به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۳:۵۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۳۱ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب : ۱۱۸۳۸
نگاه بی‌رمق خوزستان به کارون

پس از ۲۵ سال خرمشهر هنوز هم جنگ‌زده است!

پس از ۲۵ سال خرمشهر هنوز هم جنگ‌زده است!
گروه جامعه: ۳۱سال پیش در چنین روزهایی، پرافتخارترین روزهای هشت‌سال دفاع‌مقدس رقم خورد و خرمشهر که بعداز ۵۷۸ روز دفاع جانانه و جوانمردانه به‌دست دشمن بعثی اشغال شده بود، با نبردی به‌یاد‌ماندنی به دامن مام میهن بازگشت.
خاطره فتح خرمشهر چنان در خاطر مردم رشید ایران جاودانه شد که تا ابد سوم خرداد سمبل مقاومت تاریخ کشورمان خواهد بود. امروز ۳۱سال از آن تاریخ و ۲۵سال از پایان دفاع‌مقدس می‌گذرد اما خرمشهری که روزی به یاد دفاع خونین سردارانش به خونین‌شهر ملقب شده بود و می‌رفت تا پس از آن روزهای دردناک دوباره خرمشهر شود، هنوز آنطور که شایسته این سرزمین مقدس است، با خرمی آبادانی قرین نشده‌است. این روزها سمبل مقاومت کشورمان تبدیل به سمبل محرومیت شده است. اهالی خرمشهر با اینکه دل پر‌دردی از بی‌توجهی‌ها دارند، مظلومانه و غیرتمندانه ساکت مانده‌اند ولب به شکایت باز نمی‌کنند اما وقتی از سربازان و سرداران دیروز و امروز خرمشهر گرفته تا نمایندگان مردم این منطقه حال شهر را بپرسیم از مشکلاتی صحبت می‌کنند که اتفاقا کوچک هم نیستند. به همین‌خاطر و به بهانه نزدیک شدن به سالروز آزادسازی خرمشهر به گوشه‌ای از مشکلات این شهر قهرمان که به تعبیر نماینده مردمانش در مجلس شورای اسلامی، ۲۵سال بعد از اتمام جنگ هنوز هم جنگ‌زده است، اشاره می‌کنیم، به این امید که تلنگری باشد بر وجدان به‌خواب رفته کسانی که دستشان می‌رسید و کاری نکردند.

یکی از جانبازان خرمشهری دوران دفاع‌مقدس معتقد است که مدیریت ضعیف منجر به هدررفتن بودجه بازسازی در این شهرستان شده است. حسین ملک‌نیا می‌گوید: البته اگر بگوییم که در این سال‌ها در خرمشهر کاری نشده است سخنی به گزاف گفته‌ایم چراکه روزی که خرمشهر را از چنگال بعثی‌ها آزاد کردیم این شهر به تلی از خاک تبدیل شده بود. وی می‌افزاید: اگر هم بگوییم که روند بازسازی خرمشهر بسیار خوب و بدون هیچ مشکلی بوده باز انصاف رعایت نشده است. وی تصریح می‌کند: اعتباراتی که از سال۶۸ برای بازسازی خرمشهر تخصیص داده شد به‌طور مناسبی هزینه نشد و این نیز ناشی از ضعف مدیریت بود.

وی اضافه می‌کند: در آن دوران افرادی بودند که با قصد خدمت به مردم آمده بودند اما تجربه و پختگی لازم برای کار مدیریتی را نداشتند، ‌همین امر منجر به هدر رفتن منابع شد. این ضعف‌ها موجب شد تا اکنون خرمشهر با وجود گذشت بیش از سه‌دهه از آزادسازی هنوز با مشکلاتی همچون فاضلاب، آسفالت خیابان‌ها و خرابی‌های بازمانده از جنگ مواجه باشد. ملک‌نیا می‌افزاید: در آن دوران به‌دلیل اینکه مسئولان می‌خواستند ستاد بازسازی را زودتر تعطیل کنند بدون اینکه از صاحبان مخروبه‌های باقیمانده از جنگ بخواهند که نسبت به تخریب ملک خود اقدام کنند بودجه تخریب و بازسازی را به آنها می‌دادند و بسیاری از مالکان این پول‌ها را به جای هزینه در خرمشهر به شهرهای دیگر برده و در آنجا اقدام به خرید منزل کرده و در همانجا اقامت می‌کردند.

مسئولان قدمی برنمی‌دارند

نماینده خرمشهر هم که نبود مدیریت صحیح را علت بازسازی نامناسب این شهرستان می‌داند و معتقد است همین امر موجب شده تا ساکنان این شهر با مشکلات و معضلات عدیده‌ای دست به گریبان باشند، به خبرنگار ما می‌گوید: ۲۵سال است که جنگ تمام‌شده اما آن کاری که در ‌شأن مردم خرمشهر باشد صورت نگرفته است. عبدالله سامری با اشاره به سخنان و توصیه‌های امام راحل و مقام‌معظم رهبری به مسئولان کشور با این مفهوم که بروید و خرمشهر را بسازید، اظهار می‌دارد: نه فقط در دولت فعلی بلکه در دولت‌‌های پیشین نیز به بازسازی و معیشت مردم خرمشهر توجه نشده است. سامری با بیان اینکه برخی مردم اصیل خرمشهر پس از جنگ دیگر به این شهر برنگشتند، اضافه می‌کند: معلوم نیست اعتبارات بازسازی دست چه کسانی افتاد که اینگونه هنوز ساختمان‌های ویران دیده می‌شود. وی می‌گوید: هیچ‌گونه نظارتی بر روند بازسازی صورت نگرفته است و با اینکه ۲۵سال از جنگ می‌گذرد اما هنوز نیزارها در وسط شهر خرمشهر وجود دارد. وی عنوان می‌کند: خرابی خرمشهر در حد و اندازه شهرستان بم هم نبوده؛ بم یکباره به تلی از خاک تبدیل شد اما این شهر در طول چند سال ویران شد. وی می‌افزاید: از سوی دیگر خیلی سال از پایان جنگ می‌گذرد ولی نمی‌دانیم دلیل چیست که مسئولان دولتی و اجرایی شهر نمی‌خواهند برای توسعه و پیشرفت شهر قدم بردارند.

بیکاری و آب و فاضلاب؛ مهم‌ترین مشکلات خرمشهر
سامری اعلام می‌کند: بیکاری به جان مردم این شهر افتاده و وضعیت آب و فاضلاب و آسفالت و بسیاری از بخش‌های شهری و رفاهی همچنان اندر خم یک کوچه مانده است. نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: یکی از عمده دلایل بیکاری در شهرستان، به‌کارگیری نیروهای غیربومی و پیمانکاران استانی است که بسیاری از زمینه‌های اشتغال را در خرمشهر اشغال کرده‌اند. وی خاطرنشان می‌کند: در همین راستا و برای رفع این مشکل مسئولان شهری می‌توانند با تعریف پروژه‌های جدید، جذب اعتبارات مورد نیاز و به‌کارگیری نیروهای بومی در شهرستان، بیکاری را حذف و یا حداقل کمرنگ کنند. وی اضافه می‌کند: به‌طور مثال برای پروژه‌هایی چون جدول‌گذاری و آسفالت در شهرستان، دیگر نیاز به پیمانکار غیربومی نداریم و با نیروهای متخصص درون شهری نیز به آسانی و به نحو احسن می‌توان کار اجرایی را تعریف و تکمیل کرد. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس ادامه می‌دهد: شهرستان خرمشهر در طول هشت سال دفاع‌مقدس، شهدا و جانبازان بسیاری را تقدیم آرمان‌های نظام و انقلاب کرد و امروز نباید وضعیت گلزار شهدایش چنین باشد! وی با بیان اینکه حق این مردم خیلی بیشتر است، خاطرنشان می‌کند: امروز خانواده‌های بی‌شماری در خرمشهر هستند که به نان شب محتاج بوده و از امکانات اولیه زندگی و امرار معاش محرومند.

نگاه بی‌رمق خوزستان به کارون

مشکل آب آشامیدنی مختص خرمشهر نیست و مردم همه شهرهای استان خوزستان سال‌هاست که نوشیدن یک لیوان آب آشامیدنی سالم، آرزوی دیرینه‌شان شده است. نماینده اهواز در مجلس هم در این خصوص می‌گوید: نگاه خوزستان به کارون بی‌رمق است. خرمشهر و آبادان فقط در هفته دفاع‌مقدس عزیز می‌شوند. رودهای دز، کرخه و کارون در این استان جاری‌اند اما مردم این منطقه، آب آشامیدنی ندارند. سیدشریف حسینی اضافه می‌کند: چرا پروژه انتقال آب کارون متوقف نمی‌شود؟ این نماینده مجلس با اشاره به تبعیض و بی‌عدالتی در تبدیل وضعیت کارکنان پیمانکاران یادآور می‌شود: امنیت شغلی در سفره‌های معیشتی کارگران خوزستان وجود ندارد. وی با بیان اینکه نفت بلای سیاه خوزستان است، می‌افزاید: مسئولان به تعهدات خود در قبال استان محروم خوزستان عمل نمی‌کنند و طرح ۸۰۰هزار هکتاری احیای دشت‌های خوزستان و ایلام جهت کشاورزی در پی سفر مقام‌معظم رهبری با جدیت پیگیری نمی‌شود و پس از ۱۷سال همچنان بلاتکلیف است.

خرمشهر؛ اسیر وعده‌های ورزشی

۱۲سال پیش بازسازی استادیوم ورزشی خرمشهر در دستور کار قرار گرفت اما به‌دلیل اهمال‌کاری‌های مسئولان و عدم‌نظارت بر روند اجرای کار هنوز این پروژه به نتیجه نرسیده است. این ورزشگاه بر اثر تخریب‌‌هایی که در زمان سقوط خرمشهر صورت گرفت، استحکام خود را از دست داد و در طول سال‌های پس از جنگ کار خاصی در جهت بازسازی آن صورت نگرفت. در طول سفرهای استانی دولت‌های نهم و دهم هم بازسازی آن مجددا مطرح شد اما از شواهد پیداست که این طرح به کندی پیش می‌رود.

طرح ناموفق شش، سه، سه به‌خاطر محرومیت

عبدالله سامری، نماینده مردم خرمشهر همچنین در گفت‌وگویی اعلام می‌کند: کمبود میز و نیمکت که از ابتدایی‌ترین امکانات یک مدرسه است در بیشتر مدارس خرمشهر به وفور دیده می‌شود. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس با بیان این مطلب که متأسفانه به‌علت کمبود و در برخی مناطق نبود کادر معلمی، شاهد تعطیلی بسیاری از مدارس در شهر خرمشهر هستیم می‌گوید: تعطیلی مدارس و منتقل شدن دانش‌آموزان آنها به مدرسه‌های دیگر موجب شلوغ شدن کلاس‌های درس‌ می‌شود. وی با اعتقاد به اینکه اجرای طرح ۳-۳-۶ در استان خوزستان به‌ویژه در شهر خرمشهر اصلا باز‌خورد خوبی نداشته، تصریح می‌کند: فضا‌های مناسب، امکانات آموزشی و کادر معلمی در این مناطق بسیار کم بوده و همه این عوامل ازجمله دلایل عدم‌موفقیت این طرح در این استان و شهر خرمشهر بوده است.

خرمشهر اسیر فقر و بیکاری شده است
سردار محمدعلی نورانی از فرمانده‌های دوران دفاع‌مقدس و اهل خرمشهر است. البته چند سالی می‌شود که وی قائم‌مقامی دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین را نیز عهده‌دار شده است. سردار نورانی درتمام مدتی که شهرش در اشغال عراقی‌ها بود، همان‌جا ماند تا از خاکش دفاع کند. او بارها در جنگ مجروح شد اما جز یک‌بار آن هم وقتی که شهید جهان‌آرا سهمیه حجش را به او داد جبهه را ترک نکرد. او هم از وضعیت کنونی زادگاهش دل پردردی دارد. وی به خبرنگار ما می‌گوید: خرمشهر بعد از آزادی مجددا اسیر شد؛ اسیر بیکاری، اسیر فقر و اسیر خرابی.

وی می‌افزاید: خرمشهر مثل مردمش جانباز شده ولی تاکنون مرهمی برای التیام دردهایش پیدا نکرده است. این جانباز جنگ ادامه می‌دهد: خرمشهر به‌عنوان نماد مقاومت و پایتخت جنگ کشور شناخته می‌شود اما مسئولان برای این شهر چه‌کار کرده‌اند؟ وی با بیان اینکه در طول سال کاروان راهیان‌نور از سراسر کشور با هزینه گزاف و سازماندهی عظیم به سمت مناطق جنگی می‌آیند اما با عبور از حاشیه شهر خرمشهر به شلمچه می‌روند می‌گوید:شلمچه مقدس است و من خودم آنجا جنگیده‌ام و زخمی شده‌ام اما مردم در این کاروان‌ها از خرمشهر چه می‌بینند؟

همه‌‌چیز شلمچه نیست. وی در پاسخ به این سؤال که علت محرومیت خرمشهر چیست می‌گوید: بزرگان شهر و آنانی که در جریان مقاومت بوده‌اند هیچ اقدامی در جهت معرفی آن حماسه نمی‌کنند و این خود باعث ناشناخته‌ماندن خرمشهر و مشکلاتش شده است. وی ادامه می‌دهد: در خرمشهر هیچ محل تفریحی و آموزشی نیست که از حداقل امکانات برخوردار باشد و به همین‌خاطر استعدادهای فراوانی چه دختر و چه پسر تلف می‌شوند و چه بسیارند افرادی که نمی‌توانند در کنکور شرکت کنند. سردار نورانی اضافه می‌کند: همین می‌شود که فلکه ‌الله‌‌اکبر و خیابان‌های شهر پراز دستفروشان جوان و بااستعداد می‌شود.

وی در سخنان پایانی خود می‌گوید: آقای رئیس‌جمهور چندسال پیش آمد جلوی مسجد جامع شهر (به مناسب سوم خرداد) و مردم به ایشان اعتراض کردند. در آن زمان رئیس‌جمهور گفت: مردم از فرماندار شهر ناراضی هستید؟ مردم گفتند: بله. رئیس‌جمهور گفت: از مسئولان ناراضی هستید؟ مردم گفتند: بله. رئیس‌جمهور گفت: از این روز به بعد من فرماندار خرمشهر هستم. سردار نورانی ادامه می‌دهد: اکنون باید به ایشان گفت که آقای فرماندار خرمشهر، قبل از رفتن از دولت کارنامه خود را ارائه دهید و اگر این کار را بکنند معلوم خواهد شد که ایشان مردود شده‌اند.
مرجع : همشهری آنلاین

۱۳۹۲/۰۲/۳۱ ۱۷:۵۸
من یک اصلاح طلبم چرا اصلاح طلبان کاری برای خرمشهر انجام ندادند، ضمنا الان همه جای ایران خرمشهر است (53319)
۱۳۹۲/۰۲/۳۱ ۱۸:۴۲
هر کس ادعا دارد که پرورش یافته مکتب دفاع مقدس است. اما به فکر وضعیت خوزستان نیست ، به فکر خرمشهر نیست.
به خدا که جفا کرده است. آهای نماینده خوزستان آهای نماینده تهران آهای نماینده اصفهان ،
.... همین که خوزستان را از دست صدامی ها نجات دادیم کافیه؟
تا کی می خواهید از مظلومیت و سادگی مردم خوزستان سو استفاده کنید. مگر این نفت را از زیر پای این مردم بیرون نمی کشید چه اشکالی داره 2 درصد از درآمدهای حاصل از نفت متعلق به این مردم رنج کشیده باشه. مردم خوزستان باید بدی آب وهوا گرد و خاکی که یک بچه تهرانی یا یک بچه اصفهانی 2 ساعت تحملش را نداره یک عمر تحمل کنند. امکانات پایین را تحمل کنند . نفت هم که روزانه از زیر پاهاشون کشیده می شه . چرا نباید مردم خوزستان سهم ویژه ای از این نعمت داشته باشند. هر استانی اگر صنعتی داره حتی اگر ملی و دولتی باشه باز هم امتیازات ویژه ای از آن دارد. آهای مسولین از روی مردم خوزستان شرم کنید. از مردمی که هنوز شهر هاشون بوی جنگ می ده شرم کنید. از روی شهدای خوزستان شرم کنید. حتی شهدای خوزستان هم مظلومند. آیا شهیدی مظلوم تر از شهید علی هاشمی در دفاع مقدس سراغ دارید. از روی شهید هاشمی شرم کنید. شما را به خدا به داد خوزستان برسید. دیگه نمی دانم چه بکویم. صلوات. (53373)
۱۳۹۲/۰۲/۳۱ ۱۸:۴۳
ممد نبود ببینه چی کار کردن...شهرو آزاد کردیم ولی... (53375)
kنهاوند
۱۳۹۲/۰۲/۳۱ ۲۰:۰۱
اگه هاشمی رد صلاحیت بشه منم صلاحیت رآی دادن ندارم (53484)
۱۳۹۲/۰۲/۳۱ ۲۱:۲۹
آقایان نمایندگان استان خوزستان.اگر به شهر و دیار مظلوم خود علاقه مند هستید باید حتی یک لحظه خواب و خوراک نداشته باشید خواسته های به حق مردم راپیگیر باشید.نباید چنین در مورد این سرزمین زرخیز و مردمش کم لطف بود .به جای آنکه بگوییم سوریه یکی از استان های ماست بیایید از همین استان هایی که داریم محافظت کنیم و آنها را آباد کنیم. (53585)
من
۱۳۹۲/۰۲/۳۱ ۲۱:۵۵
ادم به هرجا نگاه میکنه دلش میگیره. (53621)
محمد
۱۳۹۲/۰۲/۳۱ ۲۲:۱۵
تازه یادتون اومد خرمشهر هنوز جنگ زدست یا اینکه نزدیک سوم خرداد شد خرمشهر خرمشهر میکنید خرمشهر یعنی فقر فلاکت و بدبختی مسئولین خجالت بکشید و اینقدر به یاد ندین که راه شهدا رو ادامه بدین شما مسئولین (( عکس شهدا رو می بینید ولی عکس شهدا عمل میکنید)) (53657)