مخالفان را می‌توان در میان تصاویر منتشر شده در خبرگزاری‌های مشاهده کرد. خبرگزاری دولتی ایرنا با مخابره تصاویری از استوار قامتی، اتخاذ یک تصمیم مهم و دولت‌مردی مصمم در جایگاه وزیر آموزش و پرورش را نشان می‌دهد. گویا قرار است سخنان ضد و نقیض مسئولان درباره بازگشایی و یا بسته ماندن مدارس را با تصاویر وزیر در هنگام نواختن زنگ بازگشایی مدارس به عنوان یک تصمیم قاطع نشان داده شود، دولتی که حال در قامت وزیر آموزش و پرورش و با یک تصمیم جدی قرار است ریل آموزش برای مقاطع تحصیلی را با زدن ماسک و محلول ضدعفونی بگشاید.
دوم: طرفداران بازگشایی مدارس تمام تلاش خود را به کار بستند تا گزارش‌های تصویری مطلوب‌، خوب،‌ زیبا و آرام بخش که مسائل بهداشتی در آن رعایت شده را به تصویر بکشند، تصاویری که بذر آرامش را در دل خانواده‌ها بکارد و این اطمینان را به آنان بدهد که در روزهای آینده و با حضور فرزندشان مشکلی پیش نخواهد آمد. زدن ماسک‌های یک رنگ، استفاده از شیلد، دستکش یکبار مصرف و... حکایت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز نخست را می‌داد. اما آیا وزارت آموزش و پرورش که در تمام دولت‌ها تکرار کننده حکایت نداشتن، نبود بودجه کافی، فراهم نشدن منابع مالی، ناتوان بودن برای اجرای طرح‌های توسعه و... سخن گفته و حتی توان مالی برای تغییر وضعیت معلم‌های قراردادی به رسمی را نداشته است، با کدامین بودجه قرار است تمام صندلی‌های مدارس،‌ میزها و... را ضدعفونی، تب‌سنجی و احتمالا ماسک یک شکل به دانش آموزان بدهد؟
سوم: نه تنها آموزش و پرورش، بلکه سایر سازمان‌های زیر مجموعه این نهاد به غیر از صدور فیش حقوقی، آمار کلاس‌های درس و درخواست وام زیرساخت مناسبی برای آموزش ندارند. نرم‌افزار آموزشی که راس یک ساعت مشخص و با یک معلم و برای ارایه یک محتوی درسی طراحی شده باشد، نه تنها مفید نیست، بلکه فاقد انتخاب و رها شدن از ساعت معین آموزشی برای دانش آموزان است. در واقع ذهن طراحان نرم‌افزار همانند مدیران همچنان در یک زمان آغاز و در ساعت مشخص به پایان می‌رسد. در واقع شکل مدرسه سنتی برای مرتبه‌ای دیگر بازسازی شده است!
چهارم: شیوع ویروس کرونا با تمام مصائب و سختی‌هایی که برای شهروندان ایجاد کرده و می‌کند، توان زیر ساخت دولت را برای ارایه خدمات الکترونیک به خوبی محک زد. به نظر می‌رسد وزیر آموزش و پرورش و سایر معاونت‌های وی به جای گرفتن عکس‌های یادگاری در مدارس مختلف تمام توان خود را برای تکمیل و توسعه زیر ساخت‌های آموزش الکترونیکی متمرکز کنند! بگذاریم حداقل در سال 99 و در اوج فراگیر شدن ویروس کرونا برای یک سال دانش آموزان اندکی از فضای کسل کننده، تکراری و روش‌های سنتی تدریس دور شوند.