به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۶۶۹۶۵
بابت انبوه تماشاگران بايد افتخار كنيم؟!

اين همه مهاجرت از ايران جاي باليدن دارد؟!

اين ميزان مهاجرت نشان‌دهنده نقصي عمده در سياست‌گذاري مسوولان كشور است كه باعث مهاجرت بخش قابل توجهي از سرمايه‌‌هاي معنوي يعني شهروندان تاثيرگذار در عرصه‌هاي آموزشي، علمي (خصوصا پزشكي و مهندسي) و همچنين خروج سرمايه‌هاي مالي شده و مي‌شوند.
اين همه مهاجرت از ايران جاي باليدن دارد؟!
گروه جامعه: هنگامي كه تيم‌هاي ورزشی ايران در مسابقات بين‌المللي در ساير كشورها به ميدان مي‌روند همواره يك نكته چشمگير و قابل اعتنا بر آن بازي سايه مي‌افكند كه همانا انبوه تماشاگران ايران حاضر در ورزشگاه‌هاست! اختصاص به چند كشور مهاجر پذیر جهان هم ندارد بلكه وقتی سال گذشته تیم ملی والیبال ایران برای حضور در مسابقات جهانی والیبال در لهستان حضور یافت، قبل از همه تیم اعزامی ایرانی از حضور آن همه هموطن خود در یك كشور شرقی اروپا انگشت به دهان ماندند!

در همين مسابقات فوتبال آسيايي كه در استراليا در جريان است به هنگام بازي‌هاي ايران، ورزشگاه مملو از ايرانيان است و گوينده‌هاي ورزش سيما نيز با وجد و احساسات همواره از حضور اين همه ايراني در ورزشگاه به نيكي و به عنوان يك افتخار سخن مي‌گويند و مدام در طول گزارش بازي از انبوه تماشاگران ايراني تعريف و احساس شعف مي‌كنند!

اما اين يك روي سكه است. روي ديگر سكه تلخ است و به نظر نمي‌رسد بابت آن مباهات كرد و افتخارآميزش دانست. اينكه ميليون‌ها ايراني از ايران رفته و در ديگر كشورها مقيم شده‌اند، آيا جاي مباهات و افتخار دارد؟! برخي آمار رسمي تعداد ايرانيان مهاجر را بين 5 تا 7 ميليون نفر ارزيابي كرده‌اند يعني چيزي حدود 10درصد جمعيت كل ايران!

آمريكا، استراليا، كانادا، اروپا، نيوزلند، هندوستان، كشورهاي حاشيه خليج‌فارس و حتی ممالك شرق آسیا همچون مالزی، در حال حاضر بيشترين آمار ايرانيان را در خود دارند. اين در حالي است كه ايران فقط در پذيرش مهاجران افغان، آمار بالايي دارد و اگر مهاجران افغان را كه به خاطر شرايط خاص جنگي و ناآرام اين كشور در طول 3 دهه اخير مهاجران اجباري بدانيم، ايران عملا به عنوان يكي از بزرگترين كشورهاي «مهاجر‌فرست» در بين كشورهاي جهان  محسوب می‌شود.

باز هم آمار رسمي حكايت از حجم بالاي نخبگان مهاجر و همچنين سرمايه‌هاي اقتصادي كلان ايرانيان مهاجر دارد كه سهم فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و سرمايه‌گذاران اقتصادي را بسيار چشمگير مي‌كند. با اين تفاصيل آيا مهاجرت روزافزون ايرانيان از كشور خود يك پديده مثبت بايد تلقي شود؟! چرا بايد اينگونه باشد كه حدود 10 درصد جمعيت ايران از كشور خود مهاجرت كرده و می‌كنند؟! و بسیاری دیگر نیز در آرزوی رفتن و مهاجرت بسر می‌برند اما مشكل اقتصادی و سختی های آن، آنان را از مهاجرت بازداشته است!

اينها سئوالات ساده‌اي هستند كه بررسي و تحليل‌شان اگر با نگاه ايدئولوژيكي و سياسي همراه نشود، مي‌تواند اين پاسخ را فراروي ما قرار بدهند كه مهاجرت‌هاي اجباري و ناچاري آن هم در شرايط كه خوشبختانه كشور در شرايط خاصي همچون جنگ و... نيست اصلا افتخارآميز نيست و مثل گوينده احساسي ورزشي تلويزيون نبايد بابت آن فخر فروشي نمود!

اين ميزان مهاجرت نشان‌دهنده نقصي عمده در سياست‌گذاري مسوولان كشور است كه باعث مهاجرت بخش قابل توجهي از سرمايه‌‌هاي معنوي يعني شهروندان تاثيرگذار در عرصه‌هاي آموزشي، علمي (خصوصا پزشكي و مهندسي) و همچنين خروج سرمايه‌هاي مالي شده و مي‌شوند. نگارنده به هنگام تماشاي بازي تيم ملي در استراليا نه تنها مثل گوينده از اين همه جمعيت ايراني مهاجر در استراليا به وجد نيامدم كه بر عكس بسيار هم متاسف شدم و در خود فرو رفتم!

محمديان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۱:۵۵
كاملا درست نوشتييد. مجري تلويزيون از تماشاگراني تعريف و تمجيد ميكنه كه دوربين خودش، جرات نداره اونا را به خاطر پوشش و حجابشون نشون بده! (281430)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۰۰
من یکی که ناتوانم موندم وگرنه اگر امانش بود منهم مهاجرت می کردم حتی شده به افغانستان (281457)
واقع بین
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۴:۳۳
بانگ دهل از دور خوش است. جذب نخبه های علمی و سرمایه داران و نیروی کار جوان خاورمیانه به کشورهای غربی که از نظر تولید از اسیای جنوب شرقی عقب افتاده اند و خود جمعییت پیر و غیر مولدی دارند یکی از اهداف پروژه تخریب خاورمیانه توسط آنهاست . افسردگی و طلاق و اعتیاد از نتایج مهاجرت های بدون مطالعه و احساساتی است ولی اگر مهاجرت با برنامه باشد باعث پیشرفت میشود (281494)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۷:۱۶
آقا/خانم واقع بین، افسردگی و طلاق و اعتیاد تو مملکت خودمون نیست؟ شما مطمئن باش کمتر کسی هست که در صورت وجود شرایط مطلوب برای همیشه کشور خودش رو ترک کنه. می بینید یکیش همینه صد و سیما و مجری و مبلغ و ... فقط سوت و کف مردم رو می خواد و حاضر نیست اونها رو نشون بده. این توهین نیست؟ من هم موافقم که مهاجرت باید با برنامه باشه. وقتی خود کشورهی خاورمیانه باعث میشن مردمشون برن چرا فکر می کنید پروژه غربی هاست؟ البته اونا هم استفاده می کنن ولی ریشه اش جای دیگه ست. (281591)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۹:۳۷
از نظر علمی افسردگی در مهاجرین بیشتر است متاسفانه به علت تماس و مسافرت کم مردم به خارج کشور خیلیها فکر می کنند خارج از کشور برای همه بهشت است می گویند ماشین ارزان است ولی نمی دانند به علت گرانی سوخت و آب و برق کسی جرات مصرف بی رویه آنطور که اینجا وجود دارد را ندارد، نمی دانند که آنجا کار مفید کارمندان چند برابر اینجاست،اینجا طرف اگر استخدام رسمی یا قانون کاری باشد اگر هر خلاف ی کند عملا نمی توان اخراجش کرد (281647)
الف
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۰:۴۴
بله این مسائل هست و به حق هم هست مطمئنا اونجا هم جای تنبل ها نیست. اتفاقا خیلی ها که از وضعیت اینجا شکایت دارند به خاطر همین است که یک نفر با تلاش چندبرابر کمتر از یک تنبل درآمد دارد. (281676)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۰:۵۵
والا ظاهر قانون خیلی قشنگه .وقتی پای اجراش وسط میاد میبینی همه ش فانتزیه! (281678)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۴:۴۵
ولی من یکی می مانم و برای فردای بهتر می جنگم.
زنده باد میهنی که چون خاک گلدان است برای گل که خاک گل عوض شود شاید زنده بماند ولی شاداب نمی ماند (281497)
سعید1
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۵:۰۶
آفرین.بمان وبجنگ.ما هم در کنارت هستیم.البته فقط جنگت را تماشا می کنیم. 2500 سال تمدن این سرزمین که حاصل جنگ های دلاورانه است . . . برای که می جنگی دوست من.خاتمی که مرد اعتدال واخلاق وخرد است ممنوع الخروج شده.آمار غارت ها را از سر خجلت نمی گویند روزنامه ای هم که بنویسد دخلش را می اورند آنوقت تو نازنین می خواهی بجنگی؟با که؟برای ملتی که لذت می برند دروغ بشنوند؟کیف می کنند غارت شوند؟! بجنگ دوست من.بجنگ دلاور! (281511)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۲۱:۳۶
حتما فکر میکنی در کشورهای دیگه دروغ و دزدی نسیت ،همه خبرها و حرف ها راسته،حقوق بشرهم که هست ، همه با هم مهربان هستند ، به سگشون بیشتر از انسان ها بها نمی دن ،نژاد پرستی که اصلا نیست ،کانون خانواده ها گرم گرم و هزان نکته دیگه . بابا تو راست میگی . تو در آرزوی رفتن باش و نجنگ. (282097)
ریش سفید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۲۳:۳۵
حرف حق جواب نداره (282151)
ریش سفید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۲۳:۳۶
دلا تا کی دراین زندان فریب این وآن بینی
یکی زین چاه ظلمانی برون شو تا جهان بینی (282154)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۸:۰۶
بعنوان یک دانشجو چیزی که بعد از 21 سال زندگی یاد گرفتم این هست که شعار و حرف زدن پوچ ترین چیز در دنیاست (281616)
جهان سومی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۱:۴۹
در جهان سوم سیاستمداران و مسولان با حرف زدن (حرفهای قشنگ) بر مردم حکومت می کنند (281694)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۰۱:۵۷
شعارنبود اعتقاد منه.
من نمیگم اونهایی که به فکر رفتنن اشتباه میکنن، نه بهترین کارو میکنن ولی من فقط باموندن و جنگیدن سازگارم.اونجاهم برم بیشترازدوروز نمیتونم دووم بیارم!!! (281739)
انتخاب گر
United Kingdom
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۳:۴۲
بعنوان یک فرد تحصیلکرده ارشد شریف و شاگرد ممتاز بیش از 15 سال ماندم و جنگیدم. در تحصیلاتم موفق بودم، در کارم موفق بودم، در 29 سالگی از صفر شرکتم را ساختم، بعد از 8 سال بدون هیچ وابستگی سالانه چندین میلیارد درآمد داریم، چندین پروژه ساختمان سازی در بهترین نقاط تهران در دست دارم ولکین الان در سن 37 سالگی هر وقت به امریکا سفر می کنم حس می کنم بجای زندگی فقط جنگیدم و شاید بهتر بود همان 8 سال پیش در امریکا می ماندم. اما زندگی فقط یک بار تکرار می شود پس بهتر است فردا بهترین نقشت را بازی کنی. (281730)
سعید
Spain
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۲۳:۵۴
کدوم فردا عزیز. مگه فردایی وجود داره خدا خیرت بده. منم وقتی دانشجوی کارشناسی بودم اینو میگفتم. ولی حالا که سال آخر دکتری ام به جرأت میگم یک ثانیه تحمل ندارم توی این مملکت بمونم. فکر کردی شما چقدر برای سران این مملکت مهمی که میخوای بمونی و بسازیش. اصلاً مگه 80 میلیون انسان اهمیت دارند.
من حاضر برم حتی به قیمت یک شهروند درجه سه بودن. چون حداقل در اونجا جایگاهم مشخصه (282173)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۰:۵۹
واقعا که خیلی ......
اره باید بری همون جا با القاعده همنشین بشی.
(281680)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۲:۱۵
یه خورده فکر کنی می بینی که بیشتر مهاجران به ایران افغانی اند میزان مثبت به اظهار نظر شخص آقای امید نشان از افراطی و تندروی مخاطبین این سایت است ضمنا ایرانی که به خاطر مشکلات کشورش، کشور را ترک کند ایرانی نیست همان برود بهتر (281702)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۰۴:۲۷
خوب شما پشتتان گرم است و تابعیت ایرانی را به راحتی می گیرید و می دهید (281742)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۲:۱۸
عامل اصلی مهاجرت تبلیغات به شدت منفی از کشور توسط امثال شماست که ناامیدی را بر کشور حاکم می کنید و یه عده هم باور می کنند (281704)
23
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۲:۵۴
رضا خوابی خب خواب دیدی خیر باشه مردم چیزی که میبینند ولمس میکنند رو باور میکنند تو یک نشانه امید بخش به ما بگو ما هم بدانیم. (281718)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۰۲:۰۲
من منکر مشکلات نیستم ولی ما باید بمانیم و این مشکلات را حل کنیم نه فرار کنیم یعنی واقعا و انصافا وضعیت کشور در حدی است که نمی توان توی ایران زندگی کرد؟؟؟ درضمن چرا فکر میکنی که مردم انچه تو می بینی می بینند متاسفانه کینه شما نسبت به نظام باعث شده ایران را فراموش کنید یا بهتر بگویم نشان از این است که چندان ارق ایرانی ندارید وگرنه مسائل سیاسی کشور نمی تواند جلوی عشق به ملت و کشور را بگیرد (281740)
صمصام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۱۲:۱۹
آقا رضا ,شما قطعا" جوان هستی و تازه نفس. انقلاب که شدم 13 سالم بود و الان بالای 50 سال ,من ماندم و اشتباه کردم چون رفقای بنده که رفتند به معنای واقعی زندگی کردند , بنده هم کارگاه داشتم و هم تخصص و هم پیشنهاد کار از چند کشور خیلی خوب ولی ماندم و الان در 50 و چند سالگی بدنبال کار میگردم ,خنده داره ؟
سیاستهای غلط کمر تولید و صنعت را تا کرد و من هم کتکش را خوردم . . ، نکند شما هم کتکش را خواهی خورد. (281803)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۱۶:۲۱
با یک مثال که نمی توان کلی بحث کرد اصلا ولش کن از اول هم حدس می زدم حرف حق نمی پذیرید شما برید هر جا دوست داشتید ما می مانیم و ایران را می سازیم و این شاید برای شما شعار باشه ولی من از صمیم قلبم و با فکر گفتم (281937)
حسن
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۲۰:۲۳
البته بعضی ها در ایران می مانند نه به خاطر اینکه ایران را بسازند بلکه به این خاطر که هیچ کجای دنیا به این راحتی نمی توان رانت خوری کرد!به این راحتی نمی توان فقط با رابطه و فامیل بازی و بدون هیچگونه تخصص یک شبه ره صد ساله رفت.بابک زنجانی ها فقط در ایران می توانند رشد کنند وگرنه در کشورهای پیشرفته هیچ اند (282049)
مهرگان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۲۲:۴۴
آقا رضا من هم میخوام برم نه به خاطر این که ما ارق ایرانی نداریم ما هم مملکت خودمون را دوست داریم مثلامن رشته ام ژنتیک مگر چه قدر آزمایشگاه تخصصی برای رشته من وجود داره یا کار تحقیقاتی دکتری رشته من هم حق التدریس دانشگاه هستند با ترمی 500 هزار تومان حقوق برای 9 واحد درسی درصورتی که آمریکا برای یک دکتری ژنتیک سالانه 80الی 120 هزار دلار حقوق میده در واقع برای رشته ای مثل رشته من مملکت ما پتانسیل کاری نداره تا میادهم پیدا کن 20سال طول میکشه (282125)
دهه ی 60
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۰۶
منم پول داشتیم حتی 1 ثانیه تو این مملکت نمیموندم.... خسته ام. خسته (281462)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۳۸
ای کاش من هم میتونستم از ایران برم (281478)
لطفا منتشر کنید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۰:۳۱
من یک مخترعم .دنبال کارهامم که برم آلمان (281672)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۰۵
از ایران سالانه 2 تا 4 هزار دانشجو ، استاد و آدم تحصیلکره یا متمکن مهاجرت می کنند . در واقع ایران بزرگترین صادر کننده مهاجر پولدار یا با سواد و نخبه به صورت رایگان به تمام جهان می باشد . مسئولین ما باید برن بمیرن با این سیاست گذاری ها . (281436)
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۴۱
با سوادها استرالیا نمیرن!!!!!!!!!! (281451)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۵۵
کجا میرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (281455)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۲۰
میرن
خبر نداری نظر نده
من دانشجوی دکتری شریفم
میدونی چندتا از بچه های ما رفت استرالیا (281468)
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۴:۱۹
اینهایی که منفی دادن لطفا اسامی دانشگاههای معتبر استرالیا رو نام ببرن تا ما هم یاد بگیریم (281489)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۷:۲۷
اگر واقعا قصد سوال داری کافیه یه سرچ کنی تو چند تا سایت معتبر که دانشگاه ها رو رده بندی می کنن اونجا میتونی حداقل 10 تاش رو پیدا کنی. مساله بعد هم اینه که کسی که مهاجرت می کنه از ایران، الزاما حتی اگر خیلی هم باسواد باشه دنبال بهترین دانشگاه های دنیا نیست. شرایط کشور مبدا و شرایط اقتصادی هم مهمه. به نظر من واقعا منطقیه تو یه دانشگاه حتی سطح پایین تر از دانشگاه داخل یک نفر درس بخونه ولی آرامش داشته باشه. اینجا بورسیه رو میدن به فامیل ها ولی اونجا به دانشجوهای خوب ارشد هم کمک هزینه تحصیلی میدن. (281600)
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۷:۴۹
دانشگاه زياد داره. ولي اكثرن ميرن واسه كاررررررر! اون چيزي كه بعضي از مسولين ما ١٠ تا ١٠ دارن و دو دستي هم به ١٠ تاش چسبيدن مبادا يكي از حقوقاشون كم شه! (281608)
احمد از بریزبن
Australia
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۸:۴۰
1001 مطالعه بیشتر کن واسه خودت خوبه
دانشگاه گریفیس/ دانشگاه وسترن سیدنی/ دانشگاه آر ام آی تی/ کیو یو تی/ سی کیو یو/ دانشگاه ملی استرالیا/ دانشگاه ویکتوریا
اینا تغدادی از دانشگاه های اینجاست (281629)
صمصام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۱۲:۲۴
جناب 1001 ,خود وزیر مهاجرت استرالیا گفت که سازماندهی شورشهای کمپهایه مربوط به مهاجران از طریق ایرانیان است چون آنها هستند که تحصیل کرده و باسواد هستند و از عهده اداره اشخاص دیگر برمیآیند. (281807)
سعید1
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۱۷
خوب بروند.چه ایرادی دارد؟مهاجرت هم ممنوع شود؟تنها راه نجات وزندگی بهتر است.هر وقت اعتراض در کشورهای اروپایی را می بینم با خود می گویم اگر اینها ناراضی اند حاضرم جایم را با آنها عوض کنم.آنها بیایند در این بهشت برین زندگی کنند ما هم به آن جهنم می رویم ومی سوزیم و زجه می زنیم.آنوقت آنها از این بهشت حال زار ما را نگاه کنند وبخندند.برادر من مهاجرت بد نیست.وقتی ملتی نمی توانند کشوری اصولی درست کنند باید به جاهای بهتر مهاجرت کنند.این یک حق بین المللی است.آزادی بیان دارند.تامین اجتماعی دارند.دیگر چه؟! (281466)
عشق...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۱۶
.........تو آمریکا یا اروپا باشه بهتر از اینه که انسان باشه و تو ایران باشه. وقتی تو یه مملکت مسولای.... به جوونا بی تفاوت هستن.....ولی حاضر نیستن که عوض شغل و کار که عرضه و توانایی ایجادشو ندارن به بیکارا حقوق بدن.......... (281440)
شايان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۱۹
بايد گريست به حال ايران امروز . . . (281441)
سعید1
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۲۱
اتفاقا باید تحسین کرد.خدا پدر آنی را که اسباب مهاجرت را فراهم کرده بیامرزد. چرا باید گریست؟کم کم دارد پالایش اتفاق می افتد.نخبگان به سرزمین های هوشمندان می روند و ما ها اینجا می مانیم.توزیع میانگین بهره هوشی در دنیا اصلاح می شود. آنان که لیاقت سروری دارند سرور می شوند وآنان که بردگی در خونشان است بردگی می کنند. (281469)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۹:۵۶
اخه مشکل اینه که بعضی وقت ها یه آدم هوشمند به دلیل مشکلات دیگه مثل عدم پشتوانه مالی،یا مشکلات عاطفی و ... نمی تونه بره اینش ظلمه (281654)
عبدالعلی غلامزاده بابره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۲۳
مردم فرار کرده اند....از بیکاری ....بدبختی....تا در غربت خوشبخت بشند...که ممکنه 1 درصد خوشبخت شده اند.....بقیه مجبوری زندگی میکنند. (281442)
لبو فروش
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۰۴
بدبختی تو مهاجرت مال فیلماس . البته هستند کسانی که تو غربت دچار مشکل می شن ولی اکثر کسانی که مهاجرت می کنن به غرب و آمریکا دیگه حاضر نیستن یر گردن (281459)
مهدی
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۲۷
آقا چرا نرن واسه چی واستن به خدا اونایی هم که موندن اگه میتونستن تاحالا فرار کرده بودن ازین مملکت (281444)
لبو فروش
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۰۶
درست گفتی دوست عزیز وایسن امثال طائب براشون نسخه بپیچند؟؟؟ (281461)
بی نام
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۵:۱۹
لبو فروش اینرو خوب اومدی (281522)
اسلاه تلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۶:۴۵
مهم شرکت در انتخابات وتعین سرنوشت است مهاجرت اهمیتی نداره . (281574)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۲۸
باور کنید که اگر امنیت مهاجرت نضمین می شد بیش از 50 درصد جوانان از کشور مهاجرت می کردند (281445)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۳۲
باید غیرت این همه تماشاگران افتخار و بابت سانسور های ناشیانه صداوسیمای میلی که همیشه رسوا بوده نیز از این رسانه که از بیت المال ارتزاق میکنه متاسفیم (281446)
محمد هادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۳۶
اينجانب به كليه هموطنان غيور و توانمند خارج نشين افتخار ميكنم و برخود ميبالم و پاسخ به اين سوال كه چرا تاثير گذارترين هموطنان ما زندگي در غربت را به وطن خود ترجيح داده اند، نه تنها مطلقا" سخت نيست، بلكه بسيار بسيار هم سهل و آسان است. آيا وقت آن نرسيده كه پس از 36 سال عملكرد خود در رابطه با فراري دادن! هموطنان خود را مورد ارزيابي و تجديدنظر قرار دهيم؟ چرا يك عده همچنان بر كوبيدن طبلي فرسوده و بدآواز اصرار مي ورزند؟ (281447)
ghgh
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۰۸
چون منافع اون یکسری که شما گفتی ، اینجوری ایجاب میکنه . (281463)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۳۷
خیلی جالبه گزارشگر دم به دم از تماشاگر های ایرانی تعریف میکرد که خوب دارن تشویق میکنن و کلی حرف دیگه ....بعدش تصویر یه دختر کوچولوی قطری را که پرچم قطر دستش بود را هی نشون میداد ....افتخار کنید به این همه ایرانی که وطنشون را به امید زندگی بهتر ترک کردن ...شکر خدا وضعشون هم از همه ما ایرانی های مقیم مام وطن بهتر هست....این صدا و سیما و این شما (281449)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۴۰
یه مثال ساده میزنم بهار جون روشن شی
من توی یه شرکت خصوصی هشت ساله سابقه کار دارم یکی از دوستام دو سال پیش رفت سوئد (پناهنده اجتماعی) الان خانه اش سر جاشه بهترین زندگی و ماشینشم نیسان قشقایی هست . بنظر شما این سختی هست یا اینکه من باید از صبح تا شب جون بکنم فقط واسه اجاره خونه و غدا قضاوت با شما . با این شرایط بهتر رفت (281450)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۲۶
واقعا لپ كلامو گفتي (281472)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۲۸
واقعا چرا كشورما بايد جوري باشه يك هموطن نتونه توش زندگي بكنه و ريسك مهاجرت رو بپذيره؟ والا من شخصا الان دنبال راهي هستم كه بتونم راحت باخانواده مهاجرت كنم هنوز جراتشو نكردم ،ولي وقتي اينجارو ميبينم و چيزايي كه اونجا ممكنه پيش بياد شكم برطرف ميشه اخه دلم بحال بچهام ميسوزه كه اونا هم بخاند مثل من افسرده وبيمار بشن ازمن گذشت بايد بفكراونها باشم (281474)
الف
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۹:۱۴
دوست شما احتمالا زحمت کشیده ولی من در دنیا کشوری را می شناسم که بعضی ها چندین برابر وضعشون از دوست شما بهتره، بدون زحمت. بدون پول و بدون تخصص دارای شغل و درآمد و خانه و ماشین میشن. فقط کافیه وابستگی سببی یا نسبی داشته باشن یا زبان پرچرب. (281642)
رامینف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۲:۴۸
دقیقا...
همین مساله به ذهن آدم می رسه
مثل این می مونه که آلمان کیفور بشه ازاینکه مردمش همه جا آواره هستن... و احساس غرور کنهی
عنی ما ازاینکه بدبختیم و در کشور خود جایی نداریم خوشحال بشیم.
و بدبختی دوم اینکه به وجود این ایرانیها افتخار می کنیم و ممنونشون هستیم و احساس غرور و مردم و.... ولی قابل نشون دادن نمی دونیمشون در تلویزیون (281452)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۱۶
وقتی مسئولين مملکتی برای ملتشون ارزش قائل نیستن ،وقتی ماشین دو میلیونی رو 20میلیون به ملت میدن،وقتی از حداقل دیدن یه کنسرت محروم میشن،وقتی تو مملکت خودشون غریبه هستن ،وقتی با مدارک ليسانس و فوق ليسانس و دکتری به دلیل بیکاری نمی تونن ازدواج کنن نمی خواید برن به ديگر ممالک ؟آره ما نزديک 18سال فقط به این جوانا آموزش میدیم و بعد دیگر کشورها از این نیروی آماده استفاده می کنن....حالا هی بگید این بیچاره ها فتنه گرن (281465)
رسول زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۲۱
من شصت وپنج سال سن دارم سه فرزند دارای تحصیلات دانشگاهی دارم تمام دارایی ام صرف تحصیل آنها شده است هرسه مجرد و هرسه بیکار هستند اندک موارد استخدامی هم که پیش می اید یا نصیب خانواده ..و.. میشود یا توسط آدم های پارتی دار برخلاف شایستگی وشایسته سالاری فرا اشغال میشود بارها تصمیم به جلای وطن گرفته ام نه بخاطر خودم بلکه فقط وفقط بخاطر فرزندانم که در مقابل چشمانم هرروز ذوب میشوند (281470)
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۲۷
تازه هنوز میگن جمعیت باید زیاد شود! بله شما کار و درآمد برای این جوانانی که بزرگ شده اند محیا کنید و نه اینکه وقتی دیدید پادگانها خلوت شده صحبت از افزایش جمعیت کنید وبگید بقیش به ربطی نداره. (281473)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۳۶
وقتی بعضی مردم عراق و لبنان و فلسطین و سوریه و افغانستان و یمن و ونزوئلا رو بر مردم خودش ترجیح میدن معلوم مردم می خواهند از این مملکت مهاجرت کنند توی این مملکت کسی می مونه که بدون اینکه کاری بکنه دولت حقوقش رو ماهانه به حسابش واریز می کنه و مالیات هم نمی ده . هر جند وقت یک بار هم یک سفر خارجی میره و هزینه اون هم می اندازه به حساب دولت . آخرش هم مثل خاوری میره کانادا برای همیشه اون جا استراحت می کنه و بچه هاش خوشبخت می شند این بود قصه ما . اون ور آب نرید خوب نیست اونجا جهنم . اینجا بهشته (281476)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۳:۳۷
تو ایران ما شرایط برای جوانان مثل یک فرد است که غل وزنجیر به او بسته اند و میگویند کار کن. مثلا یک فارغ التحصیل حسابداری اول چه جور کار پیدا کند و بعد که شاید کار پیدا کرد مثلا 700 هزار تومان به او می دهند قوت بخور نمیر در حالی که در بعضی کشورهای دیگر که نرخ تورم بسیار کمتری دارند سه الی چهار برابر بیشتر به چنین فردی می دهند.(چرا به این روز افتادیم.) (281477)
محمدرضا سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۴:۱۴
اتفاقا نظر من هم همینه و همیشه حضور انبوه ایرانی در ورزشگاه های خارجی رو نشانه ضعف سیستم فرهنگی اقتصادی ایران میدونستم. (281486)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۴:۱۸
سیاستهای غلط باعث شده هموطنان اکثرا تحصیلکرده و سرمایه دار از مملکت گریزان باشند و اکثریت مردم هم آرزوی پیوستن به آنان را دارند و در مقابل چندین میلیون از مردم فلاکت زده و محتاج و تحصیل نکرده ی افغان وارد کشور شده اند حال با در نظر گرفتن اینکه چه نیروهایی رفتند و چه کسانی وارد شده اند و نبود مدیریت قوی و علمی در کشور می توان نتیجه گرفت که ایران بجای پیشرفت بسیار پسرفت داشته است و این مهم با اندکی تفکر عیان است. پس یکی از راههای پیشرفت کشور برداشتن مانعهای ایرانیان خارج رفته برای ورود به کشور است ... (281487)
جان خسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۴:۵۲
مهاجرت در شرایط سخت و ظلم در قران تشویق شده است . منهم اگر امکانش بشود حتما میروم.خسته و بیزارم از این همه ریا و فساد و دغل و دروغ که در کشوری داعیه اسلام رواج دارد.در بلاد کفر!دین آدم پایدارتر و نزدیک تر به قرب الهی است تا این جا.به قول سیدجمال اسدابادی که یک قرن پیش گفت به اروپا رفتم اسلام دیدم اما مسلمان ندیدم به کشورهای اسلامی رفتم مسلمان دیدم اما اسلام ندیدم. چقر خسته و تحقیر شده ام در سرزمی مادری ام. (281502)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۵:۰۹
دور اندیشی+شرایط مناسب= مهاجرت از ایران (281515)
راه علاج !
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۱:۵۳
بهترین راهش این است که یک طرح 2 فوریتی در مجلس تصویب شود که همه مردم ایران ممنوع الخروج باشند به جز خودیها!! (281696)
بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۰۲:۱۷
خود مسیولین الان بچه هاشونو میفرستن خارج...!! (281741)
غیرخودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۱۲:۲۰
امسولان وقتی خودشون خودی هستند بلاشک فرزندان عزیزشون هم جز خودیها محسوب می شوندبنابراین اجازه الخروج دارند (281804)
خسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۵:۱۵
حقیقت رو گفتی جناب نویسنده. هیچ کدوم از ماها جوونا دوست نداریم از کشورمون بریم. اکثر کسانی که مهاجرت کردند بخاطر برنامه ریزی های اشتباه و بی عدالتی در کشور هستش. من با اینکه خیلی دوست دارم به مردمان خودم خدمت کنم ولی به محض اینکه فرصتی پیش بیاد از ایران میرم چون بیکارم. کسی برا این همه دود چراغ خوردن من ارزش قائال نیست. خسته شدیم از این همه پارتی بازی، بی عدالتی. بی برنامگی. (281518)
بهراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۵:۲۶
با مدرک دکترا 5 سال با حقوق ماهی 70 تومن درس دادم
الان بیکارم یه پسر 37 ساله مجرد بیکار و باطل
اینجا اغلب مردم دپ و بهم ریخته شدن. وقتی کار نباشه ازدواج لوث میشه و فساد پیش میاد و بنیان خانواده ها از هم میپاشه. اوضاع خرابتر از اونیه که فکر کنید. اونور آب هم برای ماها خبری نیست. همونطور که افغانی ها اینجا عزت و احترام ندارن (281529)
قلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۵:۳۶
نویسنده محترم متن با سلام
می دانم دلت پر از حرفهای ناگفته و قلمت هم نمی تواند ابزار فکر و دلت باشد ولی با این همه محدودیت احسنت که حرف دل منو زدی هر ند که خیلیاشم نزدی ولی بازم دمت گرم (281533)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۵:۵۵
کاش شرایط کشور از لحاظ اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی به گونه ایی شود که همه ساکنین این کره خاکی برای رسیدن به ایران حسرت بخورند . این آرزو دست نیافتنی نیست . کافی است ایرانیان که روزگاری الگوی کشورهای بزرگ حال حاضر بوده آنها را الگوی خود قرار دهند . ژاپن کشوری است که دومرتبه متولد شد با حدود 50 سال عمر (281544)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۹:۲۹
کاش رو خوب اومدی ولی بقیه اش رویا پردازی بیش از حد بود (281644)
فرهنگي بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۶:۲۶
دو پسر مهندس دانشگاه دو لتي يكي ارشد هم گرفته سربازي تمام شده در خانه دارم نه سرمايه براي كار دارند و نه پارتي .اگر كاري در خارج از كشور پيدا شود دار و ندارم ميفروشم و باهم ميرويم تا حالا كه 30و31 سال از عمرشان گذشته هيچ چيزي دستشان نيست . (281557)
میعاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۶:۳۲
من هم اگر می توانستم می رفتم!خانه ی که نتوان تعمیر کرد باید ترک کرد. (281564)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۶:۳۹
این همه داد و بیداد راه نیندازیذ که مهاجرت زیاد است و...در همه جای دنیا زیاد است،فقط ایران نیست،با این کارها فقط باعث می شوید که مسولان راه کار های تنبیهی و ایجابی مثل گران کردن مدرک و هزینه تحصی رایگان و یا افزایش وثیقه سربازی...که به ضرر دانشجویان است اقدام کنند،تحصیل در غرب و ..هیچ ایرادی ندارد،بساری از بزرگان انقلاب هم تحصیل کرده غرب اند،اسمشان را هم همه می دانند،مهم این است که شریایط خوبی برای بازگشت نخبگان فراهم شود،نه اینکه ما بگوییم نروید و به علمتان افزوده نشود،این حرکات قرون وسطایی ست (281570)
بی خانمان
France
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۲۰:۵۴
بابا جان چه امکاناتی داریم و چی می تونیم در مقابل انها مهیا کنیم ملت بیچاره بیچار است بس همین عده که از این وضعیت راضی هستند وقتی حساب بانکی آنها تراوش کنه و از مقام برکنار بشن می رن بیرون (282072)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۶:۴۵
ایران شایسته ایرانی است بردار

تو ایران رابساز

تو ایران را برای زندگی مهیا کن

ایران مال توست (281575)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۶:۵۶
کاری کردن همه در برن یا بسازن و بسوزن......
از زمان آمدن احمدی نژاد و به دست گرفتن صنعت و اقتصاد توسط بعصی گروه ها...بسیاری از شرکت های درست حسابی ...نیمه تعطیل شدند مثلا
سازه ؛ نارگان، ناموران، چگالش، ایریتک، هیربدان، جهان پارس،و... وده ها شرکت خصوصی نفتی که 80 دردصد نیرو هاشون رد کردن....
شرکت های به اصطلاح نفتی نهاد ها می خواستند جای خارجی بگیرند!!!
جالبه فقط آمدند شرکت های ایرانی بدبخت کردن و فاتحه تولید و توان داخلی رو خواندند!! (281582)
تاجیک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۶:۵۶
بگذار بروند در عوض ما اینجا از طائب ها کوچک زاده ها و نماینده های مردمی و... از همه مهمتر آقای شریعت مداری نهایت بهره و لذت را میبریم . (281583)
شنتیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۸:۰۸
جای شکرش باقیه که هنوز سر غیرت ملیشون موندن@
و خدارو شکر که نمیگن اينا عوامل خودفروخته هستن@ البته پاش بيافته میگن!!!!!! (281619)
گیلار
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۹:۱۲
. . . ما باید فلسطین و لبنان و سوریه رو بسازیم اونا از نان شب مردم ما واجب ترند. (281641)
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۹:۱۵
مهاجرت موقعی اتفاق می افتد که شرایط برای ادامه زندگی فراهم نشود و در کشور خود غریبه باشی و قران هم در این شرایط دستور هجرت میدهد و کشورهای غربی که میزبان ایرانی ها هستند بخاطر چشم و ابرو نیست بلکه اکثرا بخاطر تحصیلات، تخصص و هنر و بخصوص نیروی کاری جوان آنهاست و برای آنها حداقل امکانات فراهم میشود در صورتیکه در ایران نهایت آمال تبدیل شده به مسکن، خودرو و شغل. ولی در کشورهای غربی این بسترها آماده است و کسی دغدغه ای از این بابت ندارد. (281643)
نفتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۱۹:۵۵
نمی دونم منابع ایران کمتر از استرالیا ست یا استرالیایی ها فضاییند یا نبوغ بیشتری دارند که بیکار های ما رو هم سر کار بردند وما با این همه منابع بیکاریم (281653)
صدای مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۰:۱۳
مملکت برای 10 درصد جامعه فضای باز در نظر گرفته شده است و اکثریت جامعه یا عوامل صهیونیست هستند یا جاسوس امریکا و فقط در هنگام انتخابات ایرانی فرض می شوند , چنانچه گوش شنوایی برای صدای اکثریت مردم باز نشود حجم مهاجرت بیشتر خواهد شد یا بی تفاوت به سرنوشت کشور حالا دوباره 500 نفر بنام کل ملت بروند سفارت فرانسه هم اشغال کنند ووضعیت مردم هر روز بد از قبل شود (281661)
sami
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۰:۴۰
اینها که مهاجرنیستند کارمندان سفارت هستند.مهاجرها بی حجاب هستند :) (281674)
ﻣﺤﻤﺪ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۱:۱۳
ﻣﺎ ﺭﻛﻮﺭﺩ ﺯﺩﻳﻢ (281689)
دکتر بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۲:۰۶
بنده هم تصمیم م رو قطعی کردم که برم تا با وجود دکترا بیکار و انگل وار زندگی نکنم برم جایی که حداقل از این 23 سال درسی که خوندم استفاده ای بشه و به هدر نره این عمر گرچه نصفش بر فنا رفت در یافتن فرداهای بهتر که بهتر که نشد هیچ بدتر هم شد!!!! (281699)
رضا
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۲:۰۶
تا زمانی که در کشور شایسته سالاری نباشدوضع همینه. یک عده که چیز ی حالیشون نیست با پارتی بازی شدن همه کاره وکارشناس در همه امور .انوقت یک عده که پول نفت خرجشان شده وتحصیل کردن مجبور میشوند مهاجرت کنند.مگه غیر از اینه که تحصیل کردها بایدمملکت را بسازن .با این وضع پول نفت دوباره تو جیب غربی هاو کشور ما همیشه جهان سومی باقی می ماند. (281700)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۲:۱۹
هر وقت آماده میشم برم دلار 3 برابر میشه و من مجبورم که بمونم تحمل کنم اما تنها چیزی که بهم امید میده اینه که نلسون ماندلا بعد 27 سال زندان بالاخره صعم آزادی رو چشید و آزاد مرد شاید ما هم بچشیم و بمیریم (281706)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۲۲:۳۳
واقعا که خیلی باعث تاسف و درد آور است اکثر نخبه ها بعد از گرفتن مدرک و برای بازدهی از ایران خارج می شوند و این تعداد زیاد مشخص می شود که یک جای کار ایراد دارد (281713)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۰۷:۴۹
بیاد آوریم که 35 سال پیش در آستانه پیروزی انقلاب ایرانیان از سایر نقاط به وطن باز می گشتند.
شعار آنروزها این بود بعد از شاه نوبت آمریکا است. بعد ها این شعار به ایدئولوژی تبدیل شد.
در حالیکه شاید ضرورت نداشت . و لازمه حاکمیت ملی و پی گیری منافع ملی آن هم بصورت پیوسته نبود .
در هر صورت جایی از فرضیه ها اشتباه بوده است . لازم است مرور کنیم و اصلاح کنیم. (281746)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۱۶:۰۳
منم از دست احمدی نژ اد میخواستم مهاجرت کنم ولی کلید اقای روحانی منو نگه داشت حالا میخوام برم شاخ افریقا (281929)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۱۶:۲۸
آیا حفظ جمعیت در سن کار وتحصیلکرده مقرون به صرفه است ویا افزایش جمعیت بدون هدف وراهکار مناسب ؟ افرادی زیاد میشوند که متاسفانه زیاد هم نمیشه روی آینده ان ها حساب کرد. (281942)
جوان بیکار فوق لیسانس
France
۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ۲۰:۴۷
البته یک چیز بگم اگه استرالیا در دوازه ها رو باز می زاشت چند ساد دیگه ریس جمهور و کل مجلس کشورشان ایرانی بودن حیف شد (282067)