کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نگاهی به حریفان ایران در انتخابی جام جهانی

ایسنا , 24 فروردين 1395 ساعت 17:47

گروه ورزشی: قرعه‌کشی مرحله نهایی گروهی راهیابی تیم‌های آسیایی به جام جهانی 2018 روسیه انجام شد.


بر اساس قرعه‌کشی انجام شده که در کوالالامپور مالزی برگزار شد، تیم ملی فوتبال ایران در گروه A این مسابقه‌ها با تیم‌های کره جنوبی، ازبکستان، چین، قطر و سوریه همگروه شد. در گروه B نیز تیم‌های استرالیا، ژاپن، عربستان، امارات، عراق و تایلند قرار گرفتند.

 

در زیر به بررسی تیم‌های هر دو گروه و نحوه صعودشان پرداخته شده است.

 

گروه A

ایران

در مرحله قبلی انتخابی،‌ ایران صدرنشین گروه D شد و عمان در رده دوم قرار دارد. ایران تاکنون سه بار قهرمان آسیا شده است. این تیم ابتدا دو مساوی یک بر یک داشت اما از میانه راه قدرتمند عمل کرد و توانست در چهار برد خود به 15 گل دست یابد و تنها یک گل دریافت کند.

 

ایران در سال 1978 برای اولین بار به جا‌م جها‌نی راه یافت. بعد از آن سال ایران سه بار دیگر نیز توانست به این موفقیت دست پیدا کند. در مرتبه دوم، ایران در سال 1998 به جا‌م جها‌نی راه یافت که در آن سال توانست در اولین برد خود در جا‌م جها‌نی آمریکا را شکست دهد. بعد از آن ایران به جا‌م جها‌نی 2006 آلمان و 2014 برزیل نیز راه پیدا کرد.

 

 

کره جنوبی

کره در مرحله نخست گروهی مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی 2018، 24 گل زد و گلی هم دریافت نکرد. این تیم هفت برد پیاپی داشت و توانست به عنوان صدرنشین گروه G صعود کند. کره تنها تیمی بود که با بدست آوردن 100 درصد امتیازات صعود کرد.

 

این تیم از سال 1954 به جا‌م جها‌نی راه پیدا کرده است. کره جنوبی سه دهه صبر کرد تا دوباره به جا‌م جها‌نی راه یابد. با این حال این تیم از سال 1986 تاکنون هر دوره به جا‌م جها‌نی راه پیدا می‌کند و این یک رکورد در آسیا به حساب می‌آید.

 

این تیم همچنین در جا‌م جها‌نی 2002 به مرحله نیمه نهایی جا‌م جها‌نی رسید.

 

 

ازبکستان

این تیم در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی 2018 توانست کره شمالی را با نتیجه‌ چهار بر دو شکست دهد. آنها هفت پیروزی کسب کردند که پرگل‌ترین آنها، پیروزی پنج بر یک مقابل فیلیپین و پیروزی چهار بر صفر مقابل بحرین بود. ازبکستان توانست به عنوان صدرنشین گروه H راهی مرحله بعد شود.

 

ازبکستان از سال 1992 تاکنون سه بار در بازی‌های انتخابی جا‌م جها‌نی حضور داشته و تاکنون دو بار به بازی‌های پلی‌آف آسیا رسیده است. در انتخابی جا‌م جها‌نی 2006، ازبکستان به بحرین باخت و در انتخابی جا‌م جها‌نی 2014 برزیل نیز در ضربات پنا‌لتی‌ از اردن شکست خورد.

 

چین

تیم سرزمین اژدهای زرد توانست در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی 2018 مالدیو را شکست دهد و بعد از قطر، به رتبه دوم در گروه C برسد. چین تاکنون 10 بار تلاش کرده تا به جا‌م جها‌نی راه یابد اما تنها یک بار موفق بوده است. این تیم در سال 2002 یعنی تنها باری که آسیا میزبان جا‌م جها‌نی بود توانست به این تورنمنت راه یابد اما در این مسابقات باخت مقابل کاستاریکا، برزیل و ترکیه در مرحله گروهی حذف شد.

 

 

قطر

کشور میزبان جام جهانی 2022 با پیروزی مقابل مالدیو توانست به مرحله بعدی انتخابی جا‌م جها‌نی روسیه 2018 برسد. عنابی‌ها توانستند با پیروزی‌های پیاپی به عنوان صدرنشین گروه C صعود کنند. این آخرین فرصت برای میزبان جام جهانی 2022 است که بتواند برای اولین بار به جا‌م جها‌نی راه یابد. این تیم از جا‌م جها‌نی 1978 آرژانتین تاکنون تلاش کرده است تا به جا‌م جها‌نی برسد.

 

سوریه

با وجود مشکلات و جنگ در سوریه، تیم فو‌تبا‌ل این کشور نمایش خوبی را در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی 2018 داشت. بازی‌های تیم سوریه در عمان برگزار شدند. این تیم توانست مقابل افغانستان، کامبوج و سنگاپور به پیروزی برسد و در گروه E رتبه دوم را کسب کند.

 

این اولین بار است که سوریه به مرحله نهایی انتخابی جا‌م جها‌نی می‌رسد. این تیم در سال 1986، سه بر یک مقابل عراق شکست خورد و نتوانست به مرحله نهایی انتخابی جا‌م جها‌نی برسد.

 

در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی 2014 برزیل نیز سوریه با نتیجه‌ 6 بر یک مقابل تاجیکستان پیروز شد اما به دلیل استفاده از یک بازیکن محروم نتوانست به مرحله نهایی برسد.

 

 

گروه B

استرالیا

این تیم که قهرمان AFC است، در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی در هفت بازی از هشت دیدارش پیروز شد و تنها در خاک اردن شکست خورد اما در بازی برگشت، استرالیا با برد پنج بر یک از این تیم انتقام گرفت. استرالیا برای اولین بار در سال 1974 به جا‌م جها‌نی صعود کرد و بعد از آن در سال 2006 و 2008 توانست به مرحله یک شانزدهم نهایی برسد. در دو جا‌م جها‌نی بعدی، استرالیا نتوانست از گروه خود بالا برود. با این حال نسل بعدی تیم استرالیا توانست در سال 2015 قهرمان AFC شود و در سال 2014 نیز در برزیل نمایش خوبی از خود داشته باشد.

 

ژاپن

سامورایی‌ها در ابتدا کمی برای ششمین راهیابی خود به جا‌م جها‌نی به مشکل برخوردند. این تیم در خانه به تساوی بدون گل با سنگاپور رسید. این مساله یک زنگ خطر برای سامورایی‌های آبی بود.

 

ژاپن در نهایت با به ثمر رساندن 27 گل صدرنشین گروه E شد. این تیم در بازی نهایی سوریه را پنج بر صفر شکست داد. ژاپن بعد از 9 بار ناکامی توانست در سال 98 به جا‌م جها‌نی فرانسه راه یابد.

 

این تیم در جا‌م جها‌نی 2002 که همراه با کره میزبان بود و در جا‌م جها‌نی 2010 آفریقای جنوبی توانست به دور یک شانزدهم راه یابد. در جام جهانی 2010 ژاپن در ضربات پنا‌لتی‌ بازی را به پاراگوئه واگذار کرد.

 

عربستان سعودی

این تیم با کمک محمد السهلاوی، بازیکن قدرتمند خود توانست در مرحله دوم بازی‌های انتخابی جا‌م جها‌نی 2018 خوب عمل کنند و به دور نهایی این بازی‌ها برسد.

 

تیم عربستان به صورت ناباورانه‌ای بازی با فلسطین را بدون گل مساوی کرد و در مقابل امارات نیز به نتیجه‌ مساوی یک بر یک رسید. این تنها امتیازاتی بود که عربستان در این بازی‌ها از دست داد.

 

عربستان که تاکنون سه بار قهرمان آسیا شده است، این تیم آخرین بار در سال 2006 موفق به حضور در جا‌م جها‌نی شد. پیش از سال 2006 عربستان چهار حضور موفقیت آمیز در فینال مسابقات انتخابی داشت. این تیم در جا‌م جها‌نی 94 آمریکا به مرحله یک شانزدهم صعود کرد و توانست با گل سعید العویران، بلژیک را با نتیجه‌ یک بر صفر از پیش‌رو بردارد.

 

گل سعید العویران یکی از بهترین‌ها در تاریخ جا‌م جها‌نی است.

 

امارات

امارات در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی 2018 مقابل عربستان به نتیجه‌ یک بر یک رسید. به ‌این‌ ترتیب نتوانست صدرنشین گروه A شود. این تیم مقابل فلسطین نیز به تساوی بدون گل دست یافت. با این حال، امتیاز تیم امارات به نسبت خوب بود و این تیم توانست رتبه دوم در گروه A را کسب کند. امارات در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی 1986 مکزیک برای اولین بار به دور نهایی راه یافت. این تیم برای اولین بار در سال 1990 به جا‌م جها‌نی راه یافت اما در این مسابقات مقابل کلمبیا، یوگسلاوی و آلمان غربی شکست خورد. خالد اسماعیل مبارک، اولین گل امارات را در جا‌م جها‌نی به ثمر رساند.

 

عراق

همسایه غربی ایران در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی 2018 با تایلند دو بر دو مساوی کرد. با این حال مساوی یک بر یک عراق و ویتنام باعث شد که این تیم در گروه F، دوم شود.

 

عراق در سال‌های 1974 و 1982 تلاش کرد به جا‌م جها‌نی راه یابد اما موفق نشد. عراق در انتخابی جا‌م جها‌نی 1986 مکزیک توانست سوریه را با نتیجه‌ سه بر یک شکست دهد و برای اولین بار به جا‌م جها‌نی راه یابد. این تنها باری بود که عراق به جا‌م جها‌نی رفت.

 

در جا‌م جها‌نی 86 مکزیک، احمد رحدی اولین گل عراق در جا‌م جها‌نی را به ثمر رساند.

 

تایلند

کشور جنوب شرق آسیا تاکنون چهار بار قرارداد مسابقات آسئان شده است. این تیم در بازی‌های انتخابی جا‌م جها‌نی 2018 یک بازی مساوی دو بر دو مقابل عراق داشت و در بازی‌های برگشت مقابل تیم‌های ویتنام و چین تایپه نیز پیروز شد.

 

این تیم صدرنشین گروه F شد و بالاتر از عراق قرار گرفت. تایلند از مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی 1974 آلمان تا 2014 برزیل تلاش کرد تا به جا‌م جها‌نی راه یابد اما موفق به انجام این کار نشد. از میان کشورهای جنوب شرق آسیا، تنها اندونزی توانسته است به جا‌م جها‌نی راه یابد.


کد مطلب: 105011

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/105011/نگاهی-حریفان-ایران-انتخابی-جام-جهانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir