به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۲۳۱۳۳۰
نتيجه قابل‌تأمل انتخابات روز جمعه

مشارکت7درصدی در انتخابات میاندوره‌ای!

مشارکت7درصدی در انتخابات میاندوره‌ای!
گروه سیاسی: آمار و ارقام منتشر شده وزارت كشور حاكیست كه در انتخابات میاندوره‌ای مجلس كه روز جمعه برگزار شد، سطح مشاركت به شكل بی‌سابقه‌ای ریزش داشته است به گونه‌ای كه در سه كلان‌شهر اهواز، كرج و كرمانشاه در حالیكه واجدان شرایط در انتخابات حدود 4 میلیون نفر بود، جمعا زیر 200 هزار رای به صندوق‌ها ریخته شد كه مشاركتی زیر 8 درصد را نشان می‌دهد و سه نماینده‌ای كه از این سه شهر بزرگ به مجلس راه یافتند مجموعا حدود 96 هزار رای كسب كردند!
گفتنی اینكه روز جمعه، در 11 حوزه‌ انتخابیه «میانه» در استان آذربایجان‌شرقی، «سمیرم» و «لنجان» استان اصفهان، «کرج، اشتهارد و فردیس» استان البرز، «دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره» استان ایلام، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» استان خوزستان، «زنجان و طارم» استان زنجان، «بیجار» استان کردستان، «کرمانشاه» و «اسلام‌آباد غرب و دالاهو» استان کرمانشاه و «کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان» استان گلستان، مرحله دوم اتنتخابات برگزار شد.

در زمینه مشاركت پایین مردم در این انتخابات، روزنامه كارون در استان خوزستان در یادداشتی نوشت: مشارکت کمتر از 7 درصد واجدين شرايط حوزه انتخابيه اهواز، کارون، حميديه و باوی موضوعي است که بايد به جد توسط تحليل گران اجتماعي موردبررسی علمي قرار گيرد تا دلايل عدم مشارکت سياسي مردم مشخص شود.
فارغ از نتيجه انتخابات ميزان پايين مشارکت مردم پاي صندوق‌های رأی بسيار قابل‌تأمل و شايد از نتيجه خود انتخابات معنادارتر باشد. گرچه بيماري واگير کرونا عامل مهمي در کاهش ميزان مشارکت است اما فعالیت‌های اجتماعي مردم نشان می‌دهد که شرايط بهداشتي مهم‌ترین عامل کاهش مشارکت نيست.ميزان مشارکت پايين خود حاوي پيام بزرگي است که مردم با عدم حضور خود آن را ابراز کرده‌اند. بايد اين پیام‌ عدم حضور را دريافت و تحليل کرد و به سمع پایتخت‌نشینان رساند.
 بايد دولت مردان استاني و برگزارکنندگان و نهادهاي ناظر انتخابات شرايط را تحلیل و به تهران ارسال نمايند، فعالان اجتماعي،جرايد و کنشگران سياسي هم بايد در اين روند تلاش نمايند. در آمارها اعلام‌شده برگزارکنندگان انتخابات حدود 15 هزار بوده‌اند، که اين ميزان در دل مشارکت‌کنندگان حدود 79.500 نفري قرار دارند، که به دليل حضور فيزيکي در محل شعبه حتماً رأی داده‌اند اگر اين رقم از کل آراي مأخوذه کسر شود نشان می‌دهد فقط حدود شصت و هزار نفر به‌قصد رأی دادن از خانه خارج‌شده‌اند که رقم مناسبي نيست، حال بايد بررسي کرد که چه عاملي باعث عدم حضور حدود یک‌میلیون و صدوبیست هزار نفر پاي صندوق رأی شده است، اين افراد چرا پاي صندوق‌های رأی نیامده‌اند.
اگر قبول کنيم در بهترين شرايط اقتصادي و سياسي ميزان مشارکت مردم در انتخابات بيشتر از 65 درصد نمی‌شود با همين پیش‌فرض هم معادله حضور ايراد دارد و نشان می‌دهد جايي از کار لنگ می‌زند که مردم این‌همه دلسرد هستند.از مهم دلايل می‌توان به نااميدي از تغيير شرايط توسط مجلس  اشاره کرد، اگر مردم اين احساس را داشتند که مجلس می‌تواند نهادي مؤثر باشد حتماً ميزان مشارکت بيش از اين رقم می‌شد، حال که اعتماد مردم کاهش‌یافته، نمايندگان فعلي و حتي حاکمان بايد به فکر چاره‌اندیشی باشند که چگونه می‌توان اعتماد مجدد مردم را جلب کرد، براي جلب نظرات مردم بايد خواسته های آن‌ها را شنيد و جمع‌بندی و تحليل کرد تا بتوان نسخه و راهکار ارائه داد. به‌طور مثال همين چندماهه گذشته تشکيل مجلس جديد، دو نماينده فعلي مجلس به چه ميزان به خواست و نياز مردم و ارتباط مؤثر با آن ها اقدام کرده‌اند، تا خواست مردم را بدانند، يا تنها بارأی و نظر خود و اطرافيان به پيگيري امور پرداخته‌اند؟
در کليت موضوع شرايط کشور مجلس تا چه حد توانسته و يا می‌تواند به رسالت واقعي خود يعني خواست مردم جامعه عمل بپوشاند، مثلاً در نظام بین‌الملل و نحوه ارتباط و تعامل سازنده با دنيا و کشورهاي مختلف و داشتن مراودات مالي و اقتصادي و ... مجلس تا چه حد اثر گذار بوده است، يا در شرايط و اوضاع اقتصادي و معيشتي که هر هفته تندبادهاي لحظه‌ای می‌وزد و قيمت دلار و ماشين و مسکن و اجناس و ... تغيير می‌کند، مجلس جز برگزاري جلسه و پيگيري و ... چه اهرم مؤثر ديگري داشته يا دارد، گرچه براي قضاوت عملکرد مجلس فعلي هنوز زود است، اما مردم در انتظار اقدام‌های بزرگ و مؤثری هستند که دورنماي شفاف و امیدآفرینی در پيش پاي آن‌ها قرار دهد، اگر نمايندگان نتوانند به اين رسالت خود عمل نمايند و بخواهند صرفاً پيرو و دنباله‌رو يک تفکر و ايده و جريان باشند و دچار روزمرگي شوند نمی‌توانند به خواست جامع مردم پاسخ مناسب دهند.نتیجه همين می‌شود که دوره به دوره مردم دلسردتر و ميزان مشارکت سياسي و اجتماعي آن‌ها کاهش می‌یابد، در انتخابات دور دوم اهواز دو کانديدا با تفکر اصولگرايي بودند که اتفاقا داراي پايگاه مردمي و ارتباط‌های ويژه بوده‌اند، به‌گونه‌ای که يکي از کانديداها ،‌  تعداد زيادي از نمايندگان استاني فعلي و ادوار گذشته را با خود همراه کرد، و نماينده ديگر با ارتباط‌های ساختاري و مردمي و عقيدتي توانست عليرغم جوان بودن درصد خوبي از همين رأی را صاحب شود اما در کل ميزان پايين مشارکت نشان داد مردم حرف و خواسته ديگري دارند و اول وضع معيشت و شرايط اجتماعي خود را مدنظر دارند. لذا بر تمامي حاکمان تکليف است که به‌فوریت وضعيت اين ميزان پايين مشارکت در را جويا شوند و بر اساس خواست مردم اقدام عاجل نمايند، دادن وعده‌های بی‌عمل و سوق دادن افکار عمومي به آینده‌ای که اعتماد و اميد آن سال‌هاست ازدست‌رفته چاره کار نيست و جلب نظر را مردم را دشوارتر خواهد کرد.

بي نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۱۴:۰۶
به جاي ده درصدي ها حالا هفت درصدي شده اند،بابا برويد كنار (369293)
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۱۴:۴۳
کرمانشاه با جمعیت حدود یک و نیم میلیون نفر و ۱۳۰۰۰ عوامل اجرایی انتخابات با کمتر از ۲۲ هزار رای نماینده به مجلس فرستاد اگر عوامل اجرایی که مجبورند رای بدهند را کسر کنیم و فرض کنیم دو سوم جمعیت حائز شرایط رای دادن باشند مشارکت مردم زیر یک در صد بوده یعنی هفت دهم در صد. (369294)
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۱۴:۴۹
مردم چگونه باید بگویند که از دست مسئولین و کاگزاران نالایق و دزد خسته شده اند مملکت را ویران کردند حتی یک مسول سالم در این مملکت هشتادو پنج میلیونی وجود نداره همه دزد و اختلاسگرند (369295)
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۱۶:۲۸
واقعا 7 درصد شده؟
اصلا در جهان بی سابقه است (369297)
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۱۸:۱۲
به نظر من مردم دچار سرخوردگي و يك نمونه گيجي اختياري شده اند (369299)
دکتر
United Kingdom
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۱۸:۵۳
همان۶۰۰۰۰ نفری هم که شرکت کرده اند اقوام وخویشاوندان وایندوکاندیدا یا کسانی بوده اند که برای رای دادنوپول وحقوق واضافه کاری میگیرند کدام عقل سلیم خود را نردبان ترقی افرادی میسازد که نه توانایی ودانایی ونه اختیارات لازم برای نمایندگی ویا تغییر شرایط اهواز یا هر شهر دیگری دارد افرین به انها که فریب نخوردند ورای ندادند (369300)
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۲۲:۴۲
این تعداد رای هم از سرشان زیاد بوده است (369302)
قادر
Germany
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۲۳:۲۴
نویدمان را کشتید ... باد کاشتید طوفان درو خواهید کرد!!! (369303)
۱۳۹۹/۰۶/۲۴ ۰۵:۱۴
رای مردم یعنی چه؟
احمدی نژاد:قانون کیلویی چنده؟یعنی مجلس یک مجموعه کم رنگ ومصرف کننده بیت الما ل است.نظرایشان موردتحسین بوده چون بیش ازدوسال است،درکشورمان بحران اقتصادی بیکاری فاصله طبقات بیدادمیکنه این کارشناسان عزیز، همراه اقتصاد دانان دولت تدبیر وامید همچنان، آتش بحران راشعله ورتر میکنند.گاه بیگاهی هم به مردم میگویند، تصمیم جدید مدینه فاضله در راه است.!!! به همه شان دست مریزاد عرض میکنم. (369304)
آفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۶/۲۴ ۰۹:۱۶
سیستم همه چی رو میخواد فدای چیزی به نام آرمان بکند، حال آنکه ملت میگن سیستم باید فدای ما و زندگی ما بشه نه اینکه ما رو هم قربانی افکار بی نتیجه و آرمان های پوچ بکنه. فک کنم دیگه تموم شد همه چی. (369305)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۶/۲۴ ۱۲:۰۷
بیخود زور نزن..... ما پای انقلابمون هستیم...المدالله الانم که داره چهره منافقانه عده ای کنار میره که می خوان با گرونی مردم رو زده کنن از انقلاب .....
انشااالله سیی بعدی ب این دوستان زده خواهد شد (369306)
ستار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۶/۲۴ ۱۲:۴۹
همون درصدی هم که شرکت کردن کار اشتباهی انجام دادن (369307)
محجوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۶/۲۴ ۱۳:۰۷
عملکرد شورای نگهبان باید بازنگری جدی شود. (369308)
يحيا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ۱۸:۳۴
يه جمله هم از مادر عروس!!!! مملکت را دولت روحاني به باد داده اين بنده خدا هم دنبال عملکرد شوراي نگهبان است. (369317)
۱۳۹۹/۰۶/۲۴ ۱۷:۵۱
انتخابات ۱۴۰۰ هم بهتر از این نمیشه مقامات مطمئن باشن!! (369309)
۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ۱۵:۵۸
دیگر مردم‌شرکت نمیکنند روحانی به اعتماد ملت بزرگ‌ ایران به جمهوری اسلامی تیرخلاص زد (369316)
۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ۱۹:۰۵
بی عرضه گی و محافظه کاری و در نظر گرفتن منافع شخصی حال و آینده جریان اصلاح طلب در طول چهار سال اکثریت مجلس و هشت سال ریاست جمهوری هیچ ثمره مهمی در بر نداشت برعکس تنها پس از اندکی که از مجلس اصول گرای حاضر می گذرد طرح تغییر اساسی در نحوه معرفی و تایید کاندیداهای ریاست جمهوری که از موقعیتهای اندک باقی مانده برای جریان اصلاح طلب هست مورد تایید مجلس قرار گرفت. دور از ذهن نیست قدم بعدی تعیین شرایط جدید برای کاندیداهای مجلس و شورای شهر باشد.جلسه سران قوا و تصمیم گیری بجای مجلس نیز از نتایج ناکارآمدی (369319)