به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۵۱۶۳۵
مقام اول ایران در جهان برای «فرار مغزها»؛ چرا؟

نخبگانی که در ایران نیستند!

گروه علمي: طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، سالانه بین 150 تا 180 هزار نفر از ایرانیان تحصیل کرده برای خروج از ایران اقدام می‌کنند و ایران از این نظر در بین 91 کشور در حال توسعه و توسعه نیافته جهان مقام اول را از آن خود کرده‌است. این معادل خروج 150 میلیارد دلار سرمایه سالیانه از ایران است. طبق گزارش همين مركز، هم اکنون بیش از 250 هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از 170 هزار ایرانی با تحصیلات عالیه در آمریکا زندگی می‌کنند و طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال 87 روزانه 15 کارشناس ارشد، 2 دارنده دکترا و سالانه 5475 نفر لیسانس از کشور مهاجرت کردند. گزارش صندوق بین‌المللی پول در ادامه افزوده‌است که بیش از15 درصد سرمایه‌های انسانی ایران به آمریکا وبیست و پنج درصد آن به کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اروپا مهاجرت می‌کنند. بنا بر آمار رسمی در سال 1391 حدود 150 هزار دانشجو تقاضای خروج از کشور را کرده‌اند که بیشترشان دانشجوی دوره دکترا بودند. خروج این شمار از دانشجویان معادل 150 میلیارد دلار خسارت به ایران وارد می‌کند. همچنین 64 درصد دانش‌آموزان ایرانی مدال‌آور المپیاد طی 14 سال گذشته از ایران مهاجرت کرده‌اند!
نخبگانی که در ایران نیستند!

عطا افشاریان


جایزه دانشمند ریاضیات خانم میرزاخانی، دوباره نخبگان مهاجرت کرده از این کشور را به صدر مطالب جراید و رسانه ها آورد. نخبگانی که با هزینه این کشور دوران تحصیلی اولیه خود را می گذرانند و در نهایت برای استفاده نهایی و محصول چینی از مغز آنها به کشورهای توسعه یافته روی می آورند. آیا آنها مقصرند و یا علاقه ای به وطن ندارند؟
 
باید گفت حتی نفس چنین پرسشی خطاست، چرا که نخبگان متعلق به کل جامعه انسانی هستند و باید آنجا باشند که بهترین امکانات برای شکوفایی آنها وجود دارد، شاید اگر میرزاخانی در ایران مانده بود، چه بسا اکنون در گیر و دار قبولی دکتری بود و چه بسا او نیز یکی از کسانی بود که علی رغم لیاقتهای علمی، با سازوکار غلط دانشگاهها و مراکز آموزشی ما حذف شده بود و به همان کارشناسی ارشد بسنده نموده و در به در به دنبال کار مي‌بود و ...! 

هر استعدادی چون دانه گندمی به خاکی حاصلخیز نیاز دارد. در نخبه بودن امثال میرزاخانی شکی نیست ولی این شکوفایی و این هنرنمایی و خروجی آن، محصول امکانات و سیستم مدیریتی دانشگاههای غربی است.چرا موسسات ما به دنبال اختراع دوباره دوچرخه هستند و از این سیستم مدیریتی صحیح الگو نمی پذیرند ؟

چرا در سیستم اموزشی کشوری چون آمریکا ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی امکان پذیر است و در ورود به آنها هیچ شاعبه ای از رانت، تقلب و یا تبعیض دیده نمی شود ولی در سیستم آموزشی نمره محور ما سخن از هر قانونی که می آید، نحوه مبارزه با دور زدن آن و نگرانی مردم از ضایع شدن حق فرزندانشان نیز به میان می آید، که یک نمونه ساده آن جنجال بورسیه هاست که اگر صحیح باشد، مهر پایانی است بر سیستم آموزش عالی کشور که عده ای بی‌سواد توانسته اند بدون داشتن توانایی علمی لازم، وارد چرخه استادی و آموزش نسل فردای ایران باشند. آیا از آموزشهای این نسل از اساتید نسلی مترقی و با فرهنگ بیرون خواهد آمد؟ 

چرا مکانیزم صحیحی از ارزیابی علمی توسط اساتید و دانشجویان وجود ندارد تا اساتید فاقد توانایی به راحتی حذف گردند. آیا سرنوشت آموزش
سیستم مدیریتی فعلی کشور در این راستاست که هر که می تواند از کشور برود، چه رسد به نخبگان!
و پرورش و آموزش عالی کشور چیزی است که باید سهمیه و رانت را نیز وارد آن نمود. ایجاد رانت و سهمیه در اقتصاد و مدیریت اگر چه مذموم است ولی می توان گفت پذیرفته شده تر است تا تقلب و کاهلی در سیستم آموزشی کشور. 

معلمی که بدون صلاحیتهای فردی و علمی وارد سیستم آموزشی کشور شده است، آیا قادر به ایجاد زیر ساخت انسانی برای توسعه ایران فردا خواهد شد؟ مسلم بدانید خیر، چرا که از ابوجهل، ابوعلی سینا بیرون نخواهد آمد! سیستم مدیریتی فعلی کشور در این راستاست که هر که می تواند از کشور برود، چه رسد به نخبگان. در چنین شرایطی طی نسلهای آتی سکان مدیریت کشور به دست چه کسانی خواهد افتاد؟
 
ایران زمین که از هند تا عراق و از شمال تا روسیه فعلی گسترده بوده است، زمانی قدرت علمی و اندیشمند داشته است که چون کشورهای غربی فعلی، محل مهاجرت اصحاب هنر و علم و مامنی برای آنها بوده است. مدارس سلجوقی و دیلمی و صفوی، خواستگاه بسیاری از دانشمندان نامدار بوده اند که اگر چه به اسم ایران هستند ولی بسیاری از آنها از دست جامعه علم ستیز خود راه فرار را به ایران در پیش گرفتند. 

دولت و نظام برای نخبگان کشور باید برنامه های جاه طلبانه داشته باشد، تا آنها بدون در نظر گرفتن مشکلات معیشتی، تحقیق و مطالعه را سر لوح کار خود قرار دهند تا تولید علم و محتوا در کشور صورت گیرد. دیر زمانی است که بدلیل مشکلات معیشتی و مدیریت ناکارآمد آموزشی ما، نخبگان کشور به رشته های مهندسی وارد می شوند و کارگرانی متخصص برای جامعه خود یا جامعه غرب می گردند، در حالی که رشته های علم ساز، جامعه ساز، برنامه محور و هدفگذاری چون مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی و بسیاری از رشته های علوم پایه تا حد زیادی به افرادی با موفقیت تحصیلی پایینتر داده می شود، البته اگر بتوان تست کنکور را معیار صحیحی برای استعداد تحصیلی دانست. 

دوری نخبگان و افراد موفق تحصیلی کشور ما از رشته های علوم پایه و علوم انسانی، منجر به نبود افرادی فرهیخته و جامعه ساز برای هدفگذاری کلان کشور خواهد شد. جامعه مهندسان برای مدیریت کشور مناسب نیستند، بلکه برای ساخت مهندسی کشور لازم اند، اگر چه استثنا همواره وجود دارد ولی دنیای امروز ثابت نموده است که مدیریت بدون علم و تئوریهای علمی، مدیریت صحیحی نخواهد بود.


آرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۸:۴۳
وقتی کوتوله های فکری مسئولیت ها را به دست می گیرند... (245607)
یك هموطن
United States
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۸:۵۱
بنده از جمله كسانی بودم كه در مصاحبه آزمون دكتری به جرم غریبه بودن و نداشتن اتصالات از دكتری دركشور بازماندم و اكنون در آمریكا در حال تحصیل هستم. در اینجا هیچكس از من نپرسید به چه اعتقاد داری، پدرت كیست مادرت كیست. فقط پرسیدند چه میدانی و چه میخواهی انجام دهی (245608)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۸:۵۳
چیزی که من دارم دور و بر خودم می بینم مثلا در استخدام معلمین بهترین راه اینه که شما به عنوان معلم نهضت با مدرک دیپلم ثبت نام کنید و بعد چندتا شناسنامه افراد سالمند در و همسایه رو به عنوان سوادآموز بگیرید و روزی هم که بازرس با اعلام قبلی میاد همه اونارو به یه دورهمی دعوت کرده و به بازرس نشون بدید بعد از حداکثر 5 سال شما به عنوان معلم رسمی کلاس اول استخدام میشید!!!!خدا رو شاهد می گیریم که حداقل 5 نفر از کسانی که من می شناسم به همین شیوه معلم شدن (ادامه در کامنت بعدی) (245609)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۴:۳۵
آقا كاش قسمت نظرات حسين كعبي رو باز ميزاشتين
در دانشگاه زاهدان هم يكي آبدارچي بود و زير آب همه رو زد و الان استاد شده
دقيقا از اين دست آدما تو ايران زياده (245698)
ohum
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۷:۰۸
به شخصه همچنین موردی رو دیدم و حرف این دوستمون رئ تایید میکنم . (245722)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۸:۵۳
وقتی به جای پرداختن به توانایی افراد در انجام امور، به امور دیگری که بیشتر شخصی است می پردازند تا جایی که در زندگی خصوصی و حتی نوع رابطه افراد به خدا نیز داخل می شوند انتظار دارید افراد نخبه بمانند و در این کشور زندگی کنند!!!!؟ (245610)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۲:۱۹
بیخود خودمان را خسته نکنیم که از گفتن این حرفها جز اینکه دلگیر و دلسرد شویم فایده دیگری ندارد و آنها که باید گوش کنند گوششان بروی این حرفها بسته و برایشان هم مهم نیست که مغزها بروند یا بمانند و در صورت ماندن هم از آنها استفاده بجا و مفیدی نخواهد شد چونکه آقا زاده ها ونور چشمی ها و وابستگان ونزدیکان فرصت به کسی نخواهند داد !!!! (245663)
هموطن
Belgium
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۵:۰۲
راست میگه آفا مسعود، فکر می کنی این حرفا کم گفته شده؟تمام اون هزاران هزار نفری که مهاجرت کردن یا چندین برابر اینها که نتونستند به هر دلیلی از کشور خارج شوند این حرفها در طی سالهای سال گفتند ولی ملاک چیز دیگری هست نه نجبه بودن عزیز دل برادر! (245711)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۲:۲۹
در ايران نخبه بايد خودي باشد.اول با واسطه معرفي مي شود؛بعدخودش نخبه مي شود. (245666)
مصطفی شکری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۲:۴۶
در آزمون دکتری ۹۳ یکباره سوالات از ۶۰ سوال به ۹۰ سوال (بدون اطلاع قبلی) و تغییر در تعداد سوالات هر درس همراه بود (نه به صورت متوازن)؛ برای مثال در رشته بنده که اقتصاد بود از ۶ درس هر کدام ۱۰ سوال می آمد ولی امسال از ۲ درس (ریاضی و آمار) جمعا ۱۶ سوال مطرح شد!!! و ۷۴ سوال دیگر به دروس دیگر اختصاص یافت!(در حالی که هر سال سهم برابری داشتند) طبیعی است که در این مسیله داوطلبان قویتر بیشتر ضرر می کنند
دوماً امثال بر خلاف روند هر سوال ۷ برابر ظرفیت برای مصاحبه دعوت شدند (حتی بعضی دانشگاهها 10برابر؛چرا؟ (245671)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۵:۵۶
فقط مربوط به نخبگان نیست الان کارخانه ما با 30 میلیارد تومان ارزش و 40 کارگر به دلیل رکود زیاد و 7 برابر شدن مالیات در حال تعطیلیست (245715)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۰۰
ادامه:
این دوستانی که معلم اولین و شاید یکی از مهمترین پایه ها می شن در ضمن تدریس یا پیش از اون از طریق دانشگاه هایی که هر روز مثل قارچ رشد می کنن مدرک کارشناسی رو می گیرن وبه دبیرستان و راهنمایی منتقل میشن. به نظر شما دانش آموز این معلم قراره چی یاد بگیره.من شاگرد اول کلاسم بودم و رفتم پی دانشگاه دولتی و الان دانشجوی دکتری و دربدر دنبال یه حق التدریسی ساده و ضعیف ترین همکلاسی دوران مدرسه م از طریق سیستم نهضت سوادآموزی الان مدیر دبیرستانه با کلی سابقه کاری و یه مدرک از این دانشگاه های تازه... (245613)
فدوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۴:۴۳
من فارغ التحصیل دانشگاه دولتی ام چند روز پیش یکی از آشناها برگشته می گه بیکاری؟ می گم بله. میگه ای بابا چرا کلاس نهضت نذاشتی نمی دونستم چطور باید بگم منی که سخت ترین واحدای درسی رو پاس کردم اگه می دونستم همون موقع چندتا شناسنامه جمع می کردم و الان هم 14 سال سابقه کاری داشتم.واقعا برید تحقیق کنید ببینید استخدام نهضتی ها چه پایه ی علمی داره و حداقل ببینید چقدر دانش آموز ابتدایی به واسطه ی چنین معلمای بی سوادی از درس و مدرسه زده شدن. (245702)
b.r
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۴:۴۹
ماشاالله توی این کشور پر از مدرکه. الان توی دورافتاده ترین شهرای کشور حداقل چندین دانشگاه وجود داره که جالبه که همه شون انواع رشته های مهندسی رو دارن. اونوقت یکی باید خودشو بکشه از یه دانشگاه خوب مدرک مهندسی بگیره ولی تو بازار کار باید بدون هیچ گونه امتیازی پشت سر فارغ التحصیلان این دانشگاه های خلق الحظه قرار بگیره.تهش هم اونا بازار کارو به واسطه پارتی اشغال کنن و ما بمونیم و حسرت بر عمری که برای درس خوندن گذروندیم. خوش به حال اونایی که دارن و میرن و خودشونو نجات میدن. (245706)
0101
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۰۳
برادر افشازیان من وجنابعالی ممکن است اینطوری فکر کنیم ولی آنها که در راس امور وتصمیم گیر هستند که اینجوری فکر نمیکنندوهمیشه " عالم بی عمل وزنبور بی عسل "ورد زبانشان است!!!! (245614)
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۰۴
خدا پدرشو بیامرزه که رفته وگرنه الان اگه ستاره دار هم نشده بود باید وقتش صرف تدریس خصوصی و نهایتاً کلاس کنکور گذاشتن می شد. تا دانشگاه های جدید التأسیس هستن و دانشجوهایی که به زور دیپلم گرفتن اما از این دانشگاه ها 6 ترمه فارغ التحصیل کارشناسی میشن امیدی به علم و توسعه ش ت واین مملکت نیست. (245615)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۲۳
جانا سخن از زبان ما می گویی
درود بر جناب افشاریان که این مشکل را بسیار موجز بیان نموده است. واقعیت این است که کوتوله پروری و رانت خواری در سطوح مختلف مدیریتی ، اینبار دامن دانشگاهها را گرفته و بر دانشگاه نیمه علمی ما چنان لطمه ای را وارد می کند که معظلاتش مطمئنا بسیار بیشتر از رانت در مدیریت و اقتصاد است. خیانت بورسیه های خارج از قانون ، سالها بعد بنیه ی علمی کشور را چنان نابود می کند که دیگر کمتر از نخبه های تحصیل کرده در ایران می شنویم. به نظر من باید همین امروز اقدام کرد که فردا دیر است (245618)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۲۴
با رفتن نخبگان، كشور به سمت خنگ شدن ميرود و كشورهاي پيشرفته نه فقط اين افراد را جذب ميكنند بلكه فرزندان اين افراد نيز قريب اتفاق باهوش و نخبه خواهند بود و آن كشورها به سمت باهوش شدن در آينده حركت خواهند كرد پس فقط فرار نخبگان در حال حاضر مطرح نيست بلكه آينده كشورهاي پيشرفته باهوشتر و پيشرفته تر و كشورهاي مانند ايران خنگتر و غقب مانده تر خواهد بود (245619)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۲:۰۶
مهاجرت یک مورد با نتیجه یکسان برای همه نیست میتواند باعث خوشبختی بعضی ولی بدبخت شدن دیگری شود که به اشتباه مهاجرت کرده و همه کسانی که مهاجرت کرده اند موفق نخواهند شد و به قول معروف بانگ دهل از دور خوش است و در کشورهای سرمایه داری دلاری بی حساب به کسی نمی دهند و کسی نمی تواند یک لحظه در کارش کوتاهی کند ، به علت سیاستهایی مرموز که خاورمیانه را به این روز انداخته متخصصین تمام کشورهای منطقه مفت و مجانی نصیب کشورهای غربی میشوند (245659)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۰۰:۱۲
موافقم! در کشورهای غربی هم دلار مفت نمیدهند بلکه شاید هزاران برابر پولی ک میدهند کار میخواهند! ولی خب باز هم ب شرایط کنونی ایران می ارزد! (245827)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۰۰:۳۹
من خودم سال ها در کانادا بودم. پول میدهند خوب هم می دهند اما با حساب و کتاب. اگر قراره عاشق چشم و ابروی کسی باشند اون هم چشم و ابروی خودشونه که خود را نژاداً زیبا ترمی بینند. در قبال پول خوبی که میدهند کار خیلی خوب هم میخواهند. ایرانیان زیادی را دیدم که در عرصه های مختلف خیلی خوب کار میکنند و موفقند و ارج و احترام دارند. و ایرانیان دیگری را دیدم که اگر برگردن مملکتشون سنگین ترند. (245833)
حقی
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۲۴
اینها تو ایران نباشن بهترن.
همین تفکیک جنسیتی براشون کافیه (245620)
کمالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۳۱
لطفا در خصوص امتیاز فرزندان هیات علمی برای ورود به هر دانشگاهی که بخواهند هم مطلب بنویسید
عین ظلم است
بعد هم راحت بورس می شوند .....رسما کشور چند طبقه اجتماعی شده (245621)
هاات علمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۲:۱۱
آقای کمالی
این مسله عین ظلم می دانید. لطفا به چند مورد ذیل توجه فرمایید
1- بانکها چند نوع وام کم بهره به کارمندان خود می دهند ولی هیات علمی بسیار کم
2- همه ساله ارگانهایی مثل تامین اجتماعی، شرکت نفت، ملی حفاری و غیره برای کارمندان خود تسیهلات اسکان برای تعطیلات ایجاد می نمایند ولی هیات علمی هیچ
3- شرکتهای هواپیمایی و راه آهن همه ساله بلیط ویژه برای کارمندان دارند ولی هیات علمی هیچ.
4- ایا میدانید که در شرکت نفت درمان کارمندان مجانی است؟ هیات علمی هیچ. (245661)
هیات علمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۸:۰۱
اقای کمالی
ایا می دانید فرهنگیان عزیز برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس از تخفیف برخورداند (البته حقشان است) و اینکه برای تعطیلات مدرسه در اختیارشان قرار میگیردو .......
و اینکه ایا می دانید حقوق هیات علمی در خارج چقدر است و با ما چقدر تفاوت دارد.
نهایتا چرا فکر می کنید حق شما نزد هیات علمی است (245741)
kk
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۲۲:۰۴
هیات علمی عزیز نباید بحثی مثل وام دادن و... رو با این امر مقایسه کرد.
قبولی دانشگاه به این علت که به آینده ی افراد مربوطه به هیچ عنوان تبعیض درش روا نیست.
اگر کسی حتی فرزند اساتید فاقد استعداد یا پشتکار قبولی در دانشگاه های برتر است بهتر است جای افراد لایق رو با بیعدالتی نگیرد. (245808)
هیات علمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۰۰:۴۴
با تشکر از نظر شما. بنده خودم فرزندان بعضی از همکاران میشناسم که اصلا ورود به دانشگاه نداشته اند. دوست ما اقای کمالی اینطور فکر میکنند ولی کلا این است که فرزند هیات علمی پس از قبولی در کنکور می تواند تحت شرایطی به به دانشگاه مورد منتقل شود و دیگر هیچ. (245834)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۳۳
بعضي ها معتقدند بگذاريد برندچه بهتر.ميدون برا ما باز ميشه و ديگه مو دماغ نداريم. با اين تفكر بايد مبارزه كرد....!! (245623)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۴۳
از اون بدتر اینکه , تلاش و رقابت درس خوندن در این دوره برای مهاجرت در آینده است . و ما برای مرتفع کردن این مشکل بورسیه های آنچنانی داریم (245624)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۴۳
دردوره حاج بابایی خدمتگزارمدرسه که کلاسهارو جارو می کشیدباگرفتن لیسانس دبیر ریاضی همان دبیرستان شد.اون وقت فرزند من با داشتن فوق لیسانس ریاضی بایدخیابون مترکند.من بدبخت با20سال سابقه درخشان دبیری باید تو آژانس کارکنم وزنگ بزنن برم شاگردانم را ببرم استخر وجکوزی.10ساله دل بچه هام لک زده برای یه مسافرت یه زیارت امام رضا یه رستوران یه غذای خوب.اون وقت20/30خونه های چندمیلیاردی شمال تهران را نشان می دهد.اینه حکومت علوی اینه عدالت؟توروخدانظربدین به حرفام. (245625)
هدهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۳:۱۸
این حرف درد دل ما هم هست وای اگر خدائی وقیامتی نبود .۳۰ سال با تمام نیرو توان وعلاقه کار کردیم و معنی گرفتن حق اضافه کاری نمیدانستیم و پشیمان نیستم .ولی برای پسران ۳۰ ساله و ۲۴ ساله ام با مدرک فوق لیسانس مهندسی عمران ومکانیک و بیکار بی خانه خیلی ناراحتم. البته برای همه جوانان (245680)
فسیل شده آموزش وپرورش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۵۱
آقا نخبه فقط بروبچه های پایدارین ولاغیر بقیه هم نخبه نیستند فتنه گرندوسایرمردم هم پخمه هستندمافقط نخبه هستیم نخبه مثه آقای mpt نخبه مثه آقای دکتر خلبان سردار شهردار نخبه مثه عمو محمودکه همزمان هم در جبهه ها بوده وهم استاندار اردبیل وهم در دانشگاه علم وصنعت دکتری می گرفته .نخبه مثه آقای رسایی ومحصولی نخبه مثه آقای مکتب ایرانی مشایی عزیزمثه ممدرضا رحیمی .مثه بقایی بقیه نخبه نیستند فتنه گرند.عزیزانم فتنه را در همه حال ازیاد نبریم (245626)
شهریس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۴:۱۳
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ (245690)
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۲۱:۰۶
لطفا از بحث سوء استفاده نکنید (245788)
beh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۰۹:۵۵
لابد انتظار دارید بماند با حقوق وزارت کار،کار کند!
کشوری که برای استخدامی پارتی نیازهست،کشوری که به تحصیل کرده هاش بها نمی ده،توی کشور خودمان وقتی ماها رابه چشم غربتی نگاه می کنن،پس بهتر هرجا رفت جز ایران،لااقل هرطور هم با ما رفتارکنن از این کشور بهتر هست،آزاده باشید. (245627)
یک فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۰:۰۰
چرا به سیستم آموزشی کشور ایراد میگیرید بس کنید این حرفا رو این سیستم هیچ ایرادی نداره ما معلمها ایراد داریم که دانش آموزی که سرکلاس درطول سال یکبار هم نمره بالای 5نگرفته وهزار بامبول را درآورده آخرسال میخواهند که به او نمره بالای 12 بدهیم تا نرم کلاس تجربی درست وکلاس دوم تجربی تشکیل شودانوقت ما طفره میرویم ونهایتا تن به اینکارمیدهیم مامعلمان نخبه کشیم بچه های مردم گناهی ندارندآقای معلم چرادانش آموز شرور نه نخبه خرداد2میگیره کنار2یک 1نمیذاری بشه12؟ای نخبه کش .حقته بری آژانس کارکنی ماازشما معلمان (245628)
موافق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۴:۵۵
ازما معلمان آدمای بیسواد وبی تربیت می خواهند.میگیدنه از دبیران بپرسید (245708)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۰:۰۸
نخبه را میخواهیم جه کار کنیم؟ نخاله ها هستند! (245629)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۰:۱۰
تا كي بايد شاهد أين نابساماني در كشور باشيم و تحصيل كردكان به دنبال خروج از كشور باشند وغربي ها بدون كمترين هزينه أين سرمايه ها را جذب كرده و از أين نيرو هاي جوان وپر انرژي حداكثر استفاده را بنمايند اكر ما مجلسي قوي مي داشتيم هركز شاهد از دست رفتن أين سرمايه هاي ملي نمي بوديم (245630)
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۰۰:۱۷
عزیز من چی چی میگی؟ فقط ب مجلس نیست ک! (245829)
دکتر راست و واقعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۰:۱۹
وقتی بر سر بورسیه های دولتی و چپاول مدرک افرادی غیر علمی که فقط به دنبال منافع شخصی خود هستند چنین به جان هم افتاده اند، ماندن افراد علمی که هدفشان ارتقای کشور است جز هدر دادن استعداد و زندگیشان دستاوردی نخواهد داشت.
پس چه بهتر که دیگران از این استعدادها بهره ببرند!
متاسفانه نظام نیز با کوتاهی در حفظ سرمایه مادی و معنوی کشور بی هنران را ترجیح می دهد. (245632)
علی1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۰:۲۱
کشوری مثل امریکابااینکه باایران رابطه ندارن ببینین چقدرایرانی درردهای بالای
کشورش به خدمت گرفته وپییشرفت میکندحالاشمایک امریکای بیاردفرداکف پوشان

توخیابان هستن تااین طرزفکروجوددارددرجامیزنیم (245633)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۰:۲۳
معلوم است وقتی اینچنین نخبگانی کشورراترک می کنند برای ماهم دکترهایی می مانندکه به اندازه دیپلم سوادندارندبرای مثال مدیرگروه رشته کامپیوتردانشگاه آزادواحد علوم وتحقیقات آ.ذ.ش. نمیدانم چطوری مدرک به اصطلاح دکترایش را ازدانشگاه آزاد علوم و تحقیقات گرفته است می گویندایشان درسالهای گذشته هنگام تدریس دریکی ازواحدهای همین استان یکی ازدانشجویانش برای پروژه کارشناسی اش دررشته کامپیوترنحوه پرورش گل راارائه داده است که نمره بسیارعالی (بالاتراز18)ازایشان گرفته است.البته دیگرهیئت علمی جدید رشته کامپیوتراین واحد ... (245634)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۰:۳۱
با این وضعیت و تفکر حاکم بر مدیریت کلان کشور به هیچ عنوان ماندن در ایران صلاح نیست . آینده بسیار دردناکی در انتظار فرزندانمان قرار دارد . از اینکه باعث تولد تنها فرزندم شده ام شرمسار هستم و کاش بتوانم او را از جهنم آینده ایران برهانم . خدایا کمک کن (245635)
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۰:۴۴
درددل بسیاری از تحصیلکرده ها بود. اگه من هم از حمایت مالی برخوردار بودم شاید اینجا نمی ماندم تا مافوق بیسوادم برای اینکه جایگاه لرزانش را از دست ندهد خود را متوسل هر وسیله ای برای ضربه زدن به من کند. واقعیت همین است واقعا متاسفم ... (245637)
رياضي كاربردي 1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۰:۵۵
سلام. من فارغ التحصيل كارشناسي ارشد رياضي كاربردي هستم. سال پيش دفاع كرده ام اما هنوز مدرك تحصيلي ام را نگرفته ام چون به هيچ دردي نمي خوره. و هيچ انگيزه اي هم براي نوشتن يك مقاله آي اس آي ندارم. اغلب افراد مي پرسند "رياضي به چه دردي مي خوره" و يا اينهمه محاسبات در كجا استفاده مي شه؟ اگه به سرنوشت من نگاه كنيد پاسخ سوالات شما معلومه،‌ به هيچ دردي نمي خوره. حرف زياده و محدوديت 500 حرف (245640)
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۰:۵۷
من هم بعنوان یک پزشک متخصص اگر شرایطم اجازه دهد یک لحظه هم در این کشور نخواهم ماند (245641)
000
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۴:۳۱
تو این مملکت حق هرکی خورده بشه شما پزشکا اوضاعتون خوبه. وقتی پام به بیمارستانا( دولتی یا خصوصی) می رسه تا یه مدت از همه ی جماعت اطبا و پول پرستی و رفتار غیرانسانیشون انزجار پیدا می کنم. مطمئنم خیلی هاتون این تجربه رو دارید. پزشکی که قراره نجات دهنده ی آدما باشه تبدیل به برج سازی میشه که اگه همه ی پولای دنیا بره توی جیبش باز هم سیر نمیشه. (245693)
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۲۰:۵۷
امیدواریم عزیزان فرهیخته و تحصیل کرده ی کشورمان, اندیشه ی اصلاح جامعه از طریق تلاش برای تشکیل سازمان های مردم نهاد در حوزه های گوناگون و ارتقاء سطح کمی و کیفی این سازمان ها و نیز مشارکت فعال در انتخابات را جایگزین اندیشه ی مهاجرت نمایند... (245782)
دموکرات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۱:۰۰
ترقی اندر این کشور محال است/ که در این مملکت قحط الرجال است (245642)
رياضي كاربردي 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۱:۰۰
سياستمداران كشور ما نه تنها از دانش آموحتگان علوم پايه براي مديريت كشور استفاده نمي كنند بلكه آنها را شايسته داشتن هيچ شغلي نمي دانند و حتي به اندازه برخي رشته هاي بي اهميت موقعيت شغلي ندارند. بي سواد و زير ديپلم را وارد آموزش و پرورش مي كنند اما امثال بنده كارشناس ارشد بايد بيكار باشيم و يا ساعتي 4 يا 5 هزار تومان براي دانشگاه آزاد تدريس كنيم كه نوعي خيانت به علم است. درد ما بسيار بيشتر از 500 حرفه (245643)
مانی شهریاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۱:۱۲
چرا نمیخوایم قبول کنیم اساساً تفکر ما اشکالات اساسی داره و پر از مغالطه است؟؟؟؟ و به جای مبارزه با علت مدام معلول ها رو در نوشته ها و انتقادات و تحقیقاتمون ارائه میدیم.نخبگان و اندیشمندان ما عموماً علت خیلی از مشکلات اساسی ما رو میدونن اما آیا فضایی قابل تصور هست که بدون ترس و واهمه به علت این مشکلات پرداخته بشه؟؟؟؟؟
شادروان مهندس سحابی همواره میگفت صرف نظر از دیکتاتوری آدم و سیستم و غیره یک نوع دیکتاتوری دیگه ای هست به نام دیکتاتوری فضا یا جو!!! یعنی فضا برای طرح و گفتگوی اساسی وجود ندارد.!! (245645)
ایرانی دردمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۱:۲۰
تا زمانی که عده ای به هرقیمتی می خواهند درقدرت باشند و از ارزشها سوء استفاده نمایند و مردم و نخبگان را با عینک تنگ نظری خودشان سیاه و سفید ببینند وضعیتی بهتر از این نخواهیم داشت (245647)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۱:۲۸
برای چه بمانند ما در کشورفارغ التحصیلانی داریم که با مدرک لیسانس تا دکترا با این وضع گرانی بیکارنند وافرادی داریم با مدرک دیپلم وسیکل با پارتی بازی ورابطه بازی استخدامند (245649)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۱:۳۹
این دختره یا پسر؟!؟! (245650)
فرداد
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۳:۱۵
به شما چه ربطی داره؟ (245678)
هوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۳:۳۱
چه فرقی می کنه (245683)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۴:۰۲
بخاطر همین سوال تو فرار کرده رفته (245688)
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۴:۳۲
برو به همین موضوع فکر کن جوابشو پیدا کردی به ما هم بگو افرین م (245695)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۱:۴۴
بمونیم که چی بشه؟؟؟ من که شاگرد اول لیسانس و ارشد دانشگاه دولتی و رشته مهندسی بودم وقتی بخاطر پارتی بازی چهارسال تو نوبت استخدام ادارات دولتی موندم و دکترای داخل هم که سهم آقازاده ها و ... شده چه امیدی داشته باشم که بخوام بمونم. دوستان من که چهارسال پیش بعد از ارشد فاند گرفتن رفتن امریکا الان با مدرک دکترا هم ازدواج کردند و هم کار دارند و راحت زندگی شون رو میکنند. من هم به فکر رفتنم. بمونم بقیه عمرم هم میسوزه، هیچ مسئولی هم ککش نمیگزه که این همه نیروی جوان داره تباه میشه. (245652)
هدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۱:۴۵
تو رو خدا اینا رو ننویسین، به خدا ادم جیگرش خون میشه؛ فقط افسوس افسوس و افسوس... چی بگیم؟ چی کار کنیم؟ هیچ چیز دست ما مردم نیست، لابد میگید نخبه ها بمونن برای وطن و بسازن؛ ولی خودمون میدونیم که نمیشه، فعلا همه دنبال منافع خودشونن؛ هیچ کس فکر ایران نیست؛ یکی دنبال شعار مرگ بر امریکا، یکی دنبال ساپورت، یکی دنبال پول، یکی دنبال رانت و پارتی و... . ایران من با این وضع، حالا حالاها ساخته نمیشه؛ حداقل بیست سال از پیشرفته ها عقبیم و با این وضع هم درجا میزنیم؛ خدا خودت به دادمون برس... (245654)
خوش بین
Romania
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۲۲:۵۴
دخترجان کجای کاری؟ یه نگاهی به بیست سال پیش آمریکا بکن ببین چقدر از الان ما جلوتربوده . ما دویست سال عقبیم نه بیست سال (245817)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۱:۵۵
من خودمو نخبه نمیدونم ولی اینقدر اینجا بهم فشار اومده که همین که سربازیم تموم شد.تصمیم دارم برای همیشه برم .برم که شاید بچه هام اینقدر زجر نکشن (245656)
معترض
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۲:۵۲
این 40000 نفری (چهل هزارنفر!)استخدامی به اصطلاح با آزمون اما کاملا سفارشی وبی سواد که به اونا معلم چینی میگن وبقیه اون چندده هزار10000! نفری که قرارداد کارمعین بودندوهمچون سایرادارات و بانکهای دولتی تبدیل به استخدام رسمی شده اند برای بدبخت کردن ایران وحتی کشوربزرگی مثل چین هم کافی اند.قابل توجه آقای حاجی بابایی!بااینکه ککش هم نخواهدگزید. (245672)
عاشق ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۶:۱۸
هر وقت هوای نخبگان کشورو داشتن ، اون وقت پیشرفت واقعی تو کشور ایجاد میشه.البته الان هم پیشرفت داریم اما فقط توی جاهایی که دولت و مسئولین واقعا از اونها حمایت میکنن.اما نمیدونم چرا تو همه ی جاها چنین پیشرفتی نداریم. (245719)
پرواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۱۷:۱۳
تورا بخدا این چند سایتی که اندکی حقایق را می نویسند جمع کنید تا این همه اعصاب خوردی نداشته باشیم در جهان سوم دولت برای خودش کار میکند مردم هم بدبختی های خودشان را دارند (245725)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۲۱:۳۸
فرار نخبگان از دولت کریمه رفسنجانی شدت گرفت (245801)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ۲۲:۱۸
گروه پایداری جواب بدن که چرا نخبگان کشور ، ایران را مناسب برای زندگی و کار و تحصیل و پیشرفت نمیدانند؟؟!!
اشکال از نخبگان است یا افکار پایداری؟؟ (245812)
ناشناس
United States
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۰۱:۵۴
ازماست که بر ماست کی ما دوتایی نشستیم کنار هم حرف‌های همدیگر را بفهمیم بفهمیم بفهمیم همدیگر را قبول کنیم به هم حسادت نکنیم به داد هم بریسیم همدیگر را قبول کنیم نه اینکه همدیگر را دفع کنیم چقدرما من و من داریم و حاضریم بخاطر من از خود بگذریم جوابش سادست پایداری پایداریها نتیجه همین غفلت های ماست همین من ماست که این همه نخبه طی این ساله از کشور رفته اند از یک طرف شعار مبارزه با استکبار میدهیم از طرف دیگر فضا را طوری ایجاد میکنیم نخبگان اتوماتیک وار به سوی استکبار بروند پیدا کن پرتغال فروش را (245838)