به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۵۷۴۹۳
به دنبال بالا بردن هزینه پیگیری فسادها برای دولت هستند

دلیل پرخاشگري و عصبانيت‌های تندروها

گروه سیاسی-رسانه ها: روزنامه ایران نوشت: گروه‌ها و محافلی که طی چند سال از راه تولید انبوه بنزین آلوده پتروشیمی منافع سرشار به چنگ آوردند این روزها بازی تازه‌ای را شروع کرده‌اند که هدف اصلی آن تبرئه تولید‌کنندگان و تاجران بنزین پتروشیمی است. آنها این جمله را در تیتر روزنامه‌ها و زیرنویس تبلیغات تلویزیونی نشاندند: «بنزینی که شهروندان ایرانی در این دوسال مصرف کردند پاک و بی‌ضرر بوده است» به عبارت دیگر همه آنچه در این مدت درباره هوای سربی و آسمان تیره و وارونگی هوا گفته می‌شد افسانه‌ای بیش نبوده است.
دلیل پرخاشگري و عصبانيت‌های تندروها
اما آیا براستی شبکه حامیان بنزین آلوده، قدرت آن را دارد که بحرانی در ابعاد آلودگی هوای تهران را از اساس تحریف و انکار کند؟ به نظر نمی‌آید که شبکه حامیان تولید بنزین پتروشیمی - بخوانید بنزین آلوده - از این بازی تکذیب و تحریف طرفی ببندند. همه رشته‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی آنها با چند سؤال ساده به هم می‌ریزد. پهنه آسمان تهران نخستین شاهد این ماجرا است که بعد از دوره‌ای تحمل تیرگی و تنش، رنگ آبی آرامش به خود گرفته است.

تفاوت بنزین مورد تبلیغ مخالفان دولت روحانی با بنزینی که امروز مصرف می‌شود به اندازه رنگ دیروز و امروز آسمان تهران است. اما دلایل دیگری نیز در دست است، بیمارانی که در طی این چند سال در اثر استنشاق هوای آلوده روانه بیمارستانها شدند آنها که کودک و پیر بودند در بستر احتضار افتادند و طبق گزارش مراجع بهداشتی شماری از مبتلایان به آسم و عارضه قلبی و تنفسی در هوای آلوده پایتخت یا جان عزیزشان را از دست دادند یا ناگزیر از هجرت و ترک محل زندگی خویش شدند. شاهد دیگر این ماجرا، تقویم روزهایی است که با دستور دولت شریک تندروها مدارس و مهد کودک‌ها تعطیل می‌شد.

اگر این شواهد و مثالهای تاریخی کافی نیست، مدعیان نگاهی از پنجره دفاتر خویش به دامنه البرز و نوار شمال تهران بیندازند تا به یاد آورند که یک سال پیش چگونه این ارتفاعات زیبا در سیاهی دود و غبار گم شده از نگاه‌ها پنهان مانده بود. بی‌شک اکنون این سؤال در ذهن بسیاری از خوانندگان مطرح شده که براستی طراحان بازی انکار و تحریف ماجرای بنزین آلوده در پی چه هدفی هستند؟ آیا آنها براستی در پی گشودن شیرهای بسته پالایشگاه‌های پتروشیمی و مراکز تولید بنزین‌های مسموم هستند یا نه اهداف دیگری پشت این جنجال‌ها نهفته است؟ واقعیت این است که نزاع اخیر شبکه تندروها با دولت بر سر بنزین پتروشیمی با اتفاقات دیگری همزمان شده است. هیچ ناظر سیاسی نمی‌تواند ارتباط میان این مجموعه اتفاقات را نادیده بگیرد اما این اتفاقات زنجیره‌ای چیست که منافع جبهه مخالفان دولت را به خطر انداخته است؟

1- این جنجال‌ها با نهایی شدن پرونده‌های فساد مالی همزمان شده است؛ دولت روحانی پیشاپیش هشدار داده بود که ممکن است پیگیری و به نتیجه رساندن ماجرای رانت‌خواری‌ها و فساد مالی دولت پیشین با واکنشها و به اصطلاح پاتک‌های سنگین روبه‌رو شود. عبارت «خطر حاشیه‌سازی وحاشیه سازان» که بارها بر زبان رئیس جمهوری جاری شده بود دقیقاً ناظر به فعالیت پنهانی همین محافل است. طبق گزارش ستاد پیگیری مفاسد اقتصادی دولت هم‌اکنون بسیاری از این پرونده‌ها در آستانه نهایی شدن هستند. پرونده‌هایی که نشان می‌دهد کدام جریان و افراد و در چه حوزه‌هایی منافع سرشاری را در چنگ گرفته‌اند. فروش ارز دولتی در بازار با نرخ آزاد، تخصیص ارز دولتی برای واردات خودروهای لوکس، تخلفات مالی مانند اختلاس‌های ریز و درشت، پرونده بنزین آلوده، تجارت با تحریم‌ها و دور زدن منافع ملی و پرونده عظیم تخلفات بورسیه‌ها، هر کدام مشتی از خروارها سوء‌استفاده‌های مالی و سیاسی است که پرونده این تخلفات در دستور کار تیم مدیران روحانی قرار دارند و برخی از آنها مراحل نهایی خود را در مراجع قضایی طی کرده‌اند.

فرجام پرونده‌ها که بعضاً باعث محکومیت سنگین برخی مقامات سابق و افراد پرنفوذ شده است، جریان تندرو و اصحاب منافع جناحی را به تکاپو واداشته تا بلکه آب رفته را به جوی بازگردانند یا دستکم هزینه پیگیری فسادها و تخلفات روی داده را برای دولت بالا ببرند. دور از انتظار نبود که در قبال این موج افشاگریها، موقعیت همه شرکا و حامیان سیاسی و معنوی دولت پیشین آشفته شود. دست بر قضا تندترین و عصبی‌ترین واکنش را رسانه‌ای نشان داده که لقب دولت مقدس و دولت پاک را بر کابینه گذشته داده بود. از همین رفتارهای پرخاشگرانه و آشفته می‌توان حدس زد که تیم تحقیق دولت روحانی در ماجرای پرونده رانت‌خواران کاملاً به هدف زده است. گویی خود روحانی پیش‌بینی این روزها را کرده بود که تابستان امسال گفته بود که «تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای و بردند و خوردند و ملت ایران را دور زدند»، «فساد غرق شده سال‌های پیش را مگر می‌شود با این سر و صداها شست؟»

2- جنجال بر سر بنزین‌های آلوده با اتفاق دیگری همزمان شد که اعضای دولت اعتدال از آن به عنوان جعبه سیاه مفاسد مدیریتی یاد می‌کنند، ماجرایی به نام تخلفات بورسیه‌ای که طی آن شماری از افراد منسوب به دولت پیشین و تندروها توانسته بودند بدون کنکور و طی مراحل قانونی در کرسی‌های دکترا و کارشناسی ارشد جلوس کنند. تب پیگیری بورسیه در روز حضور روحانی در دانشگاه داغ‌تر شد یعنی روزی که روزنامه ضد دولتی تیتر اول خود را به سمت توهین و تمسخر سخنگوی دولت سوق داد. اما رئیس جمهوری در جمع دانشگاهیان و دانشجویان گفت تحت هیچ شرایطی از پیگیری این رشته از ناعدالتی درماجرای بورسیه و ظلم در حق دانشجویان دست نخواهد کشید.

سزاوار است برای درک عمق نگرانی جبهه مخالفان دولت باز هم نکات مطرح در سخنرانی روحانی را از نظر بگذرانیم: «ما نمی‌توانیم مسأله‌ای را که صداقت و راستگویی و قانون در آن مورد توجه قرار نگرفته رها کنیم. از روز اولی که آقای دکتر فرجی آمدند نخستین کلام من این بود که باید مسأله بورسیه را دنبال کنید.» روحانی سپس به کنایه گفت: «بورسیه و ما ادراک ما البورسیه!» پیشتر از او اسحاق جهانگیری، معاون اولش نهیب زد که «رأی عدم اعتماد مجلس به وزیر علوم تأثیری بر پیگیری پرونده بورسیه‌ها ندارد و پیگیری این تخلف جزو سیاستهای دولت است»