به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۶۴۸۱۳
اينها مواضع پايداري‌هاست، يا دولت تدبير و اميد؟

به هرحال محكوميم به امید، حرص و انتظار!

گروه سياسي: تاریخ امید و انتظار ما ایرانیان ریشه در فرهنگ ما دارد. در اساطیر و افسانه ها. امید و آرزویی که حتی در نغمه های کهن نیز مي‌توان آنان را یافت. پس از حمله اعراب به ایران و پایان امپراطوری ساسانی تا پایان جنگ جهانی دوم و سالهای پس از آن به ندرت و به اغماض مي‌توان برهه زمانی با شکوه و خاصی را یافت که ایران یا اسیر تجاوز و هجوم بیگانگان و زیاده خواهان و یا درگیر مسایل و کلاف های سردرگم و پیچیده داخلی نشده باشد.
به هرحال محكوميم به امید، حرص و انتظار!
رامين فرهادي

با مطالعه تاریخ ایران پس از حمله اعراب باب هر فصلی که شروع مي‌شود و گرفتاریها، تخقیرها و تلخ کامی‌ها که مرور مي‌گردند همواره در دل امید آمدن شخصی در اذهانِ ناباورمان مي‌گذرد. با اینکه بارها از زبان و متون و روایات مورخین مختلف بسیار تاریخ فلاکت و مصیبت بار سده های اشغال ایران را خوانده ایم باز هم چشم امید داشته‌ایم به آمدن شخصی که شرایط بغرنج دوران را تغییر دهد و یا دست بیگانگان را کوتاه کند یا اوضاع نابسامان داخلی را سروسامانی دهد.

امیدی که با هر برگی که ورق مي‌خورد به سرعت رنگ مي‌بازد و یاس و افسردگی جای آن را مي‌گیرد تا جایی که لاجرم مجبور مي‌شوی به سر فصل‌ها و سرسلسله‌ها بسنده کنی و صفحه‌ها را سریعتر، خوانده و نخوانده، ورق بزنی، در ذهن فجایع و ویرانی‌ها و تجاوز و تحقبرها را بسرعت مرور کنی به امیدی که یک نفر پیدا شود."کسی که مثل هیچکس نیست" و نومیدانه تلخ بیت اخوان ثالث(م.امید) را بارها از ذهن بگذرانی که: کاوه ای دیگر نمي‌آید دریغ / کاشکی اسکندری پیدا شود

سال‌ها و قرن‌ها را بسرعت و با اکراه ورق مي‌زنی؛ امویان، عباسیان، ایلخانان مغول، افغانها و... - اما هر چه مي‌گذرد بدتر از قبل است- کتاب را مي‌بندی و گوشه ای مي‌گذاری اما ناخودآگاهِ امیدوارِ ما کوتاه که نمي‌آید. امید اینکه ظهور هر چند یک "نادر" کمی از بار غم و محنت دوران چندصد ساله و رنجی که با خواندنشان به دوش کشیده ای بکاهد همچنان امیدوارت نگاه مي‌دارد...

به هر روی پس از سالها و قرن‌ها و با طلوع خورشید مشروطه خواهی روح تازه ای در کالبد جامعه خسته و خمود ایران دمیده مي‌شود. پیروزی انقلاب اسلامی1357 که استمرار و ادامه انقلاب مشروطه و ندای استقلال طلبی و آزادی خواهی ملت آزاد اندیش ایران بود و نیز پیروزی در هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، بی شک نقاط عطف تاریخ ایران در تمام اعصار و بخصوص چند قرن اخیر هستند. بی شک در تحقق این دو رویداد ایمان و امید کلیدهای فتح این پیروزی‌ها بوده اند. امیدی که همیشه راه گشایش ما ایرانیان بوده و با همین امیدواری مصایب و جفای بیگانگان را تحمل و سپری کرده‌ایم.

به همين نزديكي بپردازيم. مردمی که در 24 خرداد 1392 پای صندوقهای رای حضور یافتند و حماسه سیاسی مورد نظر رهبری را رقم زدند، بی شک با امیدواری بسیار به امید پایان هشت سال تورم، فقر و تحقیر، فساد، رانت و... پا به میدان حماسه ای دیگر گذاشتند. هنگام مبارزات انتخاباتی و سخنرانی‌ها و شعارهای تبلیغاتی در برابر خواسته‌های مردم شامل «رفع حصر، کنترل بازار و ثبات ارز و حفظ ارزش پول ملی، اشتغال‌زايي، برقراري روابط و دوستي با كشورهاي جهان (منظور صرفا سيرالئون، گينه بيسائو، سوريه و ونزوئلا نبوده!) حفظ شان و منزلت متخصصان، نخبگان، هنرمندان، و شايسته سالاري در عرصه مديران و انتخاب وزرا، و... انواع قول ها و وعده ها داده شد كه اگر غير از اين بود مگر مشارکتی چنان حماسی شکل مي‌گرفت؟

با اين وجود اين را هم بخوبي مي دانيم كه عمده مشکلات اقتصادی به ارث گداشته شده بر دوش دولت حسن روحانی و علیرغم خرابه هایی که برجای مانده و به این زودی درست نمي‌شوند اما بسياري از مطالبات غير اقتصادي رای دهندگان نيز عملا نه تنها عملياتي نشده‌اند که حتي در برخي موارد در جهت عکس بوده است! دولت یازدهم به زعم دکتر حسن روحانی و نیز اکثر صاحب نظران، ویرانه ای را تحویل گرفته است.

ویرانه‌ای که ساختن آن بسیار سخت و البته زمان بر است لذا هجمه به تيم اقتصادي دولت در يك دوره يكسال و نيمه، بابت عدم حل مشکلات اقتصادی غيرمنصفانه است اما در سایر موارد و حوزه هايي چون فرهنگ، سیاست و امور اجتماعی چه؟ مگر حل معضلات و مشكلات اين حوزه‌ها، از شعارهای مطرح و كليدي انتخاباتی دکتر روحانی نبود كه اتفاقا در آراي ايشان بسيار هم کارگر افتاد؟

مگر همين امور و شعارها و وعده هاي داده شده، بخش وسيعي از جوانان، دانشجويان، نخبگان و بسیاری از اصلاح‌طلبانی را که پس از وقایع انتخابات 88 مایوس شده بودند را با وی هم‌رای نکرد و به سیاست‌ها و كليد آقاي روحاني اميد نبستند؟ اما واقعا و بدون افراط و تفريط، از عرصه‌های اجتماعی گرفته تا حوزه فرهنگ و هنر نشان ملموسی از عملي شدن وعده‌های داده شده وجود دارد؟ به نظر مي رسد اگر نگوييم اكثريت، حداقل پاسخ بخشي از جامعه راي دهنده به آقاي روحاني، به سئوالات فوق منفي است با اين توضيح كه در برخي موارد، زیر بار فشار تندروها، دلواپسان و... (حاميان آقايان جليلي و احمدي نژاد) اوضاع رفته رفته بدتر هم شده است! در اینجا به برخی شعارها و واقعیت‌هاي ملموس نگاهی اجمالی مي‌اندازیم:
 
-اقتصاد و داستان یک مشت دلار

چک اول را همان ابتدا گویی رییس بانک مرکزی زد. جایی که در گیراگیر پایین آمدن ارزش دلار همه را غافلگیر مي‌کند با این رویکرد که اجازه نخواهیم داد دلار به زیر 3هزارتومان سقوط کند. اگر این رویکرد (یعنی ثبات قیمت ارز) را کاری لازم و اصولی در عرصه اقتصاد بدانیم، پس آن خورده‌هایی که بر دولت پیشین گرفته مي‌شد و از آنها به عنوان نقاط ضعف و عوامل تورم یاد مي‌شد و از رفع این نقیصه با پایین نگاه داشتن قیمت ارز در قالب شعارهای اقتصادی یاد مي‌شد چه بود؟ شعار دیگر در عرصه اقتصاد که در اوایل پیروزی جناب دکتر روحانی نیز به صراحت تکرار شد لزوم عدم حضور برخي نهادها و ارگانهای غير مربوط با اقتصاد در مسایل اقتصادی اعم از مناقصه ها، و...بود که چندی پیش نیز به آن اشاره شد هر چند این بار صراحت لهجه جای خود را به ایما و اشاره داده بود.

-غیر از هنر که تاج سر آفرینش است

موسیقی، سینما، تئاتر و... هم چنان حال و روز خوبی ندارند که یک عقب گرد ملموس را تجربه کرده‌اند. بی شک از مهم ترین شعارهای انتخاباتی جناب دکتر روحانی مصاحبه ایشان با مجله چلچراغ و نام بردن از شخصی بود که بی شک نامش و صدای ملکوتیش با رمضان و افطار و دعای ربناعجین شده است اما پس از قریب به دو سال نه احترامی به او و نه به خدماتش گذاشته نمي‌شود که اجازه برپایی کنسرت هم در ایران به ایشان داده نمي‌شود و از انتقادها و اخیرا توهین‌ها و تهدیدها هم مصون نمانده اند و سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد دولت تدبير و اميد براي خسو آواز ايران خط و نشان هم مي‌كشد، كاري كه حتي ارشادي‌هاي احمدي‌نژاد هم نكردند!

در عرصه موسیقی داستان تنها به جفا به استاد آواز ختم نمي‌شود و این جفاها دامنگیر بسیاری از بزرگان دیگر این عرصه نیز بوده است. اعم از لغو کنسرتها و حذف موسیقی از فعالیتهای فرهنگسرا‌ها و... که گوشه ای دیگر از این بازگشت به عقب و بی مهری هاست که بالطبع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد ذی ربط مي‌بایست پاسخگوی آن باشد که البته اینگونه نیست و گویی تهدید به استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (بی شک فعالیتهای او کارنامه دولت نزد الیت جامعه است) او را اینچنین منفعل کرده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد مگر متصدی و پاسخگوی فعالیتهای مربوط به این حوزه نیست و اگر جواب مثبت است چرا رویکرد آن کمترین مطابقتی با شعارهای انتخاباتی انتخابات اخیر دارد؟ عدم اکران و خاک خوردن فیلمها، ورشکستگی تهیه کنندگان و سر در گمی کارگردانان و هجمه های گروه تندرو بر پیکره بی جان سینما و اعمال نظر و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات خودسرانه چیزی از اختیارات این وزارت خانه دولت باقی نگذاشته است. هرچند که بی شک مجلس و طیف اکثریت اصولگرای و دلواپس آن ( که بی شک حضور آنان در مسند و کرسی نمایندگی از آثار عدم مشارکت مردم در انتخابات پیشین مجلس است) یکی از دلایل کوتاهی و به نوعی سکوت در برابر این اقلیت است اما دلیل به بی اعتنایی به رای و خواسته های به حق مردم نمي‌شود.

- آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر که از شعارها و خواسته های روشن و آشکار و دلیل اقبال رای دهندگان به دولت یازدهم بود در تمامی سخنرانی‌ها با استقبال ایشان از رفع حصر همراه بود اما این خواسته اکثریت آرا، هم رفته رفته به انشا اله و ماشااله و اینکه این مساله از وظایف دولت نیست در حد شعار و حرف باقی مانده است و مشاور روحاني آقاي روحاني (اكرمي) صراحتا مواضعي مي گيرد كه هركس عنوان و سمتش را نداند مي پندارد ايشان سخنگوي گروه پايداري است و نه دولت روحاني!

و استاندار همين دولت، پاي سخنراني افراطي‌ترين عناصر جناح راست، مي‌نشيند و سينه مي‌زند و «لعن و نفرين و فحش و افترا و اتهام و ....عليه كارگزاران و رييس‌جمهور محبوب سابق (آقاي خاتمي)  كه خود آقاي روحاني به خوبي مي‌داند، انتخابش چقدر مديون حمايت هم بود، مي فرستد! واقعا اينها قرار است حاملان اميد و تدبير براي راي دهندگان به آقاي رييس‌جمهور باشند...؟!

براي ممانعت از اطاله كلام از بسياري ديگر از حوزه هاي سياسي، اجتماعي و ... مثلا وضع مطبوعات و رسانه‌ها خودداري مي‌كنيم و فقط مي گوييم: به هر حال مردمی که با امید فراوان پس از وقایع سال 88 بار دیگر درایت و صداقت شخصی را به درستی مورد اطمینان خویش یافتند بی تردید با خود مي‌اندیشند که تمام شعارها در یک ماه تب و تاب انتخابات تاریخ مصرف دارند؟ درست مثل رسانه ملی که هنگام انتخابات با حجاب‌ها و بی حجاب‌ها را (به تعبیر خود) به قاب تصویر مي‌آورد و همه چیز در آن برهه گل و بلبل است! با همه اين ها و بازگشت به چند پارگراف اول اين مقاله، بايد گفت: «به هرحال محكوميم به امید، حرص و انتظار!» چون تنها گزينه عقلاني پيش روي ماست! روي همه تجارب چندصد ساله ما ايراني‌ها... به آب‌ديدگي ما مي‌افزايد!

رضا
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۰۸:۵۷
متاسفانه دولت در زمینه توسعه سیاسی و آزادی های مدنی کاری نکرده است (275389)
دکاندار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۹:۵۵
ی سوال دارم خواهشمنداست پاسخ دهید:
-چراباگذشت36سال از انقلاب به یک غول اقتصادی منطقه تبدیل نشده ایم؟ (275706)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۰:۱۵
جناب آقای روحانی برای معلمان این مظلومان کشور که چیزس جزگچ وتخته وروزی 100 تااعصاب خردکن دستشان نیست وازرانتهای قدرت وثروت بی نصیبندفکری کنید.باورکنیددارندنابودمی شوند.اگر ندارید برای همه نداشته باشید واگر هست برای همه بایدباشد. (275712)
واقع بین
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ۰۰:۲۹
چون ما ملت فکر می کنیم با یک رای باید همه چیز درست شود و خیلی فداکاری کردیم که رای دادیم ولی همه ما در هر شغلی که هستیم درست کار نمی کنیم و فقط عیب بقیه را می بینییم ، سال 84 خیلیها زحمت یک رای ساده را به خود نمی دهند و کشور را به محمود تقدیم می کنند که هیچطوری دیگر سال 88 او قدرت را پس نمی دهد سال 92 خیلی پشیمان از 84 باز لطف می کنند و رای میدهند ولی 1_2 سال بعد همه چیز را فراموش میکنند هر چند خیلی از اینها که از روحانی گله میکنند مطمن هستم حتی رای هم ندادند و یا رای مخالف داشتند !! م (275797)
۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ۰۰:۵۹
شما فقط بلدی یک لولو درست کنی به نام محمود و بر سر ملت بزنی (275799)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۰:۳۱
اوضاع خرابتر از اونی هست که فکر میکنیم!! (275714)
رندپوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۰۹:۰۷
کلید دست دیگری است؟!؟ (275390)
شازده احتجاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۳:۲۷
نه سختکوشی و جدیت مردم ژاپن و چین رو داریم
نه نظم و دیسیپلین آلمانی
نه آینده نگری مردم نروژ
نه حتی میتونیم مثل همین کشورای حاشیه خلیج فارس به نژاد و زبان تکیه کنیم...

ما همینیم ایرانی خوبی و بدی خودشو داره بهتره واقعیتها رو بپذیریم (275555)
قبول ندارم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۷:۱۳
یعنی از این کشورهای عربی نفت خیز اطرافمون هم تنبل تر و پایین تریم؟؟؟؟؟؟ (275644)
شازده احتجاب
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۹:۲۷
منظورم پایین تر یا بالا تر نبود
مثلا از نظر سرانه درامد پایین تر از همسایه های جنوبی هستیم اما احتمالا دموکرتیک تریم
یا جدیت کاری مردم شرق اسیا رو نداریم اما ذاتا خلاق تریم
حافظه تاریخی ضعیفی داریم اما قوم آزاده و آزادی خواهی هستیم... (275695)
محسن
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۰:۵۸
اگر عربستان را نسبت به تاریخش حساب کنید پیشرفت کرده است اما ما در این سه دهه پس رفت داشتیم (275725)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۳:۵۹
شما که میدونی کلید دست دیگریست چرا هر بار به این شعار ها دل می بندی. (275574)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۶:۱۸
روحانی باید بداند که :
1- با مردم پیمان بسته و قولهایی داده که باید به آنها پایبند باشد.
2- یادش باشد که مردم در صورتی به دیدگاهش دوباره رای میدن که تا انتخابات مجلس در اسفند 94 همه وعده هایش به اجرا رفته باشد.
اونوقته که همه ما مخلصشیم. (275626)
شازده احتجاب
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۹:۳۲
بنظرم روحانی بیشتر دغدغه امروز و فردا داره تا فکر انتخابات96
چه بسا با وجود اینهمه کارشکنی و این وضعیت بد کشور خودش تمایلی برای دور دوم نداشته باشه (275698)
ر.ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۸:۰۳
اشتباه تایپی "خسو" آواز ایران =" خسرو" آواز ایران لطفا تصحیح بفرمایید
ممنون (275658)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۰۹:۰۸
این نه ادبیات پایداری است نه ادبیات سبز و بنفش!
زتده باد بهار (275391)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۲۲
بهار شما به زباله دان تاریخ پیوست (275457)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۴۵
بله! بلطف ردصلاحیت مهندس مشایی چند صباحی خوش باشید!
بهار 96 را چه خواهید کرد؟! (275489)
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۷:۳۱
بهار 96 ؟؟؟؟ والا با اون افتضاح هشت ساله مطمون باش بهار 96 که هیچ بهار 1496 هم مردم به شما اشتیاقی نخواهند داشت (275649)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۸:۳۵
بهار 92 بی شک تکرار خواهد شد آنهم پر شورتر و با شکوهتر. نسلهای آگاه به منافع ملی، خردمند و بیدار تو راهند. شما دوست عزیز با این لشکر خرد چه خواهید کرد؟ فرهنگ فساد، توهم، جادو، کج اندیشی و اتهام زنی جایی در این سرزمین مهر نخواهد داشت. (275671)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۹:۲۳
طرفداران آقای مشایی آراء خود را به سبد کدام نامزدها ریختند...؟! آقای جلیلی...؟! آقای رضایی...؟! آقای ولایتی...؟! آقای غرضی...؟! آقای قالیباف...؟! آقای روحانی...؟! شاید هم رای ندادند و شاید هم آراء باطله...؟! لیست دولت بهار در انتخابات شوراها چه تعداد رای آورد؟! (275691)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۴۸
مهدی!
شما که ادعای ادبتان گوش فلک را کر کرده بعید است این ادبیات!
بهار ما خواهد آمد ... آنوقت شرمنده خواهی شد از این سخنانت هموطن! (275492)
مهدی
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۸:۵۶
به همین خیال باشید ، اگر تونستید بهارتون رو از زباله دان دربیارید ما درخدمتیم تا سیلی که به جلیلی زدیم بار دیگر محکمتر تکرار کنیم (275681)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۱:۲۶
iiu بهار شما به زباله دان تاریخ رفت (275746)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۹:۲۳
از زمانی که محمود با تخلفهایش حاکم این سرزمین شد مردم روز خوش ندیدند.اما بار کج به مقصد نمیرسد (275692)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۰۹:۱۱
امید به بهار
حرص زمستان را خوردن(از راست و چپ گرفته تا پایداری و کلید)
انتظار بهار 96 را کشیدن (275392)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۵۸
هم وطن عزیزی با نام بی بی سی, سخنان بنده پیرامون همه پرسی را سخنان آقای سازگارا در تلویزیون ایران فردا در 2 روز پیش دانستند; از آنجا که صفحه ی نظرات پیرامون سخنان آقای روحانی در مورد همه پرسی بسته شده, پاسخ این هم وطن گرامی را در این صفحه می دهم:1 -بنده نه از ماهواره استفاده می کنم و نه این برنامه را دیده و یا شنیده ام و نه متن مصاحبه را خوانده ام...! 2- اگر سخن وطرح منطقی و در راستای تحقق خواست و اراده ی ملت واحیای حقوق ملت ودر چارچوب قانون اساسی از سوی هرکسی ارائه شود, باید پذیرفته شود... (275428)
از مکر مکاران به خدا پناه ببریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۲۹
هدف از این حربه و حربه های مشابه این است که مردم ایران برای همیشه رعیت ویژه خوران باشند (275466)
/اصلی
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۳۲
خوبه که شخص آقای زیبا کلام گفت که رفراندم در این چارچوبها فایده ای نداره.
مگر در زمانی که موضوع هسته ای را شروع کردند از مردم نظر خواهی کردند که الان می خواهند پای مردم را وسط بکشند.
در ضمن مگر در چارچوب همین قانون اساسی موضع هسته ای شروع نشد.در همین چارچوب هم خسارت به بار آورد.چرا انتظار دارید در همین چارچوب درباره اش تصمیم گیری شود به نفع مردم است.
در ضمن اراده ی ملت بالاتر از چارچوبهای تنگ امروز است.
سازگارا اگر به قانون اساسی اعتقاد دارد به کشور برگردد نه انیکه از ایران فرار کند. (275471)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۱:۰۲
برای داعیه داران ارزشهای انقلاب اسلامی شایسته نیست در مفاسد اقتصادی و رانت خواری فروغلتند و یا چشم بر این مفاسد و ویژه خواری های دوستان خود ببندند و اقشار فرودست و محروم جامعه را وانهند; برای داعیه داران ارزشهای انقلاب اسلامی شایسته نیست از اجرای کامل قانون اساسی و حقوق ملت گریزان و ترسان باشند... (275729)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۱:۰۹
برای ما مهم رسیدن به دانش هسته ای مورد نیاز بود که توانستیم به آن دست یابیم ;هیچ کشوری قادر نخواهد بود این دانش را از ما بگیرد, در ضمن قدرتهای بزرگ در توافقنامه ی ژنو عملا تن به غنی سازی تا 5درصد داده اند که این هم دست آورد خوبیست که به آن دست یافته ایم و امیدواریم نهایی شود...!مهم ترین چالش پیش روی کشور ما سلطه طلبی سلطه طلبان خارجی نیست,بلکه سلطه طلبی سلطه طلبان و تمامیت خواهان داخلیست که به هیچ روی حاضر نیستند تن به حاکمیت ملی دهند واز تمامیت خواهی دست بردارند... (275735)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۱:۴۷
جمله آخرت خیلی جالب و پر معنی بود
در واقع کامل کننده صحبتهای دکتر زیبا کلام در خصوص رفراندوم بود (275754)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۲:۲۳
مگر ثبت نام مجدد یارانه ها با مخارجی که بر ملت تحمیل کرد یک رفراندم70 میلیونی نبود؟ (275522)
جواب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۵:۵۸
چرا همه چیز رو باهم مخلوط میکنید منظور روحانی این بار بحث هسته ای و وضعیت مردم بوده. ضمنا کافی نت چقدربابت ثبتنام از شما گرفته این مخارج که شما گفتی نسبت به 800 میلیارد دلار درامد نفتی که معلوم نیست کجا رفته چیزی نیست.
((800میلیارد دلار با حساب دلار 3500 میشه 2.800.000.000.000.000 تومان)) (275617)
تدبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۷:۱۴
با بی تدبیری کامل برگزار شد. (275647)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۸:۳۳
ثبت نام 73 میلیونی مردم برای دریافت یارانه نشان دهنده ی آن بود که بخشی از طبقه ی متوسط در دوره ی زمامداری 8 ساله ی تمامیت خواهان و با مدیریت جهانی و بی نظیر آقای احمدی نژاد به زیر خط فقر برده شده اند و گویا آقای احمدی نژاد مامور نابودی طبقه ی متوسط بود...!؟ (275667)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۰:۳۷
برو عمو جان رفراندم ربطی به یارانه نداره پایداری جان ! اگه راست میگی انتخابات بعدی رو داشته باش البته اگر حاج آقا جنتی به دادتون نرسه!!! (275719)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۳:۱۰
من شخصا به آقای روحانی رای دادم و دوستش هم دارم ولی در هدفمندی شرکت کردک و یارانه گرفتم چون نمیتونم نگیرم...
چراشماها همیشه ...و به شقیقه ربط میدین؟چیه باز زاکانی و رسایی حرف یادتون دادن؟ (275774)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۳۶
اگه از بهار 76-80-92 ابی گرم شد از بهار 96 هم ابی گرم می شود.خود را فریب ندهید. (275475)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۳:۱۲
سلام حضرت استاد ! انصافا ما جماعت لياقت امثال شماها را نداريم ! حضرت استاد لطف كنيد به ما هم ياد بدهيد چطور مي شود نق زد و كاري نكرد و اعتماد به نفس شما را هم داشت!! يعني محمود هم به پاي شما ها نمي رسد ! تاكتيك فوق العاده شما مبني بر تحريم محمود را بر سر كار آورد و بعد هم منتظر بوديد مردم از گرسنگي شورش كنند و بيايند خدمت امثال شما كه لطف كرده كشور را اداره كنيد ولي دريغ ... (275545)
658
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۵:۲۷
بنده چاکر محمود هستم و منتظر بهار 96 می باشم تا بر روی کار بیاید.
گفتم برای شما اصلاح طلبان آبی گرم نمی شود،برای ما طرفداران محمود که آب که هیچی دریا گرم می شود
زنده باد بهار (275602)
ا ت ش ب ی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۱:۲۸
658 دریا برای شما گرم شده فکر میکنی نزدی80 هزار میلیارد دزدی جیب کی رفته ؟جیب امسال تو و یاران بهار دروغین (275748)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۳:۱۲
خخخخخخخخخخخخخخ
خخخخخخخخخخخخخخخ
مشایی... خخخخخخخخخخخخخ
آزادی خخخخخخخخخخ
ایرانیت خخخخخخخخخخخخ
باشه وایستا تا مشایی بیاد تا آب گرم براتون بیاره تا حموم کنید!!!
چاپ کنی ممنون میشم.خداحفظت کنه بیا سایت پیرنشیم! (275775)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۰۹:۲۱
لطفا همین متن رو واسه خود آقای روحانی بفرستین
شاید از خواب بیدار شه...
متشکر. قلم زیبایی دارین (275393)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۰۹:۲۵
یک خواهش از شما دارم: سعی کنید مطالب را کارشناسی تر ارائه کنید و از کلی گویی بپرهیزید. نقد دولت در یک مطلب ممکن نیست و در این مطلب نیز گویی حال و هوای مایوس نویسنده قالب بوده است. انتشار نشریه های منتقد و اصلاح طلب،چاپ ده ها کتاب توقیف شده، اکران بسیاری از فیلم ها در قالب طرح هنر و تجربه سینماها، مجوز برگزاری به بسیاری از کنسرت ها و امید بسیار بیشتر اهالی هنر، از دستاوردهای این دولت است ...

خواهش می کنم بحث ها را تخصصی تر دنبال کنید ... (275396)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۰۹:۳۴
حرفهای شما درست بود اما به نظر من باید فرصت داد حداقل تا لغو تحریمها ، چون بعد از آن روحانی دستش بازتر خواهد بود. (275398)
کدام لغو تحریم؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۵۱
اگر امروز به توافق برسیم حداقل 15 سال طول می کشد که تحریمها لغو شود گرچه احتمال به توافق ریدن تا 6 ماه اینده بسیار ضعیف است

اصولگرایان حامی دولت احمدی نژاد اجازه ندادند به مردم تا معنی حقیقی و حقوقی تحریمها برای مردم آشکار شود (275426)
با شما مخالفم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۰۸
زیرا اگر قدرتمند ترین وصادق ترین وشجاعترین شخص هم که در ایران رییس جمهور شود هیچکاری برای مردم نمی تواند انجام دهد وباید دنبال اجرای منافع ویژه خوران باشد چه 4 سال چه 40 سال مهلت داشته باشد

برو صحبتهای اقای دکتر زیبا کلام که امروز در همین سایت منتشر شده را بخوان که چی گفته اند. (275442)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۰۹:۳۶
جالب بود اما براستی وقتی دولت اصلاح طلب نیست نباید از فرصت دولت اعتدال استفاده کرد؟؟ (275400)
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۳۶
دولت اصلاح طلب چه گلی بر سرمان زد که دولت اعتدال بزند (275476)
یه دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۵:۴۵
عزیزم من اونموقع دانشجوی کارشناسی بودم. با هیچی زندگی می کردیم. مفت و مجانی بن بهمون می دادن، پول خوایگاه رو نمی گرفتن و مهمتر از همه خونه ارزون بود! الان دکترا میخونیم، پول خوابگاه، غذا، و... باعث شده به جای درس فقط کار کنیم! دوره خاتمی تونستیم بچسبیم به درس، الانم که دکترا می خونیم از همون خودنده ها تغذیه می کنیم! مهمتر اینکه الان امیدی به خونه دار شدن حتی به شکل مستاجر نداریم!
این از یه دانشجو! (275608)
ج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۶:۲۳
حداقل نسبت درآمد به هزینه برای اکثر مردم تناسبی داشت ولی الان و در چند سال اخیر برای اکثر مردم درآمد مقدار کمی افزایش یافته درحالی که هزینه ها بسیار بیشتر افزایش داشته. (275628)
سعیده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۰۹:۴۱
سال 92 اصلاح طلبان ملت را فریب دادند که اگر به ما رای ندهید ایران سوریه می شود.(به فیلم انتخاباتی روحانی نگاه کنید)
اما ملت ایران با خود فکر نکرد اگر انتخاب بین بد و بدتر به همین ادامه یابد ایران سوریه می شود.
پس اگر به همین رویه ی گذشته ی خود ادامه دهیم مطمئنا باشید ایران سوریه خواهد شد.مقصر آن هم اصلاح طلبان هستند که مردم را سرکار می گذارند. (275403)
ایرانی
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۰۹:۵۷
والا ما مردم نه این اقای روحانی رو می شناختیم ونه قبولش داشتیم (نظر سنجی های قبل از انتخابات این سخن من را تایید می کنند)

وساطت وضمانت خاتمی و صادق زیبا کلام و آقای انصاری و سایر مدعیان اصلاح طلبی باعث روی کار امدن ایشون شد وگرنه همه مردم (به جز مدعیان اصلاح طلبی) می دانند که .................! (275406)
سعید
United Kingdom
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۶:۱۳
مردم فقط به خاطر پشتیبانی و حمایت آقای خاتمی و آقای هاشمی رفسنجانی به آفای دکتر روحانی رای دادند و به پیروی از این 2 بزرگوار همچنان از آقای روحانی و دولت و تدبیر و امید حمایت می کنند (275624)
صابر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۰۵
چاره ای دیگر بیانیشیم یاران کین سراب است و نه باران (275411)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۲۳
دولت باید در پرداخت مطالبات مردم صادقانه رفتار کند و مدیرانی را که ازجنس مردم نیستند تغییر دهد تا همان امیدی را که وجود داشت در دل مردم زنده نگه دارد . (275415)
م امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۲۴
حرف های نویسنده این رنجنامه خرف دل بیست ملیون نفری است که به آقای روحانی رای دادند اما دریغ که این ملت نفریین شده همیشه باید در حسرت روزگار خوش به سر برد هر کس به طریقی دل ما میشکند یا در حقیقت ما را میفریبد (275416)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۹:۳۶
گویا دوستان از قدرت دولت در سایه غافلید. . . (275700)
دبیرزبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۹:۵۳
دوستان اب به اسیاب پایداری ودلواپسان نریزید این ناامیدی دقیقا چیزیست که اونا دنبالش هستند.روحانی نیاز به حمایت دارد او یک ویرانه ای را تحویل گرفت که هم از نظر فرهنگی ویران بود هم اقتصادی وهم سیاسی .مجلسی بشدت مخالف دولت ودلواپسان مسلح پشت پرده که از هیچ سنگ اندازیی دریغ نمیکنند.دولت مجبور است تا مجلس بعدی با دلواپسان مدارا کند تا ارامش کشور حفظ شود (275705)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۳:۱۶
نخیر عزیز من! این که ملت از روحانی ناامید شدند دلیلی برتغییر و ترغیب به سوی افراطی ها نیست. مردم سالهاست که ازافراطی ها ناامید هستند...
یعنی مطمئن باشید مردمی که ازروحانی بااین همه عقل مداری ناامید شوند هیچ گاه به طناب پوسیده و نخ نمای احمدی نژاد و دارودسته اش و افراطیون متوسل نمی شوند! (275777)
ماهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۲۷
یاری اندر کس نمیبینم یاران را چه شد/
دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد/
شهریاران بود و خاک مهربانان این دیار /
مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد/
صدهزلران گل شکفت و بانگ مرغی بر نخاست/
عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد/
زهره سازی خوش نمیسازد مگر عودش بسوخت/
کس ندارد ذوق مستی میگساران را چه شد............ (275418)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۳۷
روحانی خودش انگار همین وضعیت رو دوس داره ، وقتی فرماندارن هنوز همه احمدی نژادی هستند و هر روز یکی از پایدارچی ها تو شهرستانا در حال فحاشی به دولت و استاندار ها کاملا منفعل و همسو با تند روها و وزرا هم یکی از یکی بدتر پس حتما روحانی خودش خواهانه چنین وضعیتی هست (275420)
حمیدازساری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۳۸
بیگمان بااین روندوباوجوداکثرمدیران قبل که روزهاپیش مرگ وشبهاپس مرگ میشوندامیدی به ادامه راه نیست وانگیزه برای مشارکت درانتخابات رامی میراندبنابراین برندگان هم درمجلس وهم ریاست جمهوری رقباخواهندبود.بنده بعنوان مدافع اندیشه روحانی درزمان انتخابات اعتقاددارم عملکردایشان شبیه رو.سای پیشین ودورتسلسل خوبی راطی نمیکندوامیدهابه یاس مبدل میشوند.اقای روحانی هم به بگم بگم افتادند!!!ضمنامضاعف گشتن تبعیضهادرنظام پرداختهاوفاصله حقوقی فاحش مدیران بالاومیانی وبرخی دستگاههانارضایتی زیادی ایجادومایوس از.......... (275421)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۳:۱۳
این گفتن های روحانی با اون گفتن ها فرق داره اونایی که باید حساب کار خودشون بکنن می فهمن روحانی چی میگه نمونه اش از این سریع واکنش دادنشونه ببینید کیا سریع واکنش نشون میدن. (275546)
تنهای تنها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۰:۳۹
حاکمان بترسند از روزی که امید مردم نامید شود ، که این نا امید شدن خیلی دور نیست . آقای روحانی در کشور ما بدترین افراد هم به قولی که می دهند وفادارند . عمل به قول را با یک نخ موی سبیل و گرو آن بو د (275422)
پشیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۰۲
بهار جان چرا حرص می خوریم؟ دفعه دیگه کسی به روحانی رای نمی ده تا بفهمه مردم با کسی شوخی ندارن تا با حرف های قشنگ رای ما رو بگیره و بعدش برای اصلاح طلب ها قیافه بگیره، قسم می خورم اگه حمایت خاتمی نبود به روحانی رای نمی دادم. ولی الان پشیمونم. (275434)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۲۴
ما منتظر پایان خوش نتایج مذاکرات هسته ای میمانیم و همچنان امیدوارم به برهه ای بعد از مذاکرات.. (275462)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۱:۵۷
نویسنده محترم یادتان باشدجنگ تحمیلی باپذیرش قطعنامه 598شورای امنیت به پایان رسید!یعنی صلح!!!!!!!! (275500)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۲:۱۴
هیچ فرقی نمیکنند. همشون یکین (275513)
شاكر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۲:۵۰
امان از احساساتي شدن! كساني كه گمان مي كنند با يك راي دادن ديگر كار تمام است سر گذشت وزارت علوم در يك سال و نيم اخير را مرور كنند. يادشان بيايد كه هنوز كفاره راي ندادن هاي قبلي باقي است! (275534)
23
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۳:۵۴
یکی نیست بگه در دولت قبل منبع پرداخت یارانه از فروش دلار به قیمت بالا به مردم و از این قبیل کارا بوده و 800 میلیارد دلار نفتی کجا رفته. یادمه درسال 84 کروبی می خواست 50هزارتومان ماهانه بده باید دولت قبل که از این شعار الگو برداشت منبعشم رو می پرسید والگو میگرفت نه اینکه با کار ناقص موجب تورم بشه. (275571)
جبهه مشارکت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۵:۰۲
شما چقدر کم حوصله اید..همین حرفهای شما باعث دلسردی مردم از خاتمی شد.بعد هم از مردم طلبکار شدید..دولت تازه شروع کرده آقایان..یکم تاریخ بخوانید بجای مقاله نوشتن (275593)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۵:۴۹
عزیزم بهار خوب نوشته!
تو اقتصاد بله!
ولی تو سیاست، مسائل اجتماعی، و بخصوص برگماردن احمدی نژادیها و عوض نکردن آنها چه؟ (275612)
جبهه مشارکت عزیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۱:۲۸
مردم تفاوت بین وعده سرخرمن دادن و حقیقت را خیلی خوب درک می کنند

امروز سخنان اقای جهانگیری حکایت از بن بست اقتصادی دارد (275749)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ۰۶:۵۹
دوست عزیز: این بن بست اقتصادی یه شبه بوجود نیومده، حاصل ٨ سال ندانم کاری و برنامه های عوام فریبانه و پوپولیستی پایداریهای حاکم بوده است. (275802)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ۰۷:۱۱
دوستانی که میگن ثبت نام مجدد یارانه در سال ٩٢ رفراندوم بوده و نه به روحانی بوده اشتباه نکنن. بحث یارانه مطالبه مردم هست و روحانی به آن ادامه داد. این خوبه. مهم اینه که علیرغم میل باطنی به نظر مردم احترام گذاشت. رفراندوم یعنی درک و فهم نظر و خواسته اکثریت مردم و تن دادن به آن. ایشاله در بحث مذاکرات هم همینطوره. این حرکت بجلوست. (275804)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۱۵:۴۵
ممکنه زحمت بکشید و طرح های عمرانی که در زمان آقای احمدی نژاد تصویب و مجلس بودجه آنها را مصوب ،ولی به اجرا در نامدند و یا نیمه کاره رها شدند را ردیف کنید تا مردم اطلاع داشته باشند و این گونه طرح های ابتر اصولا" کارشناسی شده و یا وعده ای بوده. (275609)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۰:۱۴
ما باید پیگیر مطالباتمون باشیم اما حواسمون باشه که افراطیون با تمام توان دست به کار هستندتا ناامیدی رو به طرفداران آقای روحانی القا کنند. اجازه بدیم تکلیف مجلس بعدی روشن بشه. الان با انتقاد مجلس رو هم ممکنه باز به پایداریها بدیم. بهرحال این دولت مورد تایید رهبر اصلاحات هست (275711)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۰:۴۳
ما توقع معجزه از روحانی با وجود این همه مشکلات و کارشکنی نداریم. این پنجره کوچیک باز شده بسوی بهار آزادی و کرامت و شرف و صداقت را بر آن زندان سراسری سرشار از . . .و تهمت و پاپوش سازی و دلگیر دولتهای نهم و دهم ترجیح میدهیم. به امید خدا و تدبیر بزرگان دلسوز این مرز و بوم در بهار ٩۶ لشکر خردورزی و آزادگی پیروز خواهد شد. (275721)
پاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ۲۱:۰۳
اون از اصلاح طلب اينم از دولت اعتدال فقط و فقط نا اميدي ومايوس شدن همه مردم را بهمراه دارد (275730)
saaaed
Czech Republic
۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ۰۰:۰۰
انتقاد آیت الله واعظ طبسی از صداوسیما :

انصاف نیست که سخنان نامربوط طرف مقابل مذاکره منعکس شود اما حرف مذاکره کنندگان خودمان از رسانه های کشور به خوبی مطرح نشود

منبع : ایرنا (275796)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ۰۴:۲۷
همینه که هست میخوای بخواه نمیخوای نخواه!!!؟؟!! (275801)