کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انصار حزب‌الله در آینه تاریخ و چهار اپيزود؛

خلاصه‌اش اينكه قانون از نظر ما يعني «کشک»!

26 شهريور 1393 ساعت 11:22

گروه سیاسی: مسئله نخ نما شده و تکراری، مبارزه با بدحجابی این روزها بهانه‌ای شده است برای بازگشت مجدد انصار حزب الله به خیابان‌های ایران، آن هم بدون نيازمندي به حتي يك مجوز شفاهي در مملكتي كه براي برگزاري ترحيم شاعرش نام‌آوازه‌اش، نياز به كسب مجوز و لحاظ نمودن تمهيدات خاص است!


این گروه پس از حدود ده سال سکوت معنا دار، اکنون با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، اعلام کرده است که قرار است برای تغییر نامعادله موجود در جامعه وارد عمل شود. در همین راستا، گروه سياسي بهارنيوز نگاهی گذرا انداخته‌ است به تاریخچه و فعالیت های انصار حزب الله از بدو تشکیل تا به امروز. عمر و فعالیت های سیاسی این گروه رادیکال را می توان به چهار بخش تقسیم کرد.

بخش نخست از زمان اخذ مجوز تا سال۷۶

انصار حزب‌الله در دهه هفتاد خورشیدی با شعار دفاع از نظام اسلامی، برپایه احیای امر به معروف و نهی از منکر از وزارت ارشاد وقت مجوز فعالیت فرهنگی! گرفته است. در طول سال های ۷۰ تا ۷۶ در فضای بسته ان دوران، و با وجود تمام خط قرمزهای کمرنگ و پررنگ، هیچ صدای مخالفی را بر نمی تابند و با تجمع، حمله تهدید و ارعاب، هرنوع سخن و فکر تازه و مخالفی را سرکوب می کنند. تخریب خوسرانه و فراقانونی انتشارات، سینماها، برهم زدن سخنرانی شخصیت های حقیقی و حقوقی، حمله به شهروندان به عناوین گوناگون، و مواردی از این قبیل از اقدامات غیرقانونی این گروه در طول این سال ها بوده است که متاسفانه به دلیل تمسک به شعائر دینی و ادعای امر به معروف و نهی از منکر هنوز هم تحت هیچ پیگردی نیستند تا پاسخ گوی کارها و اقدامات غیر قانونی خودباشند. یکی از این حملات در طول این سال ها حمله به فیلم سینمایی تحفه هندبوده است که در آن اکبرعبدی لباس زنانه پوشیده است، و نکته تامل برانگیز این واقعه جایی است که ۲۰ سال بعد همان اکبر عبدی، هنرپیشه فیلم کارگردانی می شود که از اعضای فعال انصار حزب الله محسوب می شد؛ مسعود ده‌نمكي!

بخش دوم فعالیت های انصار بین سال های ۷۶تا ۸۴
اوج فعالیت ها و به اصطلاح مبارزه با مفاسد این گروه بین سال های ۷۶ تا ۸۴ صورت می گیرد، سالهایی که محمد خاتمی رئیس جمهور ایران شد، و رای قاطع مردم به او پیغامی به این گروه ها بود که دوران قدرت شان به سر آمده است. اما بحران آفرینی های این گروه افراطی زیر پرچم مبارزه با بی بندوباری، در طول این سال ها اجازه نداد آبی خوش از گلوی ملت و منتخب ملت پایین رود و هر۹ روز یک بحران به لطف ومدد! انصارخاتمی و کابینه اش را تحت فشار شدید قرار داد. حمله به تشکل های دانشجویی، استادان دانشگاه، متشنج ساختن جلسات سخنرانی، ضرب و شتم مسئولین و حتی وزرای کابینه خاتمی، نقش آفرینی موثردر حوادث تیر۷۸، تنها چند مورد خلاصه و سانسورشده از بحران هایی است که انصار در به وجود آمدن آن نقش داشته است.

دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی ماه عسل افراط این گروه بوده است، و اغتشاش و تجمع و درگیری، در کشور نبوده است که نقش مستقیم و یا غیر مستقیم انصار در آن وجود نداشته باشد. جرم خاتمی و مردمی که به او رای داده بودند، داشتن نظری متفاوت با انصار بود و همین جرم کافی بود تا وزرایش در نماز جمعه، در دانشگاه ها، در فرودگاه و تجمعات دیگر از این گروه کتک بخورند و تحت فشار باشند. خاتمی به سبب روحیه صلح طلبی خود و حفظ وحدت و جلوگیری از تشنج در کشور با فعالیت های این گروه به دیده اغماض برخوردکرد و این گروه، خوبی از حد گذشته خاتمی را در خیالات خام خود عقب نشینی قلمداد کردند و از هیچ کاری برای تحت فشار قرار دادن دولت او دریغ نکردند.

افراط در انصار، در این بازه زمانی چنان ریشه دواند که علیه ایت الله طاهری فقید نماینده ولی فقیه شعار داده و سنگ و چوب به سویش پرت کردند. هرچند باید گفت در طول این سال ها انصار از ریزش های درونی خود صدمات فراوان خورد، اظهارات افرادی مانند فرشاد امیرابراهیمی که خود از مسئولان انصار بوده است بهتر از هر نکته ای ماهیت آنها را نشان می دهد آنجا كه صراحتا، اعمال انصار را بیش از آنکه اعتقادی بداند سیاسی عنوان کرده بود و همه شعارهايشان را دروغ و توخالي ناميد كه كمترين ارزش و اعتقادي در عمل به آن ندارند.

بخش سوم فعالیت های انصار بین سال های ۸۴ تا۹۲

اگر بخواهیم نگاه مقایسه ای داشته باشیم به فعالیت های این گروه بین سال های ۷۶ تا ۸۴ با بقیه عمرسیاسی اش، نتیجه جالبی به دست می اید که نشان می دهد دغدغه انصار حزب الله اعتقاد نیست، زیرا این گروه پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ موتورها و لباس شخصی هایش، را از سطح خیابان ها جمع کرد، تنها به این دلیل که رئیس جمهوری بر مسند نشسته بود که به قول خود انصار بچه حزب اللهی به شمار می‌رفت.
چشم بستن بر روی تمام اشتباهات این بچه حزب الهی زمانی که خون مردم در شیشه شد، ازاعتبار مخدوش شده انصار بیش از پیش کاست و سکوت خبری و میدانی این گروه در برابر مکتب ایرانی ، حلقه انحرافی، هاله نور و قهر یازده روزه بچه حزب الهی از حکم حکومتی، همه و همه پرده از این واقعیت دردناک برداشت کهِ، از نظر این گروه افراطی امربه معروف و نهی از منکر تابع شرایط زمانی است و چنانچه رئیس‌جمهور خاتمی یا روحانی باشد واجب شرعی و چنانچه رئیس جمهور احمدی نژاد باشد مستحب است و یا حتی مکروه. انصار در حوادث انتخابات ۸۸ هم آتش بیار معرکه ای شدند که نیاز ان معرکه آرامش بود نه هیزم. اما بازهم عدم درک درست از شرایط تاریخی تلخ را برای این گروه ثبت کرد.

هشت سالی که انصار در سکوت خبری و عملیاتی به سر بردند جزسخت ترین سال های عمر ایرانیان محسوب می شود، سال هایی که فساد اقتصادی ام القرای فسادهای دیگر شد، بیکاری خوره روح ایرانیان گشت و آسیب های اجتماعی و فرهنگی در سایه مشکلات اقتصادی، رشد کرد. تورم توام با رکود، تحریم و هزاران معضل دیگر بر دردهای ایرانیان افزوده شد و نمود علنی و عینی ان در افزایش طلاق، بی بندوباری های جنسی، قتل و دیگر ناهنجاری های اجتماعی رخ نشان داد اما از آنجا که انصار و اساسا گروههای افراطی فشار، چیزی جز مکانیسم خشن و برخوردهای سلبی و فیزیکی را با پدیده ها یاد نگرفته اند، سعی می کنند در پس پرده سیاست، ابزار خشونت را علیه ناهنجاری های اجتماعی به کار ببرند. اگر حتی بر فرض محال هم بپذیریم که انصار حزب الله دغدغه اعتقادی و دینی دارند بازهم باید گفت که هر انسان عاقل و متمدنی می داند که با تذکر چه از نوع لسانی و چه از نوع چماقی نمی توان اعتقاد و ایمان را به کسی القا کرد، اما چرا انصار اصرار دارند تا با موتور و باتوم غلط بودن آن را اثبات کنند سوالی است که در این دو دهه بی پاسخ مانده است.

بخش چهارم فعالیت های انصار بین سالهای۹۲تا۹۳
اما بخش جدید فعالیت های انصار پس از روی کار آمدن دولت روحانی، با بیانیه مبارزه با مفسدان و مقابله با نامعادلات آغاز شده است. و هنوز مشخص نیست این گروه چه نامعادله جدیدی را در این یک سال و چند ماه کشف کرده اند که برای متوازن کردن این معادله نامتوازن قرار است ۴۰۰۰موتورسوار را در کف خیابان های ایران پیاده کنند. انگار نه انگار که این کشور قانونی دارد و برای قانون مند شدنش هر ایرانی به سهم خودش تاوان داده است، از خمینی کبیر، تا رهبر انقلاب که جسم و روحشان را فدای قانونمند شدن این نظام کردند و حالا عده ای پیدا شده اند که خود را بالاتر از قانون دانسته و داشتن مجوز برای اقداماتشان را ضروری نمی دانند.

رضا کیانیان در فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای، درنقش ماموراطلاعات، پس از شلیک شدن گلوله از اسلحه حاج کاظم، پوکه گلوله را از زمین بر می دارد و رو به همکارش و حاج کاظم می گوید: «این یعنی کشک!» و اکنون پس از این همه فدایی در راه قانون از ستارخان و باقرخان تا همت و باکری، اردوکشی خیابانی انصار بدون مجوز قانونی یعنی قانون از دید این عده، کشک!


کد مطلب: 54995

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/54995/خلاصه-اش-اينكه-قانون-نظر-يعني-کشک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir