کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بابت انبوه تماشاگران بايد افتخار كنيم؟!

اين همه مهاجرت از ايران جاي باليدن دارد؟!

1 بهمن 1393 ساعت 11:52

اين ميزان مهاجرت نشان‌دهنده نقصي عمده در سياست‌گذاري مسوولان كشور است كه باعث مهاجرت بخش قابل توجهي از سرمايه‌‌هاي معنوي يعني شهروندان تاثيرگذار در عرصه‌هاي آموزشي، علمي (خصوصا پزشكي و مهندسي) و همچنين خروج سرمايه‌هاي مالي شده و مي‌شوند.


گروه جامعه: هنگامي كه تيم‌هاي ورزشی ايران در مسابقات بين‌المللي در ساير كشورها به ميدان مي‌روند همواره يك نكته چشمگير و قابل اعتنا بر آن بازي سايه مي‌افكند كه همانا انبوه تماشاگران ايران حاضر در ورزشگاه‌هاست! اختصاص به چند كشور مهاجر پذیر جهان هم ندارد بلكه وقتی سال گذشته تیم ملی والیبال ایران برای حضور در مسابقات جهانی والیبال در لهستان حضور یافت، قبل از همه تیم اعزامی ایرانی از حضور آن همه هموطن خود در یك كشور شرقی اروپا انگشت به دهان ماندند!

در همين مسابقات فوتبال آسيايي كه در استراليا در جريان است به هنگام بازي‌هاي ايران، ورزشگاه مملو از ايرانيان است و گوينده‌هاي ورزش سيما نيز با وجد و احساسات همواره از حضور اين همه ايراني در ورزشگاه به نيكي و به عنوان يك افتخار سخن مي‌گويند و مدام در طول گزارش بازي از انبوه تماشاگران ايراني تعريف و احساس شعف مي‌كنند!

اما اين يك روي سكه است. روي ديگر سكه تلخ است و به نظر نمي‌رسد بابت آن مباهات كرد و افتخارآميزش دانست. اينكه ميليون‌ها ايراني از ايران رفته و در ديگر كشورها مقيم شده‌اند، آيا جاي مباهات و افتخار دارد؟! برخي آمار رسمي تعداد ايرانيان مهاجر را بين 5 تا 7 ميليون نفر ارزيابي كرده‌اند يعني چيزي حدود 10درصد جمعيت كل ايران!

آمريكا، استراليا، كانادا، اروپا، نيوزلند، هندوستان، كشورهاي حاشيه خليج‌فارس و حتی ممالك شرق آسیا همچون مالزی، در حال حاضر بيشترين آمار ايرانيان را در خود دارند. اين در حالي است كه ايران فقط در پذيرش مهاجران افغان، آمار بالايي دارد و اگر مهاجران افغان را كه به خاطر شرايط خاص جنگي و ناآرام اين كشور در طول 3 دهه اخير مهاجران اجباري بدانيم، ايران عملا به عنوان يكي از بزرگترين كشورهاي «مهاجر‌فرست» در بين كشورهاي جهان  محسوب می‌شود.

باز هم آمار رسمي حكايت از حجم بالاي نخبگان مهاجر و همچنين سرمايه‌هاي اقتصادي كلان ايرانيان مهاجر دارد كه سهم فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و سرمايه‌گذاران اقتصادي را بسيار چشمگير مي‌كند. با اين تفاصيل آيا مهاجرت روزافزون ايرانيان از كشور خود يك پديده مثبت بايد تلقي شود؟! چرا بايد اينگونه باشد كه حدود 10 درصد جمعيت ايران از كشور خود مهاجرت كرده و می‌كنند؟! و بسیاری دیگر نیز در آرزوی رفتن و مهاجرت بسر می‌برند اما مشكل اقتصادی و سختی های آن، آنان را از مهاجرت بازداشته است!

اينها سئوالات ساده‌اي هستند كه بررسي و تحليل‌شان اگر با نگاه ايدئولوژيكي و سياسي همراه نشود، مي‌تواند اين پاسخ را فراروي ما قرار بدهند كه مهاجرت‌هاي اجباري و ناچاري آن هم در شرايط كه خوشبختانه كشور در شرايط خاصي همچون جنگ و... نيست اصلا افتخارآميز نيست و مثل گوينده احساسي ورزشي تلويزيون نبايد بابت آن فخر فروشي نمود!

اين ميزان مهاجرت نشان‌دهنده نقصي عمده در سياست‌گذاري مسوولان كشور است كه باعث مهاجرت بخش قابل توجهي از سرمايه‌‌هاي معنوي يعني شهروندان تاثيرگذار در عرصه‌هاي آموزشي، علمي (خصوصا پزشكي و مهندسي) و همچنين خروج سرمايه‌هاي مالي شده و مي‌شوند. نگارنده به هنگام تماشاي بازي تيم ملي در استراليا نه تنها مثل گوينده از اين همه جمعيت ايراني مهاجر در استراليا به وجد نيامدم كه بر عكس بسيار هم متاسف شدم و در خود فرو رفتم!


کد مطلب: 66965

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/66965/همه-مهاجرت-ايران-جاي-باليدن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir