به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۲۵۲۵۶
«یلدا» یکی از آن کهن یادگاران عزیز

یادآور قصه‌های‌دیروز مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها

یلدا برای برخی‌در همسایگی‌ما قصه‌تلخ نداری‌است
یلدا یک یاد است، یادآور قصه های دیروز «مادربزرگ»ها و«پدربزرگ»هاست، فانوس روشن به یادگار مانده از نیاکان دیروز ماست که بر ستون سالیان آویخته شده است تا شعله زندگی به رغم همه سیاهی‌ها برفراز نگهداشته شود.
یادآور قصه‌های‌دیروز مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها
اسماعیل حسین‌پور

گروه جامعه: یادها و یادگاران عزیزند و «یلدا» یکی از آن کهن یادگاران عزیز است که هر سال بی اذن ما خاکیان مي‌آید تا ما خو گرفتگان با سیاهی و سرما، راز رویش و طراوت و گرمای تابستان و تابش آفتاب را از یاد نبریم. تا باورکنیم که از پسِ این فصل سرد، بهاری لبخند بر لب در راه است.

یلدا یک یاد است، یادآور قصه های دیروز «مادربزرگ»ها و «پدربزرگ»هاست، فانوس روشن به یادگار مانده از نیاکان دیروز ماست که بر ستون سالیان آویخته شده است تا شعله زندگی به رغم همه سیاهی‌ها برفراز نگهداشته شود.

هنوز خاطرات ما در میان پیچ و تاب لحظه های یلدا نفس تاز ه مي‌کند، هنوز کودکی هایمان بر سر راه یلدا اسفند دود مي‌کند و تنور تن مان از حلاوت آن شب شیرین گرم است.انگار دیروز بود که «چله» از راه مي‌رسید و همه شادمانانه گرد سفره‌اي ساده مي‌نشستند و آنچه بود همه صداقت و پاکی و بی ریایی بود. شبِ در برهم گشودن و میهمان را چون جان عزیز داشتن، شب «شب چلگی» بردن برای نوعروسان، شب یکرنگی‌ها ویکدلی ها.شب پیوند شب به سحر.

حالا در این روز و روزگار، یلدا برای برخی‌ها در همسایگی ما و شما، مثنوی بلند غربت است. قصه تلخ نداری است، شِکوه تلخ پدری بیل بر دوش است که با دست خالی به خانه بر مي‌گردد. حدیث سر افکندگی و خجلت و چشم پنهان کردن مادر از همسر و فرزندان است.

در همسایگی ما و شما بچه‌هایی هستند که یلدا یادشان مي‌رود، بچه‌هایی که خوب مي‌دانند «پدر» ندارد. بچه‌هايي که در هنگام خوشنویسی در زنگ هنر، مرکب را با کمی آب در هم مي‌آمیزند تا پدر دوباره مجبور نشود با دسترنجش برایشان مرکبی دیگر بخرد. همان‌ها که در پیش همکلاسی‌ها صورت شان را سرخ نگهداشته اند تا زردرویی شان را کسی نبیند. بچه‌هايي که غایب همیشه زنگ انشای پس از یلدا هستند، آنگاه که معلم موضوع تکراری و همیشگی سالیان را برای زنگ انشا مي‌دهد و مي‌گوید:«یلدا بر شما چگونه گذشت».

خیلی از بچه‌ها یلدا یادشان رفته است، بچه‌هايي که خوب مي‌دانند پدر با همه عرق جبین ریزی هایش هنوز پس‌اندازی ندارد. تمام زندگی پدر قسط و اجاره خانه است، بچه‌هايي که هر نوروز سبزی و سمنو و ماهی مي‌فروشند تا پدر تنها نان آور خانه نباشد. همان‌هايي که در سرچهار راه‌ها گل و آدامس و روزنامه مي‌فروشند، همانها که ترازو در دست دارند و بساط واکسی شان در هر کجا پهن است، همانها که فرزندان این آب و خاک اند و فقط دل شان خوش است که «ایران» سرای شان است. یلدا هم شرمش مي‌آید پای در خانه‌اي بگذارد که پنجره‌اش به جای شیشه، با پلاستیکی پوشانده شده است، خانه‌اي که سالهاست در درونش جاجیم غم و حسرت مي‌بافند. یلدا خوب مي‌داند خوردن سیب و انار و هندوانه و...در این شب‌ها برای بعضی‌ها یک رؤیاست.

بیایید چشم بر هم بگشاییم، چشم بر خویش بگشاییم، در کنار خویش، در کوچه خویش آبرو داران صبوری را که مي‌شناسیم، هر چند اندک، دستگیری کنیم تا خاطره فردای کودکان از یلدا فراموشی نباشد، تا پدری بیش از این عرق شرم نریزد، تا مادری چشمان پراشکش را پشت دار قالی پنهان نکند.
ما تبارمان به آب و آیینه مي‌رسد، تبارمان به نور و روشنایی. مبادا در سیاهی یلدا، بلند آفتاب امید را از یاد ببریم. مبادا فرزندان آفتابی ایران زمین شرمسار حضور یلدا در کنار خویش شوند. مبادا...

خشی
Romania
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۰:۴۳
فرا رسیدن یلدا را به تمام ایرانیان شاد باش میگویم
نگذاریم این سنتها به فراموشی سپرده شوند هر چند تورم ،بیکاری و ..........باعث شده کمتر توجه کنیم اما هوشیاریم !!!کمتر میخوریم و بیشتر به این سنن اهمیت میدهیم تا جانشان در بیاد!!! (190445)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۴:۱۶
كي جانش درآد؟
چرا دوست داري توهم بزني ؟
چرا دوست داري حرفاي فيسبوكي و مبهم بزني . من يك مذهبي ام و تمام دوستام مذهبي ان . نديدم كسي كه از يلدا يا نوروز بدش بياد (190488)
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۵:۰۶
ولی بعضی ها از دوستان مذهبی هستن که با نوروز بزرگ و عزیز ما و یلدا و رسومات نیاکان بزرگوار ما مشکل دارند (190503)
يا حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۸:۲۳
يلدا گواه اين است كه شب هر اندازه هم كه طولاني باشد عاقبت سپيدي صبح بر سياهي شب فائق خواهد آمد. حقيقت در سوسوي شمعي كوچك به انتظار صبح نشسته، خاموشي شمع مانع از طلوع صبح نخواهد شد، فقط اندكي صبر...
سحر نزديك است،
السلام عليك يا اباعبدالله‌الحسين(ع)
يا حسين ... (190539)
منصوری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۱:۲۱
یلدا شبست جانا یلدا شبت خجسته / اندوه و غم حرامست حتی به دلشکسته
شب زنده دار که امشب در جشن پهلوانی / بر خوان رحمت خویش یزدان دری نبسته (190453)
آریایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۳:۲۴
فرارسیدن این شب بزرگ و قشنگ و دوست داشتنی رو بر همه ایرانیان و به خصوص آریایی نژاد ها خجسته و همایون باد می گویم . امیدوارم لحظه های تک تک عزیزان شاد و خندان باشه

یلدا خجسته باد (190472)
بهرام گودرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۴:۳۲
توضیحی در مورد شب یلدا (برگرفته از مقالۀ عالمانۀ استاد روانشاد دکتر مهرداد بهار) یلدا جشنی کهن است که پیشینۀ آن به دوران پیشازردشتی در ایران باستان می رسد. ایرانیان کهن که پیوسته دوستدار نور و فروغ و روشنایی بودند به خورشید که یزرگترین نماد نور و درگسترندۀ آن است نگاهی ویژه داشتند. شب یلدا آغازیست که جشن سده و چهارشنبه سوری نیز با آن در پیوند هستند. شب یلدا طولانی ترین شب سال است به سخنی دیگر اوج تاریکی است و نهایت فرمانروایی تیرگی. صبح شب یلدا آفتاب طلوع خواهدکرد؛ آفتابی که در اندیشۀ ایرانیان باستان، آفتابی نو و تازه زائیده شده است. این آفتاب نو با تاریکیی که در شب یلدا به اوج رسیده بود می جنگد و هر روز از فرمانروایی آن می کاهد و به فرمانروایی روشنایی می افزاید. تا اینکه چهل روز پس از تولد آفتاب نو جشن سده برگزار می گردد. گویی جشن سده جشن چهلم نوزاد آفتاب است. روند افزایش فرمانروایی نور و آفتاب ادامه می یابد تا سرانجام در آخرین چهارشنبۀ سال مردم با آتشهایی که به پا می کنند، نوزاد آفتاب را که اکنون توش و توان بسیاری یافته است یاری می دهند تا یکسره تاریکی و سرما را شکست دهد. پس از آن بهار فراخواهدرسید که در نزد ایرانیان باستان آغاز تابستان شمرده می شد.
با سپاس فراوان از بهار نیوز که این کامنت را منتشر می کند و سپاس از دوستانی که آن را می خوانند.
یلدایتان که جشنی است به امید برآمدن آفتابی نو بر همۀ امیدواران ایران در دوران تدبیر و امید فرخنده باد. (190494)
کسری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۱۹:۳۷
درود بر بهرام گودرز کهاین مطلب نغز و پر مغز برای خوانندگان فرهیخته «بهار» درج کرده اند. (190555)