کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاهش رغبت زنان تکابی به بافت فرش

ايسنا , 13 ارديبهشت 1393 ساعت 13:57

گروه جامعه: مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف تکاب گفت: زنان چیره‌دست و هنرمند شهرستان تکاب به علت مشکلات و موانع فراوان به وجود آمده در سال‌های گذشته تمایلی به تولید فرش نفیس دستباف ندارند.


«فتح‌الله احمدی» با بیان این مطلب و با ابراز تأسف از کاهش رغبت و علاقه‌ی زنان تکابی به بافت و تولید فرش‌هایی با نقشه‌های محلی افزود: وجود سختی کار و نداشتن آینده‌ای مطمئن و ارائه‌ی حمایت‌های شغلی از قالیبافان و نابسامانی بازار فرش دستباف سبب کمتر شدن تمایل بانوان تکابی به تولید فرش دستباف شده است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون هنر – صنعت قالیبافی در تکاب یک شغل نیست، تصریح کرد: همین عامل در کنار عدم بهره‌مندی زنان قالیباف از مزایای بیمه‌ای و مشکلات تهیه مواد اولیه و فروش تولیدات به قیمت مناسب، از مهم‌ترین عواملی هستند که تولید فرش دستباف در تکاب را به حاشیه رانده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف تکاب با اشاره به اینکه با ادامه‌ی روند فعلی تولید فرش دستباف توسط زنان تکابی رو به افول است، اظهار کرد: تغییر نگاه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به قالیبافی در تکاب و نگرشی مبتنی بر شاغل دانستن قالیبافان و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آنها و نیز نظارت کافی در زمینه‌ی تهیه، توزیع و فروش مواد اولیه و حمایت از تعاونی‌های فعال در این بخش و نیز دادن اطمینان به تولیدکنندگان برای فروش مناسب فرش دستباف می‌تواند وضعیت تولید فرش دستباف در تکاب را از حالت رکود فعلی خارج کند.

احمدی ادامه داد: برای ادامه‌ی روبه رشد این هنر – صنعت ماندگار، همت والا و برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری کلان و مطمئن و حمایت‌های مستمر دولتی از قالیبافان ضروریست. این فعال حوزه‌ی فرش خاطرنشان کرد: شهرستان تکاب یکی از قطب‌های اصلی تولید فرش نفیس دستباف در کشور است اما هم‌اکنون به علت نبود حمایت‌های کافی و بی‌توجهی دستگاه‌های ذی‌ربط، بسیاری از بافندگان، دارقالی خود را جمع کرده و تعداد کارگاه‌های قالیبافی در تکاب نیز به سرعت روبه کاهش است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون تنها 5000 نفر بصورت غیرمتمرکز در شهرستان تکاب به تولید فرش دستباف مشغولند، یادآور شد: توسعه کارگاه‌های متمرکز قالیبافی و بکارگیری بافندگان ماهر در این کارگاه‌ها و پرداخت حقوق ثابت به آنها سبب ایجاد انگیزه در قالیبافان و رونق تولید فرش دستباف در تکاب می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف تکاب خاطرنشان کرد: نبود نظارت کافی در این بخش باعث شده تا فروش مواد اولیه‌ی تولید فرش دستباف در انحصار افرادی معدود در برخی شهرها قرار گرفته و تولیدکنندگان برای تهیه‌ی مواداولیه و آگاهی از قیمت واقعی مصالح تولید با مشکل مواجه شوند. احمدی همچنین با انتقاد از رکود فعالیت خانه فرش تکاب گفت: خانه‌ی فرش تکاب نقش و مسئولیت خود را در قبال قالیبافان و فرش دستباف تکاب به خوبی ایفا نمی‌کند و مساعدت و کمکی از سوی این مرکز نسبت به برطرف کردن مشکلات حوزه‌ی فرش دستباف تکاب انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: خانه‌ی فرش تکاب باید با فعالیت مستمر و پیگیر بعنوان حلقه‌ی واسط میان دولت و بافندگان فرش دستباف زمینه‌ی توسعه و دستیابی جایگاه واقعی فرش دستباف تکاب در کشور را فراهم کند امری که تاکنون محقق نشده است. مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف تکاب در پاسخ به این پرسش که چرا فرش دستباف تکاب به نام دیگر شهرها از جمله بوکان و بیجار شناخته می‌شود، گفت: این مسأله در صادرات فرش اتفاق می‌افتد و به علت نبود نظام صنفی و چارچوب‌های لازم وعدم سازوکار مناسب، فرش دستباف تکاب هنگام فروش و صادرات به نام فرش بیجار شناخته می‌شود.

احمدی با بیان اینکه به علت بی‌توجهی به وضعیت بازار فرش دستباف تکاب، این فرش در شهرهای زنجان و همدان، رونق عرضه و فروش دارد، افزود: به علت نبود نمایشگاه‌های دائمی و مراکز ثابت عرضه و فروش، فرش دستباف تکاب با نام دیگر شهرها عرضه و صادر می‌شود در حالی که نقشه‌ی فرش افشار تکاب بعنوان یک برند ملی به ثبت رسیده است. وی خاطرنشان کرد: فرش دستباف تکاب به‌علت کیفیت واستحکام زیاد بافت، نقشه و طراحی منحصربه فرد به «فرش آهنین افشار» مشهور است و به همین نام در جهان نیز شناخته شده که در سال‌های گذشته به بی‌مهری و بی‌توجهی دچار شده است.


کد مطلب: 40453

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/40453/کاهش-رغبت-زنان-تکابی-بافت-فرش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir