به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۲۶۳۷۲
همه بر يك طبل مي‌كوبند،از "پژويان" تا "ليلاز"

مردم تا كجا بايد اين سيكل دوار را طي كنند؟

چه تضميني وجود دارد كه پس از افزايش قيمت بنزين به سفارش آقاي ليلاز به 3000 تومان، مردم مجددا، با اين قبيل توجيهات، با گراني بيشتر رو به رو نشوند؟
مردم تا كجا بايد اين سيكل دوار را طي كنند؟
حميد نجف *

گروه اقتصادي: مردي در كنار رودخانه‌اي ايستاده بود. ناگهان صداي فريادي را ‌شنید و متوجه ‌شد، كه كسي در حال غرق شدن است. فوراً به آب ‌پرید و او را نجات ‌داد...اما پيش از آن كه نفسي تازه كند فريادهاي ديگري را شنید و باز به آب ‌پرید و دو نفر ديگر را نجات ‌داد! اما پيش از اين كه حالش جا بيايد صداي چهار نفر ديگر را كه كمك مي‌خواستند ‌شنید...! او تمام روز را صرف نجات افرادي ‌كرد كه درچنگال امواج خروشان گرفتار شده بودند،غافل از اين كه چند قدمي بالاتر ديوانه‌اي مردم را يكي يكي به رودخانه مي‌انداخت...!

حكايت، داستان تكراري درد بي در مان اقتصاد ماست و نوش دارويي به نام گراني، كه در ادبيات خاص اقتصاد دانهاي خبره اين مرز و بوم سالهاست براي اين بيماررو به موت تجويز مي‌شود. گراني روزي از دهان قصاب مورد وثوق محله دكتر مهرورز زبانه مي‌كشد و روزي ديگر با ادبياتي خاص از زبان تئوريسين دولت كريمه احمدي‌نژاد، حضرت آقاي دكتر پژويان و متاسفانه امروز به شكلي ديگر در بيان جناب آقاي سعيد ليلاز ديده مي‌شود.

گويي در مصاف براي محار غول گراني و تورم، چاره‌اي جز استفاده از سلاح گراني نداريم. شايد هم اين بهترين و ساده ترين كار است براي نخبگان اقتصادي كشور كه هميشه بار ناشي از سو مديريتها و فساد گسترده اقتصادي و اداري را بر پشت خميده مردم ايران بگذارند. به راستي مردم تا كجا بايد اين سيكل دوار را طي كنند؟ چه تضميني وجود دارد كه پس از افزايش قيمت بنزين به سفارش آقاي ليلاز به 3000 تومان، مردم مجددا، با اين قبيل توجيهات، با گراني بيشتر رو به رو نشوند؟

اگر خاطرجناب آقاي ليلاز ياري كنند و مروري بر اخبار چند سال گذشته داشته باشند، مشابه نظرات امروز خود را در لابه لاي كلمات گوهر بار امثال دكتر پژوهان خواهند يافت. نظراتي كه امروز آثار و نتايج درخشان آن را مي‌توان در وضعيت بغرنج زندگي مردم و اقتصاد ايران مشاهده كرد. مردم ديگر موش آزمايشگاهي نيستند، امروز حتي كودكان كوچه و بازار هم مي‌دانند كه عمر اين تئوريهاي پوسيده و نخ نماشده، به سر آمده است.

مردم طي اين سالها نتايج مصيبت بار حاصل اين گونه نظريات را با پوست و استخوان چشيده‌اند.
فراميني كه جز درد و سختي و بدبختي حاصلي براي اين مردم نداشته و نخواهد داشت. پيش‌بيني اين حقير نه به عنوان يك اقتصاددان بلكه به عنوان يك پژوهشگر دون پايه حوزه علوم اجتماعي اين است كه قطعا تمامي در آمد‌هاي حاصله، ماحصل تئوري حضرتعالي، تا سال آينده در سفره مفسدين اقتصادي ذوب خواهد شد و شما ناچارا باز هم بايد براي جبران كسري بودجه، بر طبل گراني بيشتر بكوبيد.

راه چاره مهار تورم و ركود كشور را در كتاب‌هاي مشاهير علم اقتصاد جستجو نكنيد. شما مي‌فرمائيد "اگر ما 20 درصد از مصرف دو حامل انرژی کم کنیم که روزانه حدود 35 میلیون لیتر مي‌شود و آن را در مرز افغانستان و ترکیه به قیمت بازار بین المللی که حدود 3000 هزار تومان است بفروشیم، سالانه 60 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهیم کرد." اما شما به مورد مصرف اين 60 هزار ميليارد و چگونگي قاچاق اين ميزان سوخت اشاره‌اي نمي كنيد. هنوز پرونده بيش از دو ميليارد و 700 ميليون دلاري، بسيجي اقتصادي بابت فروش نفت بسته نشده است، كه شما سوژه جديدي رو مي‌كنيد.

گراني با هيچ تو جيهي قابل قبول و دفاع نيست. در اقتصاد مقاومتي مورد نظر مقامات عاليه نظام هم، افزودن بر تورم توصيه نشده است. راه حل، كاهش هزينه از طريق مبارزه گسترده با سو مديريت و فساد گسترده اداري و اقتصادي است. كار از دستان امثال شما خارج شده است، مملكت امروز بيش از هر چيز، نيازمند به تشكيل كميته‌اي بي‌طرف، مستقل و مقتدر، براي مبارزه با فساد اقتصادي است، در غيراينصورت همچنان و مثل سه دهه اخير، اقتصاد ايران نماد «آب در هاون كوبيدن» است، با انبوهه‌اي رو به تزايد از فساد، ارتشا، اختلاس و ...! كه در چنين صورتي، دير نخواهد بود، مقام اولي را هم در جهان كسب نماييم.

* عضو شوراي مر كزي حزب اسلامي كار

سلامتی
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۰:۲۸
به نظر من خطر نظریات افرادی مثل آقای لیلازکه سالهاست به نام اقتصاددان درکشورما فعالیت میکنندوبا تحمیل نظریات خود به همه دولتهای بیست سال اخیر تورم دائمی ومزمن را به کشور تزریق کرده اند از هر خطری بیشتر بوده وخسارتهای جبران ناپذیری بر پیکره کشور واقتصاد ومردم وارد کرده ولی نکته جالب قضیه اینست که این آقایان همیشه بازیرکی خاصی فرار به جلو کرده ومشکلات را با شعبده بازی به گردن مجریان انداخته اندوطوری وانمود کرده اند که کشور راهی بجز ادامه طرحهای آنهاراندارد وبه این طریق همواره دست برتررا در سیاستهای اقتصادی همه دولتها داشته اند. (193755)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۳:۴۰
ماکه عادت داریم همه چیز را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم بدنیست یک مقایسه ای هم در مورد قیمتهای قبل وبعد از انقلاب مخصوصا زمان احمدی نژاد داشته باشیم . (193823)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۵:۱۷
دقیقا همینه، واقعا وقتی آدم این چنین نظریات اقتصادانان را می شنود مغزش سوت می کشد انگار نه انگار که همین اقتصادانان که هر روز یک نسخه جدید و عجیب و غریب برای اقتصاد کشور می نویسند 35 سال است همین کار ها کرده اند که وضع این است. (193863)
مردم عادی
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۰:۳۵
چرا اینا دست از سر مردم بر می دارن ؟ ما چه گناهی کردیم که باید هر روز منتظر یه گرونی تازه باشیم . هر بچه ای هم میدونه اگه بنزین گرون بشه روی همه کالاها تاثیر میگذاره . گفتیم این دولت میاد .... کاریهای دولت قبل رو پاک میکنه ولی انگار این قصه سر دراز دارد !!!!!!! (193759)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۲:۳۹
ریس کمسیون بهداشت مجلس : 80 درصد الودگی تهران از خودروهای تک سرنشین است.
ایران به نسبت جمعییت خود بالاترین مصرف سرانه بنزین و گاز و گازوییل و برق جهان را دارد، چرا؟ تا موقعی که امکانات و فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی با آموزش و واقعی کردن قیمت سوخت نهادینه نشود و بعضی خانواده ها با 2-3 خودرو در خیابانها جولان دهند، روز به روز ترافیک و الودگی و بیماریهای فراوان مردم بیشتر خواهد شد چون سالیانه حدود یک میلیون خودرو به ترافیک فعلی اضافه میشوند و اگر تمام خیابانهای کلانشهرها اتوبان دو طبقه هم شوند این مشکل حل نخواهد نشد (193796)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۳:۲۰
این حرف مفتی است که مدام مردم را مقصر مصرف بیش از اندازه ی انرژی جلوه می دهید . مقصر اصلی کارخانه های تولید کننده ی این وسایل هستند . چه کسی گفته ما بنزین 700 تومانی مصرف می کنیم وقتی خودروهای اجباری ما دو تا 3 برابر معمول بنزین مصرف می کنند . در حقیقت ما بنزین حدود 2000 تومانی الان مصرف می کنیم . اگر راست می گویید . انحصار خودرو و دیگر لوازم مصرفی را که سودش به جیب دولت هاو یا دوستان دولت ها می رود بردارید و بازارها را برای ورود کالاهای خارجی دست اول از سوی کارخانه هایشان باز کنید ، آنوقت خود به خود مصرف انرژی پایین می آید . اگر بنزین ده هزار تومان هم بشود ، مردم بیچاره مجبورند بپردازند و بدبخت تر بشوند ، رانت خورها که بازار های انحصاری را در دست دارند، همیشه برنده هستند و مردم عادی بازنده. (193816)
الیاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۳:۴۹
عزیز "بی نام " که نظرت رو گذاشتی: انگار شما تو این کشور زندگی نمی کنی؟؟؟!!!! یا شایدم خوش خواب تشریف داری؟؟؟؟!!! آلودگی تهران ناشی از بی کاری و عدم داشتن امکانات مناسب در شهرها و استانهای دیگه کشور هستش که به نوعی از محرومیت رنج می برن !!!!نه داشتن سه ، چهار ماشین در هر خانواده که شما عنوان میکنی !!!! با اینکه امثال من در آرزوی داشتن یک مرکب حتی "قاطر" هستن چه برسد به خودرووووووووووووووو !!!!! با این تحلیل شما ؛ حتماً گرانی مسکن هم با گران شدن مصالح ساختمانی قابل حل شدنه دیگه درسته؟؟؟؟!!!! از فرهنگ وسایل نقلیه عمومی حرف میزنید؟؟؟!!! کدوم وسائل نقلیه عزیز من !!!!؟؟؟؟ تو همین تهران یکبار سوار مترو شو ، اگه شانس بیاری کیف و جیبت رو نزنن !!!! زیر دست و پا له میشی!!!!! میگی نه حتماً یه بار خطوط پر رفت آمد درون شهری و بیرون شهری رو امتحان کن!!!!! این نوع تفکرهای آب ، دوغ ، خیاری !!!! جز ء بدبختی این خاک و پیشرفت کشورهایی چون افغانستان و دیگر کشورهای همسایه چیزی برای این ملت نداره!!!! میگی نه تا حالا که دیدیم بعد از این هم خواهیم دید اگه گرونی و فقر عمرمون رو نگیره !!!!! (193830)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۴:۲۴
مطمئناشما تابحال نه سوار مترو شده ای نه اتوبوس وگرنه اگر دوبار لای در مونده بودی ویامجبور بودی با شیوه هل دادن سوار مترو یا اتوبوس شوی اینچنین حق به جانب از نداشتن فرهنگ استفاده از حمل ونقل عمومی نمیزدی.ناوگام حمل ونقل در مواقع پیک جمعیت درصبح وعصر وشب حتی توان تحمل ده درصد مسافر بیشتر را ندارد.برات متاسفم (193847)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۵:۲۹
1 - همین حرف شما را قبل از سهمیه بندی و گران کردن بنزین یک عده ای می زدند که اگر بنزین را گران کنیم آلودگی هوا کنترل می شود یعنی هنوز متوجه نشدید که حتی بعد از گران شدن بنزین هم آلودگی کمتر نشده و هم ترافیک که بیشتر هم شده ؟! هنوز متوجه نشدید مشکل جای دیگری است؟!

2 - در بسیاری از شهر های جهان ترافیک از تهران هم بیشتر است و آلودگی هوا در انجا آنچنان از تهران کمتر است که اصلا قابل قیاس نیست.

3 - مشکل آلودگی در دو چیز است .

الف - بنزین بسیار بی کیفیت که به مردم می دهند.
ب - که اصلی ترین علت مسئله است و دولت ها ترجیح می دهند به دلایل مشخص از بیان آن چشم پوشی کنند، خودرو های لگن میلیونی است که در خیابان ها تهران و کشور تردد می کنند و سالهاست که بطور مستمر تولید می شوند. اکثر مطلق خودرو های تولید داخل آلایندگی بالایی دارند که دو دلیل دارند اولی ماهیت خود خودروها است که اکثرا از لحاظ فناوری به زمان دایناسورها بر می گردند مانند پراید، پیکان و موتور پیکان و وانت نیسان و موتور های جی ال اکس که بر تنه چندین خودرو سوارند (405، پرشیا، سمند و ... )دومی کیفیت پایین تولید و کیفیت قطعات.

خودمان را فریب ندهیم. (193865)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۶:۰۷
بعضی تا اسم افزایش میاد دیگه بقیه شو نمیخونند طرف چی گفته، من گفتم امکانات ناوگان عمومی هم باید افزایش یابد،و کیفیت سوخت هم البته باید استاندارد باشد بعضی حاضرند ابمعدنی رو لیتری هزارتومن بخرند و هر سال درصد زیادی از مردم به خاطر درمان به زیر خط فقر بروند ولی در عوض دلار را بصورت بنزین ارزانتر از ابمعدنی بسوزانند و خود را با الوده کردن هوا بیمار کنند و بعد زیر خط فقر بروند چون پول مملکت که باید صرف ایجاد اشتغال و درمان رایگان و رفاه شود ( مثل بقیه دنیا ) صرف خودروهای تک سرنشینی شود که با این قیمت ارزان بنزین حتی اگر 100 هزار اتوبوس ومترو به شهرها تزریق شود اکثر مردم تک سرنشینی را ترک نخواهند کرد چون راحتر و حتی ارزانتر است و این چیزی است که حکومت باید به جامعه دیکته کند همانطور که فرهنگ کمربند ایمنی جز با جریمه و اجبار نهادینه نشد، در ضمن اگر الان قیمت بنزین افزایش نداشته بود قطعا ترافیک و الودگی بیشتر بود، با عرض معذرت ما ملتی شده ایم که به جز صادرات نفت و مواد اولیه هیچ چیز برای عرضه به جهان نداریم ولی توقع داریم مثل کشورهایی که ده ها برابر ما تولید و کار مفید دارند زندگی کنیم جالب است که زندگی خود را هم با الوده کردن هوا ازبین می بریم یعنی حتی زندگی کردن را هم بلد نیستیم (193878)
فرهاد کارشناس ارشد اقتصاد
Germany
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۶:۱۱
ببینین هموطنان گرامی.اقتصاد ایران دست اقتصاد دانها نیست که از اونها توقع معجزه داشته باشیم.وقتی از یک اقتصاد دان راهکار بخواهند بنده خدا باید راهکاری برای اقتصاد فعلی ایران ارایه دهد.اقتصاد ما مانند یک بیمار زمین گیر شده است .بعضی وقتها دکتر همچین بیماری دستور قطع عضو میدهد.شاید تنها راه بیشتر زنده ماندن بیمار همین باشه......... (193880)
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۰:۳۵
ای آقایون قیمت گذار آیا واقعا مردم واستون ارزشی دارن ؟؟ (193760)
ایران مافیازده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۰:۴۳
"مملكت امروز بيش از هر چيز، نيازمند به تشكيل كميته‌اي بي‌طرف، مستقل و مقتدر، براي مبارزه با فساد اقتصادي است، در غيراينصورت همچنان و مثل سه دهه اخير، اقتصاد ايران نماد «آب در هاون كوبيدن» است، با انبوهه‌اي رو به تزايد از فساد، ارتشا، اختلاس و ...! كه در چنين صورتي، دير نخواهد بود، مقام اولي را هم در جهان كسب نماييم."

متاسفانه حقیقت مطلب همین است اما رانت خوران و فاسدان اقتصادی چنان در کشور مان قدرتمند شده اند که هر "کمیته بی طرف" را در طی چند روز یا می خرند یا روانه زندان می کنند............... (193761)
اشكاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۰:۴۵
شير مادرت حلالت آقاي نجف (193763)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۱:۴۲
کمیته مبارزه با فساد اقتصادی پیشنهاد خوبیه

بابک زنجانی رو هم بگذارید رییس این کمیته!

مانند مرتضوی که یک مدتی رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا بود!! (193776)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۱:۴۵
تا حزب واقعی واساسی در کشورمان نداشته باشیم

تشکیل کمیته بی طرف تبدیل میشه به

"سفره آشتی رانت خوران قدیمی و رانت خوران جدید"!!! (193778)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۱:۴۶
ایشون ادعا کردن که باید بنزین بشه 3 تومن
آخه چرا؟مگه اینجا اروپاست؟
دلیل 3 هزار تومن کردن رو هم با قیمت جهانی توجیه میکنن اما از این غافل هستن که تو کشور ترکیه بنزین نرخ ثابتی نداره و وابسته به بازار جهانیه اما ماشینی که اونجا سوار میشن فورد و تویوتاست نه پراید و پیکان
کدوم عقل سلیمی میاد برای پراید بنزین 3 تومنی بزنه؟اقتصاد ما ویرانس با اینجور کارا دردش درمان نمیشه (193779)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۲:۴۰
در ایران هم باید سوخت گران و با کیفیت شود و ناوگان عمومی تقویت ولی خودرو هم ارزان شود تا الودگی هوا برطرف شود (193797)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۱:۴۶
آقای لیلاز مگر در علم گسترده اقتصاد راهکار دیگری غیر از گرانی و ورود بدون اطلاع قبلی به جیب خالی مردم وجود ندارد. ما این همه منابع غنی زیر زمینی و رو زمینی داریم، چرا به سراغ بهره برداری عالمانه از انها نمی رویم! آقاجان قبول کنید که مشکل در مدیریت منابع است نه چیز دیگر. لطفا فکر و دستتان را از جیب مردم در آورید و عالمانه و عاقلاه کار کنید. (193780)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۱:۵۰
صد در صد موافقم (193784)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۲:۱۱
کاملا درسته و بزرگترین مشکل ما اقتصاد دولتیه که باعث این همه فساد شده اما مسئولان تو این همه سال به جای مبارزه با فساد فقط از جیب مردم مایه گذاشتن ... (193788)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۳:۰۶
ما تا زمانی که تو کشور مان حزب واقعی و نه (شیر بی یال و دم واشکم ) نداشته باشیم هیچ مشکلی به طور واقعی حل نخواهد شد!

البته تو کشور مان حدود 2 هزار گروه -جبهه - جمعیت و.... داریم که هیچ کدامشان مطلقا" حزب نیستند! بلکه یک عده ای برای قدرت نمایی ودریافت رانت (مدیریتی -سیاسی - اقتصادی و... ) دور هم جمع شدند واسم خودشان را گذاشته اند مثلا" حزب!!!! (193809)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۵:۰۲
تمام هر آنچه باید در مقالات مفصل نوشته وگفته می شد را در همین کامنت خلاصه به زبان ساده گفتید دوست عزیز.اماساختار سیاسی کشور حزب پذیر نیست مخصوصا اینکه ذهن بسیاری از مقامات تصویر بدی از حزب در خود دارد که باید اصلاح بشود. (193859)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۲۰:۱۱
سعید1

این کشور ارث پدری مقامات نیست!

6 دانگش به اسم 76 میلیون ایرانی است

واین 76 میلیون بایستی خودشان برای سرزمین و زندگی و فرزندانشان بهترین تصمیم را بگیرند

نباید منتظر بشینند و بنگرند به دست مقامات تا انها چه صلاح و مصلحتی برایشان می اندیشیدند

که اگر مسولین خوب انتخاب و عمل می کردند کشور عزیزمان به این روز نمی افتاد!! (193918)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۳:۰۹
آقاجون ما چه گناهی کردیم که تاوان بی خردی وناتوانی مدیران رو از حقوقی بدیم که10درصد حقوق خارجی ها هم نیس!جهانی سازیه !!!!!!پس حقوقا چرا قجریه!یا احتساب تورم واسه حقوقه خودیاست
یه پمپ گذاشتین تو جیب حقوق بگیرا وبازنشسته ها هی میکشید
برای جبرانشم یه 45 تومن میدین که خیلی پاکه ،برکتش ضریب10شه
با هر تورمی 45تومن استوارتره ماشالا
برق4 برابر یارانه 45استوار حقوق قجری استوار
برق 10برابر 45 استوار.............
گاز..................................
ببین کی ملت قاطی کننن واسطون
این ملت آب از سرش گذشته ببین کی قاطی کنه هاااااااااااااااااااااااا (193812)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۴:۳۷
خوشبختانه وزیری دانا وصاحب علم روز در امور اقتصادی کنترل امور را به دست گرفته است.باید به راهکارهای ایشان توجه کرد.البته دیگران حق اظهار نظرشان محفوظ است اما نسخه های آنها لزوما درمانی نیست.رها سازی قیمتها وآزادسازی آن اگر چاره ساز بود تا حالا نتیجه داده بود.ابتدا باید ساختار قانونی وسیاسی اصلاح شود و رسانه ها آزادتر باشند تا بدون اغماض به فساد بپردازند آنگاه می توان به برخی جراحیها پرداخت.گاهی بعضی دوستان برای خوشایند این وآن نظراتی ابراز می کنند که آثار ویرانگر آن از محاسبه بیرون است.هرگونه افزایش قیمت در کالاها آنهم به صورت انفجاری که آقای لیلاز هوادار آن است می تواند امنیت ملی را به خطر بیاندازد.به هر حال ما باید طبقات فرودست وحاشیه نشین را هم ببینیم.آنها قیمت گوشت ومرغ وسبزی را در سبد هزینه هایشان می بینند وبا شاخصهای اقتصادی آشنا نیستند.اقدامات اصلاحی باید آرام گام به گام وبطئی باشد نه انفجاری و یک شبه.روشی که دولت آقای خاتمی در پیش گرفته بود اگر تا امروز ادامه می یافت اصولی ترین روشی بود که متصور است.البته چپاولگران چندان آن روشها را نمی پسندیدند چون نمدی برای کلاه آنها نداشت ودیدیم که چه کردند و8 سال چه سرطانی بر نظام و کشور تحمیل شد.اجازه بدهیم دانشمندان هوشیار مهار امور در دستشان باشد و از ابراز نظرهای مورد خوشایند بانک جهانی وصندوق بین المللی پول پرهیز کنیم.آنها به کسی رحم نمی کنند .شاید قول حمایت های سیاسی بدهند اما همه اش سراب است وخیانت به کشور.به مردممان تکیه کنیم که از همه قابل اعتمادترند.با فرمولهای بانک جهانی سفره هایشان را کوچک نکنیم که هیچ به صلاح کشور نیست. (193852)
رویا
Romania
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۴:۳۸
اینم از تیم اقتصادی دولت اعتدال!!!! روحانی مچکریم ها کجاین ؟؟؟!!!! (193853)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۴:۵۱
مثل اینکه روحانی دستور رسیدگی به پولهای بابک جونو داده یه لطفی کن دست به پارافشون که خوبه.بگو کنارش بنویسن به اون2600میلیارد تومن اون بانک خصوصیه هس که معاون جون خودش دستور داده هم رسیدگی کن وچون خیلی پاسخگوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو!!!!!!!!!!!!(از بعد از پنهانکاریهای ژنو دست خودم نیست حساس به این کلمه شدم)هست به مردم هم که محرمند چون هرچی باشه پول اونهاست که حلوا حلوا میشه خبر بدن.البته اگه سریع القلم رایش رو نزن که ولشون کن یه عده نفهم حسودن. (193857)
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۱۵:۰۸
مبارزه با فساد كار سختي است آقاي نجف

ممكن است فردا يك انگي هم به خود شما بچسبانند (193861)
behrooz
United States
۱۳۹۲/۱۰/۰۹ ۲۱:۳۱
چقدرکارشناس داریم ماشاالله ..یک سوال...نارضایتی مردم از یک سیستم چه هزینه‌هایی برای اون کشور دارد? (193957)